Doorhangen fietsendrager

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Doorhangen fietsendrager



Bericht door PaulBng »

Het lijkt mij een combinatie van doorgezakte beugels, en die pijpen waar de goten op zitten zijn niet recht meer.
Wellicht zijn ook nog de gaten waar de bout doorheen zit, uitgelubberd.

Duidelijk over zijn hoogtepunt heen.
Laatst gewijzigd door PaulBng op za 27 jul 2019, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Doorhangen fietsendrager



Bericht door Marco Polo »

Dacht dat dit een feature was van Fiamma.
Onze eerste huurwagen (6000km op de teller) had dit ook.
Maar ja, ik zeg al huurwagen ;-)
Denk dat een paar snel genomen drempeltjes al gauw teveel zijn voor zo’n rek.
Of denk ik nu te negatief?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door gjvonk »

Marco: je denkt niet te negatief. Drempels zijn funest voor beladen fietsenrekken en op een huurcamper meegemaakt en 2 jaar terug op onze eigen buscamper. Voor mij geen fietsendrager meer achterop.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door isoplus »

Er zijn echt wel degelijke fietsenrekken voor achterop de trekhaak bijvoorbeeld.
Achterop de achterwand kan ook prima als de aanbevelingen van de camperfabrikant opgevolgd worden, maar meestal wordt die niets gevraagd :wink:
In het geval van TS is het een licht rek en zware belasting zonder spanband naar boven dan is een scherpe verkeersdrempel al te veel.
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door JMD »

Nogmaals dank voor de reacties!!
Ben er nu nog mee onderweg en heb er inderdaad extra spanband aan.
Als ik thuis ben ga ik eens demonteren en kijken of er iets aan te doen is. Anders nieuwe drager voor 4 fietsen voor op de trekhaak...
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door gjvonk »

@Isopkus: bij het verbogen rek op mijn buscamper had ik mij heel netjes aan de richtlijn van de fabrikant van het rek gehouden en er zelfs een nieuwe lichtere fiets voor gekocht: er mogen 2 fietsen op die samen 40 kg wegen. Er stond 1 fiets van 20 kg en 1 fiets van 15 kg op: toch was de Portugese verkeersdrempel voor een Zebrapad teveel...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door myway »

Die 40 kg is de statische belasting, hoeveel die drempel dan aan dynamische belasting heeft geven??
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door jaap van duijn »

Allen,

Hoe ga je om met de aanbevelingen van een fabrikant?
Op onze fietsen drager/lift voorschrift maximaal 60 kg.
We hebben er 2 elektrische fietsen op elk 22 kg - we halen tas en batterijen er af.
We zetten ze om en om zodat verdeling met achter wiel motor gelijk is.
En ja we zetten niet alleen de boven klem beugels vast en wielen met de riempjes, maar ook extra banden naar eigenlijke draag frame, die banden werden meegeleverd.
Vraag ik mij af na in voorgaande stukjes lezen dat kuilen en hobbels negatief werken, ja dat geloof ik, maar heeft zo een fabrikant daar geen rekening mee gehouden?
En hebben jullie ervaringen dan dat fietsen er afvallen, buiten de schade die TS heeft wat lijkt op een overbelading, lees ik ook een van de forum leden wil absoluut geen fietsen rek meer achterop. Mag ik stellen als die dingen onveilig waren ze niet verkocht mochten worden, mag ik stellen dat we de apparaten ook niet helemaal 100% gebruiken zoals voorschrift.
Zie ik onderweg dubbele zijtassen per fiets wapperen en blazen, wat doet dat niet negatief voor de belasting, ook de afdekzeilen voor vuil en regenwater, wat een turbulentie en zuiging en weer "verkeerde"belasting, zou het allemaal daar niet mee te maken hebben?

Zit ik voor de zaak nog 60000 km op de weg, hoeveel mensen ik niet zie gaan met fietstassen (blokkeren ook nog eens auto verlichting), kinderzitjes voor en achter en nog ene klein kinderloopfietsje er tussen gepropt, dat zit je snel op je maximale gewicht zeker als je door een kuiltje of over hobbel gaat.

Heb ik niet de wijsheid in pacht, maar gebruik zoals voorschrift en ontdoe de fietsen van alle extra's zodat er een minimaal gewicht op de dragers komt en zeker op dragers op de trekhaak kijk eens wat zo een tas teweeg brengt .

grtn Jaap van Duijn.
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door isoplus »

@gjvonk
Natuurlijk houdt de fabrikant rekening met overbelasting door wind en "normaal" slecht wegdek.
Natuurlijk zijn er fabrikanten die geen extra marges inbouwen en fabrikanten de extra marges nog wat ruimer nemen.
Ik kan je verzekeren dat je als je met zo'n Fiamma rek, zoals TS achterop de achterwand heeft, beladen met 50 of 60 kg over een steile verkeersdrempel ragt met 50 km/uur( omdat je het ding stomweg over het hoofd gezien hebt) je rek verbuigt.
Daar heb je geen berekeningen voor nodig maar een beetje technisch inzicht.
De meeste campers zitten aardig tegen de maximum belasting aan waardoor vooral de vering niet overdreven goed werk, er zijn er zelfs die regelmatig de eindstoppen gebruiken als aanslag bij (te) ver door veren.
Zo'n fietsenrek krijgt dan dus even een versnelling naar boven en beneden en stopt dan plotseling als je zin hebt is het zelfs uit te rekenen.
Gemakshalve houden we maar eens een factor 5 aan, dus gewicht met rek 80 kg (statische) belasting geeft over zo'n hobbel een dynamisch belasting van 400 kg. Dan doen we het nog voorzichtig maar het is alsof je met een voorhamer op de buizen van het horizontale gedeelte slaat, dus ja, de bocht zal willen uitbuigen.
De eenvoudigste oplossing is dus een sjorbandje zodat de krachten verdeeld worden, een driehoek kan meer krachten aan als een rechthoek van hetzelfde materiaal en formaat.
Sommige fabrikanten leveren die sjorbandjes mee (soms zelfs 2) maar zoals met alles lezen gebruikers soms de gebruiksaanwijzing niet of in geval van tweede hands rek kennen ze de gebruiksaanwijzing niet.
Het is toch echt je eigen verantwoordelijkheid als chauffeur van het voertuig erop toe te zien dat je de lading voldoende veilig vervoert.
Ik ben het wel met Jaap eens dat er veel goed gaat maar ook dat er wel een beetje meer aandacht aan besteed mag worden, ook in het eigenbelang omdat vooral elektrische fietsen toch kostbaar zijn :thumbup:
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Doorhangen fietsendrager



Bericht door Marco Polo »

Nog een reden om er naar te streven ze binnen te kunnen zetten ;-)
Maar dit terzijde :-)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door gjvonk »

@Isoplus: ik ben het helemaal eens met je redenering, alleen vind ik dat ik van de fabrikant mag verwachten dat hij een correcte opgave van de belastbaarheid geeft: als de fabrikant zegt dat de fietsendrager 40 kg mag dragen, behoort dat naar mijn mening rekening houdend te zijn met maximale dynamische belastingen.

Jammer genoeg is een fietsendrager 'belading' en zal dus nooit door een RDW gekeurd worden. Zou dat wel het geval zijn, ben ik bang dat alle fietsendragers naar de schroothoop kunnen omdat ze niet onder alle verkeersomstandigheden een veilig fietstransport kunnen garanderen.

Ik ben dus zo'n forumlid die NOOIT meer een standaard fietsendrager op een achterdeur of achterwand wil. Trekhaakdragers zie ik ook de meest eigenzinnige bewgingen maken...zijn die wel RDW gekeurd?

Als ik ooit nog iets achterop wil, zal het een rek zijn wat links en rechts kan steunen op de scharnieren van de deuren of vast aan een chassis verlenging is gemaakt. Nadeel is echter meteen het gewicht van zo'n constructie.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door Hermes »

Ik heb hem laten repareren eerst recht gemaakt toen de het schuine alu er tussengelast. Omdat het niet voldoende was ook nog verticaal plat alu profiel eraan laten lassen. Het zit inmiddels al meer dan 5 jaar zo. Nog steeds perfect.
Bijlagen
DSC_4029.JPG
DSC_4029.JPG (173.34 KiB) 418 keer bekeken
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door Hermes »

Hier nog een foto
Bijlagen
DSC_4030.JPG
DSC_4030.JPG (155.41 KiB) 415 keer bekeken
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2419
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Doorhangen fietsendrager



Bericht door pepon »

jaap van duijn schreef:
zo 28 jul 2019, 9:26
Allen,

Hoe ga je om met de aanbevelingen van een fabrikant?
Op onze fietsen drager/lift voorschrift maximaal 60 kg.
We hebben er 2 elektrische fietsen op elk 22 kg - we halen tas en batterijen er af.
We zetten ze om en om zodat verdeling met achter wiel motor gelijk is.
En ja we zetten niet alleen de boven klem beugels vast en wielen met de riempjes, maar ook extra banden naar eigenlijke draag frame, die banden werden meegeleverd.
Vraag ik mij af na in voorgaande stukjes lezen dat kuilen en hobbels negatief werken, ja dat geloof ik, maar heeft zo een fabrikant daar geen rekening mee gehouden?
En hebben jullie ervaringen dan dat fietsen er afvallen, buiten de schade die TS heeft wat lijkt op een overbelading, lees ik ook een van de forum leden wil absoluut geen fietsen rek meer achterop. Mag ik stellen als die dingen onveilig waren ze niet verkocht mochten worden, mag ik stellen dat we de apparaten ook niet helemaal 100% gebruiken zoals voorschrift.
Zie ik onderweg dubbele zijtassen per fiets wapperen en blazen, wat doet dat niet negatief voor de belasting, ook de afdekzeilen voor vuil en regenwater, wat een turbulentie en zuiging en weer "verkeerde"belasting, zou het allemaal daar niet mee te maken hebben?

Zit ik voor de zaak nog 60000 km op de weg, hoeveel mensen ik niet zie gaan met fietstassen (blokkeren ook nog eens auto verlichting), kinderzitjes voor en achter en nog ene klein kinderloopfietsje er tussen gepropt, dat zit je snel op je maximale gewicht zeker als je door een kuiltje of over hobbel gaat.

Heb ik niet de wijsheid in pacht, maar gebruik zoals voorschrift en ontdoe de fietsen van alle extra's zodat er een minimaal gewicht op de dragers komt en zeker op dragers op de trekhaak kijk eens wat zo een tas teweeg brengt .

grtn Jaap van Duijn.
Nou, jij bent goed bezig hoor Jaap van Duijn :clap: , "er kan jou nóóit wat gebeuren". :mrgreen:

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Plaats reactie