gewichtsverdeling camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

gewichtsverdeling camper



Bericht door jasperenpriscilla »

We zijn recent lekker op pad geweest met onze bertus. Met het 1.9turbodieseltje en max gewicht van 3100 is het geen race monster. Ik was echter bang dat steile wegen spannend zouden worden (gebrek aan motorvermogen). Hier was echter niets van waar, die 1.9 pruttelt lustig de bergen door!!!

Wat me echter wel meerdere keren opviel is dat hij te licht voelt aan de voorzijde. Op het oog zie je dat hij achter veel zwaarder is als voor (bolling van de banden, invering van de veren etc...) logisch ook, watertank ligt op de achteras, vuilwatertank ligt er bijna 1 meter achter, fietsenrek hangt er achterop met 1 ebike en 1 gewone zware stadsfiets. badkamer is achter de achter as, camping stoelen, tafel en dergelijke ook.

Tijdens het rijden merk je er niets van, totdat we in de bergen kwamen. Een beetje steile weg resulteerd al heel snel in serieuze wielspin voor. zeker in haarspelden waar de druk ook nog eens van het binnenste wiel afgaat. Maar ook met nat asfalt en gewoon stapvoets de berg op kruipen achter een tankwagen. 2e versnelling was doodvallen, 1e versnelling was doorslippen... met een beetje beleid lukt het wel om grip te houden, maar prettig is het niet.

In vakantietrim naar een weegbrug is helaas niet gelukt. Dat zou in ieder geval de aslasten netjes weergeven. dus dat wordt het voorjaar. ik verwacht niet dat we (ver) boven toegestaan zullen zitten.

Ik vraag me af wat ik kan doen, een grotere wielbasis zou beslist helpen, maar dat kan niet 8-) een frontgewicht zoals op een tractor lijkt me ook niet zo fraai :lol3:

Achterwiel aandrijving had ook geholpen :wink:

De watertanks verder naar voren plaatsen is ook nogal ingrijpend.

Een sterker setje achterveren zou wellicht een optie kunnen zijn, ik vind de huidige bladveren er erg doorgezakt uitzien, (wat ik al eerder vertelde, hij oogt wat doorgezakt achter) als hij wat hoger op zijn pootjes staat helpt dat iets.

er gewoon mee leren leven, dat is natuurlijk ook een optie!

Hebben jullie nog slimme ideeen? Herkennen jullie deze problemen en is een beetje wielspin op zijn tijd vrij gebruikelijk?
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: gewichtsverdeling camper



Bericht door Don Esteban »

Ik zie dat Bertus een Alkoof is. Is op dat bovenbed langs de voorrand niks te bewaren? Krik, gereedschap, levensmiddelen enz?
Mijn Hymer mag ondanks opwaardering naar 3850 toch niet meer dan 2 ton wegen op de achteras. Daar ben je met e-bikes, reserveband, stoelen, tafels enz. al snel aan. Ik benut iedere ruimte op de vooras om er meer gewicht op te krijgen ten voordele van de achteras. Maximaal 30 liter schoon water vind ik sowieso genoeg. Heeft ook als voordeel dat het vers water bljft. De vuilwatertank is onder het rijden helemaal leeg. Trouwens slechts een paar liter in die tank en je ruikt hem onder het rijden.
Een set nieuwe achterveren is om meerdere redenen nooit verkeerd.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: gewichtsverdeling camper



Bericht door JoopBrekken »

Maar helpt niet om meer druk op je voorwielen te krijgen.
Al het gewicht achter de achteras tilt de voorwielen op dus zoals gezegd zoveel mogelijk naar voren doen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: gewichtsverdeling camper



Bericht door Peter LMC »

Inderdaad zoals de vorige schrijvers ook al zeggen.
Zorgen dat je voor meer asdruk krijgt en achter wat minder.
Wat ook helpt is banden monteren die meer tractie/grip hebben.
Maar welke merken/type zijn dat ten opzichte van wat er nu op ligt.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op za 16 nov 2019, 8:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: gewichtsverdeling camper



Bericht door pepon »

Zou eerst maar eens gaan wegen voor en achter.
Dan weet je hoeveel je moet verplaatsen.

Elke kilo die je achter de achteras weghaalt en weer op of voor de vooras plaatst, telt min of meer voor twee op de asdruk voor.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: gewichtsverdeling camper



Bericht door jasperenpriscilla »

Ja zo redeneer ik ook, alles achter de achterwielen tilt massa weg op de voorwielen.

Volgens mij hebben ze daar in 1991 niet zo goed over nagedacht, allemaal slimme bergvakken ver achter de achteras. En dan hangt de eindgebruiker er ook nog een knoeperd van een fietsenrek achteraan ook :lol3:

ik baal ervan dat effe meten er nu niet inzit, dat zou zoveel duidelijkheid verschaffen.

De banden die erom liggen zijn michelin agilis banden. zou wel kunnen dat ze op leeftijd beginnen te raken. (moet ik eens controleren) Maar een verkeerde gewichtverdeling lijkt me de oorzaak, en beter verdelen is dus ook de enige juiste oplossing.

We rijden ook zoveel mogelijk met lege toilet en grijswatertank, maar soms is dat niet mogelijk (lozen kan immers bijna altijd maar niet echt altijd, en een beetje gemakzucht heb ik ook wel eens last van :silent: (vooral als het regent bij vertrek))
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: gewichtsverdeling camper



Bericht door eef van baal »

En niet te zwaar heb ik al vaak gehoord, maar over als ze op de weegschaal gaan dan is het schrikken.
De veren moeten rond staan naar beneden.

camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: gewichtsverdeling camper



Bericht door jasperenpriscilla »

klopt, het enige waar ik op baseer dat we denken niet te zwaar zijn is dat we weinig luxe meesleuren.

De kasten zitten lang niet vol, we hebben geen tv/sateliet/magnetron/gasoven dat soort geneuzel
aan de andere kant hebben we wel zonnepanelen, fietsendrager met fietsen, 35kg gordelframe een stapelbed enzo enzo enzo

haha dus zeker weten dat het ook best kan tegenvallen. Ik heb een keer een handsommetje gedaan gebaseerd op de gewichten zoals op kentekenbewijs staan en wat we meesleuren bovenop standaard lege camper. dat handsommetje kwam op ongeveer max toelaatbaar. Maarja in dat handsommetje zitten de grote bekenden, maar niet de blikken knakworsten in de bank, het speelgoed voor de kinderen en de extra gasfles en alles wat nogmeer niet standaard in je opkomt.

Meten is weten. dat is duidelijk :thumbup:
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: gewichtsverdeling camper



Bericht door eef van baal »

En vrouw en kinderen wegen niks?
En een volle diesel tank weegt ook niks.

camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: gewichtsverdeling camper



Bericht door jasperenpriscilla »

jazeker, vrouw en kinderen zijn meegenomen in die hand som, en chauffeur ook (ik weeg meer dan vrouw en kinderen bij elkaar :shh: )

ik mag 600kg laden. (massa leeg is 2400, rijklaar 2500 (daar vallen brandstof oa onder toch?), toegestane max. massa is 3100kg)

ik probeer hieronder mijn handsom even terug te verzinnen:

-200kg vrouw kinderen en ik
-100kg watertank (40schoon 40vuil 20toilet)
-35kg gordelframe
-65kg zonnepanelen en extra accu
-100kg fietsen en proviand en kleding
totaal 500kg.

Dan heb ik nog 100kg voor alles wat ik niet heb meegenomen en ik verwacht dat ik makkelijk die 100kg kan vullen met wat ik eerder in het topic beschrijf.

Grote kans dus dat we er iets overheen zitten.

Hoe de verdeling is, dat is lastiger te bepalen met een handsommetje....
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: gewichtsverdeling camper



Bericht door eef van baal »

ik weet niet hoe goed je Duits is maar hier STAAT een reken tabel hoe je het kunt verdelen/berekenen.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: gewichtsverdeling camper



Bericht door pepon »

ik baal ervan dat effe meten er nu niet inzit, dat zou zoveel duidelijkheid verschaffen
Reich Elektronische caravanweger tot 1000 kg

Ook in een 1500 Kg variant.

Misschien ook te huur of te leen?

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: gewichtsverdeling camper



Bericht door AadenAnke »

Gewicht verplaatsen naar het boven bed zou ik zeker niet doen! Verhoogt wel de wieldruk maar verhoogt ook het zwaartepunt en daarmee de stabiliteit. Dus eerst wegen en dan gewicht naar voren halen waarschijnlijk.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31861
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: gewichtsverdeling camper



Bericht door Bob Diesel »

Bij ons ligt er vrij veel in de alkoof
ook vanwege de gewichtsverdeling

en van enige minder stabiele rijeigenschappen heb ik nog nooit iets gemerkt

wat ik wel merk is als ik geen fietsen mee neem
die kilo,s niet achter aan dat merk je

dus de tafel stoelen en andere meuk welke je kwijt kan gewoon in de alkoof :thumbup:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie