Bakwagen kopen of niet?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Bakwagen kopen of niet?



Bericht door CamperMike »

Hallo allemaal,

vanwege ruimte rechte wanden en cool uiterlijk valt mijn oog hierop.
Hier gezocht maar ik vind geen voorbeeld hierover alleen wat gesprekken.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bes ... ousPage=lr

Zijn er mensen die dit hebben gedaan en mag ik de voors en tegens weten? deze heeft een 1400 kilo vrij dus dat leek me voldoende?
Mag je hier zomaar een camper van maken, en een praktische vraag, kun je van zo een zijdeur ook een " leuke camperdeur" maken?
Verders lijkt mij isoleren, wanden en vloer erin en lekker een kachel/boiler, douche/wc, bed, keukentje en zitje bouwen en later mischien zonnepanelen als die erop kunnen, maar zie vast wat over het hoofd :-)

Kwam deze nog tegen, erg zwaar maar volgens de meneer komt dat door een kluis van ruim 500 die er nu uit is, hij gaat hem laten wegen en laat het weten, ik vind dit soort wagens wel gaaf, kan er niks aan doen :-)

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bes ... ousPage=lr

Ik hoop wat te lezen van jullie :-) groet Mike
Laatst gewijzigd door CamperMike op wo 16 okt 2019, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Bakwagen kopen of niet?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 3:08, 1 keer totaal gewijzigd.
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Bakwagen kopen of niet?



Bericht door CamperMike »

janmetdoka schreef:
wo 16 okt 2019, 13:50
De RDW heeft een andere mening over dat laadvermogen: maximaal 1010 kg.
Oei, das dan wel net an, of net niet zeg maar...hoeveel bouw je er nou eigenlijk in, wat heb je nou eigenlijk nodig aan vrij gewicht... ik heb alle hardware zoals koelkast kachel zware accu's water tanken et. opgeteld en kom op een 350 a 450 kilo (70 liter schoonwater) dan hout en isolatie schroefjes en 2 mensen erbij met spullen... geen idee wat je nodig hebt...ik weeg zelf gelukkig maar 65 kilo )))
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Bakwagen kopen of niet?



Bericht door Navigator »

Wordt wel een hele hoge instap. Je hebt nu geen doorloop van cabine naar camperdeel. Met die ruim 1000kg laadvermogen (nu) wordt het nog een hele puzzel om niet hoger dan 3500kg uit te komen, maar het moet wel mogelijk zijn.
Forum verlaten.
Peetjeadhdtje
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 11:26

Re: Bakwagen kopen of niet?



Bericht door Peetjeadhdtje »

Ikzelf heb 2 maanden geleden een bakwagentje gekocht. Het nadeel ervan is inderdaad de zeer hoge instap en het gewicht van de bak/ hulpframe onder de bak. De wanden zijn vehoudings gewijs te zwaar. Ikzelf was opzoek naar Chassis dubbele cabine om van sandwichpanelen zelf een opbouw te maken. Dan win je veel meer laadvermogen. Het bakje zat erop en bouw hem nu om naar camper maar ik weet dat het heel krap zal worden qua gewicht. Alleen al de achterdeuren zijn veel te zwaar en alles is ongeisoleerd/ potentiele koudebruggen.
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Bakwagen kopen of niet?



Bericht door Camperbassie »

Die 2de is wel gaaf, zit al van alles in. Ik heb ook rechte wanden dat bouwt heel makkelijk.
Bakwagen zou ik niet doen, de bak is heel slap dus je wanden bewegen. Is ook lastig stijver maken.
Durisotti carrosserie of een ander met poly wanden, dat wat je hebt gezien op mp is mooi om een wagen te bouwen. Recht hoog goed te isoleren en lijkt meer op een camper.
Succes :-B
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Bakwagen kopen of niet?



Bericht door CamperMike »

Dank jullie wel, voor mij duidelijk, nadelen wegen dan niet op tegen de voordelen in mijn geval. Erg gaaf die reacties, leuk forum dit, dank.

Ik kwam een bus op aardgas tegen en ga hier even speuren of daar wat over te vinden is.

Edit; Ook Aardgas bus laat ik maar gaan pffff soms teveel keuzes )))
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bakwagen kopen of niet?



Bericht door kampo »

CamperMike schreef:
wo 16 okt 2019, 20:03
... nadelen wegen dan niet op tegen de voordelen in mijn geval....
Dat een bakwagen meer nadelen zou hebben als een bus, daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar toegegeven jou geval ken ik niet.
Meestal kiest een beginnende camperaar voor een bus want dat is of lijkt minder werk.
Echter alle bussen zijn net te smal om er een goede camper van te maken.
Een bed thuis is 2m lang en zo hoort het eigenlijk ook in een comfortabele camper te zijn.
De hoogte van de ideale bakwagen die je moet vinden is 2,0m en dat is even zoeken.
Een laadklep en zware dubbele achterdeuren heb je niet nodig of je kan ze verwijderen.
Bakwagens hebben een groter volume en bouwen makkelijker op.
Bussen zijn meestal overprijst voor wat ze waard zijn.
Een doorgang tussen cabine en opbouw heeft zowel voor als nadelen.
Als je ervoor gaat kan je bij een bakwagen ook een doorgang naar de cabine maken.
Groeten Kampo
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Bakwagen kopen of niet?



Bericht door CamperMike »

Dank, het blijft leuk uitvinden wat het gaat worden. Maar mijn vrouw vind de looks van een bus leuker dan een bakwagen, en daar moet ik haar wel gelijk in geven (beter om dat te doen )))
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Bakwagen kopen of niet?



Bericht door durisotti »

De ducato heeft een 2.3 motor, die is veel beter dan de 2.2, en er zitten al ramen in.
Is zo te zien gebruikt als mobile bank en hij lijkt mij netjes en goed onderhouden.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bakwagen kopen of niet?



Bericht door kampo »

Natuurlijk bestaan er lelijke en vooral veel te hoge of te brede bakwagens.
Die zijn niet aan te bevelen als basis om er een camper van te maken.
Zoek eerst eens een mooie eer je gaat vergelijken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Bakwagen kopen of niet?



Bericht door de Jonckheer »

Weet je, uiterlijk is niet alles en, zoals en Engels gezegde zegt: it grows on you. Breedte is belangrijker dan lengte, geeft een gevoel van ruimte. Wij gingen destijds van een caravan van 2.30 naar een van 2,5 meter. Bij voor de eerste keer instappen was het "wauw", wat een ruimte!
Vergeet ook niet dat een bakwagen veel makkelijk is te bouwen is dan een bus en wel omdat ie vierkant is en je dus bij wijze van spreke ikea meubilair binnen in elkaar zet en alleen maar vast hoeft te maken. Voor mij zou de keuze niet moeilijk zijn, altijd een bakwagen!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bakwagen kopen of niet?



Bericht door Atoz »

de Jonckheer schreef:
vr 18 okt 2019, 9:35
Vergeet ook niet dat een bakwagen veel makkelijk is te bouwen is dan een bus en wel omdat ie vierkant is en je dus bij wijze van spreke ikea meubilair binnen in elkaar zet.....
Dat klopt als een bus, tot je inrichting afwijkt van wat IKEA verkoopt. Er zijn ook zelfbouwers die in hun busje Ikea kastjes gebruiken ik dacht dan aan GSM zijn camper.
gsm
(ring ring klopt dat gsm?)

Voor onszelf was het een punt dat je in een bakwagen/koffer veel meer ruimte hebt ter hoogte van je hoofd als je rechtstaat. Binnen is onze koffer 2.30 m hoog en ook dat geeft mogelijkheden.

Maar vergeet het dat het allemaal snel, eenvoudig of wat dan ook gaat worden. Het blijft hard Labeur!
Succes ermee!
Het zal nodig zijn :-B
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie