Teken alarm

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Teken alarm



Bericht door Jelle »

Natuur liefhebbers wees alert. :bang:
Voorkomen is beter dan genezen, als dat tenminste lukt.
Neem voorzorg maatregelen ter voorkoming, en het verwijderen van een Teek.
Let ook goed op elkaar en je dieren.

Zoek ook even op het internet hoe je je het beste kan beschermen, en waar mee en hoe je een Teek verwijderd, ze kunnen ook heeeel klein zijn, moeilijk te verwijderen als je niet het juiste gereedschap hebt.

Hebben jullie de beste Tekenverwijderaar gevonden plaats het hier. :thumbup:

https://www.tekenradar.nl/nieuws/actuee ... warme-weer
tekenverwachtingfeb2019.jpg
tekenverwachtingfeb2019.jpg (56.35 KiB) 1393 keer bekeken
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Teken alarm



Bericht door Jan en Simonne »

Dankjewel Jelle. :thumbup:

En de beste tekentang is denk ik, de tang, die je bij je hebt...
Ik heb geloof ik, wel 3 of 4 verschillende.

Ik vind deze wel aardig goed:

Afbeelding
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Teken alarm



Bericht door Bob Diesel »

Deze al jaren
o,tom tick hook
watermark_80aa2ef1d49d737476925022ae8bd317_big.png
otom tick hook
watermark_80aa2ef1d49d737476925022ae8bd317_big.png (70.23 KiB) 1304 keer bekeken
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Teken alarm



Bericht door rijschoollucassen »

Ik vind zelf deze (eerste) tekentang wat grof, zeker voor de kleinere teken. Met de haak heb ik geen ervaring. Ik heb zelf een metalen tekentang waarvan de punten wat scherper zijn. Probeer vooral niet om de teek te verdoven met alcohol oid, de teek reageert hierop door het opgezogen materiaal direct weer terug te geven, inclusief de gevreesde borelia-bacterie. Naderhand het wondje wel goed ontsmetten met bv. alcohol. Hoe eerder de teek verwijderd wordt, hoe kleiner de kans op besmetting. Even een aantekening maken wanneer de teek is aangetroffen. Mocht er na een aantal dagen tot weken daarna een rode kring (erythema migrans) op de huid verschijnen, direct naar de huisarts. Deze rode kring hoeft niet persé op de plaats van de beet te verschijnen!

Het beste is om na buitenactiviteiten elkaars lichaam even te inspecteren op teken. Dat laatste behoeft niet persé vervelend te zijn........

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Teken alarm



Bericht door bupozaanstad »

Ik ben zeer veel in de natuur en wordt dus ook regelmatig, zelfs met anti-tekenspray, geconfronteerd met teken. Een teken pincet / tang heeft een groot nadeel, de teek kan op het moment dat je het beestje in de "tang neemt" nog heel makkelijk zijn "maaginhoud" in de bijtwond uitspugen waardoor besmetting met Lyme en Tekencefalitis.

Ik ben een voorstander van een Enetorpet waarmee je zelfs de kleinste teek veilig kan verwijderen zonder dat hij de kans krijgt om zijn "maaginhoud" uit te spugen. Wordt je in een gebied gebeten waar Tekencefalitis voorkomt is het aan te raden contact op te nemen met een arts of eerste hulp, deze schrijven in 90% van de gevallen een antibiotica kuur voor ( Doxycycline ) De antibiotica is niet werkzaam tegen de Tekencefalitis maar wel tegen de gevolgen hiervan. De kuur is meestal 3 X daags 20 dagen.

Tekencefalitis heeft niet voor niets de Duitse naam Frühsommer Meningo-Encefalitis (FSME) gekregen. De ziekte komt namelijk veel voor in Midden-Europa in landen als Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië, Polen en sommige omliggende gebieden.
Deze ziekte is een vorm van hersenontsteking en komt vooral veel voor in natuurgebieden in het zuiden van Duitsland. FSME wordt overgebracht door teken en deze beestjes bevinden zich vooral in de natuur. Bij besmetting met dit virus kan er koorts en griep optreden. Een op de drie mensen krijgt ook te maken met een hersenontsteking, wat gepaard gaat met hoofdpijn, duizeligheid en stijfheid van de nek, schouders en rug. Eén procent overlijdt aan deze ziekte, die vooral in de maanden maart tot en met november wordt opgelopen.
Bijlagen
enetorpet-tekenverwijderaar.jpg
enetorpet-tekenverwijderaar.jpg (8.39 KiB) 1292 keer bekeken
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Teken alarm



Bericht door jielus »

Bob Diesel schreef:
do 28 feb 2019, 9:48
Deze al jaren
o,tom tick hook

watermark_80aa2ef1d49d737476925022ae8bd317_big.png
Heb je hem wel eens gebruikt Bob?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Teken alarm



Bericht door Bob Diesel »

Regelmatig bij Floor de labrador

Toevallig zo juist 2x Scalibor tekenband besteld voor haar
deze draagt zij bijna het gehele jaar ook ivm de zandvlieg in SP en PT

desondanks vinden we op reis regelmatig een teek op de hond
en meestal kan ik ze gewoon weg pakken
maar zit die al op de huid dan gebruiken we deze, is door het gebruik vd scalibor niet vaak nodig

Hebben echter een paar jaar geleden bij Anduze FR de dierenarts moeten bezoeken
net op tijd ivm opgelopen tekenziekte waar ze geen nare gecvolgen van heeft over gehouden :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Teken alarm



Bericht door Jan en Simonne »

Ik maak me nog niet eens zo'n zorg om de hond, die kunnen met druppels, pillen of banden nog enigszins bescherm worden.
Ik maak me meer zorgen om onszelf.
Ik snap niet, waarom wij hier geen inentingen kunnen krijgen.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Teken alarm



Bericht door Andorus »

De beste manier is ze toch constant controleren en ze verwijderen voordat ze zich ingegraven hebben wij hadden Alaskan Malamutes en die kregen er akelige wonden van in Denemarken was het bar en boos waren de hele dag in de weer met teken zoeken vooral in de liezen,buik,oren en de witte brilletjes om hun ogen
fred flair
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Teken alarm



Bericht door blizard »

Wij hebben zo'n kaart, je schuit de kaart zo richting teek, en hij laat zo los
Afbeelding
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Teken alarm



Bericht door WiSpi »

bupozaanstad schreef:
do 28 feb 2019, 10:03
Ik ben een voorstander van een Enetorpet waarmee je zelfs de kleinste teek veilig kan verwijderen zonder dat hij de kans krijgt om zijn "maaginhoud" uit te spugen. [/i]
Deze gebruiken wij ook. We hebben er twee. Een exemplaar ligt altijd in de camper en de andere heb ik bij me. Maar ik moet zeggen: tot op heden weinig last van teken gehad.
Nog wat tips van de site van Enetorpet:

1) Bewaar altijd de verwijderde teek en schrijf de datum van de beet in de agenda. Het is soms eenvoudiger via de teek te achterhalen of deze een bacterie of virus bij zich droeg.
Bewaar de teek in de grippabag (van de verpakking) en noteer in de agenda de datum van de beet'

2) Het is aan te bevelen om de wond na het verwijderen goed te desinfecteren met bijvoorbeeld een alcoholdoekje.

3) Controleer gedurende zes weken of er een ronde kring rond de wond ontstaat. Bij twijfel altijd een arts raadplegen.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Teken alarm



Bericht door B1gcheese »

Jan en Simonne schreef:
do 28 feb 2019, 10:58
Ik maak me nog niet eens zo'n zorg om de hond, die kunnen met druppels, pillen of banden nog enigszins bescherm worden.
Ik maak me meer zorgen om onszelf.
Ik snap niet, waarom wij hier geen inentingen kunnen krijgen.
Er was ooit een vaccin in de VS, maar daar was nogal wat discussie over. Inmiddels niet meer op de markt helaas.
Bron: https://www.rivm.nl/vaccineren-tegen-zi ... er-zijn-we
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1731
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Teken alarm



Bericht door Sandor Gora »

Hier dan een ex-Lyme mannetje. Was zieker van de antibiotica dan van de beet. Gelukkig heel goed mee weggekomen. Soms geheugenproblemen. Soms gewrichtspijn. Maar ik loop noooit meer met korte broek door bos en hei. En de hond wordt elke 1e van de maand gedruppeld. Dan haal ik ze makkelijk los met de tang.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Teken alarm



Bericht door MonRoe »

In de afgelopen 25 jaar heb ik ongeveer 10 tekenbeten gehad. De allereerste was in Zuid Frankrijk en bij aankomst bij een arts gaf deze een recept mee en met een fles ether verlieten we de apotheek. Werkwijze, watje, ether op het water en dat op de teek doen. Daarna eruit trekken.
Zo werd dat 25 jaar terug gedaan. Nu hebben wij overal tekenpennen liggen. In mijn tas een kaartje, lekker dun en makkelijk mee te nemen. Straks gaat die zelfs in mijn telefoonhoesje, die heb ik tenslotte altijd bij mij.
In de camper ligt een pen, in de fietstas ligt er één ,thuis en in de auto.
Het rare is, als wij bijv. gaan geocachen in de natuur, dan loopt Roel overal doorheen en heeft nooit een tekenbeet en ik sta meestal bij de fietsen te wachten en ben de klos.
Tot nu toe geen rode kring gekregen, maar dat hoeft helaas niet te betekenen dat je niet besmet bent.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Plaats reactie