In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door Aloys »

Speciaal voor de Kennisbank is door een aantal forumleden een artikel geschreven als inleiding over LiFePO4-accu's.
Dit topic is bedoeld als mogelijkheid om van gedachten te wisselen over dit artikel. Aanvullingen zijn welkom!

Het artikel vind je hier: viewtopic.php?f=17&t=8470384
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door JoopBrekken »

Goed en mooi kompleet verhaal geworden!
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door NoStress »

Dat is een handige pagina zo :thumbup:
Chapeau voor de mensen die deze informatie (in ook een lees en begrijpbare vorm ) zo hebben kunnen opschrijven :bow:
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door Leonardus66 »

Recentelijk is informatie ontvangen dat LiFePO4 accu's met prismatische cellen niet in iedere positie geplaatst mogen worden. Voor LiFePO4 Accu's met cilindrische cellen geldt deze beperking niet.
https://www.wohnmobilforum.de/w-t133127.html
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door Atoz »

Kan de schrijver van dit artikel uit de Kennisbank hier dan ook de nodige aanpassingen doen?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door JoopBrekken »

Leonardus66 schreef:
za 30 nov 2019, 0:39
Recentelijk is informatie ontvangen dat LiFePO4 accu's met prismatische cellen niet in iedere positie geplaatst mogen worden. Voor LiFePO4 Accu's met cilindrische cellen geldt deze beperking niet.
https://www.wohnmobilforum.de/w-t133127.html
Dit is kennelijk de mening van 1 persoon.
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door Leonardus66 »

Joop
Omdat in de notitie wordt aangeven dat de accu in ieder positie geplaatst kan worden kan dit tot misverstanden leiden als dit inderdaad niet geheel correct blijkt te zijn. Daarom heb ik de informatie hierover die Kroppie eerder op het forum plaatste direct hierbij geplaatst. Ik ga er hierbij vanuit dat dit feitelijke informatie is en het geen mening betreft. Als dit hier een mening betreft hoort dat hier niet inderdaad niet thuis ik ben ervan uitgegaan dat dit feitelijke informatie is.
Globecar Campscout 2015
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door Leonardus66 »

Joop, we zoeken overigens nog iemand om het kennisdocument LiFePO4 te beheren. Zou dit iets voor jou kunnen zijn?
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door Kroppie »

Leonardus66 schreef:
za 30 nov 2019, 12:48
Joop
Omdat in de notitie wordt aangeven dat de accu in ieder positie geplaatst kan worden kan dit tot misverstanden leiden als dit inderdaad niet geheel correct blijkt te zijn. Daarom heb ik de informatie hierover die Kroppie eerder op het forum plaatste direct hierbij geplaatst. Ik ga er hierbij vanuit dat dit feitelijke informatie is en het geen mening betreft. Als dit hier een mening betreft hoort dat hier niet inderdaad niet thuis ik ben ervan uitgegaan dat dit feitelijke informatie is.
als je de mensen van dat forum die die mening delen een beetje kent , dan weet je dat dat geen persoonlijke mening is , maar een advies gebaseerd op door accu fabrikant geleverde informatie, vandaar dat ik het doorgegeven heb, en het kost niets om er rekening mee te houden dus waarom niet, vind iemand het onzin of achterhaald, vooral geen rekening mee houden dan. .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door JoopBrekken »

Leonardus66 schreef:
za 30 nov 2019, 13:00
Joop, we zoeken overigens nog iemand om het kennisdocument LiFePO4 te beheren. Zou dit iets voor jou kunnen zijn?
Dank voor het compliment maar ik weet ook niet alles......
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door JoopBrekken »

Eenieder heeft zijn persoonlijke bagage. Bij mij is het in dit geval dat ik, na overleg met de leverancier, onze LFP accu plat onder de passagiers stoel heb geplaatst. Ik wil dus graag dat dit bericht niet waar is.
Zoiemand is dus , naar mijn mening, niet geschikt om een goed, juist en neutraal verhaal te beheren. :D
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door 309T16 »

Mooi stukje tekst.

Ik zou een aanvulling over de LiFeYPo4 wel zinvol vinden.

De toevoeging van het element Yttrium heft het temperatuurnadeel (niet kunnen laden bij temperaturen onder 0 graden Celsius) op.
Dit volgens twee fabrikanten van deze accu's
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door Leonardus66 »

JoopBrekken schreef:
za 30 nov 2019, 14:21
Eenieder heeft zijn persoonlijke bagage. Bij mij is het in dit geval dat ik, na overleg met de leverancier, onze LFP accu plat onder de passagiers stoel heb geplaatst. Ik wil dus graag dat dit bericht niet waar is.
Zoiemand is dus , naar mijn mening, niet geschikt om een goed, juist en neutraal verhaal te beheren. :D
Ervaring met LiFePO4 en bekend met de noodzaak van juiste informatie. Zou toch prima kunnen :bow:

Ben benieuwd of je de accu nu toch gaat verplaatsen of zo laten ?
Globecar Campscout 2015
Plaats reactie