Welke accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke accu?



Bericht door hathi »

Duidelijk een reactie die nergens op slaat, daarom vraag ik me af weet je wel wat je zegt?
Hans
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke accu?



Bericht door Aloys »

Het betoog van Atoz lijkt mij anders alleszins redelijk én begrijpelijk.

1. Als je een 100Ah Lipo voor 90% kunt ontladen, dan heb je dus 90Ah tot je beschikking.
2. Als ik 90Ah uit mijn 180Ah AGM-accu haal, dan is hij 50% ontladen maar nog niet leeg.

Accu 1, bijv. van Victron, kost meer dan € 1300. Voor accu 2 heb ik € 300 betaald. Dus ik
houd maar liefst € 1000 in de zak! Bovendien hoef ik nu mijn dure 7-traps laadapparaat
(aangeschaft in 2012 voor € 350) niet te vervangen...

Die Lipo-accu is veel lichter, in gewicht. Ok, maar ik weeg 2800Kg op kenteken en ik mag
3500Kg wegen. Beladen heb ik eens 3100Kg gemeten, dus voor het gewicht hoef ik het
niet te doen...

Wat is dan het voordeel van die Lipo-accu?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Welke accu?



Bericht door 't Busje »

De (veel) langere levensduur van ten minste 2.500 cycli en het beperkte ruimtebeslag, ook al speelt dat bij jou, net als het lagere gewicht, geen rol.

Het lagere gewicht van een LFP accu zou ook moeten leiden tot een lager brandstofverbruik van de camper, maar dat zal wel niet merkbaar zijn.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke accu?



Bericht door Aloys »

Ok, ik heb nu (slechts) 6,5 jaar gedaan met mijn AGM-accu, dan zou ik met een Lipo-accu 25 jaar kunnen doen
voor hetzelfde geld. Als mijn camper tenminste zo lang meegaat, en niet te vergeten: ikzelf!
Over 25 jaar, dan loop ik tegen de 90 (als ik dan nog lopen kan... :D )

Dus een Lipo of Lithium-accu, bij de huidige prijzen, is vooral interessant voor jonge(re) mensen met (liefst)
een nieuwe camper?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Welke accu?



Bericht door 't Busje »

Ik denk dat je eigen leeftijd geen rol hoeft te spelen, want een camper met een LFP accu brengt bij verkoop hopelijk wat meer op dan een camper met een loodzuur accu. De leeftijd van de camper speelt in mijn ogen wel een rol, want naar mijn mening is niet erg zinvol om veel geld in een oudere camper te steken, hoewel je de LFP accu wel weer mee kunt nemen naar een nieuwe camper.

Voor mij persoonlijk waren een bijna dubbele capaciteit bij een gelijk ruimtebeslag en een lager gewicht doorslaggevende argumenten. Voor zover ik de meerprijs van circa € 1.000 niet terug zou kunnen verdienen met de langere levensduur, heb ik dat over voor de andere voordelen. Dat is net zoiets als met aluminium dampgasflessen. Daar betaal je ook voor het comfort van het lagere gewicht in vergelijking met stalen gasflessen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke accu?



Bericht door hathi »

Candy / Evert thumbup: je wordt hier toch niet begrepen, en dat is ook logisch, men mist de ervaring/gebruik
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welke accu?



Bericht door seth_space »

Wat feiten ipv emoties dan maar:
Voordelen LFP:
ca 50% lichter
ca 90% meer bruikbare power uit hetzelfde vermogen
Sneller te laden
Hoge ontlaadstromen toegelaten
veel langere levensduur
stabielere spanning gedurende gebruikstijd

een 100Ah compleet pack kost binnen europa momenteel: 460 euro
https://www.ev-power.eu/LiFePO4-12V-packs/?cur=1
BMS naar keuze toevoegen, tussen 50 en 250 euro afh van gewenste opties.
EU levering, EU garanties, prima bekend staand bedrijf.

Dat is vergelijkbaar met een 180Ah Loodaccu prijs ca 295 euro

koop je via aliexpress en ben je bereid zaken zelf te doen dan ik het prijsverschil nog kleiner.

Het prijsverschil is dus veel geringer dan men doet voorkomen.
En ja er moet nog wat gedaan worden aan je lader ( als je vaak aan de paal staat, wat met een groter bruikbaar vermogen minder vaak voorkomt)
Het beschermingsdeel van je LFP kan beschermen tegen laden bij vorst, je dynamo beschermen door beperking van de laadstroom.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke accu?



Bericht door Atoz »

Nadeel van die LFP systemen is dat een 100 Ah LFP je enerzijds wel 90 Ah wil leveren maar anderzijds dan weer maar max 50Ah piekstroom kan leveren.

De omvormer is daardoor beperkt tot max 50 A x 12 V = 600 Watt.... PIEK.

Eigenlijk is het verkeerd om te zeggen dat LFP een oplossing is om veel Ampere's te kunnen verbruiken.
Automatisch denken mensen dan aan hun stroomvretende omvormer, terwijl ze gelezen hebben dat die 100 Ah LFP 90 Ah kan leveren.

LFP kan interessant zijn, zowel voor jong als oud, kan een meerwaarde betekenen voor velen, maar dan moet je die LFP aanpassen aan de noden gaan de koper.
En de kostprijs daarvan is verwaarloosbaar. Weet iemand nog hoeveel een camper kost?

En specifiek voor Aloys zijn gebruik: NIET in de winter naar de sneeuw. Of... Het kan fout lopen.
En Londen toch eens op de man te spelen: Aloys, die een goede lader heeft voor zijn AGM accu en die tot volle tevredenheid van zijn camper gebruik maakt, die zou als zijn AGM accu het begeeft, terug een AGM accu moeten kopen.Geen loodzuur of .. of LFP maar AGM.

Maar elke zelfbouwer zou deze LFP wel in overweging moeten nemen.
Alle commerciële camperbezitters zijn op te delen in twee groepen:
- zij die tevreden zijn van hun installatie, die doen dan beter niets.
- zij die ontevrden zijn van hun installatie, die vinden mischien in LFP een oplossing.

Maar dan moet die oplossing ook daadwerkelijk een technische oplossing zijn in plaats van een financiële.
Ik erger me mateloos dat sommige forumleden met alle geweld dure dingen aanbevelen.
Echter een LFP van 40 Ah is inderdaad iets dat je als stroomopslag kan gebruiken, of je dat in een camper wil, valt te betwijfelen.
En ja, helaas,helaas helaas, vind ik een 100Ah LFP veel te klein.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Welke accu?



Bericht door 309T16 »

Los van dit alles. Moet elke aankoop verantwoord worden t.a.v. economie, milieu, levensduur, status enz?

Ik rij altijd in oude auto's, maar heb er wel naast de camper een aantal rijden. Ik hou van variatie en hobby meer dan graag. Nu een Ducato Frankia aan het opknappen. Zo heb ik afgelopen winter een rallye wagen met 650pk klaar gemaakt en dat allemaal in een koets van eind jaren 90.

Als elektrotechneut is dit Lithium accu gebeuren natuurlijk ook nog eens erg interessant.

Beslissing is hier gevallen. Zodra de kerstbonus binnen is, bestellen wij een Winstonpakket via de link van @Seth-...
Het vooruitzicht van het opbouwen en testen alleen al. :-B
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Welke accu?



Bericht door Metor »

Heb een Exide 90Ah AGM hh accu gewisseld voor een kleine 40Ah LFP. Nu al weer 5 jaar geleden.
Wat praktische zaken.
In de praktijk doet onze 40Ah LFP het stukken beter dan de 90Ah AGM.
* Wat betreft het spanningsverloop; Tot bijna volledige ontlading blijft de spanning hoger dan 12.8V.
* Wat betreft bruikbare capaciteit; De AGM was na verbruik van al 20Ah al lager in spanning dan de 40Ah LFP bij bijna volledige ontlading van 40Ah. Effectieve praktische bruikbare capaciteit is zeker vergelijkbaar zo niet beter. Voor ons verbruik genoeg in combinatie met de 180Wp zonnepanelen.
* Wat betreft het gewicht; 6kg ipv 27kg. Dit was voor mij de hoofdreden om om te gaan naar LFP.
* Wat betreft levensduur. Nog 15 jaar te gaan? We gaan het zien, als we het nog mogen meemaken.
* Wat betreft inbouwmaten/volume; bijna de helft.
* LFP is kortsluitvast. Geen brandgevaar indien kortsluiting.

Moet toch ook benoemd worden. Nadelen.
* de prijs was ca. 550 Euro. Dus ca. 25 Euro per kg gewicht winst. :bang:
* Aanpassing nodig in laadstroom-circuit dynamo voor laadstroombeperking, want ik wil niet meer dan 0.5C laden. Heb nog even overwogen om het hele dynamo laden buiten werking te stellen, want de zonnepanelen laden eigenlijk meer dan genoeg met ons voorjaar tot najaar gebruik.
* De ombouw. De hele bestuurdersstoel moest eruit. Totale ombouw heeft me een halve dag gekost.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke accu?



Bericht door Atoz »

seth_space schreef:
wo 13 nov 2019, 15:27
Wat feiten ipv emoties dan maar:

een 100Ah compleet pack kost binnen europa momenteel: 460 euro
https://www.ev-power.eu/LiFePO4-12V-packs/?cur=1
BMS naar keuze toevoegen, tussen 50 en 250 euro afh van gewenste opties.
EU levering, EU garanties, prima bekend staand bedrijf.

Dat is vergelijkbaar met een 180Ah Loodaccu prijs ca 295 euro
Dit is een onderdeel van je LFP systeem, dit is geen LFP systeem!

Als je dit bij Aloys thuis gaat leveren dan heeft hij geen werkend geheel!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Welke accu?



Bericht door 't Busje »

Atoz schreef:
wo 13 nov 2019, 15:48
... dan weer maar max 50Ah piekstroom kan leveren.
Als we het over piekstromen van 50 Ah gaan hebben, zijn we pas echt deskundig.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welke accu?



Bericht door seth_space »

Atoz schreef:
wo 13 nov 2019, 15:48
Nadeel van die LFP systemen is dat een 100 Ah LFP je enerzijds wel 90 Ah wil leveren maar anderzijds dan weer maar max 50Ah piekstroom kan leveren.
Geen idee waar je dat verhaal vandaan hebt.
LFP kan afhankelijk van de keuze die je maakt vaak probleemloos pakweg 600A leveren. 3C continu is standaard bij een prismatische cel. 6C als piekstroom
De beperking is de BMS keuze daarin.
Voor startbatterijen is het gebruikelijk om geen BMS ertussen te zetten, aangezien een CCA van 1000A mogelijk is .
Eigenlijk is het verkeerd om te zeggen dat LFP een oplossing is om veel Ampere's te kunnen verbruiken.
Automatisch denken mensen dan aan hun stroomvretende omvormer, terwijl ze gelezen hebben dat die 100 Ah LFP 90 Ah kan leveren.
en dat is dan ook geen probleem.

En specifiek voor Aloys zijn gebruik: NIET in de winter naar de sneeuw. Of... Het kan fout lopen.
Een BMS met temperatuur correctie zal je beschermen tegen laden bij vorst. Afnemen bij vorst is geen probleem.
En Londen toch eens op de man te spelen: Aloys, die een goede lader heeft voor zijn AGM accu en die tot volle tevredenheid van zijn camper gebruik maakt, die zou als zijn AGM accu het begeeft, terug een AGM accu moeten kopen.Geen loodzuur of .. of LFP maar AGM.
Van mij ( en anderen hier) MOET niets. Men geeft advies op basis van een vraag die er ligt.
Veel onzin toevoegen en verwarring zaaien door te weinig kennis van de materie helpt echter niet!

Ik erger me mateloos dat sommige forumleden met alle geweld dure dingen aanbevelen.
Die ergernis straalt dan ook af van je ongeinformeerde bijdragen. Daarnaast, als er advies gevraagd wordt dan kan iedereen hier zelf bepalen wat hij er mee doet.
Echter een LFP van 40 Ah is inderdaad iets dat je als stroomopslag kan gebruiken, of je dat in een camper wil, valt te betwijfelen.
En ja, helaas,helaas helaas, vind ik een 100Ah LFP veel te klein.
Heel veel camperbezitters hier hebben een 80 of 100Ah HH accu. Daar is een LFP van 40 a 60A een prima vervanger voor.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 690
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Welke accu?



Bericht door DynaDetty »

Afbeelding

Dit zijn de specs van de 60ah LifePo4 accu die ik laatst heb aangeschaft. Volgens mij kan die maximaal 150A aan en dan zou een zwaardere omvormer dus wel kunnen. Ik heb er 3 parallel geschakeld.


D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Plaats reactie