Motor laten lopen

Met de camper naar de sneeuw!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor laten lopen



Bericht door Kroppie »

je moet rekening houden met , dus ook met bewolking

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Motor laten lopen



Bericht door Cee Pee »

Heb jij dan de controle over het weer Jos. :clap:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor laten lopen



Bericht door Kroppie »

gelukkig niet , dan had ik met veel mensen ruzie. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Magirus-Deutz
Berichten: 185
Lid geworden op: di 13 aug 2019, 11:09
Locatie: Rockanje

Re: Motor laten lopen



Bericht door Magirus-Deutz »

Ik sta regelmatig in de zomer aan de Cote D'azur of in San Remo dubbelbemand onze uren te maken maar ondanks dat we een stand airco op het dak hebben blijft de motor draaien anders is het echt niet uit te houden in die auto, een Daf slaat automatisch af maar een tandje erbij en hij blijft keurig netjes draaien, kost wat brandstof so what.....
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Motor laten lopen



Bericht door hathi »

Het lijkt me toch vrij normaal dat men zijn Camper aanpast aan ieders eigen wens en gebruik,en dat varieert,natuurlijk ,ook als je op wintersport wil,of wat dan ook ,daarvoor moet je zorgen dat het mogelijk is,en dat kan vrij makkelijk in de huidige tijd met de vele mogelijkheden?........
al zijn er natuurlijk altijd die nooit stroom genoeg hebben :-B
Hans
Gebruikersavatar
mva
Berichten: 209
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 15:39
Locatie: Arcen

Re: Motor laten lopen



Bericht door mva »

Bedankt voor vele reacties.

Gelukkig is daarna de zon regelmatig gaan schijnen en hebben de zonnepanelen het tekort kunnen aanvullen.
Volgende keer toch maar eens kijken of er een aggregaat meegaat.

Gr Marco
Rapido 700FF!
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Motor laten lopen



Bericht door Charles Franconi »

Goede ECHTE Honda EU 10i koop je gebruikt voor ca. 350 €.

Wel uitkijken dat het een echte is en niet een Chinese nepper , die er bijna net zo uitziet.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor laten lopen



Bericht door Kroppie »

mva schreef:
zo 16 feb 2020, 13:00
Bedankt voor vele reacties.

Gelukkig is daarna de zon regelmatig gaan schijnen en hebben de zonnepanelen het tekort kunnen aanvullen.
Volgende keer toch maar eens kijken of er een aggregaat meegaat.

Gr Marco
voor een heel klein (20cmx25cmx30cm hoog) en licht (+- 5 kg) aggregaatje met max +- 35ampere bij 14 volt, kijk eens op,

http://t-gen.torcman.de/

heb ik ook gebouwd en voldoet perfekt voor het laden van een accu, niet voor de 230 volt voorziening uiteraard.
geluidproductie zou een nadeel kunnen zijn,maar voor nood kan er veel.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 16 feb 2020, 19:28, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
mva
Berichten: 209
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 15:39
Locatie: Arcen

Re: Motor laten lopen



Bericht door mva »

Ik zie dat zo’n Honda eu 10i 3.9amp levert. Hoe moet ik dat zien? Dat levert ie dan per uur?
Rapido 700FF!
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Motor laten lopen



Bericht door Peter LMC »

Dan is het 3.9 AH.
AH is Ampere per uur.
Dus als deze 1 uur draait.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Motor laten lopen



Bericht door veetee »

Tja, hoe moet je dat zien? Ik weet het eerlijk gezegd niet, wie wel?

Volgens de specificaties is het 3.9 A bij 230 V. Dat maakt bijna 900 Watt. Maarrr.... bij 12 V gelijkstroom is het 8 A. Dat is 96 Watt. Dan je dus beter een acculader op de 230 V uitgang aansluiten, die kan dan in theorie veel meer als die 8 A leveren...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor laten lopen



Bericht door Kroppie »

mva schreef:
zo 16 feb 2020, 14:57
Ik zie dat zo’n Honda eu 10i 3.9amp levert. Hoe moet ik dat zien? Dat levert ie dan per uur?
hij levert 230 volt en max 3,9 ampere, dat is dus 897 watt, dat levert ie maximaal aan je camper, de ebl(lader) in je camper laad dan de accu met de bijbehorende laadspanning (+- 14 volt), en met een stroom welke bepaald word door de lader, (bij de meeste ebl,s max 18amp) en de laadtoestand van de accu (hoe voller de accu word hoe lager de laadstroom word).
dus per 1 uur draaien kan dat aggregaat dan dus max 18Ah in je accu stoppen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Motor laten lopen



Bericht door djurre1980 »

Ik heb op de startaccu en huishoudaccu een battery brain zitten.
Als de spanning te laag wordt ontkoppelt hij de accu's automatisch zodat je altijd een reserve houdt om te starten en de accu niet vernield.
Als ik de camper in de garage zet is het een druk op de afstandsbediening en de accu's zijn ontkoppeld.
Ook handige antidiefstal mogelijkheid.
Voor moderne campers kan je een draadje aansluiten dat er na ontkoppelen van de accu een klein stroompje beschikbaar blijft voor het geheugen/computer van de auto.
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Motor laten lopen



Bericht door Eric van den Heuvel »

Inderdaad, met name in de wintervakantie gebeurd het regelmatig dat de zonnepanelen te weinig power leveren om de hele dag zonder mankeren door te komen als er geen stroompaal voorhanden is. Mijn dieselkachel gebruikt nog al wat stroom om te starten en heb hem daarom samen met de Truma blower aangesloten op een aparte 72Ah accu. D.m.v. 2 Cyrix en dubbele schakelaars kan ik bij het laden door de dynamo, zonnepanelen of generator deze accu eerst laden zodat we er altijd warmpjes bijzetten. Bij volle dieselkachel accu kan ik dan doorschakelen naar de 2 105Ah huishoudaccus. Groet Eric
Plaats reactie