Handgeschakeld of halfautomaat?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door macfocus »

Karelkaywa schreef:
di 17 dec 2019, 13:41
Tot 3 jaar terug had ik een Citroën C4 Grand Picasso met zo'n robot gestuurde versnellingsbak. Heb er nooit aan kunnen wennen. Vooral inhalen op 'n 2 baansweg resulteerde in klam zweet :problem: Op het moment dat je gas geeft schakelt de robot terug en dat gaat gepaard met het inhouden van de motor. Deze auto heb ik dan ook weer snel ingeruild en nu een Mazda CX5 met volautomaat.
Sinds begin dit jaar een nieuwe Ducato met toch weer zo'n robotbak. Daar rijd je rustiger mee en ben dan ook tevreden over deze automaat. De bak heeft een paar kleine nadelen, t.w.: Bij ca. 80 km/h rijden op vals plat gaat de bak pendelen tussen de 5e en 6e versnelling. Op dat moment geef ik het pookje dan ook een tikkie naar links waardoor hij op handbediening staat. In de bergen en vooral bij haarspeldbochten zet ik hem altijd op handbediening. Daar voorkom ik mee dat hij te traag terug schakelt en bijna stil kom te staan bij het uitkomen van zo'n haarspeld. Maar voor de rest heerlijk relaxed rijden in combinatie met de cruise control. De UP-functie doet mijn inziens niet veel. Zou wat langer moeten doortrekken in de versnellingen.
Ik heb exact zo'n ding )C4 Picasso) gehad. 160.00 km mee gereden. Ik heb hem bij tijd en wijlen vervloekt (ff snel inhalen op de snelweg), en opgehemeld (rijden in de bergen). Verder fantastische auto.

Ook volautomaat en DSG gereden.
Volautomaat is prima (op het kruipen na), DSG is RUK, licht aan de elektronica van dat ding icm de te sterke motor.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2419
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door pepon »

Als je de 3 liter Ducato hebt met de halfautomaat heb je de M40 versnellingsbak.
Deze bak is speciaal ontwikkeld voor de 3 liter motor om die 160 Pk zo soepel mogelijk op de voorwielen over te brengen.

Die automaat is niet meer dan een slim kaboutertje, gemonteerd op de bak, die op het juiste moment voor je ontkoppeld en schakelt.
Ik vind het een fijne combinatie; een Beer van een probleemloze motor in combinatie met een dito bak.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door B1gcheese »

Blijkbaar is het dus heel persoonlijk wat je voorkeur is. Ik heb altijd handbakken gereden, ook in de auto van de zaak. Meestal om zo toch een ruimere auto te kunnen rijden binnen het gestelde budget. Ook de camper is een handbak, en ik moet zeggen dat de 3 liter 180 pk in de Ducato met een 6 versnellingen handbak ook een prima combinatie is wat mij betreft. Wie weet ga ik toch eens automaat rijden als dat zo uitkomt. Maar ik ga er niet speciaal naar zoeken.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Rijd sinds 1971 automaat.
Ook de camper die we dit jaar kochten moest automaat zijn nooit geen andere.
Nu met 70 jaar oud en echt met werken stoppen de 220CDI Automaat diesel eruit en aan 't kijken voor een kleine benzine en ja ook weer automaat
En nooit anders basta
grtn Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door FrankJC »

Allemaal tevreden over de automaat maar als ik het topic op het NKC forum lees dan zijn er toch wel problemen met de Fiat automaat en dan met name het stilvallen van de aandrijving ten gevolge van het breken van de kunststof(plastic) veerhouders in de drukgroep, lijkt mij op de vlakke (snel)weg al niet leuk maar bergje op nog veel minder.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2419
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door pepon »

Dit geld voor Ducato's van na 2017 heb ik begrepen, de 3.0 liter 160 pk vanaf 2006 hebben hier geen last van.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door JoopBrekken »

Niet alleen na 2017 maar vanaf 2017.
Camper_01

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door Camper_01 »

Heb in 2016 een Campscout (Fiat) automaat gekocht 150 PK en was hier altijd zeer tevreden over. Heb deze in 2019 vervangen weer door een Fiat camper nu een Buerstner 130 PK en automaat en ben ook hier zeer tevreden over. 130 PK automaat i.p.v. 150 PK, dit vanwege de langere levertijd van de 150 PK. Wil ook niet anders dan een automaat.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2419
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door pepon »

Je heb gelijk Joop. :bow:

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
laika kreos 3009
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
Locatie: Twente

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door laika kreos 3009 »

Wij rijden sinds vorig voorjaar met een robot automaat (Ducato 150 pk, bouwjaar 2015). Ik ben zeer tevreden. In de bergen en op heuvelachtig terrein is het verstandig de up te gebruiken of over te schakelen op zelf schakelen. De up verlengt het doortrekken in een lagere versnelling, soms is dat niet genoeg en kun je beter zelf schakelen (even meedenken). De camper weegt vakantie gereed 4 ton. Er moet dus wel wat omhoog tegen een helling. Deze automaat bevalt mij zo goed dat onze auto is ingeruild voor een seat Arona met een dsg automaat (1.0 liter, 115 pk), Gaat als de brandweer en is zuinig ( 1op 16,5 met veel korte ritjes). Ik wil nooit meer terug naar een schakelbak.

Groeten,

Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door gjvonk »

Wat Frankjc beschreven heeft, is ook mijn zwager en zus overkomen...tijdens de garantie, dus werden ze verplicht gerepatrieerd en hebben vervolgens minstens 2 maanden op herstel.moeten wachten.

Als ik automaat wil gaan rijden ga ik eerst wel uitgebreid proefrijden. Verder heb ik een niet goed te onderbouwen voorkeur voor een systeem met een echte koppel omvormer met lock-up...en kick-down: dan kun je 'schakelen met je gaspedaal'. Ik wil dus zelf nog wel controle houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door Ontario »

Dat proefrijden vind ook ik wel zeer aan te raden. Zonder eigenwijs te willen zijn meen ik wel goed te kunnen onderbouwen waar mijn voorkeur ligt. De 180 pk. van mijn 3 l. Ducato van 2013 worden met zo'n gerobotiseerde versnellingsbak op de weg gebracht. De eerdere genoemde reacties over de up-functie e.d. onderschrijf ik. Maar in mijn Ducato kan ik ook met "kick-down" schakelen. Gewoon gas intrappen en afhankelijk van de gewenste mate van acceleratie en het aanvankelijke toerental legt de motor flink de zweep erover en schakelt zonodig "vanzelf" terug. Vanwege het erg grote koppel van de drie-literblokken gebeurt dat echter niet zo gauw mits je niet te zeer onder een passend met toerental rijdt
Voorafgaand aan de aanschaf van mijn huidige camper heb ik uitgebreid proefgereden in twee Adri Polaris-modellen op basis van MB Sprinter met 160 pk en "echte" automaat en in een MB-bus met zescilinderblot net zo'n automaat. Die bak zou mijn voorkeur hebben vanwege het ontbreken van de schakelmomenten die mijn Ducato heeft. Maar de aanschaf van een camper gaat nu eenmaal over meer punten.

Henk
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 19 dec 2019, 9:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door Arie55 »

Ik heb een camper opgebouwd op een sprinter met halfautomaat (hymer B550 uit 2002). De automaat is er een van de eerste generaties en mijn rijervaring is er wisselend mee. In Nederland gaat het prima in de automaat stand, geen gedoe. Als het op de snelweg en de weg glooid wat, dan is het zaak om op de juiste toerental te blijven (~2200 omw/min), anders schakelt de bak automatisch terug. Soms schrik ik daar wel eens van. Door er op te anticiperen, zet ik dan de bak op handmatig in de hoogste versnelling en hobbelt de camper zonder mokken het taluudje over. Gewoon effe een tikkie tegen de pook. In de bergen zit ik wel eens te tieren en te vloeken. Achteraf bezien omdat vooral IK het op voorhand kan zien of het terug of op schakelen nodig is of niet. De automaat stand is dan niet handig. Maar soms gaat het wel goed. Het waarom is me nog steeds duister. Berg afwaards, zeker als het stijl is, is het handiger om in handmatige stand te zetten. Is het echt stijl, dan wil het toerental zelfs wel eens oplopen. Dan rem ik stevig af en laat de camper weer doorhobbelen.

Ik had in al die jaren een schakelbak auto en het leek me wel handig om dan de automaat links te laten en dan zelf te schakelen. Dat gevoel ebte snel weg. Soms doe ik het voor de leut wel eens om handmatig te schakelen. Het opschakelen gaat soms inderdaad wat soepeler. Niet altijd. En wat me altijd verbaasd is dat als ik in een schakelbak auto stap, er zonder gedoe ermee wegrij. Alsof ik nooit anders gedaan heb.

De vraag/keuze handgeschakeld of halfautomaat, kan ik nog steeds niet voor het een of het ander kiezen. Beiden hebben wel iets. Misschien is het wel dit: als je echt dat JIJ volledige controle wil, neem dan een handgeschakelde camper.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Handgeschakeld of halfautomaat



Bericht door macfocus »

Arie55 schreef:
zo 29 dec 2019, 12:17
Berg afwaards, zeker als het stijl is, is het handiger om in handmatige stand te zetten. Is het echt stijl, dan wil het toerental zelfs wel eens oplopen. Dan rem ik stevig af en laat de camper weer doorhobbelen.
Berg af is het een must om een automaat in de “berg stand” te zetten of bij een wat modernere automaat in een lagere versnelling te zetten. Je wilt juist afremmen op de motor en zo min mogelijk op de remmen zelf, hooguit bijremmen.
En dan hebben we het over bergwegen, niet een 5% hellinkje op de snelweg.
Laat hem maar herrie maken, dan loopt ie tenminste niet bij je vandaan.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie