Wij kochten onze camper met een weegbon (Duits) bij de papieren. Afgeleverd met accessoires en een volle tank diesel was het gewicht 3505 kg. Volgens kenteken 3170 kg. Dus maar snel het C1 rijbewijs gehaald en de camper op 4500 kg laten zetten. Een aanpassing op papier. Er was geen keuring voor nodig. Twijfelen was hier voor ons niet mogelijk. Dit ondanks de geringe pakkans. Ik ben immers (al 37 jaar) zowel met de caravan alsook met de camper nog nooit aangehouden, laat staan gewogen. Aan de regels voldoen voelt echter beter.
Groet,
André
3505kg toen moest jezelf er nog in? Was die camper nieuw? Gekocht bij een dealer/handelaar? Die moest toch enig idee hebben wat er ging gebeuren met alles wat je erbij wilde? Erg hoor koop je iets zit je gelijk al fout
Ik dacht onze camper een Hymer ook het totaal gewicht omhoog te doen, dat kan dus niet bij die van ons!
Dan kun je nog naar Wdt die regelen dat wel voor je!
Kost wel wat, kleine opsomming door de telefoon zat al 4000 + euro.
Aanhanger is simpele oplossing en dan kan ik die ook eens voor andere doeleinden inzetten.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Onze buscamper (Adria Twin) woog 3140 kg met bestuurder 20 liter water. Daar komt de nog een persoon bij, 2 honden, kleding en een halve watertank. Waar ik onvoldoende rekening mee heb gehouden is dat Maximaal toelaatbaar gewicht 3300 kg.
Zou dat aan te passen zijn met andere veren?
Voor ons is het passen en meten en weinig meenemen.
Wat mij wel opviel dat een andere weegbrug een paar jaar geleden veel lager zat met gewicht. Zit dus een behoorlijke marge in de weegbruggen
Als het maximum toelaatbaar gewicht 3300kg is, dan zal je waarschijnlijk bij de RDW langs moeten.
Maar kijk eens op de RDW.nl wat er staat als je je kenteken inklopt.
Of een belletje met de RDW voor advies.
Nee hoor, ik wist dat ik bij de aankoop een uitdaging kreeg met het gewicht. De 2 vorige campers waren beladen ook snel aan de grens of er over heen. Ik had het voornemen om het rijbewijs c1 te halen voor ik deze camper kocht. De camper is rijkelijk voorzien van accessoires (o.a. Een trekhaak, Alde, schotel etc..) de kilo’s vliegen erop. Het werd dus tijd om het voornemen om te zetten in een actie.
Groet,
André
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
Onze buscamper (Adria Twin) woog 3140 kg met bestuurder 20 liter water. Daar komt de nog een persoon bij, 2 honden, kleding en een halve watertank. Waar ik onvoldoende rekening mee heb gehouden is dat Maximaal toelaatbaar gewicht 3300 kg.
Zou dat aan te passen zijn met andere veren?
Voor ons is het passen en meten en weinig meenemen.
Wat mij wel opviel dat een andere weegbrug een paar jaar geleden veel lager zat met gewicht. Zit dus een behoorlijke marge in de weegbruggen
Weegbruggen worden regelmatig geeikt! Vaak is de resolutie 10, of 20 kg.
Wat noem jij ‘veel’ lager, en bij wat voor bruggen kom jij dan?
Ik moet nog een keer naar de weegbrug, maar met een ledig gewicht van 2565kg maak ik me niet zo erg druk.
MTM is 3500 kg.
Wij nemen ook niet erg veel spullen mee.
En als het helemaal niet meer lukt dan is daar het C(1) rijbewijs waarbij C onbeperkt is en C1 tot 7,5 ton. Veel campers kunnen opgewaardeerd worden 300 kg maar soms ook wel met wel 5- of 600 kg. Daardoor zijn dan in één klap alle gewicht zorgen van de baan!
Inderdaad, vanmiddag afspraak gemaakt bij RDW ivm ophoging naar 3850 kg. Kan - voor dit voertuig- zonder technische aanpassing. C1 was al behaald.
Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Nou het blijft oppassen, ook als je C1 hebt en >3,5 ton mag wegen. Ons max gewicht is 4000 kg en met volle bepakking gaan we daar net overheen. Aslasten blijven wel keurig onder maximum (2100/2400). En nee ik kan niet het max gewicht ophogen naar 4,5 ton.
Gr, John.
Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Heb je een schotel, tv, trekhaak, luifel, reserve wiel? Schoonwatertank vol, brandstof vol? En kijk eens naar de aflasten ipv totaal gewicht. De vooras gaat bij de meeste nog wel maar de achteras??? Stoelen tafels e.d.zit ook veel verschil in. Je begint nu dus je heb nog niets verzameld dat komt nog wel. Maar wel een lekker gevoel dat je nog ruimte heb.
Gr. Aad
We kamperen al ongveer 30 jaar met een vouwwagen. Genoeg verzameld dus. Zoals gezegd zat alles in de camper bij weging. De tanks had ik duidelijk aangegeven: Beide ruim half vol. Gewone fietsen op de fietsdrager.
Als je dan nog een paar honderd kg laadvermogen over hebt, lijkt me de kans dat je achteras te zwaar belast is niet zo heel groot.
Waarom lijkt je dat niet?
Is deels afhankelijk van je opbouw.
Heb je een garage achterin dan zit daar vaak het meeste gewicht.
Vooras is bij veel campers zo’n 1850kg of meer.
Haal je niet of nauwelijks.
En daar zit dus je marge.
Wij hebben 2300kg op de vooras en werkelijk misschien hooguit 1600kg.
Achteras 2500kg en werkelijk 2ton of meer.
En dat op een wagen die gebouwd is voor 4250 tech max.
Veel wagens gaan maar tot 2 ton achter.
Het lijkt me niet omdat onze camper ongeveer 6.80 lang is. Heeft dus een betrekkelijk korte overhang achter de achteras. Bij een grotere lengte speelt het asverhaal eerder.
Kortom: we gaan genieten van het mooie weer, en maken ons niet druk om het gewicht.
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 19 mei 2020, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden:Onnodige quote verwijderd.
Korte of lange overhang zegt niet echt niet alles over het gewicht op de achteras. Wil je het weten, laat het dan meten! Het hangt er n.l. echt vanaf waar de zware accessoires in de camper geplaatst zijn: heb je een camper met een korte overhang en een eindkeuken waar ook de gasflessen geplaatst zijn, met de douche/toiletruimte ernaast, de boiler onder de aangrenzende dinettebank (=korte leidingen) en de vuilwatertank om dezelfde praktische reden achter de achteras en hang je daar dan ook nog 2 e-bikes achterop, dan kan ik je beloven dat het gewicht op de achteras hard oploopt!
Camperbouwers gaan over het algemeen niet, zoals jachtbouwers over het algemeen wel doen, bij hun ontwerp al uit van goede gewichtsverdelingen...zou dat wel het geval zijn, zou b.v. Carsupport niet per wiel meten en aanzienlijke verschillen constateren.
Onze Hymer gaat achter As tot 2100 kg gaan we daarover dan zijn we fout bezig volgens mij.
Een c1 en C rbw heb ik al maar het gewicht op je kenteken en Assen bepaald altijd nog wat het totale gewicht mag zijn en niet meer.
Word je niet aangehouden heb je geluk, en je kan je teveel aan gewicht uitladen bij aanhouden!
Alles hangt ook beetje af wie je stop zet en hoeveel je er overheen gaat, soms kan het een theorie de boel al in de war sturen.
Ooit aanhanger aan de bedrijfsbus die niet te zwaar was, het toen nog verplichte inlegvel van het kenteken er niet bij, er kwam gewoon een afsleep auto en alles ging mee.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.