Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)



Bericht door Rob A2 »

Zo'n tien maand geleden begon ons bouwavontuur. Tijdens de vakantie in september hebben wij het besluit genomen om een echte buscamper te gaan bouwen. De afgelopen drie jaar waren wij met een luxe VW T6 wezen kamperen. Nee, geen camperbusje maar een 7-zitter op geel kenteken. De vijftien jaar ervoor hebben wij doorgebracht met een integraal, een Knaus Travelliner 708G. Het hoe en waarom van zo'n grote integraal, via een klein busje naar een buscamper komt tussen de regels nog wel aan bod. Bij de besluitvorming en de bouw hebben wij uiteraard ook veelvuldig en dankbaar gebruik gemaakt van dit forum. Wie wij zijn is te vinden op Even voorstellen

Voordat ik een eerste foto kon plaatsen en hyperlinks kon gebruiken moest ik eerst eens even uitzoeken hoe een en ander werkt op dit forum. Maar dat is inmiddels allemaal gelukt.
Laatst gewijzigd door Rob A2 op di 28 jan 2020, 19:20, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw VW Crafter SY



Bericht door Rob A2 »

Onderstaand zie je het moment dat ik de Crafter eind november 2018 ophaal. De bus was toen bijna 1,5 jaar oud met ca. 18.000 km op de teller

IMG_20181120_115244 (Klein).jpg
IMG_20181120_115244 (Klein).jpg (123.23 KiB) 7063 keer bekeken
Ik sta rechts, verscholen. Links is de verkoper. Die kijkt een beetje bedremmeld :D :D
Laatst gewijzigd door Rob A2 op vr 24 jul 2020, 16:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Ombouw VW Crafter SY



Bericht door KTManiac »

Mooie bus! :thumbup:
Uitvoering met voor- of achterwielaandrijving en welke lengte?
Ga je 'm als 2 persoons camper inrichten? Ben dan wel benieuwd naar de indeling.

Loop ook al een tijdje met plannen rond, maar een nieuwe bus wordt me te gek en ik ben m'n ideale gebruikte nog niet tegengekomen.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkwagen Crafter SY



Bericht door Rob A2 »

Lengte is 599cm met verhoogd dak (L3H3). De bus is voorwiel aangedreven. Dat levert de meeste hoogte op maar een achterwiel aangedreven is bijna niet tweede hands te koop. De bus is van juni 2017 met 18.000 op de teller. De inrichtings is inderdaad voor twee personen. Gezien mijn lengte heb ik dus gekozen voor een lengte bed. De indeling zal ik de komende dagen posten.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door Rob A2 »

Keuze van de bus
Nadat we tijdens de september vakantie 2018 besloten hadden om een buscamper te gaan bouwen zijn wij in oktober 2018 op zoek gegaan.
Al snel hadden we onze basisspecificaties klaar:
- Stahoogte (=H3 uitvoering)
- Bed in de lengte omdat ik ruim 195cm ben (=minimaal L2 uitvoering)
- Onze ervaring in de afgelopen 15 jaar (2001 t/m 2016) met het parkeren van onze integraal camper op normale parkeerplaatsen (= maximaal een L3 uitvoering)
- De wens van mijn partner om met de benen op de bank te kunnen zitten (=minimaal L3 uitvoering)
- Mijn wens om de bus slank te houden vanwege mij rij-ervaringen met de VW T6 in de afgelopen drie jaren
- Mijn wens om een jonge bus met weinig km's en met veel voorzieningen te rijden (Tja, na ruim 2 mln gereden km's ben ik verwend geraakt)
- Een sterke motor, euro 6 Diesel

Veel keuze heb je dan niet. Uiteraard de Fiat Ducato (en aanverwante zoals Citroën, Peugeot), Opel Movano, Ford Transit, Mercedes Sprinter alias VW Crafter. Maar ook bleek sinds ruim een jaar een nieuwe VW Crafter op de markt te zijn de Crafter SY. Deze laatste Crafter heeft niets meer met de Mercedes Sprinter van doen. Het is eigenlijk een echt groter broertje van de VW T6. Zelfde techniek, zelfde type motoren, zelfde dashboard.
En toen was de basis keuze snel gemaakt. Wel bleek de Crafter SY met een zware motor en toeters/bellen best prijzig te zijn. Ik heb mijn oorspronkelijke budget fors naar boven bijgesteld.

Daarna begon de zoektocht. Uiteindelijk weer in Duitsland terecht gekomen. Veel jong gebruikte VW bussen worden door Nederlandse handelaren geïmporteerd omdat a) de btw in Duitsland 19% is, en b) op een gebruikte bus van al snel een stuk minder BPM afgedragen hoeft te worden. Uiteraard maken zij op deze geïmporteerde bussen een winst. Heb net als met mijn T6 besloten om de Crafter SY zelf te importeren. Scheelde weer een paar duizend euro én daarmee had ik mijn bus met veel toeters/bellen :D :D
Half november de bus gevonden en eind november zelf opgehaald.
IMG_20181120_120901 (Klein).jpg
IMG_20181120_120901 (Klein).jpg (89.24 KiB) 7063 keer bekeken
Als je zelf rijdt, dan moet je ook zelf de bus vastsjorren op de vrachtauto.

Vanaf dat moment kon het bouwavontuur echt beginnen. Een bouwavontuur met een budget (aanschafprijs bus + kosten inbouw) waarvoor je ook een nieuwe buscamper kunt kopen, maar geen VW Crafter SY buscamper.
Laatst gewijzigd door Rob A2 op vr 24 jul 2020, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door KTManiac »

Klopt, en zeker niet een die helemaal naar jouw wens is gebouwd. Zowel kwalitatief als inrichting.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door Rob A2 »

De indeling
Om de bus om te kunnen bouwen naar een camper moet er natuurlijk een plan zijn. Te beginnen met een plattegrond van de inrichting. Dat begint met schetsen nadat je het besluit hebt genomen om een buscamper zelf te bouwen. Aangezien je weet welke bus je wil maar deze er nog niet is ga je je behelpen met de maatvoeringen uit brochures. Neem van mij aan dat deze maatvoering je niet helpt bij de definitieve schets. Ik dacht klaar te zijn toen de bus binnen kwam. Niets bleek minder waar. Er zit geen recht stukje in de bus. En de nieuwe Crafter is helemaal gestroomlijnd. Na veel meten, interne discussies over wat wel en niet, en nog een keer meten en nog eens meten is er een schets gekomen die als basis gediend heeft.
Ik moet natuurlijk wel toelichten waarom welke basis vereisten wij hadden:
- een lengte bed van 200cm en 160 cm breed (mijn integraal had 140 cm breed en dat vond ik eigenlijk te smal, tja ik ben niet klein)
- uiteraard een koelkast (hadden we recent al aangeschaft voor gebruik in de T6) en een toilet, beiden uitschuifbaar
- geen kasten beneden maar lades (eigenwijs als ik ben natuurlijk op kogellagers)
- fietsen moeten binnen mee kunnen, ik wil geen extra lengte door fietsen achterop
- zitbank waarop mijn partner met haar benen gestrekt kan zitten. Dat wordt dus een dwars bank.
- draaibare passagiersstoel. Liefst ook de bestuurdersstoel, maar aangezien dit een geveerde en elektrisch verstelbare is gaat dat niet of met zeer veel inspanningen. Dus niet gedaan uiteindelijk
- een hangkast
- bovenkastjes links en rechts boven het bed (in de bouw is dat rechts en achterin geworden, dat geeft meer ruimte gevoel)
- watertanks (schoon en vuil) binnen, max 20 liter per stuk

De uiteindelijke schets zag er als volgt uit:
Inrichting plattegrond foto.jpg
Inrichting plattegrond foto.jpg (64.91 KiB) 7063 keer bekeken
Voor de duidelijkheid; het bed ligt op de ladekast en strak tegen de linkerkant zodat rechts ruimte overblijft voor een hangkast.
Ook vanaf het begin het besluit genomen om met schuifdeurtjes te gaan werken daar waar geen lades zitten.

Ik hoop dat het een indruk geeft. Zo niet, stel gerust vragen. natuurlijk ga ik nog foto's posten zoals het geworden is.
Laatst gewijzigd door Rob A2 op vr 24 jul 2020, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door Rob A2 »

RDW keuring voor camperregistratie
Net als velen heb ik besloten om de Crafter met minimale aanpassingen als camper te laten keuren. Belangrijkste reden was dat ik in één keer het juiste kenteken wilde verkrijgen op deze ingevoerde Crafter. Dat scheelde volgens mij een hoop gedoe met BPM. Een kenteken was nodig om bij derden werkzaamheden te kunnen laten uitvoeren. Dankzij de vele berichten op dit forum over de keuring wist ik wat mij te doen stond. Ik heb wel meteen de juiste lattenbodems en het definitieve kooktoestel/waterbak/kraan aangeschaft. De lattenbodems netjes op een paar stevige draagbalken vastgeschroefd en voorzien van de matrassen die ik in de T6 gebruikte. Ik heb een tijdelijk keukenblok gemaakt waarbij ik meteen de uitsparing voor de kookplaats goed pas heb gemaakt. Deze heb ik later gebruikt als mal voor het definitieve keukenblok. Een schuiftafel onder het bed gemaakt. Hiermee kon ik mooi experimenteren voor de defitieve keuze van de tafel constructie. Daarnaast gebruik gemaakt van de "meubeltjes" en lades die ik tijdens de vakantie in de T6 gebruikte. Een mooi zitkussen erop. Gasfles en jerrycans in het keukenblok. Aan alle vereisten voldaan volgens mij en alles netjes strak vastgezet op de aanwezige airline rails. En als aller belangrijkste; de tijdelijke inrichting was meteen een mock-up voor de definitieve inrichting waardoor wij nog allerlei kleine bijstellingen in het ontwerp konden aanbrengen en testen of alles wel zo werd als bedacht.
De keuring begin januari 2019 was een fluitje van een cent. Er werd speciaal naar de bevestiging gekeken en ik kreeg de complimenten dat ik hiervoor ook in het definitieve ontwerp gebruik wilde gaan maken van de airline rails. Zoals de keurmeester dat verwoorde: "Aan die rails kun je wel een olifant ophangen, dan weet je zeker dat het goed vast zit" :wink:
Hieronder enkele impressies.

IMG_2368 (Klein).JPG
IMG_2368 (Klein).JPG (79.66 KiB) 6719 keer bekeken
Bed met de definitieve lattenbodems. Daaronder het ladesysteem dat ik in de T6 tijdens vakanties gebruik

IMG_2365 (Klein).JPG
IMG_2365 (Klein).JPG (56.7 KiB) 6719 keer bekeken
De "uitschuiftafel" met sluiting zodat deze bij hard remmen niet naar voren schiet
De zitbank met bekleding. Gebruik gemaakt van de kast uit de T6 en voorzien van twee hardboard deurtjes

IMG_2363 (Klein).JPG
IMG_2363 (Klein).JPG (97.22 KiB) 6719 keer bekeken
Het keukenblokje met daarin reeds de gasfles en twee jerrycans. Wederom met hardboard deurtjes (voorzien van magneetsluiting)
Laatst gewijzigd door Rob A2 op wo 26 aug 2020, 12:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door Rob A2 »

Isoleren, ramen en dakluiken
Direct naar de RDW-keuring de tijdelijke inrichting eruitgehaald. Het echte werk kon nu beginnen. Eerst de bus kaal maken, dus airline rails en wandplaten eruit. Bekleding van de achterdeuren eraf. Vanaf dat moment begon het echte werk.

Isoleren met zelfklevende Armaflex. Op basis van verschillende draadjes op dit forum, maar ook op Duitse, voor dit materiaal gekozen. Besteld in Duitsland. daar was Armaflex het goedkoopste. Ik heb wel besloten om de vloer niet te isoleren. Daar ligt al een gemonteerde plaat met airline rails. deze rails heb ik verderop in het traject gebruikt om de inbouw mee vast te zetten. Isoleren is wel een pokke klus. Het moet allemaal met stukken en zoveel mogelijk overal achter. Meten, snijden, passen en plakken.

Parallel heb ik (donkere) ramen laten zetten en dakluiken laten plaatsen. Ik heb gekozen voor normale ramen (met schuifraampje) in de schuifdeur en aan de linkerkant. Op het achterste deel van de bus heb ik glasplaten laten plakken zodat de zijkant één geheel is. Ik wil de bus er zo onopvallend mogelijk uit hebben zien. Op het dak heb ik twee Gebo luiken laten zetten. Vooral op Duitse fora was men enthousiast en tevreden over deze luiken. Ze zijn wel lastiger te monteren dan de normale dakluiken omdat ze dwars door het dak geschroefd moeten worden, maar ze zijn veel platter. Zowel de ramen als de dakluiken heb ik door een professioneel bedrijf laten monteren. De kosten hiervan vielen mij hard mee en zeg nu zelf; als doehetzelfer autoramen plakken? Dat doet toch niemand.

Onderstaand wat beeldmateriaal:
Collage isolatie middel.jpg
Collage isolatie middel.jpg (121.28 KiB) 4607 keer bekeken
Een kale bus. Overal moet je tussen en scherp zijn de randen!


Collage raamplaatsen middel.jpg
Collage raamplaatsen middel.jpg (163.9 KiB) 4607 keer bekeken
Voor en na de montage van de ramen (binnen een uur weer op de weg!!). De profs aan het werk, een goed kijker/zoeker weet waar ik het heb laten doen. Ben tevreden over hun werk.

Collage dakluiken middel.jpg
Collage dakluiken middel.jpg (130.39 KiB) 4607 keer bekeken
Dakluiken; best lastig om juiste maten te vinden die tussen de spanten passen. Platter gaat niet vanwege de ribbels op het dak.
Laatst gewijzigd door Rob A2 op ma 29 mar 2021, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door Camperbassie »

Wooouw mooie dakluiken als deze mooie kwaliteit de voorbode is van de rest van je wagen ben ik fan !! :-B
ariekraakjr
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 31 jul 2019, 10:21

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door ariekraakjr »

Wat waren de kosten voor de ramen en het plaatsen? Het ziet er super strak uit. Dat lijkt mij ook wel wat voor onze toekomstige bus.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door Rob A2 »

Beste Arie,

Reken voor het aanschaffen en plaatsen van de (schuif)ramen en blinde achterramen op zo'n € 1.400 à € 1.500 euro's. Is afhankelijk van het type bus.
De twee dakluiken koop je voor zo'n € 500, maar daar komt het inbouwen nog bij (ca. € 250).
Ten aanzien van de normale camperramen en dakluiken lijkt dit redelijk, maar je zult nog geld moeten investeren voor blindering/horren. Ook de afwerking kost wat meer inspanningen.
Maar al met al heb je dan wel iets dat veel camperbussen niet hebben. Niet dat er iets mis is met de normale ramen en dakluiken. ik wilde vanaf het begin een onopvallende bus. Zelfs de stroomaansluiting (van DEFA) zie je niet zitten. Is netjes in de voorbumper weggewerkt.
Succes met je plannen. Ook het bedenken is een mooie fase.

gr. Rob
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door Rob A2 »

"Bekleding van de wanden en plafond"

De bus was reeds voorzien van beplating. Aangezien de auto maar 18.000 km gereden had was de beplating - op één plek na - onbeschadigd. Deze plek valt echter achter de zitbank weg.
IMG_2360 (Klein).JPG
IMG_2360 (Klein).JPG (65.35 KiB) 4584 keer bekeken
Zo zag het eruit bij de RDW keuring met de tijdelijke inrichting

Wij hebben het besluit genomen om de wanden en het plafond niet met stof en/of vinyl te bekleden maar de camper een beetje industriële look mee te geven. De airline rails hebben we laten zitten, zoals ik al eerder berichtte. De beplating hebben we (nou ja, "we". dat is uitsluitend mijn partner geweest) rondom in de grondverf gezet en daarna de zichtkanten twee keer gelakt in antraciet grijs. Daar gaat best nogal wat verf opzitten.Het zijn flinke lappen hout. Ook de plafondplaten zijn in dezelfde kleur gezet. Als het uiteindelijk niet bevalt, dan kunnen we altijd nog besluiten om de platen te beplakken met stof en/of vinyl.
Bij het schilderen heb je de platen wel overal staan. Aangezien het koud was in januari/februari zijn de platen binnen in de bergruimte geschilderd. Ook snel begonnen met het schilderen van de eerste stukken van de inrichting. De afwerkkant resp. zichtzijde van de inrichting is later met HPL berkenhout gedaan in classic wit. Een beetje contrast is wel leuk, toch?
Al met al is onze conclusie dat er veel schilderwerk in zo'n camperbus zit. Ook de eerste constructie foutjes zijn gemaakt. De plafondplaten zijn niet aan elkaar gekoppeld. pas later kwam ik er achter hoe dat eenvoudig gedaan kon worden. Tjonge, en ik heb als doehetzelver best een beetje ervaring met hout.
Collage wandplaten middel.jpg
Collage wandplaten middel.jpg (150.04 KiB) 4584 keer bekeken
De beschilderde beplating staat te drogen. Zelfs schildersezels voor het drogen in gebruik. Ook opslag in een tijdelijk ongebruikte sanitaire ruimte.
Eén ding is duidelijk; een beetje ruimte om aangenaam te kunnen werken is best prettig.
IMG-5601 (Klein).JPG
IMG-5601 (Klein).JPG (77.08 KiB) 4584 keer bekeken
Een eerste indruk van de kleurstelling met de definitieve plek van het bed
Laatst gewijzigd door Rob A2 op di 30 mar 2021, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door JTG »

Ziet er strak uit hoor, je schrijft dat je later erachter bent gekomen hoe je de plafondplaten makkelijk had kunnen koppelen maar niet hoe, kun je dat alsnog vertellen?
Plaats reactie