Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h



Bericht door Karelkaywa »

Hoe het afgelopen is:
Vanmiddag zijn er 4 gloednieuwe Michelin Agilis Camping banden onder de camper gemonteerd. Korte proefrit gemaakt en probleem lijkt verholpen. Is volledig onder garantie verholpen ondanks dat ik toch al ca. 8500 km met de oude banden had gereden.

Allen bedankt voor het meedenken.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h



Bericht door Hoofdnoorman »

Prima. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h



Bericht door isoplus »

Kijk, zo hoort het wees maar zuinig op die garage :thumbup:
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h



Bericht door hathi »

En daarom rijd ik al mijn hele leven,dit merk,banden,......ze lagen standaard op de Mercedes 190 diesel W110,mijn eerste Benz :shock:
Hans
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h



Bericht door Hoofdnoorman »

Nou Hans, ik heb ze net dinsdag alle vier er af laten halen en laten verschrotten.
Maar een slechte band is het niet. Het is dat ik ze destijds van de fabriek kreeg omdat ik een gesepareerde Agillis had. Maar nu weer gewoon Conti er op. Op regen en kinderkopjes toch net wat fijner, maar ze zijn ook een klap zuiniger.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h



Bericht door hathi »

We hoeven het niet Altijd met elkaar eens te zijn Rudy,al 50 jaar zeer goede ervaring,met Michelin dus !..ik heb ook nog steeds dezelfde vrouw,na 50 jaar,terwijl er mss,nog veel betere,rond lopen ....Slechtere,weet ik zeker ! :bow:
Hans
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h



Bericht door Jadatis »

Je moet nu niet de conclusie gaan trekken, dat het opzetten van Camping banden ( CP) de oplossing is geweest, hadden er nieuwe C-banden , eventueel zelfs van Pirelli ,opgezet , zelfde type, dan zou het mogelijk ook opgelost zijn.
Naar mijn mening zou het verschil tussen C en CP wel eens nihil kunnen zijn.
Michelin schreef mij eens dat bij de CP er ook rubber zat tussen de koordlagen, maar ergens las ik dat Dunlop dat vroeger al uitgevonden had, en sindsdien alle banden dat hebben. Dus C'P blijf ik bij dat het meer een marketing verhaal is.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h



Bericht door Karelkaywa »

Dat neem ik graag van je aan. Maar marketing of niet, het irritante schudden is over en ze zijn door de garage onder garantie vervangen .
Diezelfde garage heeft de banden alle 4 op 5 bar gezet. Nu heb ik de indruk dat de wagen erg stug is geworden. Lijkt wel of je elke oneffenheid van het wegdek voelt. Kan ik ongestraft de bandenspanning verlagen tot bijvoorbeeld 4,5 bar? Het zijn Michelin Agilis Camping banden 225/70 R15 112Q. Gewicht camper met volle belading 3490 kg. Vooras 1790 en achteras 1700 kg. Max. aslasten 1850/2000 kg. Inmiddels heb ik ca. 1000 km met de nieuwe banden gereden.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h



Bericht door Jadatis »

Voor je MTA's kom ik op V 4,2 bar om A 5,1 bar.
Daarvoor van referentiedruk 4,8 bar uitgegaan om zeker niet te laag te zitten, maar kan ook 4,5 bar zijn.
Je onwaarschijnlijk lijkende V 1790 kg / 4,2 bar en A 1700 kg / 4,0 bar.
Was dit vol gewogen , of miste er nog wat.
Anders knap ontwerp in combinatie met knappe belading.
In mijn berekeningen zitten maximale reserves, en dus hoogste referentiedruk gebruikt, dus zeker niet te laag voor de gewichten.

Het bepalen van de werkelijke asgewichten in gebruik, blijft het grootste struikelblok.

Gestuiter van de voorwielen , merk je het meest omdat je daar het dichtste op zit.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h



Bericht door pwhooftman »

Karelkaywa schreef:
ma 24 jun 2019, 23:58
Nu heb ik de indruk dat de wagen erg stug is geworden. Lijkt wel of je elke oneffenheid van het wegdek voelt. Kan ik ongestraft de bandenspanning verlagen tot bijvoorbeeld 4,5 bar? Het zijn Michelin Agilis Camping banden 225/70 R15 112Q.
Juist dat is de reden dat ik mijn Agilis Camping banden vervangen heb door Pirelli Carrier banden.
Een CP band ('Camping Pneu') is extra stug om doorzakken tijdens lange stilstand te voorkomen. Hierdoor voelt het met name bij kleine richels e.d. alsof de band knetterhard is opgepompt. Ik verwacht dat het verlagen van de druk weinig helpt, en nadeel is dat bij verlagen van de druk ook de maximale belasting daalt ...
Een C band ( 'Carrier') zit qua stugheid tussen een gewone band en een CP band in, en is in principe bedoeld voor bestelbussen en lichte vrachtwagens waar regelmatig mee gereden wordt. Ik las ergens dat er bij 3 maanden of langer stilstand risico op doorzakken ontstaat ('vierkante banden'), wat ook niet meer overgaat als je er weer mee gaat rijden. Reden waarom je bij deze banden voorzorgsmaatregelen moet treffen als de camper langer stil staat, door hem op assteunen te zetten of op halfronde oprijblokken (of op een zachte ondergrond waar hij een beetje in kan wegzakken. Maar ze zijn zoveel stiller dat ik die moeite er wel voor over heb.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h



Bericht door Jadatis »

Pirelli heeft ook een CP band in zijn gamma, de Carriër Camping, maar ik blijf de meerwaarde van CP betwijfelen.
Daarvoor maar eens mijn topic "17 weetjes over banden voor campers lezen, hoef ik het hier niet allemaal weer opnieuw neer te schrijven.
viewtopic.php?f=3&t=8466362

Maar De CP mag zijn maximum draagvermogen van hier 1120kg tot 160kmpu dragen bij de zelfde druk als de C-band met verder zelfde specificaties.
En dat is bij 4,5 of 4,8 bar , en de 5,5 bar max aangegeven is, zo antwoorde Michelin mij eens , om Peackloads in te dekken, wat ik gewoon vertaal als overbelading, maar dat kunnen ze zelf niet schrijven, zouden ze toegeven dat ze overbelading toestaan.
Ook bij de CP banden komt gestuiter door te weinig invering doordat het werkelijk gewicht op de band veel lager is dan het gewicht waarop de druk berekent is.

EDIT: ik heb een oude druk-draagvermogenslijst maar eens opgezocht , die ik lang geleden van Michelin toegestuurd heb gekregen,en de 225/70R15 112/110Q staat daar gebroederlijk in zelfde lijst als de Agillis 81 en Ice and snow. met 4,5 bar waarbij de maxload gedragen mag worden
Dus dat maar aangepast in mijn berekening.
Komt uit op 1790kg+10% / 4 bar en 1700kg+10% / 3,7 bar, dus voor de gegeven aslasten( voor zover juist)
V1850kg+5% /3,9bar en A2000kg+17%/ 4,8 bar voor de MTA's als je de werkelijke gewichten niet weet, dus als je niet gewogen hebt in volle bepakking , dus echt alles er in , ook de personen.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 0:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h



Bericht door Jadatis »

reactie op bovenstaand.
Maar ik schrijf ook .

Anders knap ontwerp in combinatie met knappe belading.
Maar het blijft onwaarschijnlijk, voor meer dan achter in volle belading bij een camper.
Mischien komt het omdat het een buscamper is, al in verleden gelezen hier, dat die VOOR wel aan hun max toegelaten aslast komen vaak.
Dan moet ik mijn getrokken conclusies in het verleden, voor buscampers wat bij stellen.
Zie op de avatar een redelijk kort kontje, waardoor het totaalzwaartepunt meer naar voren komt.
Hoopte ook op bericht van hem , dat die echt alles er in had toen bij weging,( of nee natuurlijk niet alle personen ), zodat ik mijn conclusies langzaamaan bij kan stellen.

maar dit alles was in het kader van het gegeven bandendruk advies , dat hij zelf verantwoordelijk blijft voor die gegeven gewichten.
Ik wil niet achteraf lezen dat hij een ongeluk gekregen heeft door bandschade, met die adviesdrukken op zijn lage gewicht achter gebasseert, als het in werkelijkheid toch meer zou zijn.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h



Bericht door knutselaartje »

Ook nog even ter lering: 6 weken geleden alle 4 aluminium velgen laten vervangen ook vanwege het schudden tussen 60 en 70 kmh. Ik was er zo zat van dat ik de auto aan de voorzijde eens heb opgetild en met een meetlat bij het voorwiel ging meten terwijl ik het wiel in de rondte draaide: bleek 3mm onrond te zijn. Toen achterwielen naar voren laten plaatsen en nieuwe banden. U raad het al ; nog een ovale velg. Nu dus 4 nieuwe stalen velgen. Perfect nu :cheers:
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
Plaats reactie