Dieselkachel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
barbje79
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 01 dec 2019, 8:18

Dieselkachel



Bericht door barbje79 »

Wij zijn nog nieuw in camperland en doen elke keer weer nieuwe ontdekkingen. We hebben een challenger uit 2006 en zijn er met kerst mee op wintersport geweest. Het was geweldig, maar zijn wel tot de conclusie gekomen dat we niet weten hoe de dieselkachel werkt. Als we 'm aanzetten lijkt de camper op te stijgen en het wordt heerlijk warm. Vervolgens valt hij stil en lijkt er geen warme lucht meer te komen. Buiten hoor je 'm wel constant tikken. Ook als 't afkoelt lijkt hij niet uit zichzelf meer aan te slaan. Wij weten niet waar we kunnen zien wat voor kachel we hebben, dus weten ook niet waar we een gebruiksaanwijzing van de kachel kunnen vinden. Weet iemand waar zo'n kachel meestal zit en waar we kunnen zien wat voor een kachel 't is???
We hebben nml ook geen handleiding van de camper.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
jacfocke
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2019, 12:45

Re: Dieselkachel



Bericht door jacfocke »

Ik denk dat je vorst beveiliging eruit springt.
Als het goed is en je heb een Frans bed dan zit of daar je boiler of onder de bank. Daar zie je een rode nippel. Als het te koud is springt deze dus uit. Het beste wat je kan doen om er een knijper er tussen te zetten zodat hij niet naar beneden gaat. Ik hoop dat dit het is maar ik denk het wel.
Succes

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Dieselkachel



Bericht door appellover »

Wij hebben ook een challenger (2016)en daar zit een Truma combi in ,dus kachel en boiler combi .
De kachel is bereikbaar via de garage.
Gebruiksaanwijzing op www.truma.com.
Weet niet waar het tikken vandaan komt maar het dieselpompje hoor je tikken als de kachel brandt,bij mij is dat bij de dieseltank .
Weet niet wat voor type het is maar bij mij werkt het met thermostaat en slaat automatisch aan en uit.
Kachel en boiler hoor je wel duidelijk,en ruik je ook buiten.



Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Dieselkachel



Bericht door Nugget1 »

Het tikken geeft aan dat het pompje, meestal onder auto in de buurt van de dieseltank, werkt. De kachel brandt dan nog, in een lage stand, en dan moet er een kleine lauwe/warme luchtstroom te merken zijn.
Ergens in het interieur moet er een temperatuur voeler zijn, of een een thermostaat.
Het is een kwestie van ervaring bij welke temperatuur instelling de kachel constant en zachtjes warme lucht blijft aanvoeren.
Ook ik merk soms dat alles stil valt en het afkoelt. Bij het opstarten, door bijv. de temperatuur hoger te zetten, begint het “straaljagergeluid” en de hete luchtstroom. En het tikken van de pomp.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Dieselkachel



Bericht door PaulBng »

Hier wil ik wel even op inhaken..

In mijn vorige camper zat ook een truma combi, wel op gas, maar misschien dat het volgende van toepassing is. Kan vast door een ervarings deskundige bevestigd worden.

De knop voor de instelling/aansturing zat zo'n 20cm onder het plafond. Daalt zit ook de NTC in die de temperatuur meet. En net onder het plafond is nou niet echt de beste plaats.

Naar mijn idee was dat de reden dat de kachel soms op steeg, en dat het dan te lang duurde voor hij weer wat deed, omdat warme lucht boven blijft hangen.

De Truma die ik had, had een aansluiting (in de vorm van een 3,5mm jack ) voor een "externe" voeler (ntc). Daar heb ik zo'n voeler op aangesloten en in het midden bij de dinette even onder hoofdhoogte gemonteerd. Geen straaljager meer.

Als dat voor deze truma ook geldt, kun je zo'n voeler bestellen. Of voor 10cent een 10K ntc in elkaar freubelen..

Edit: tenzij zo'n voeler er al inzit...
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dieselkachel



Bericht door AadenAnke »

Ook ik heb een Challenger van 2018 en daar zit de " Webasto" ik het bankje onder de HH accu. Het is met de bediening helaas iets meer dan een aan/uit knopje en een themperatuur draaiknop.

Gr. Aad
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Dieselkachel



Bericht door Vertrokken2 »

Ik heb gewoon een thermostatische dieselkachel. Zolang er diesel in de tank zit en electriciteit in de HH accu houdt hij de temperatuur keurig stabiel.
Het straaljagergeluid is er alleen in het begin. Naar ik begrepen heb komt dat doordat hij naar de fase van zelfontbranding geholpen moet worden.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
barbje79
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 01 dec 2019, 8:18

Re: Dieselkachel



Bericht door barbje79 »

Het betreft geen vorstbeveiliging. Hij doet 't nml ook als het warmer is. De voeler zit op de rand van het bed van het alkoof bed. Op wintersport hebben we 'm 1 nacht laten branden, maar hij sloeg niet aan. Als wij aan de temperatuur regelaar draaien stijgt hij weer op, maar hij lijkt geen zachte lucht af te geven. We hebben onder de bank een boiler, maar zie geen kachel oid. Het is dus denk ik geen combi......maar dat weet ik dus niet zeker......de boiler is van truma.
Waar hebben jullie de voeler??????
Is het mogelijk om op een oude dieselkachel uit 2006 een temperatuur meter te zetten zodat we een temperatuur kunnen instellen. Ik denk dat dat veel makkelijker is. We hebben nu een draaiknop ziet over.
.
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dieselkachel



Bericht door kampo »

Beste Barbje
Je zal ons toch eerst moeten vertellen welke dieselverwarming er in zit.
Er zijn zoveel soorten...
Er staat een typeplaatje op de behuizing of maak er een foto van.
Anders krijg je zoals je hierboven al kan lezen allemaal reacties over andere types van kachels die er niets mee te maken hebben.
Wat we kunnen zien op je foto is links het bedieningselement van een warm water gasboiler van Truma, misschien een B10 of B14
Rechts staat een mini regelaar van het merk Eberspächer. Overigens een kwart slag verkeerd gemonteerd...
Deze Eberspächer mini regelaar bediening gaat vaak samen met een type Airtronic D2, D3, D4 of D4S diesel luchtverwarming en in combinatie met een interieur temperatuur voeler.
Ga die voeler eerst maar eens zoeken in je interieur. Hij is van belang voor de werking en om het systeem te begrijpen.

Zo ziet die voeler er uit. Hier overigens gemonteerd op een erg verkeerde plaats:

Afbeelding
Groeten Kampo
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Dieselkachel



Bericht door jurgenc »

Kijk eens onder de camper. Daar moet je minstens de uitlaat en demper zeer goed zien hangen.
Wij hadden dat rotding (die draaiknop bediening) vervangen door een digitale bediening. Kan je ook nog een timer programmeren.
H20
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Dieselkachel



Bericht door appellover »

Bij mij is een digitale display waar je boilertemp,kacheltemp.en ook de ventilatorsnelheid kan regelen.
De thermostaat vind ik vrij hoog zitten ,maar is door fabrikant zo gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding



Gr.
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Dieselkachel



Bericht door PaulBng »

Het is dus geen combi.

Idd. Onder de camper kijken.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Dieselkachel



Bericht door appellover »

Je kunt Truma bellen en vragen of een digitaal display op jouw kachel gemonteerd kan worden.
Truma kijkt trouwens mee op het forum,ik had vorig jaar negatief bericht over Tr(a)uma op het forum en dezelfde dag werd ik gebeld door Truma medewerker om mij te vertellen dat er na ongeveer 3000 uur een nieuwe brander in moest van 400€ .
U bent ook wel erg veel met de camper op stap !!
Snap nog steeds niet hoe ze aan mijn Spaanse telefoonnummer kwamen.



Met vriendelijke groet
Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Dieselkachel



Bericht door jurgenc »

Snap niet goed wat truma hier komt doen, want aan de schakelbediening te zien is het een eberspacher.
H20
Plaats reactie