Overgewicht campers/caravans

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarioS
Berichten: 159
Lid geworden op: za 16 jun 2007, 23:58

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door MarioS »

Gaat mij om het feit of ze wel of niet handhaven in de diverse landen en niet of ik wel of niet met overbelading rij. Ik stel overigens gewoon een vraag.....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Chausson Ti728EB Titanium
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door ellan vannin »

Genoeg hoor alleen loopt men er niet mee te koop, overigens enkele berichtjes hierboven kun je er een lezen.
All4dogs
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door hwendt »

MarioS schreef:
wo 07 aug 2019, 11:00
Heeft er iemand op dit forum wel eens een bekeuring gehad voor overbelading?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gehad is moeilijk te bekennen. Zeker als je hier zei dat het niet veel uit maakt.

Bekeuring gegeven ? JA dus, ik denk een 15 tal tijdens mijn werkzame periode.dat 1 per 2 jaar...
Maar verkeers- handhaving de jongens op de motor enz dus vele malen meer. Je zal toch de platen wel eens gezien hebben op de autowegen en de parkeerplaatsen.? Ze staan zeker 3 keer per jaar A9 ter hoogte van Heemskerk. Dus zal overal wel zo zijn. Pakkans is dus klein want 3 dagen van 9 uur
27 uur op jaarbasis tussen IJmuiden en Alkmaar is dus niet veel. Maar je moet nu maar net op het verkeerde moment op de verkeerde plaats rijden he..
Nog maar even de door Juristen geschreven stukje in de NKC blad. Overigens heb ik ooit een schrijven ontvangen dat de schade aan een tegenpartij volledig valt onder de Wet "Wettelijke Aansprakelijkheid. "
Als er financiële gevolgen ontstaan bij overbelading zou de eventuele eigen schade NIET worden vergoed. De opmerking is dus onvolledig als men schrijft dat "de schade vergoed wordt " Dat is dus niet "All Risk " maar uitsluitend op basis WA.

HUgo



NKC uitleg
Op deze pagina vind je meer informatie over te zwaar beladen campers.

Wat is lading? De 'Regeling Voertuigen' geeft de volgende definitie:

lading: alle personen, dieren, goederen, lastdragers, alsmede zonder gebruik van gereedschap van het voertuig los te nemen laad- en losinrichtingen en voertuiguitrustingen, het reservewiel alsmede verwisselbare uitrustingsstukken daaronder niet begrepen;
Om het geringe laadvermogen van kampeerauto’s met een totaal toegestane maximum massa van 3.500 kg te flatteren, hanteren gebruikers en verkopers van kampeerauto’s veelal een bijtelling van tien procent, waarmee de maximumtotale massa op 3.850 kg komt. De wens om meer laadvermogen in de kampeerauto te hebben is begrijpelijk. De vraag is echter of er zomaar tien procent bijgeteld mag worden.

De politie en de Inspectie Verkeer en Waterstaat controleren in Nederland of beladen voertuigen, waaronder ook de kampeerauto’s, niet te zwaar zijn. Dat doen ze langs de weg met behulp van metingen met weegplaten.

Het doel hiervan is om in het commerciële vrachtvervoer oneerlijke concurrentie tegen te gaan, schade door spoorvorming aan de weg te beperken en de verkeersveiligheid te bevorderen. Voor kampeerauto’s spelen de eerste twee factoren geen rol, de verkeersveiligheid daarentegen wel, met name vanwege eventueel slechtere remvertraging en instabiel rijgedrag.

Technisch gezien levert de kampeerauto voldoende remvermogen om een massa van 3.850 kg veilig tot stilstand te brengen, mits het remsysteem in perfecte conditie verkeert. De oudere of slecht onderhouden remsystemen leveren mogelijk onvoldoende remvermogen. Een remtest kan daar uitsluitsel over geven.

Ook de rijstabiliteit van de kampeerauto kan nadelig zijn. Met name bij de wat oudere kampeerauto's. Bij deze kampeerauto's kunnen het veersysteem en de schokbrekers "vermoeid" zijn. Hetgeen nadelig is voor de rijstabiliteit.

Grenzen
Theoretisch kan de minste overbelading van een kampeerauto leiden tot een boete en/of kan verlangd worden dat lading wordt verwijderd.
Voor een kampeerauto geldt namelijk niet de regel zoals deze van toepassing is voor commercieel transport.
In het laatste geval betreft het een economisch delict, waar de volgende strafverordening voor is opgesteld.
Bij een overschrijding van vijf procent of meer van de totaal toegestane maximum massa krijgt de bestuurder alleen een proces-verbaal. Is die overschrijding tien procent of meer, dan moet er ook nog eens lading worden gelost.

Noodsituaties
Het kan ook mis gaan als de camper is voorzien van hulpluchtvering. Want in de praktijk blijkt dat camperaars na het laden hun wagen de hulpluchtvering zodanig op lucht brengen, dat deze de opbouw van de kampeerauto omhoog duwt. De kampeerauto staat mooi vlak, zegt men.

Kampeerauto's met een mechanisch regelbare lastafhankelijk remsysteem bij de achteras krijgt nu het sein dat de kampeerauto leeg is, terwijl deze feitelijk zwaar beladen is. Dat kan leiden tot onvoldoende remvermogen op de achteras of zelfs tot onvoldoende remvermogen in totaal. Gevolg: de kampeerauto kan in noodsituaties niet tijdig en veilig tot stilstand komen.

Verzekering
Overbelading kan gevolgen hebben voor de uitkering bij schade. Verzekeringsmaatschappijen hebben doorgaans in hun polisvoorwaarden clausules opgenomen over het uitsluiten van uitkering bij schade als deze het gevolg is van roekeloosheid.

De maatschappij kan overbelading echter alleen aangrijpen als reden om niet uit te keren, als uit onderzoek van de politie en de verzekeraar blijkt, dat het de oorzaak is van de schade. De overbelading kan bijvoorbeeld leiden tot onvoldoende remvermogen, het door de remmen schieten, een gebroken achteras, een klapband of een afgebroken veer.

Lees hier meer over de NKC-polis en overbelading.

Rijbewijs

Velen denken dat het rijden in een overbeladen kampeerauto gevolgen heeft voor het rijbewijs. Bij een gewogen kampeerauto met een massa van boven de 3.500 kg zou dan het rijbewijs C(1) nodig zijn. Dat is niet juist.

Als op het kentekenbewijs staat dat de kampeerauto een toegestane maximum massa heeft tot 3.500 kg is rijbewijs B nodig, ook als deze bijvoorbeeld 3.700 kg weegt door overbelading. Alleen als op het kentekenbewijs staat dat de toegestane maximum massa meer dan 3.500 kg bedraagt, heeft de camperaar het groot rijbewijs C(1) nodig. De informatie op het kentekenbewijs is leidend in deze.

Buitenland

In de overige Europese landen gaat men verschillend om met de marges bij overbelading. De kans op een bekeuring of de eis om lading te lossen kan in het buitenland aanmerkelijk groter zijn. Reden te meer om u aan de op uw kenteken aangegeven 'toegestane maximum massa' te houden.

NKC TIP
Ga met de voor de vakantiereis geladen kampeerauto even langs een weegbrug. Dan is in ieder geval duidelijk hoe zwaar deze is en kan thuis worden besloten of er wat aan een eventuele overbelading gedaan moet worden.


Zo das het laatste wat ik hier over schrijf...want als men schrijft dat men Douane informatie nier zo maar aan neemt dan zal dat voor mijn opmerkingen ook wel gelden.. Dat noemen we pappenheimers , nou die ken ik wel hoor...

Hugo :bang: :bang: :lol3: :lol3: :lol3: :lol3: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers:
Gebruikersavatar
MarioS
Berichten: 159
Lid geworden op: za 16 jun 2007, 23:58

Overgewicht campers/caravans



Bericht door MarioS »

Vorige week reed ik van Krakau naar Wenen en toen moest ik twee keer over zon weegparkeerplaats rijden in Oostenrijk. Op de snelweg matrixborden met meer dan 2,8 ton moesten over die parkeerplaats. Viel me op dat campers door mochten rijden na de weegbrug, maar dat er heel veel bestelautos na de weegbrug er afgehaald werden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door MarioS op wo 07 aug 2019, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Chausson Ti728EB Titanium
Gebruikersavatar
MarioS
Berichten: 159
Lid geworden op: za 16 jun 2007, 23:58

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door MarioS »

@hwendt dank! Heldere info.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Chausson Ti728EB Titanium
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Marco Polo »

MarioS schreef:Vorige week reed ik van Krakau naar Wenen en toen moest ik twee keer over zon weegparkeerplaats rijden in Oostenrijk. Op de snelweg matrixborden met meer dan 2,8 ton moesten over die parkeerplaats. Viel me op dat campers door mochten rijden na de weegbrug, maar dat er heel veel bestelautos na de weegbrug er afgehaald werden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Werd je wel gewogen of mocht je er langs op rijden?
Gebruikersavatar
MarioS
Berichten: 159
Lid geworden op: za 16 jun 2007, 23:58

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door MarioS »

Ik moest over de weegbrug rijden die in de weg zat (net als iedereen)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Chausson Ti728EB Titanium
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Overgewicht campers/caravans



Bericht door Marco Polo »

Oke,
Was effe benieuwd ;-)
Hebben nu bijna 100.000 camperkilometers erop zitten met 3 campers maar de wagens zijn alleen ooit eens over mijn eigen weegplaatje heen gegaan ;-)

De laatste 2 wagens hebben en hadden riante marges dus maak me er verder ook niet druk om.
Is een recreatievoertuig: moet je je zo min mogelijk zorgen hoeven maken ;-)
Bij de eerste (huur-)camper - een riante halfintegraal - hadden we nog geen idee van gewichtissues en dat je met een camper wel eens tegen grenzen aan zou kunnen lopen.

Dat laatste hebben we hier op het forum wel geleerd en zijn er sindsdien ook heel bewust mee omgegaan.

Wat dat betreft kan het onderwerp ook niet vaak genoeg langskomen.
Wet is wet en iedereen moet verder zelf weten hoe hij daar mee omgaat.
De informatie zoals aangeboden in dit topic - of soortgelijke - helpt daarbij denk ik.
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Premiumliner »

Voor Dat we met vakantie gingen even op de weegbrug gestaan. Volgeladen zonder passagiers 3760 kg!
Het ledig gewicht: 3080kg!🤨
Volgeladen betekent volle watertank, volle dieseltank, kleding, eten voor een paar dagen, campingtafel en stoelen en daarnaast 2 elektrische fietsen.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Camper_01

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Camper_01 »

Ben nu onderweg. Voor de trip gewogen op een weegbrug, gewicht 3400 kg, inclusief 100 liter water 90 liter diesel en de normale uitrusting zelfs met mijn vrouw. Dan moet het toch goed zijn, of moet er gewogen worden op de voor en achteras?
Het gewicht van de camper zoals nog niet was aangegeven is inclusief TV + schotelantenne 2e accu en 2 zonnepanelen en een 12 volt compressor koelbox van ik dacht 24 kg, luifel, E&P hydro. poten.
Laatst gewijzigd door Camper_01 op do 08 aug 2019, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Dafluc »

Nee, je moet alleen je eigen kilo's er nog bij tellen. Of zat je naast je vrouw?
Afbeelding
tvdsande
Berichten: 2269
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 9:21

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door tvdsande »

Gerard als je maximum massa 3500 kg is heb je 100 kg over .
Maar als je maximum massa maar 3300 kg is ben je 100 kg te zwaar. :bang: :bang:
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door isoplus »

Nou dat los je dan op door de watertank leeg te laten lopen en de dieseltank maar voor 3/4 te vullen. Volgens mij zit je aardig op gewicht, dan kan niet iedereen zeggen :thumbup:
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Peter LMC »

Camper_01 schreef:
wo 07 aug 2019, 15:27
Dan moet het toch goed zijn, of moet er gewogen worden op de voor en achteras?

Ja. :!:
Onderweg wordt er ook voor en achter apart gewogen.
Dit moet ook kloppen en dan bij elkaar optellen en dat moet ook kloppen met je plaatje voor onder de kap.
Plaats reactie