Eerste camper en een leek in electra

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Paul_k
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 14 feb 2020, 8:35

Eerste camper en een leek in electra



Bericht door Paul_k »

Dag Allemaal,

Heb voor het eerst een camper (Schwabenmobil Winner 550 1999).
Er zit een 180ah semi tractie HH accu in. Die doet het niet meer. Heb een 12v 10A CBE A910-6 acculader.
Heb 2x100 watt nieuwe glas zonnepanelen en zal daar een mppt victron 100/20 (dan kan er nog een extra paneel bij mocht dat nodig zijn) voor kopen. We zullen ongeveer 50 ah per dag verbruiken.

Heel erg leuk, maar loop tegen wat dingen aan. :D

Daarom een paar hulpvragen;

Ik zou graag een zo groot mogelijke HH accu willen kopen (230ah) , omdat wij weinig aan de laadpaal zullen staan. Nu lees ik alleen dat de laadcapaciteit van de acculader ideaal 10% of minimaal 7% moet zijn , omdat je anders de accu beschadigd. Met de 10a van mijn lader kom ik daar niet bij in de buurt met een accu van 180ah.

Wat is jullie ervaring hiermee?
Welke grote van de accu zal goed voor ons systeem zijn?

Kan je 2x100ah HH accu’s serie plaatsen, zodat ze de ideale laadcapaciteit 10% krijgen of krijgen ze dan allebei maar 5ah binnen?

Hier de acculader:
9C56FD0C-6AE7-4647-B253-90959D53DFC9.jpeg
9C56FD0C-6AE7-4647-B253-90959D53DFC9.jpeg (140.85 KiB) 945 keer bekeken
7FAEB409-B648-44FA-ADB4-FA30D8670A5A.jpeg
7FAEB409-B648-44FA-ADB4-FA30D8670A5A.jpeg (182.99 KiB) 945 keer bekeken
Hoor graag van jullie
Paul
Laatst gewijzigd door Paul_k op vr 14 feb 2020, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Eerste camper en een leek in electra



Bericht door dieseltje+ »

Zal vast nog wel iemand met een prachtig rekensommetje komen.
Zoals ik accu's mis/gebruik druist tegen alle (forum) wetenschappen in. Dus geen advies mijnerzijde :-B
1 tipje, als je de accu's in serie plaatst word het 24V. Kan een dingetje zijn, waarschijnlijk niet de bedoeling. iets om rekening mee te houden.
Hebben zelf 2 x 90Ah parallel en gebruiken deze lader
https://stroomwinkel.nl/victronenergy/v ... -20-3.html
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op vr 14 feb 2020, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Eerste camper en een leek in electra



Bericht door henk en lila »

Parallel aansluiten dus. Plus aan plus en min aan min.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eerste camper en een leek in electra



Bericht door Aloys »

Parallel ja, maar dat is geen oplossing voor de geringe laadstroom van 10A, ze krijgen dan samen
10A (of circa 5A elk). Maar als je veel vrij staat is die lader eigenlijk helemaal niet van belang,
want die wordt dan amper gebruikt! :D
(Die fout heb ik ook gemaakt: véél te dure 7-traps computergestuurde lader, 20A, van bijna
€ 400 en we staan zelden aan de paal! :oops: )

En die lader van 10A die laadt die accu's wel, die accu's gaan niet stuk, het duurt alleen langer
voor ie ze vol heeft. Twee keer zo lang als bij een lader van 20A...

Ik zal ook nog iets geks zeggen: mijn beste vriend, ex-docent electronica en ex-directeur van de
techniekpoot van een groot ROC, heeft GEEN lader in zijn zelfbouwcamper. Hij heeft ook geen
buitenaansluiting voor 230V, hij heeft zelfs geen zonnepanelen! Ze houden niet van campings en
staan bijna altijd vrij.

Hoe doet ie dat? Om de paar dagen toch weer een stukje rijden, en hij heeft nooit stroomtekort!
(LED-verlichting, waterpompje, LPG-tank voor verwarmen én koelen), geen TV aan boord, wel
een kleine omvormer, laptop laden onder het rijden...) Ik heb wel eens gevraagd of ie ook
zonnepanelen wilde, op zijn bus. Hij vond het idee wel aardig, 'maar ik heb het niet nodig' was
zijn antwoord.
Ik zal 'm eens vragen wat de capaciteit van zijn huishoudaccu is. Ik denk circa 100Ah.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Eerste camper en een leek in electra



Bericht door Janpinz »

Ja, dat hebben wij ook zo kunnen redden tot....de dieselkachel nodig was. En die zat er nou eenmaal in.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Eerste camper en een leek in electra



Bericht door moosev »

Wij hoeven ook niet aan de paal. Geen zonnepanelen, wel een dieselkachel en een koelkastje. Twee accu's van 100Ah en we kunnen drie dagen staan. Langer nog niet geprobeerd, meestal zijn we dan weer op pad. Accu's zijn nog niet onder de 80% geweest.
Lader zit er in om af en toe te kunnen laden met 14.7V om de AGM accu's tevreden te houden.
Twee van 100Ah zou theoretisch weer beter zijn dan één van 200Ah maar dat terzijde. (iets met peukert..)
gr
René
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Eerste camper en een leek in electra



Bericht door 't Busje »

Aloys schreef:
vr 14 feb 2020, 16:57
Ik zal ook nog iets geks zeggen: mijn beste vriend, ex-docent electronica en ex-directeur van de
techniekpoot van een groot ROC, heeft GEEN lader in zijn zelfbouwcamper. Hij heeft ook geen
buitenaansluiting voor 230V, hij heeft zelfs geen zonnepanelen! Ze houden niet van campings en
staan bijna altijd vrij.
Met bescheiden behoeften heb je genoeg aan een bescheiden installatie.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Eerste camper en een leek in electra



Bericht door gsm »

henk en lila schreef:
vr 14 feb 2020, 13:37
Parallel aansluiten dus. Plus aan plus en min aan min.

Groet, Henk
En niet te vergeten beiden kabels even lang houden en de afnemers aansluiten op de plus van de ene accu en de min op de andere accu
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Eerste camper en een leek in electra



Bericht door Digiwalker »

Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.
Met 200Wp en een Solar pwm regelaar van €20 bij Ali en een 70 Ah HH accu kom ik de winter door zonder aan een paal te hangen
Wel alle lampjes vervangen door bv leds.
Mijn verbruik is nu op 21:27 uur ca 0,37A bij 12,8V. Dat is ca 4,73 Watt
Kachel op gas, koelkast op gas
Pas na 5 dagen zonder zon daalt de spanning onder de 11,5 volt.
Dan start ik de motor en laat de dynamo even werken.


Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Eerste camper en een leek in electra



Bericht door appellover »

Is bij elke camperaar weer anders,de een heeft aan paar led lampjes genoeg en ander heeft tv,decoder,schotel ,laptop,ipad,telefoons,dieselkachel ,omvormer voor koelkast,nespresso ,enz.
Stond gister hier in Spanje naast Duitser met een Morello,1100 watt op dak en nog 2 losse panelen van 200 watt .
Vaatwasser en een automatisch systeem om de Smart uit de garage te laten zakken.
Heeft weer het probleem om plekje te zoeken met 12 meter,zo is er altijd wel wat te klagen want hij wou wel vrije gratis plek .
Hij vond dat ze in Spanje en Portugal veel meer camperplaatsen moesten maken het wordt veel te druk hier in de winter.
Ben maar doorgelopen ,heb alleen een fiets mee ,moet met de hand afwassen en maar 400watt op dak ,wat een armoe zal die wel gedacht hebben.



Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Eerste camper en een leek in electra



Bericht door Kroppie »

lekker laten denken
voordeel van wat je niet hebt is dat je niet druk hoeft te maken, wat? als het stuk gaat, en je hoeft je er ook niet druk om te maken, dat het beschadigd of als je het kwijt zou raken. :wink:
scheelt een hoop stress

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Eerste camper en een leek in electra



Bericht door Zadowolony »

En gewicht
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Eerste camper en een leek in electra



Bericht door hathi »

Zadowolony schreef:
za 15 feb 2020, 12:28
En gewicht Afbeelding
Toevallig vanmiddag de toch niet ( meer) in gebruik zijnde 230v lader eruit gehaald ,weer 5 kg minder ,rijden laad veel sneller !
Hans
Paul_k
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 14 feb 2020, 8:35

Re: Eerste camper en een leek in electra



Bericht door Paul_k »

Dank voor jullie reacties! Beetje bij Beetje krijg ik een beter idee hoe het zou kunnen werken. Over een paar weekjes mag ik het in de praktijk ervaren,

Denk dat het een 180ah accu wordt met 3x100 watt zonnepanelen, met een mppt 100/20 controller.

Waarschijnlijk teveel voor de electra die ik nodig heb :-B

De grootverbruiker is een compressorkoelkastje van rond de 20 a 30 A per dag. Verder wat led lampjes, tel laptop opladen, waterpompje en ventilatie.

Voor de winter even kijken voor een kacheltje. Lukt het om de gaskachel aan te sluiten op het bestaande gas netwerk/systeem?
Plaats reactie