Camper-koken

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
vrijbuiter
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 18:15
Locatie: wanssum.nrd.limburg

Re: Camper-koken



Bericht door vrijbuiter »

Wij gebruiken graag een seb snelkookpan voor soepen en stoofvlees in het dekbed.als oven een omnia voor croissants ( wel uit blik),lasagne ,alles wat ik thuis ook in de oven maak.kleine pot voor eitjes.en de cobb bbq.op kokos briketten.
schildpadden kunnen meer vertellen over de weg dan hazen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Camper-koken



Bericht door Mickel Moen »

Binnen 1 pit. Daar doen we al het natte koken op zoals pasta, rijst en aardappelen.

De rest op de skottelbraai van Cadac. Hebben er inmidddels ook twee food-dividers bij, zodat je gerechten na elkaar kunt bereiden en warm houden. Biefstuk, vis, groenten. Eigenlijk alles wat je niet in water kookt bereiden we op de skottel. Altijd op een teflonfolie, zodat je na afloop de skottel met een papiertje schoonveegt en alleen de folie in de vaat gaat.

Afbeelding

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/10 ... euken.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80316
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camper-koken



Bericht door Dafluc »

Hee, waar ken ik die foto toch van :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gooff
Berichten: 678
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 21:45
Locatie: Huijbergen

Re: Camper-koken



Bericht door Gooff »

Een COBB (slow cooking), 3 pits gasstel in de camper, een 1 pits gas ding met losse gasbussen. 9 pannen (incl. een stoompan, past in een van de andere pannen). mini BBQ. Heel veel (indo) kruiden, is moeilijk aan te komen in het buitenland.
Hel lijkt (en is misschien ook) overdreven maar we koken graag 8-)
Benimar Mileo 282
Honda SH 150i
NIKON met wat jampotten

Gooff & San
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Camper-koken



Bericht door de Jonckheer »

Wij hebben een Skottel Braai gehad maar na 1 keer gebruiken maar op mp geplaatst, niet ons ding. Wij bereiden alles binnen op het 4 pits gasstel met een fikse echte afzuigkap daarboven. Wat wij vaak gebruiken is de snelkookpan. Daarin kun je zelfs prima rundvlees sudderen. Niet alleen veel sneller klaar maar ook veel lekkerder. Dat geld eveneens voor aardappelen en groente. Wij gebruiken dus hoofdzakelijk koekenpan en snelkookpan. Soms de hapjespan als ik nasi of bami maak. De combi hetelucht oven /magnetron gebruiken we soms maar alleen als we aan de paal staan. Dat geld ook voor de mini oven waar we soms broodjes in afbakken. Brood bakken we meestal zelf met de broodbakmachine, er gaat niets boven zelfgebakken volkorenbrood zo is onze ervaring.
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Camper-koken



Bericht door Evelynne »

Dag allemaal,
Bedankt alvast voor al jullie reacties.
Bijna iedereen, die geen compleet uitgeruste keuken in een mega-bus heeft, is dus enthousiast over de "Skottel Braai" of afgeleiden. Ik nu ook, ik zou dat dus wel eens willen bekijken, "in 't echt zien", vooral de hoogte en stabiliteit (safety first) . Ik weet dat wanneer zoiets niet als veilig aanvoelt, of als ermee koken niet comfortabel is dat zoiets na éénmalig gebruik in de verpakking blijft steken. In België zijn er geen kampeershops à la De Wit of Obelink in NL, spreek me aub tegen indien je er kent. Ik heb ondertussen ook eens op marktplaats gestaan, daar staan er blijkbaar ook wel een aantal van verschillend pluimage.
Ondertussen ook al wat opgezocht over gas-snelkoppelingen, dit is dus ook een vereiste want een extra gasfles meenemen is overkill.
Wat betreft de afzuigkap, er zat een mooi ingebouwde afzuigkap in de camper, hoewel afzuigkap een groot woord is want er zit geen filter in, eigenlijk een sterke ventilator dus. Maar ik denk dat die ook zijn beste tijd gehad heeft, veel geluid maar weinig debiet. Ik denk dus een soort kap (trechter) te maken naar de afvoerbuis, die te bekleden met aluminiumfolie en een nieuwe ventilator in de buis, of 2 ventilators. Enige adviezen?
Laat verdere kook(gerei)tips maar komen, alvast bedankt,
Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Camper-koken



Bericht door Zadowolony »

Wij hadden een aantal kookspullen op elektra, (tot broodbakmachine toe) maar gemerkt dat accu met zonnepaneeltjes daar niet blij van worden. Kwam dus tot de ontdekking dat 1 pan en 1 bakpan op gas dan te weinig is. Kijken nu ook naar zo n cadac op gas. (we hebben nu een elektrische variant daarvan en dat werkt perfect als we aan de stroompaal staan. Daar doen we namelijk alles op, van vlees, aardappelpartjes tot roerbakken). Binnen koken doen we zelden.
Dus langzamerhand weer het eea aan het vervangen.
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Camper-koken



Bericht door Evelynne »

Dag allemaal,
Ik veronderstel dat koken met een "Skottel Braai" onder de noemer "kampeergedrag" valt, en wat met koken in de camper? Behoort dit ook tot kampeergedrag?
Indien er een onderscheid is dan moet ik mijn vraag herformuleren: wat heb je allemaal nodig om te koken waar kampeergedrag wel mag en wat waar het niet toegestaan is.
Is kampeergedrag op camperplaatsen meestal toegestaan of niet?
Ik wil zo weinig mogelijk op campings gaan staan.
Alvast bedankt,
Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Camper-koken



Bericht door jielus »

Voor potten en pannen hebben wij bij ons.

Twee steelpannen Ikea met deksel: https://www.ikea.com/nl/nl/p/skanka-ste ... -00129461/
Een hoge pan Ikea met inzetvergiet: https://www.ikea.com/nl/nl/p/oumbarlig- ... -50286420/https://www.ikea.com/nl/nl/p/stabil-pas ... -90239002/
Een kleine koekenpan voor gebakken eieren, de deksel van de Ikea steelpan past hier op, en een wok met deksel.

We zouden de grote broer van de Omnia niet willen missen. Hoewel deze nu moeilijk te verkrijgen is bij Amazon.co.uk, is het een echte aanrader, wij bakken er zelfs pizza's in af. Met een ronde steekvorm maken we gewoon een gat in het midden van de diepvries pizza! https://www.amazon.co.uk/Bowry-Indian-T ... ay&sr=8-16

Deze is een stuk goedkoper! https://www.amazon.com/Wonderchef-Tando ... B010QBJILE
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Camper-koken



Bericht door zwerf-busje »

Evelynne schreef:
wo 28 aug 2019, 13:49
Dag allemaal,
Ik veronderstel dat koken met een "Skottel Braai" onder de noemer "kampeergedrag" valt, en wat met koken in de camper? Behoort dit ook tot kampeergedrag?
Buiten koken is kampeergedrag, binnen koken niet.
Evelynne schreef:
wo 28 aug 2019, 13:49
Indien er een onderscheid is dan moet ik mijn vraag herformuleren: wat heb je allemaal nodig om te koken waar kampeergedrag wel mag en wat waar het niet toegestaan is.
Is kampeergedrag op camperplaatsen meestal toegestaan of niet?
Ik wil zo weinig mogelijk op campings gaan staan.
Alvast bedankt,
Evelynne
Dat is grijs gebied.
Er staat op de campercontact app heel vaak "kampeergedrag niet toegestaan" terwijl iedereen het toch vertoont.
En dat is meer (denk ik wel eens) omdat men (bij CC) niet weet of het mag, dan dat het echt niet toegestaan is.

Ik vind persoonlijk ook dat er een nuance tussen (1) overdag buiten leven (dus kampeergedrag vertonen) en snachts alles opgeruimd zijn en (2) permanent alles buiten laten staan, en dus permanent kampeergedrag vertonen.
Het eerste doe ik wel regelmatig, het tweede zeker niet.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Camper-koken



Bericht door FrankdB »

vrijbuiter schreef:
di 27 aug 2019, 22:56
Wij gebruiken graag een seb snelkookpan voor soepen en stoofvlees in het dekbed.
In plaats van een dekbed gebruiken wij een Ecostoof. Doet hetzelfde, kost meer, maar zoals wij zeggen: het oog wil ook wat. Daarnaast droom je niet de hele nacht van pasta/rijst/suddervlees :wink:.
C378929F-3C23-4678-90C6-E444A373A575.jpeg
C378929F-3C23-4678-90C6-E444A373A575.jpeg (62.35 KiB) 576 keer bekeken

Als beginnend camp(e)erkok is mijn grootste uitdaging op het moment gebrek aan werkruimte voor het betere snijwerk. Alleen daarom al zou ik een opklapbare buitenkeuken overwegen.

Frank
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Camper-koken



Bericht door Evelynne »

@ vrijbuiter en Frank: Ik had nog nooit van de Ecostoof of Dekbed gehoord, maar dit lijkt hetzelfde procedé als aan de kook brengen en daarna de pan in de oven zetten (en cocotte).
Het verschil zit er in dat er geen energie meer wordt verbruikt. Goed gevonden, bij gelegenheid ga ik dit eens proberen?
Bedankt om het te melden.
@ Frank: Het klink misschien een beetje raar, maar bij de keuze van de camper én bij de indeling ervan was één van de prioriteiten: ruimte om te koken. Het oorspronkelijk keukenblok was gemaakt voor smurfen, veel te laag en veel te smal, nu ligt er een echt werkblad in (56cm diep) op mijn maat (ik ben 1m80) en is de keukentafel 85 op 95cm, veel plaats dus...
Gr, Evelynne
Laatst gewijzigd door Evelynne op do 29 aug 2019, 9:33, 1 keer totaal gewijzigd.
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Camper-koken



Bericht door Zadowolony »

Ik vind het vaak te warm om in de camper te koken, wij koken altijd buiten en de gaspitten binnen zijn voor nood of koken van theewater.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camper-koken



Bericht door AadenAnke »

Anke heeft een ouderwetse theemuts gevonden op MP bloedje nieuw en voor bijna niets hier in ons eigen dorp dus sinds we die hebben de aardappels, groenten e.d. aan de kook en erin. Ze heeft zo'n setje van 3 stapelpannen gekocht (rvs in plaats van aluminium) die past er net in spul aan de kook in de muts en laat maar staan. Na gebruik de pannen schoonmaken erin en zo opbergen. Verder voor koken als we stroom hebben en in het vrieskamer geen stroom iets simpeler met wat uit de vriezer. Verder proberen we graag de lokale eethuisjes uit.

Gr. Aad
Plaats reactie