Distributieriem vervangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Distributieriem vervangen



Bericht door zwerf-busje »

Voor een 1994 Ducato 14 2.5 TDI met de Sofim 8140.47 motor is het interval 4 jaar.

Dat is weliswaar een nieuwere ducato, maar het geeft wel aan dat 5 jaar zeker niet standaard is.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Distributieriem vervangen



Bericht door blizard »

Het is inderdaad vaak de spanrol die begint te piepen.
Als ik de historie niet weet, vervang ik ook de riem, rol en waterpomp, just to be shure.
Om de 2 jaar vind ik overtrokken...
PDJ

Re: Distributieriem vervangen



Bericht door PDJ »

De mijne heeft er nu 151dkm op staan, en ik weet dat er iig 2x de riem vervangen is. De laatste keer was "niet zo lang geleden" aldus de verkoper.
Komend jaar toch maar vervangen denk, en inderdaad, ik vervang dan gelijk alles wat er bij hoort.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Distributieriem vervangen



Bericht door Bas vd laar »

Bij de 2.5 TD van jou Paulus is het 100.000 km of 6 jaar.
Ik heb dezelfde motor en heb hem vorig jaar laten vervangen ivm leeftijd omdat hij er al 12 jaar op zat.
Alles was nog perfect bleek na demontage, ook de spanrollen, het had dus in principe kunnen blijven zitten maar ik vond 12 jaar best lang, dus voor mijn gemoed maar laten vervangen.
Kilometers tellen zwaarder dan jaren vertelde de monteur. Hij had nog nooit een Ducato met geknapte riem gehad.
Tussen de 4 en 500 euro heb je alles nieuw er op met origineel Fiat materiaal.
PDJ

Re: Distributieriem vervangen



Bericht door PDJ »

Okay Bas, ik ben dr ook niet zo benauwd voor. Alleen heb ik nog niet de mogelijkheid en tijd voor gehad om de boel te inspecteren. Ik vermoed dat het er hoogop een jaar of 3 a 4 op zit allemaal. Hoor ook geen rare geluiden oid, het torretje spint als een tevreden katje :-B
Gebruikersavatar
vim
Berichten: 1089
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 11:47
Locatie: ff onder rotterdam

Re: Distributieriem vervangen



Bericht door vim »

En neem bij vervanging de oude riem mee als reserve.
Adriatik Vision 1 707 SG metallesderopenderaanenderinenderachter
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Distributieriem vervangen



Bericht door Janpinz »

Wat ga je dáár dan nog mee doen? :shock:
Als je die plots nodig hebt, heb je nog wel wat meer onderdeeltjes nodig, denk ik...
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Distributieriem vervangen



Bericht door bupozaanstad »

@Vim

Het is al gevraagd maar waarom een reserve riem mee? En wil je dan toch een riem mee nemen voor het geval dat je onderweg "je schoonmoeder" tegen komt neem dan een nieuwe riem mee. Nooit een gebruikte riem terug plaatsen op een motor of een "schoonmoeder nek" ;-)
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
PDJ

Re: Distributieriem vervangen



Bericht door PDJ »

Nee, een gebruikte distributieriem opnieuw gebruiken is niet slim, en als je hem al nodig zou hebben dan heb je idd meer problemen.
Daarintegen een reseve multieriem of V-snaar, dat kan wel van pas komen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Distributieriem vervangen



Bericht door Kroppie »

en een gebruikte riem is een riem die al meer dan 5 minuten gedraaid heeft.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
PDJ

Re: Distributieriem vervangen



Bericht door PDJ »

ja hehe, maar je begrijpt vast wel hoe ik het bedoel Jos :wink:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Distributieriem vervangen



Bericht door Kroppie »

ja, dat doe ik, was ook om aan te geven wat onder een gebruikte riem verstaan word, en dat kriterium gebruikt o.a. bmw, en natuurlijk denken die ook aan de omzet, maar ook willen ze geen gezeur, en waarom zou je, de losse riem op zich kost niet veel , de span/geleide rollen zijn meestal stuk duurder.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
PDJ

Re: Distributieriem vervangen



Bericht door PDJ »

Helemaal met je eens.
Opzich kost de hele set met alles erop en eraan nog niet eens zoveel. Voor nog geen €150,- heb ik alles (skf etc) in huis uit duitsland.

Het grootste punt is om er bij te komen, bij onze intergraal is dat best lastig.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Distributieriem vervangen



Bericht door Kroppie »

dat zijn ook de meeste kosten

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie