kortsluiting in laadkabel dynamo huishoudaccu?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
acamper
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 30 aug 2019, 7:59

kortsluiting in laadkabel dynamo huishoudaccu?



Bericht door acamper »

Dag,

Afgelopen zomer stonden we aan de paal, onze koelkast deed het prima

Ik heb de lader losgekoppeld en een nieuwe 50A zekering in de houder gestopt. Motor gestart, zekering direct weer door.
Vandaag heb ik de boel bekeken en een Ohmmeting op de dikke kabel gedaan (lange dunne draad vanuit motorruimte naar achterzijde camper waar de HH accu staat), helaas blijft mijn multimetertje gewoon op 1 staan.
De HH accu (semitractie, 100 ah)) heeft nog een spanning van circa 4 volt, ik hoop dat ik die nog aan de praat krijg.

Mijn gevoel zegt een breuk in de laadkabel tussen beide zekeringen. Maar ik krijg die meting niet voor elkaar. Iemand nog een idee wat de oorzaak van het doorbranden van die zekering is? 50 A is niet niks.

Er moet dus een nieuwe lader in, wij zijn lage stroomgebruikers (koelkastje, haloverlichting, autoradio, ontsteking kachel en waterpompje en telefoonladers, geen TV of koffiemaker), heeft iemand een tip voor een betaalbare HH lader? Er is al eea geschreven over goedkope Lidl laders, kan deze in ons geval? We staan soms aan de paal, soms niet.

vgr, acamper
Laatst gewijzigd door acamper op di 24 dec 2019, 8:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: kortsluiting in laadkabel dynamo huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

die bewuste kabel volgen en kijken waar hij ergens sluiting maakt, een zekering brand enkel door bij sluiting, niet dooe een breuk .

niet gaan meten , KIJKEN.!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: kortsluiting in laadkabel dynamo huishoudaccu?



Bericht door vanHooltje »

Je zegt : (lange dunne draad vanuit motorruimte naar achterzijde camper waar de HH accu staat) dit kan nooit goed zijn, dit hoort een dikke te zijn ivm de afstand.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: kortsluiting in laadkabel dynamo huishoudaccu?



Bericht door PaulBng »

Ik denk dat TS die dunne kabel heeft gebruikt om de dikke kabel op breuk te meten.
HH accu 4 volt. Accu overleden, zekering bij accu snel en bij relais traag?
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: kortsluiting in laadkabel dynamo huishoudaccu?



Bericht door veetee »

Als je meter bij de Ohmmeting op 1 blijft staan (oneindig) betekent dit hoogstwaarschijnlijk inderdaad een breuk, ergens in het traject tussen scheidingsrelais en hh accu. Het ene einde (kant die komt vanaf de hh accu) zal dan waarschijnlijk sluiting maken via chassis (breuk door schavielen of schuren of zo), waardoor de accu dus een flinke stroom heeft doen lopen naar chassis en als gevolg de zekering doorgebrand is. Goed dat daar een zekering zat, heeft je behoud voor erger, maar waarschijnlijk is wel je accu overleden als er nu nog maar 4V gemeten wordt.
En inderdaad zoals Jos zegt, draad volgen en kijken waar ie sluiting maakt. Repareren of gehele draad tussen hh accu en scheidingsrelais vervangen, natuurlijk ook de defecte acculader vervangen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: kortsluiting in laadkabel dynamo huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

OF nog een mogelijkheid, de hh accu is echt goed kapot en trekt meer dan 50 ampere als de dynamo gaat laden , proberen door 1 pool vd hh accu loskoppelen ,deze even isoleren!, en dan motor starten, dan moet als het aan de accu ligt de zekering dan heel blijven, zoniet?, dan verder zoeken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: kortsluiting in laadkabel dynamo huishoudaccu?



Bericht door veetee »

Jos, in dat geval dan zou je toch geen oneindige weerstand meten tussen de twee einden van de kabel tussen hh accu en scheidingsrelais?
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: kortsluiting in laadkabel dynamo huishoudaccu?



Bericht door jansloos »

Het hele verhaal gelezen.

En wat denk je...... Jos was me voor. :oops:ik ga 't toch weer zeggen:
Inderdaad 1 pool los en dan starten.

Awel zulle, wat ook kan, is inderdaad accu zo leeg.
Mijn onlangs hoogst gemeten stroom naar de (nieuwe) 100Ah accu was 2a3 sec. 74 A.
Laatst gewijzigd door jansloos op di 08 okt 2019, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: kortsluiting in laadkabel dynamo huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

nee, dan niet maar ik weet niet wat , hoe en waar er precies gemeten is, dus nog maar een makkelijk te controleren punt opgenoemd.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
acamper
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 30 aug 2019, 7:59

Re: kortsluiting in laadkabel dynamo huishoudaccu?



Bericht door acamper »

Dank weer voor jullie bevindingen :thumbup: .

Ik had idd een lange draad gebruikt om het ene eind van de kabel, dus achter de zekering bij het relais naar achteren door te trekken omdat daar de kabel weer uit de camperinbouw komt, de meetdraden van mijn multimeter zijn niet zolang. Maar de waarde zou volgens mij moeten zakken tot 0 = geen weerstand.

Jos, ik ga je test uitvoeren. Mocht de zekering niet doorbranden, dan scheelt dat veel werk. Accu zit er zo in.
Om met een mede forumlid te spreken: intussen bereik ik het punt dat ik er meer uren aan klus dan in rij :wink: .

Ik vind de suggestie van Kroppie niet gek, een lege accu trekt teveel van de dynamo. Accu werd gewoon niet opgeladen aan de paal en is helemaal leeggetrokken door de koelkast. Bij de eerst volgende start op de morgen van betrek vroeg HH accu meer dan 50 A door de kabel...

Maar goed, eerst de test van Jos, ik laat het vervolg wel even weten.

vrgr
Laatst gewijzigd door acamper op di 24 dec 2019, 8:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: kortsluiting in laadkabel dynamo huishoudaccu?



Bericht door ducati 900 »

Als je hh accu vanaf de zomer leeg heeft gestaan dan is die in elk geval goed overleden.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
acamper
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 30 aug 2019, 7:59

Re: kortsluiting in laadkabel dynamo huishoudaccu?



Bericht door acamper »

Dag,

ik heb net de test uitgevoerd, spanning 2.7 volt op de accu.
Min aansluiting gelost, zekering vervangen (dus alleen de plus op de HH accu) en gestart, zekering blijft heel.

Wordt het dan de uitslag: accu te leeg, te hoge laadspanning, zekering 50 A door?

acamper
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: kortsluiting in laadkabel dynamo huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

ik denk dat ik zeker weet dat de accu overleden is.

beredenering

eerst accu aangesloten, starten, zekering stuk.
nu aacu niegt aangesloten, zekerig vervangen, starten, zekering bijft heel, voor de hand liggende conclusie, accu stuk, (je kan nog denken zekering te licht, maar gezien voltage accu, accu stuk), blijft over waardoor is accu stuk?, volgens jezelf een kapotte lader, wel koop een knappe dus niet 1 van het merk: "een hel", maar een merk ding b.v. een victron 15ampere, 15 ampere is precies wat een 100Ah accu nodig heeft (10 tot 20% van de accu capaciteit.)
succes

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 09 okt 2019, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: kortsluiting in laadkabel dynamo huishoudaccu?



Bericht door herbybg »

Check vloeistofniveau HHaccu
Probeer je HHaccu te laden vanuit het net, met een ANALOGE lader, na een nachtje laden ontkoppel lader en check HH accuspanning. Krijg je 13V op je HHaccu?
Plaats reactie