Dan had ik verwacht dat de klepspeling van een aantal kleppen flink ruim was omdat de kleppen niet goed meer sluiten. Heb je extreme afwijkingen in klepspeling bemerkt? En als er kleppen zó krom zijn dat ze nog steeds een zuiger raken, dan zal die cilinder ook niet veel meer bijdragen aan het lopen van de motor?dethleffsi6810 schreef: ↑wo 12 jun 2019, 9:18
ook de klepstoter beschadiging wijst in die richting, en ik ben bang dat er kleppen krom zijn.
Als er een zuigerpen verdacht wordt, is het mogelijk de carterpan te verwijderen, en de krukas met de hand te verdraaien? Speling op een zuigerpen zou te zien moeten zijn doordat de zuiger dan niet meteen mee op en neer beweegt bij gering draaien van de krukas (met name in de BDP of ODP positie).
Edit: eigenlijk kan het geen zuigerpen zijn, want de ellende begon na het vervangen van de distributieriem. Meest logische plek voor de tik is daarom het 'top end' , dus de cilinderkop. Als eens met een schroevedraaier als stethoscoop geluisterd? (handvat in het oor, schroevedraaier op de kop, en dan luisteren waar het geluid vandaan komt)
Edit2: tikte de motor al voordat hij ineens in ging houden na terugschakelen van 5 naar 3? Ik vermoed van niet, het terugschakelen zal ineens het toerental van de krukas opgejaagd hebben, waardoor de distributie het niet bij kon houden (mede door de olie op de riem) en de pomp een tand versprong. Zou het de pomp zelf ook kunnen zijn? Ik kan me niet voorstellen dat het de klepstoter is, de stoter glijdt heen en weer in de kop, ondanks de ingevreten plek lijkt me dat niet een tikkend geluid geven...