Problemen met Ford motor 2.2TDCi

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door pierre27 »

Bedankt Jos,
ik heb in al die voorbije jaren veel response van je gekregen.
Jij wist bijna alles van een Peugeot J-5 TD motor en samen met Javanes kwamen wij er wel uit. :cheers:
Ik heb er veel baat bij gehad.
Groetjes,
Pierre
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door pierre27 »

Zo weer wat verder gekomen met mijn Ford-motor middels het motornummer.
De productie van de motor was klaar op 23 juli 2010, .... dus een probleem motor.
(Het gaat om de 2.2 TDCi van Ford, die is geproduceerd in de periode van 6 januari 2006 tot 17 oktober 2010)
Hij rolde van de band op 28 november 2012 in mijn Chausson Flash 02.
Ik wist wel dat er een tijdsverschil zat tussen productie motor en camper, ... maar zo veel ???
Verder ben ik erachter gekomen, dat er een "Ford recal" is uitgevoerd, wat het betekend... ik weet het niet.
Alle filters en olie zijn vervangen en er zijn 4 nieuwe verstuivers gemonteerd.
Wat het rijden betreft, ... de groene pijl, van het nieuwe rijden, begint te mekkeren om op te schakelen bij +/- 1700 toeren.
Negentig tot honderd kilometer per uur reed ik ook met de Peugeot J-5 in de vijfde versnelling, tussen of voor de vrachtwagens.
Met de Ford motor rijd ik ook in de vijfde versnelling bij deze snelheid met een toerental van +/- 2000 toeren, schakel ik dan naar zijn 6de, dan valt het toerental terug tot +/- 1500 toeren, als je dan gas geeft, dan merk je, dat hij er moeite mee heeft en het loopt gewoon niet soepel, dus terug schakelen maar, ga je 110 tot 120/130 kilometer, dan is het een eitje met een toerental rond de +/-2500 toeren.
Ik was in Ter-Apel bij de Jumbo en daar stond precies dezelfde Chausson als de onze, bij terugkomst uit de winkel stond de man voor de camper te roken, dat mocht van zijn wederhelft niet in de camper, dus het gesprek kwam al gauw op de motor.
Hij was automonteur, niet bij Ford, en zijn commentaar was dan ook, .. normale toeren maken en je niets aan trekken van het zogenaamde nieuwe rijden, ..het geluid/gevoel van de motor spreekt boekdelen, daar moet je gebruik van maken en goed naar luisteren/voelen.
Verder was de bio-diesel, welke tegenwoordig gemengd wordt met de normale diesel ook foute boel, wanneer het meer dan 5% zou zijn, daarom adviseert Ford ook om goede/dure diesel te tanken, zit minder bio-diesel bij, .. hij loste dit op door bij de Action voor een paar centen tweetact olie te kopen en dan zo'n kwart liter bij een volle tank diesel te kieperen, dan kon je overal tanken, zonder bij de Shell/Bp/etc. pomp te komen.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door DiffRental »

Heeft de Ford al een roetfilter?
Indien dat het geval is zou ik toch uitkijken met 2takt olie.
Heb geen idee op welke wijze 2 takt olie verbrand maar met wat pech krijg je as afzetting in je roetfilter en raakt deze verstopt.
Ik zou eerder kiezen om jaarlijks een goede diesel/DPF cleaner toe te voegen aan een volle brandstoftank.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door Kroppie »

daarom ook 2-takt olie, die word mee verbrand met het benzine mengsel en is daarom zodanig vervaardigd dat er bij verbranding weinig tot geen as ontstaat, anders dan bij gewone olie, denk dat het roetfilter eerder dicht zit door roet van de verbranding van de diesel, en daarom is zo,n dpf toevoeging zeker zinvol , zorgt ervoor dat de verbrandingstemperatuur van het roet verlaagd word zodat het eerder verbrand.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door Ruud-572 »

pierre27 schreef:
vr 01 mar 2019, 17:17
Met de Ford motor rijd ik ook in de vijfde versnelling bij deze snelheid met een toerental van +/- 2000 toeren, schakel ik dan naar zijn 6de, dan valt het toerental terug tot +/- 1500 toeren, als je dan gas geeft, dan merk je, dat hij er moeite mee heeft en het loopt gewoon niet soepel, dus terug schakelen maar, ga je 110 tot 120/130 kilometer, dan is het een eitje met een toerental rond de +/-2500 toeren.
Jij hebt dus een 6 bak. Zijn deze motoren dan uitgeleverd met zowel een 5- als een 6-bak? :think:
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door DiffRental »

Kroppie schreef:
vr 01 mar 2019, 19:55
daarom ook 2-takt olie, die word mee verbrand met het benzine mengsel en is daarom zodanig vervaardigd dat er bij verbranding weinig tot geen as ontstaat, anders dan bij gewone olie, denk dat het roetfilter eerder dicht zit door roet van de verbranding van de diesel, en daarom is zo,n dpf toevoeging zeker zinvol , zorgt ervoor dat de verbrandingstemperatuur van het roet verlaagd word zodat het eerder verbrand.

jos
Had er nog nooit van gehoord en het is inderdaad goed voor de smering van het brandstof systeem.
Via google een paar goede argumenten voor maar ook tegen gevonden.
Mijn gedachte;
Voor wagens met een roetfilter zorgt de 2takt olie waarschijnlijk wel voor een versnelde veroudering van het roetfilter.
Nog een mogelijk probleem zie ik voor de EGR klep en interne vervuiling, de uitlaatgassen zullen toch wel vettig blijven en plakken.
Anderzijds, als je er de motor mee kan sparen is er onderaan de streep toch winst.
Eenmaal of 2 maal per jaar een goede reiniger erin kan voor die vervuiling weer een oplossing zijn.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door Kroppie »

komt ook uit de tijd van de oude diesels, zeg maar tot begin van het commonrail tijdperk, maar is gezien het zeer lage zwavel gehalte in de tegenwoordige diesel(zwavel zorgde voor o.a. goede smeer eigenschappen), misschien toch ook wel zinvol in de modernere, wie weet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door DiffRental »

Heel vroeger deed ik in de winter een paar liter benzine bij de diesel tegen het vlokken en slecht starten.
De oude benzen met trekstarter lusten dat graag, de olie voor de smering deed je in de lijnpomp.
Benzine mengen is iets wat je tegenwoordig zeker niet meer moet doen. :-B
Groeten Peter
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door pierre27 »

Ruud,
ja er zit een 6-bak onder, ook met deze motor, maar zoals ik al geschreven heb, om lekker te rijden,
moet je op de snelweg zitten boven de 110 kilometer en dat vind ik te hard, ik ben met vakantie, heb tijd zat.
Gisteren wel vanuit Ter Apel een groot stuk met 130 gereden, dan loopt hij uit de kunst, .... ik moet de motor/camper tenslotte toch uittesten.
Wat mij wel is opgevallen bij het opschakelen, wanneer ik de koppeling op laat komen in zijn 3 en gas geef om verder te schakelen, dan lijkt het net alsof ik in een vliegtuig zit, zo'n krachtige accelerate heeft hij, terwijl dat in de andere versnellingen niet het geval is.
Tot nu toe bevalt mij de camper/motor uitstekend, terwijl mijn echtgenote nog blijer is met de vele opberg kastjes van de Flash-02.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door Ruud-572 »

Ik kan er nauwelijks informatie over vinden, maar ik nam aan dat de euro 4 motor altijd met een 5-bak uitgerust was, en de euro 5 motor met 6-bak. Waarom zou je als fabrikant ook twee verschillende bakken leveren voor één en dezelfde motor? En zeker in het licht bezien van de ‘beperkingen’ met de euro 4 motor, zou je geen 6e versnelling als soort overdrive verwachten.

Kan iemand hier misschien duidelijkheid over verschaffen?
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door de Jonckheer »

Voor zover ik weet is de hoogste versnelling altijd een overdrive, dus ook de 5 in een 5 bak is dat. De versnelling daaronder is de prise-direct. Een 6 bak wordt gemonteerd omdat de "gaten" tussen de versnellingen dan kleiner zijn. Een en ander heeft niks met een euro norm van doen, 6 bakken zijn vaak een onnodig modeverschijnsel al geld dat uiteraard niet voor een camper die door zijn relatief hoge gewicht er voordeel van heeft.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door Ruud-572 »

Mijn vraag is waarom je een bestaande motor ineens met een andere versnellingsbak uit zou willen voeren. En al helemaal in dit specifieke geval, waar ongetwijfeld intern bij Ford de beperkingen van deze motor bekend waren. Vandaar mijn aanname dat de 6-bak wel specifiek bij de opvolger (euro 5) zou horen...

Weet iemand hoe het echt zit?
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door iSonic »

Waarom niet?
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door Ruud-572 »

iSonic schreef:
wo 06 mar 2019, 21:07
Waarom niet?
Oh daarom...! :roll:

Iemand anders misschien die het wel weet?
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Plaats reactie