Peugeot J5 remleiding vervangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Peugeot J5 remleiding vervangen



Bericht door FkoNL »

Ik ben bezig om onze Hobby 600 Peugeot J5 weer APK klaar te maken. Tijdje terug bij de garage geweest en een lijstje meegekregen met punten. Waar ik nu aan toe ben is het vervangen van een stukje remleiding Rechts Achter ivm corrosie. Voor zover ik het zie zijn er 2 oplossingen:

1. Nieuw voorgevormd stuk remleiding kopen en vervangen, helaas heb ik deze alleen als hele set gezien voor alle remleidingen en was wel wat aan de prijs (we proberen wat budget vriendelijk te blijven)
2. Nieuw stuk remleiding maken met een remleiding setje en een stuk koperen leiding

Nu heb ik nog geen ervaring met het maken van remleiding en vroeg mij af wat jullie adviseren, optie 1 of 2.

Voor zover ik kan zien kan ik het stuk waar corrosie op zit losdraaien vanaf een T splitsing op de achteras. Hiermee kan ik dus het te vervangen stuk helemaal loshalen wat de reparatie volgens mij een stuk makkelijker maakt.

Graag jullie mening!
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Peugeot J5 remleiding vervangen



Bericht door Peter LMC »

Even bij je in de buurt rondvragen wie er remleidingen kan maken.
Oude meenemen voor de juiste nippels en aansluitingen en maat en ze maken zo een nieuwe voor je.
Mag van staal maar ook van koper zijn.
De grotere automaterialen grossier maken deze ,klaar terwijl je wacht.
Stelt niets voor.
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Peugeot J5 remleiding vervangen



Bericht door FkoNL »

Goeie tip, helemaal niet aan gedacht. Ik ga even rondvragen!

Update: de lokale Brezan kan ze inderdaad maken, ga ik binnenkort langs.
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 14 feb 2020, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Peugeot J5 remleiding vervangen



Bericht door FkoNL »

Remleiding eindelijk los gekregen, bout op de as was simpel, bout op de trommelrem was redelijk verroest en mijn sleutel slipte er af. Uiteindelijk het ronde gedeelte van de sleutel vanaf de as om de remleiding gedaan en zo de tang naar de andere bout gebracht. Toen stevig om de bout getikt en daarna met een schroevendraaier als hefboom losgemaakt. Morgen/overmorgen kan ik de leiding ophalen, dan nog buigen en terugzetten.

Nog tips voor het ontluchten? Ik heb een 2e persoon die het pedaal in kan drukken.

En als laatste, ik kan nog niet precies vinden of ik DOT3 of DOT4 nodig heb. Op de verschillende onderdelen sites staat DOT3 t/m DOT5 als optie..
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Peugeot J5 remleiding vervangen



Bericht door javanes »

Zeker geen DOT5 gebruiken, maar DOT5.1
DOT5 kun je namelijk niet mengen met DOT3 of DOT4.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Peugeot J5 remleiding vervangen



Bericht door c.westerman »

Ik zet de ontluchtingsnippel open en laat de vloeistof stromen tot er geen luchtbellen meer meekomen. Met het pedaal ontluchten heeft als nadeel dat je hoofdremcilinder kan beschadigen, die komt normaal nooit zo diep. Na het ontluchten even de drukproef doen.
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Peugeot J5 remleiding vervangen



Bericht door FkoNL »

javanes schreef:
ma 09 mar 2020, 18:08
Zeker geen DOT5 gebruiken, maar DOT5.1
DOT5 kun je namelijk niet mengen met DOT3 of DOT4.
Ik heb nu DOT3 besteld, maar kan beter DOT5.1? Ik ben niet van plan het hele systeem te legen en te vullen, alleen bijvullen wat er uit gelopen is. Misschien voor later maar eerst maar eens door de APK :).

@westerman,

Ontluchtingsnippel zit op de trommelrem? En hoe zou ik dit doen als ik dus alleen een klein beetje vervang?
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Peugeot J5 remleiding vervangen



Bericht door c.westerman »

Ontluchtingsnippel zit boven de aansluiting van de remleiding. Afhankelijk van de lengte van de te vervangen remleiding even flink laten doorstromen.
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Peugeot J5 remleiding vervangen



Bericht door hathi »

Ik heb nu DOT3 besteld, maar kan beter DOT5.1? Ik ben niet van plan het hele systeem te legen en te vullen, alleen bijvullen wat er uit gelopen is. Misschien voor later maar eerst maar eens door de APK :).


Een verkeerde bezuiniging,.....(de remolie vernieuwen,word zowiezo veel te weinig gedaan,in NL ) even laten verversen is zeker niet duurder dan zelf aanklooien,zeker als je het nooit gedaan hebt,en je hoeft niets te kopen!
Hans
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Peugeot J5 remleiding vervangen



Bericht door AadenAnke »

Zeker remolie volledig verversen en niet mengen met andere onbekende DOT. Remolie neemt vocht op. Gewoon verversen eigenlijk elke 3 a 4 jaar.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Peugeot J5 remleiding vervangen



Bericht door bupozaanstad »

Even een correctie, het is remvloeistof en geen remolie.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Peugeot J5 remleiding vervangen



Bericht door Kroppie »

goed dat je dat nog even opnoemt, als het verkeerde erin gaat heb je een probleem.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Peugeot J5 remleiding vervangen



Bericht door FkoNL »

De nieuwe leiding zit eronder, koste bijna niks bij de automaterialenzaak (brezan), €7,50 voor het stuk. Met een buigtang (ook gekocht) mooi te maken. Gisteren er onder gezet en ontlucht. Allemaal goed te doen.

Advies als iemand het zelf wil doen: vraag de nieuwe remleiding wat langer dan de oude, je gebruikt al snel iets meer leiding en komt anders te kort, dat gebeurde mij de 1e keer, 2e keer langer laten maken en past helemaal goed.

Ontluchten is ook simpel met 2 personen:

1. Haal zoveel mogelijk oude remvloeistof uit het reservoir
2. Vul bij met nieuw
3. Draai de ontluchtingsnippel open
4. Druk het rempedaal in
5. Draai de ontluchtingsnippel dicht
6. Laat het rempedaal los
7. Controleer het niveau van de remvloeistof en vul indien nodig bij
8. Herhaal tot je de nieuwe remvloeistof uit de nippel ziet komen

Of bekijk deze YouTube video: https://youtu.be/n1NvtUwfRJc

Handig om een plastic slangetje om de ontluchtingsnippel te doen bij het ontluchten. Ik heb hiervoor 8mm (binnen) doorzichtige benzine leiding gebruikt, te koop bij de lokale ijzerwaren winkel.

Hier nog oude en nieuwe remleiding:
IMG_0053.jpeg
Oude en nieuwe remleiding
IMG_0053.jpeg (189.67 KiB) 309 keer bekeken
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Peugeot J5 remleiding vervangen



Bericht door macfocus »

Goed bezig. Nog een additionele tip.
Trap het pdaal bij het ontluchten niet helemaal naar de bodem, je trapt dan de hoofdremcilinder (de rubbertjes daar binnenin) voorbij het punt waar ze normaal komen, en daardoor kunnen ze beschadigd raken.

Als je dit vaker doet, dan kan je een ontluchtingssetje kopen. Dat werkt wat makkelijker. De mijne sluit ik op mijn compressor aan met een lange slang (lage druk!) en zo kan ik ontluchten terwijl ik bij het wiel de nippel open en dichtdraai.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie