Welk merk camper ideaal voor wintersport?

Met de camper naar de sneeuw!
Empie78
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 26 aug 2019, 9:20

Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door Empie78 »

We zien door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel verschillende merken van campers...

We willen er voor de eerste keer eentje aanschaffen. Een jonge 2dehands.
Hij moet vooral geschikt zijn voor wintersport (en natuurlijk ook voor de zomer maar in mindere mate).

Welke merken zijn dan het beste?

Ik heb al veel gelezen en er zijn er velen die zeggen dubbele of enkele bodem maakt niet uit als je maar op dit en dit en dit let, maar we willen zo weinig mogelijk gedoe. Gewoon op wintersport gaan zonder dat we eraan moeten denken dat onze tanks zouden kunnen bevriezen etc.

Kunnen jullie aanbevelingen doen? Alvast bedankt!!!
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door rob2 »

Ondanks dat je met nagenoeg elke camper wel op winterport kunt zoek je dus een wintervaste camper.
Naar mijn bescheiden mening is een integraal met dubbele bodem dan de beste optie.
Een Hymer B-klasse, een Frankia , Carthago uit de hogere series liefst met een Alde verwarming.
Dubbele zijramen in de cabine is ook comfortabel.
en als je budget wat ruimer ( of riant ) is ( want jong gebruikt..) , een Concorde of een Niesmann.

Overigens, de camperbeurs in Düsseldorf start zaterdag, als je nog meer bomen in dat bos wilt zien :wink:
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door Bob Diesel »

De :!: winter vaste camper

https://www.kabe.se/nl/campers/
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door frank_h »

Gezien een metalen kabine altijd slecht isoleert zou ik inderdaad ook de zoektocht beginnen bij een volintegraal. Dubbele bodem, vloeistof verwarming in de vloer, verwarmde watertanks, etc zijn dingen die je zoekt. Dat is denk ik niet zozeer merk specifiek maar wel qua opties die je wilt.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door Dafluc »

Hij moet trouwens winterhard zijn. Niet wintervast. Winterhard is een beschermd begrip en heeft te maken met behaalde testresultaten. Een camper of caravan dient te voldoen aan een DIN norm voordat hij zich winterhard mag noemen. Voor caravans is dat EN 1645-1 en voor campers EN 1646-1. Google er maar eens op.
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door PaulBng »

Het is ook een beetje welke eisen je stelt.

Ik heb twee winters terug met mijn metalen buscamper op een kale heuvel in de Ardennen gestaan bij -8 en een snijdende wind.

De (fabrieks) camper is slecht geisoleerd. Beetje tempex hier en daar. Waar ik er bij kon, schapenwol toegevoegd. Diesel kachel.
De afvaltank onder de bus heeft een antivries verwarming. Geen verdere winter voorzieningen.

Ging prima.

Maar ik was in m'n eentje en hoefde geen ski-kleding te drogen.

Maar als je lang in een wintersport omgeving staat, idd vol-integraal met dubbele bodem.
Of iets wat je zelf hebt gebouwd.
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door rob2 »

Dat zeg ik, wij gingen ook op wintersport met -20 in een vw bus met een dieselkachel met 1 uitstroomopening :thumbup:
je moest alleen 's morgens ook de voorruit krabben aan de binnenkant :lol3:
Het bevalt ons nu prima zo met een waterharde :wink: camper !
Nog nooit last gehad van bevroren leidingen en aftapkranen, of bevroren tenen ..

waar hebben we het eigenlijk over vandaag, het is +32 buiten
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door PaulBng »

Nu nog +35 hier.

Ik pak dat altijd in en neem het 's winters mee
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door Andorus »

Wij hebben een Flair integraal met 1 deur en alde verwarming ideaal met voorverwarming van de motor en onder het rijden de warmte van de motor door de verwarmingsroosters in de leefruimte we gaan altijd 2 maanden in het voorjaar naar de sneeuw wel 30onder nul gehad in Zwitserland maar altijd heerlijk warm rijden altijd op winterbanden en s.nachts de isolatiematten vooral buitenop en niet binnen.
fred flair
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door kampo »

Een echt goede camper voor de winter heeft af fabriek wat extra's en daar moet je altijd zelf nog wat aan toevoegen.
Is het je de meerprijs waard ? De meerprijs van een winter optiepakket op een nieuwe camper is aanzienlijk.
Ook daarmee moet je dan je campergedrag nog aanpassen.
Geen enkele fabrieks camper is echt bestand tegen extreme winterse situaties.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door PaulBng »

Mijn buscamper heeft een winterpakket, aldus een sticker.
En waar bestaat dat uit? Een verwarmingsdraadje in de grijswatertank
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door juanv »

Naast inderdaad het kiezen voor een integraal model met dubbele bodem & Alde verwarming & dubbele beglazing in de cabine, zou ik toch ook maar eens kijken naar het materiaal en de gehanteerde paneeldiktes van de opbouw.

Zelfs bij integralen varieert dit vanaf 2,5 cm dikte met een polyester buitenwand en binnenin niks of flinterdun afwerkingslaagje, tot 4cm met buiten & binnen een alu afwerking welke dan in het interieur nog eens met isolerend materiaal uitbekleed worden.

Het lijkt mij nogal logisch dat je met bijna de dubbele wanddikte & 2X alu, een stuk beter tegen de extreme koude beschermd bent dan bij de minimale paneel diktes.
Natuurlijk zal uiteindelijk je budget je keuze gaan bepalen, hoe ruimer dit is hoe makkelijker je iets zal vinden welke "werkelijk" winterhard & comfortabel blijft bij extreme koude.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door jurgenc »

En hoe lang je in de koude staat. Die camper met de dunnere wanden krijg je ook warm in de winter in Oostenrijk, maar dat kost je dan wat extra gas. Ga je elk jaar drie maanden of 2 weken? Kwestie wat betaalbaar is of wat je er wil aan besteden.
Een winterharde camper om op ski vakantie te gaan, is een plus. Maar als je pakweg 2 x een weekje per jaar gaat, dan kan het ook met een “gewone” camper. Kost je misschien een halve fles gas meer.
Hoever wil je gaan?
H20
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door Grumble »

Onze Hymer B524 heeft een dubbele bodem en een bergplaats voor ski's (een bergplaats over de hele breedte van de camper bereikbaar via de twee bagage luiken links en rechts onder de camper).
Plaats reactie