Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Deze dient als hoofd/werk-schakelaar als ik werkzaamheden wil doen aan het systeem.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Aha, duidelijk. Bedankt.
Groet Roelof
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Water heb je ook nodig.
In mij vorige setup had ik 2 jerrycans van 12,5L als watervoorziening. (waarvan 1 als afvalwater)
12,5L water is eigenlijk onvoldoende, 3x koffiezetten, keertje afwassen en het is al bijna op.
Dus ga ik voor de watertank, ik heb er een uitgezocht van 43L. deze ga ik binnen in de bus monteren maar mag me geen functionele ruimte kosten.
Daarom ga ik de tank boven de wielbak monteren.
Hier voor heb ik een metalen frame nodig, en die maak ik natuurlijk zelf.
Afvalwater zal onder de bus komen.
In mij vorige setup had ik 2 jerrycans van 12,5L als watervoorziening. (waarvan 1 als afvalwater)
12,5L water is eigenlijk onvoldoende, 3x koffiezetten, keertje afwassen en het is al bijna op.
Dus ga ik voor de watertank, ik heb er een uitgezocht van 43L. deze ga ik binnen in de bus monteren maar mag me geen functionele ruimte kosten.
Daarom ga ik de tank boven de wielbak monteren.
Hier voor heb ik een metalen frame nodig, en die maak ik natuurlijk zelf.
Afvalwater zal onder de bus komen.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Bed update.
Op het onlangs gemaakt alu frame komt 9mm Multiplex. Deze wordt voorzien van strategisch geplaatste balkjes zodat het plaatsen en uitnemen makkelijker gaat. Ook hebben deze balkjes een dragende functie. 2 laagjes verf er op en dan kan het "Froli Star Mobile" bed systeem er op.
Deze zorgt voor meer comfort maar ook voor de ventilatie van het matras.
http://www.froli-bedbodemsystemen.nl/We ... Mobil.html
De gaten in de multiplex plaat dienen voor ventilatie.
Hier ben ik bezig met de plaatsing van het "Froli" systeem.
Nu kan ik in vier stappen van Bestelbus naar Matras klaar.
Op het onlangs gemaakt alu frame komt 9mm Multiplex. Deze wordt voorzien van strategisch geplaatste balkjes zodat het plaatsen en uitnemen makkelijker gaat. Ook hebben deze balkjes een dragende functie. 2 laagjes verf er op en dan kan het "Froli Star Mobile" bed systeem er op.
Deze zorgt voor meer comfort maar ook voor de ventilatie van het matras.
http://www.froli-bedbodemsystemen.nl/We ... Mobil.html
De gaten in de multiplex plaat dienen voor ventilatie.
Hier ben ik bezig met de plaatsing van het "Froli" systeem.
Nu kan ik in vier stappen van Bestelbus naar Matras klaar.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Aansluitingen voor de watertank gemaakt.
Uiteindelijk er voor gekozen om niet met een drukpomp te werken.
A: We hebben geen douche aan boord.
B: De boiler die ik in gedachte heb kan de druk niet aan.
C: Een glas water vullen met iets minder snelheid (l/min) stoor ik me niet aan.
Aan de onderkant van de tank zit ook nog een aansluiting die dient voor het legen van de tank.
Uiteindelijk er voor gekozen om niet met een drukpomp te werken.
A: We hebben geen douche aan boord.
B: De boiler die ik in gedachte heb kan de druk niet aan.
C: Een glas water vullen met iets minder snelheid (l/min) stoor ik me niet aan.
Aan de onderkant van de tank zit ook nog een aansluiting die dient voor het legen van de tank.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Heb net weer hetzelfde pompje vervangen. 6 jaar geleden gekocht in Portugal toen ons toenmalige pompje het al na 2 maanden gebruik voor gezien hield. Pompje draaide nog wel maar het asje was na 6 jaar doorgeroest. Gelijk twee nieuw besteld.
Ik heb een terugstroom ventiel direct op de pomp geplaatst als extra zodat het water niet iedere keer terugloopt in de tank en het steeds even duurt voordat er water uit de kraan komt.
Ik heb een terugstroom ventiel direct op de pomp geplaatst als extra zodat het water niet iedere keer terugloopt in de tank en het steeds even duurt voordat er water uit de kraan komt.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Een terugstroomventiel mag niet in combinatie worden gebruikt met mijn boiler.
https://www.elgena.de/products/kb-6
Dit omdat de boiler geen overdruk ventiel heeft. de overdruk wordt via de koudwater aanvoerslang afgevoerd richting de watertank.
Eerst had ik de Truma elektrische boiler in huis, Maar die heb ik weer terug gestuurd na het lezen van diverse verhalen op een Duits camper forum.
(schijnt dat binnen 2 jaar de "Ketel" barst en de totale inhoud dus in je camper wordt verspreid.
En stel dat je een drukpomp hebt ook nog eens de totale inhoud van je watertank.)
De boiler kan ik schakelen tussen "Walstroom" en de "Omvormer" zo kan dus onderweg de boiler gewoon aanblijven (Dynamo + solar charge)
dit moet ik nu nog handmatig doen, maar zal spoedig automatisch gaan.
https://www.elgena.de/products/kb-6
Dit omdat de boiler geen overdruk ventiel heeft. de overdruk wordt via de koudwater aanvoerslang afgevoerd richting de watertank.
Eerst had ik de Truma elektrische boiler in huis, Maar die heb ik weer terug gestuurd na het lezen van diverse verhalen op een Duits camper forum.
(schijnt dat binnen 2 jaar de "Ketel" barst en de totale inhoud dus in je camper wordt verspreid.
En stel dat je een drukpomp hebt ook nog eens de totale inhoud van je watertank.)
De boiler kan ik schakelen tussen "Walstroom" en de "Omvormer" zo kan dus onderweg de boiler gewoon aanblijven (Dynamo + solar charge)
dit moet ik nu nog handmatig doen, maar zal spoedig automatisch gaan.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: wo 15 jan 2020, 0:03
- Locatie: Amersfoort
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Wat een super interessant verhaal! Ik kan veel toepassen bij mijn ombouw, dankjewel!
Hoe staat het ervoor met de ombouw inmiddels?
Hoe staat het ervoor met de ombouw inmiddels?
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Boiler geen terugstroomventiel...maar de pomp wél.
Gaat dit goed samen?
Gaat dit goed samen?
- ThomasJumperHendriks
- Berichten: 223
- Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Ik ben ook wel benieuwd waar je bent gebleven.
Groetjes
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Een prachtig verslag waar ik veel aan ga hebben voor mijn l2h2 Peugeot Boxer 3.0.
Super bedankt. Heb inmiddels heel veel gelezen op het forum en me soms geërgerd aan sommige commentaren en reacties, maar ik geloof dat er een enorme schare stille lezers is die en kennis verwerven en heerlijk dromen.
Nogmaals bedankt
Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk
Super bedankt. Heb inmiddels heel veel gelezen op het forum en me soms geërgerd aan sommige commentaren en reacties, maar ik geloof dat er een enorme schare stille lezers is die en kennis verwerven en heerlijk dromen.
Nogmaals bedankt
Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Webwinkel niet gevonden
De opgevraagde webwinkel kan niet gevonden worden
Er is nog geen webwinkel beschikbaar onder de naam www.froli-bedbodemsystemen.nl. Wellicht is www.froli-bedbodemsystemen.nl verkeerd geschreven. Controleer de spelling van dit adres.
Knaus TI Sport 650 2007
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
@janschrik Google?
Ik weet natuurlijk niet wat je zoekt Jan maar de website van de fabrikant: www.froli.com
Belgiche dealer (met Nederlandstalige informatie) www.froli.be
De systemen zelf worden verder in tal van winkels verkocht waaronder Obelink, De Wit, etc. etc.
Ik weet natuurlijk niet wat je zoekt Jan maar de website van de fabrikant: www.froli.com
Belgiche dealer (met Nederlandstalige informatie) www.froli.be
De systemen zelf worden verder in tal van winkels verkocht waaronder Obelink, De Wit, etc. etc.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Goedemiddag allemaal. het is 17:40 op zondag 29 maart 2020, aan het einde van de 2e blijf thuis coronavirus (Covid-19) week.
Op facebook & YouTube zie ik heel veel mensen lekker aan het bouwen. Dit terwijl er aan mijn bus al maanden niets is gedaan.
dus het begint bij mij ook te jeuken. ik ben gestrand bij het bouwen van de meubels. In 2019 zijn we nog op vakantie gegaan met de keuringskeuken uit de renault en heb ik zelfs de gordelbok eruit gehaald en heb ik hier een tijdelijke zitbank gemaakt.
Meubels maken is niet helemaal mijn ding, dat vind ik zelf dan. anyway. ik twijfel nog steeds tussen het veel te dure met HPL beplakte Reimo camperhout of gewoon 12/15 okumé multiplex en dit schilderen. veel meer werk, maar het is betaalbaarder. en voutjes kosten niet zo veel.
Tijd om maar eens alle tijdelijk zaken eruit te gaan halen en weer te gaan bouwen.
Op facebook & YouTube zie ik heel veel mensen lekker aan het bouwen. Dit terwijl er aan mijn bus al maanden niets is gedaan.
dus het begint bij mij ook te jeuken. ik ben gestrand bij het bouwen van de meubels. In 2019 zijn we nog op vakantie gegaan met de keuringskeuken uit de renault en heb ik zelfs de gordelbok eruit gehaald en heb ik hier een tijdelijke zitbank gemaakt.
Meubels maken is niet helemaal mijn ding, dat vind ik zelf dan. anyway. ik twijfel nog steeds tussen het veel te dure met HPL beplakte Reimo camperhout of gewoon 12/15 okumé multiplex en dit schilderen. veel meer werk, maar het is betaalbaarder. en voutjes kosten niet zo veel.
Tijd om maar eens alle tijdelijk zaken eruit te gaan halen en weer te gaan bouwen.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.