feedback elektra schema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: feedback elektra schema



Bericht door javanes »

ThomasJumperHendriks schreef:
wo 18 dec 2019, 16:17
Ik heb nu enkel een aardlek. geen zekering. Lijkt mij ook dat die dan idd naast de aardlek moet komen. 16 A gebruikelijk dus?
Ja.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: feedback elektra schema



Bericht door Mickel Moen »

myway schreef:
ma 02 dec 2019, 21:50
Wat losse opmerkingen.
De solar regelaar is te krap bemeten, op een 75/10 wordt aangegeven 145 watt.
De lader is ook erg krap, uitgegaan van minimaal 10% van de accu capaciteit zou dat 15 Amp. zijn
Bij de door jou aangegeven zekeringen zit volgens mij geen verschil
Eens wat de solarlader betreft. De 75/15 is een goede keus en bij de Stroomwinkel nauwelijks duurder.
De acculader is maar net wat je er mee wilt. Aangezien je en een Cyrix en panelen hebt, zal het zelden voorkomen, dat de accu zo leeg is, dat je een 15A lader nodig hebt. Als onderhoudslader en 12V voeding als je aan de paal staat, volstaat een lichtere ook.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: feedback elektra schema



Bericht door myway »

Nog even de vraag, wat voor startaccu zit er in?
Is dat een natte loodzuur-accu?
Men welke spanning ga je dan laden?
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: feedback elektra schema



Bericht door luinge »

javanes schreef:
wo 18 dec 2019, 16:08
Waarom nog een aardlek/zekering achter die 4 wandcontactdozen?
Als je niet aan de paal staat, en de 220 uit de omvormer krijgt doet die zekerin niets.
Zou daar persoonlijk liever een zekering hebben als een zekering aan de paal kant.
Die zou namelijk gezekerd moeten zijn vanuit de paalaansluiting.

Zijn al vele draadjes en vele meningen over geschreven.
viewtopic.php?t=8464054&start=28

Groet roelof
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: feedback elektra schema



Bericht door myway »

ThomasJumperHendriks schreef:Bijgevoegd mijn aangepaste schema.
Volgens mij kom ik zo in de buurt van een veilig schema toch?
Zitten er overal voldoende zekeringen nu?

Verder kreeg ik nog feedback op de dikte van het draad van de omvormer naar de HH accu, maar de fabrikant schijft deze dikte voor icm de lenget ven het draad van 1 meter, dus dat laat ik zo.
Ik zie in het aangepaste schema nog steeds de 75/10.
Het ding kan er wel tegen maar ik denk dat je best wel rendementsverlies hebt met deze regelaar.
Acculader ook nog aan de kleine kant, als de accu toch ver leeg is gaat dat met de 7 Amp. wel erg lang duren eer hij weer vol is.
Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: feedback elektra schema



Bericht door ThomasJumperHendriks »

myway schreef:
wo 18 dec 2019, 20:37
Nog even de vraag, wat voor startaccu zit er in?
Is dat een natte loodzuur-accu?
Men welke spanning ga je dan laden?
Net even een blik geworpen. Maar kan het niet zien. Daarvoor moet die uit de accubak.
Ik verwacht idd een loodzuur accu, maar zal dat binnenkort eens goed bekijken.
Die laadspanning; hoe kom ik daar achter? bus starten en voltage vd accu meten met de multimeter?
Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: feedback elektra schema



Bericht door ThomasJumperHendriks »

luinge schreef:
wo 18 dec 2019, 21:28
javanes schreef:
wo 18 dec 2019, 16:08
Waarom nog een aardlek/zekering achter die 4 wandcontactdozen?
Als je niet aan de paal staat, en de 220 uit de omvormer krijgt doet die zekerin niets.
Zou daar persoonlijk liever een zekering hebben als een zekering aan de paal kant.
Die zou namelijk gezekerd moeten zijn vanuit de paalaansluiting.

Zijn al vele draadjes en vele meningen over geschreven.
viewtopic.php?t=8464054&start=28

Groet roelof
Merci, draadje doorgelezen.
Als ik de aardlek en zekering automaat nou eens tussen het schakelstation en stopcontacten zet?
Volgorde van aansluiten; En wat komt er eerst? de aardlek of de zekeringautomaat?
Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: feedback elektra schema



Bericht door ThomasJumperHendriks »

't Busje schreef:
wo 18 dec 2019, 16:18
Aan je naam te zien gaat het om een Citroën Jumper. Die heeft enkele af fabriek aangelegde massapunten, waarmee je de min van de huishoudaccu en de zonnepanelen op het chassis aan kunt sluiten. Ze zitten achter de treeplank rechts en op de chassisbalk voor en achter het linkerachterwiel.
merci.Zal een kijken of ik die op kan sporen.
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: feedback elektra schema



Bericht door Het-Licht »

ThomasJumperHendriks schreef:
Het-Licht schreef:
di 03 dec 2019, 10:55
Vergeet het chassis van de bus niet aan aarde te leggen.
Hoe doe je dat?
Inderdaad, de geel/groen aan het chassis van de bus knopen.

Er zijn inderdaad mensen die het om vage technische redenen niet doen maar aarde aansluiting is er maar om 1 reden: VEILIGHEID!
Daarom altijd chassis aan aarde. Mocht om wat voor reden dan ook 230V spanning op het staal van de bus komen te staan dan wordt die spanning via aarde weg gevoerd. Normaal gesproken tikt dan meteen de aardlek eruit in de paal. Mocht in het onzalige geval er geen aardlek achter zitten of deze niet werken dan zoekt de spanning altijd de weg met de minste weerstand dus via de aard leiding.

Is je bus niet geaard en het chassis komt door wat voor reden onder spanning te staan staat deze perfect geïsoleerd op de rubber banden. Kom jij dan op je blote voetjes in het natte gras tegen het chassis van de auto, krijg je waarschijnlijk een optater die je misschien niet overleefd. Daarom altijd aarden, ongeacht wat sommige 'experts' hier ook zeggen.

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: feedback elektra schema



Bericht door myway »

ThomasJumperHendriks schreef:
myway schreef:
wo 18 dec 2019, 20:37
Nog even de vraag, wat voor startaccu zit er in?
Is dat een natte loodzuur-accu?
Men welke spanning ga je dan laden?
Net even een blik geworpen. Maar kan het niet zien. Daarvoor moet die uit de accubak.
Ik verwacht idd een loodzuur accu, maar zal dat binnenkort eens goed bekijken.
Die laadspanning; hoe kom ik daar achter? bus starten en voltage vd accu meten met de multimeter?
De meeste accu’s zijn loodzuur.
Maar is het een natte loodzuur accu.
Deze wil geladen worden tot Max 14.4 volt.
Een agm accu wordt het liefst geladen met 14.7.
De dynamo gaat niet verder dan 14.3/14.4 volt
Maar de andere laders kun je meestal hoger instellen.
Ga je dat doen met een cyrix krijgt ook de startaccu 14.7 volt en daar wordt hij niet vrolijk van.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: feedback elektra schema



Bericht door Mickel Moen »

Daarom is het slim om de Cyrix manueel schakelbaar te maken met een schakelaartje in de massa bijvoorbeeld op het dashboard.
Zo kun je de hh-accu desgewenst met een acculader of met een solarlader op een hogere spanning laden.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: feedback elektra schema



Bericht door DJSmiley »

Ik heb daarom een DC lader gekocht. Kostte wel 100 eur meer dan een Cyrix, maar dan hoef ik nergens over na te denken en kan ik mn HH accu gewoon volladen op zn eigen voorkeursspanning.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: feedback elektra schema



Bericht door ThomasJumperHendriks »

Ik snap hem geloof ik. dank je wel.
Dus dan moet ik het chassis verbinden middels een aarde draad met de aarde draad die via de wandinvoer aansluiting naar binnen komt?



Het-Licht schreef:
do 19 dec 2019, 19:47
ThomasJumperHendriks schreef:
Het-Licht schreef:
di 03 dec 2019, 10:55
Vergeet het chassis van de bus niet aan aarde te leggen.
Hoe doe je dat?
Inderdaad, de geel/groen aan het chassis van de bus knopen.

Er zijn inderdaad mensen die het om vage technische redenen niet doen maar aarde aansluiting is er maar om 1 reden: VEILIGHEID!
Daarom altijd chassis aan aarde. Mocht om wat voor reden dan ook 230V spanning op het staal van de bus komen te staan dan wordt die spanning via aarde weg gevoerd. Normaal gesproken tikt dan meteen de aardlek eruit in de paal. Mocht in het onzalige geval er geen aardlek achter zitten of deze niet werken dan zoekt de spanning altijd de weg met de minste weerstand dus via de aard leiding.

Is je bus niet geaard en het chassis komt door wat voor reden onder spanning te staan staat deze perfect geïsoleerd op de rubber banden. Kom jij dan op je blote voetjes in het natte gras tegen het chassis van de auto, krijg je waarschijnlijk een optater die je misschien niet overleefd. Daarom altijd aarden, ongeacht wat sommige 'experts' hier ook zeggen.

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk
Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: feedback elektra schema



Bericht door ThomasJumperHendriks »

Ik heb nu weer wat kleine aanpassingen doorgevoerd.
Ik ben benieuwd naar wat jullie vinden van de plek van de aardlek en zekering automaat?
Wederom alvast dank voor de reactie, dit is erg leerzaam voor mij!
Bijlagen
schema elektra 3.0.jpg
schema elektra 3.0.jpg (80.53 KiB) 1137 keer bekeken
Plaats reactie