Opel Combo L2 naar minicamper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door nicolasfirst »

Toegegeven, dit is geen zelfbouw. Met mijn twee linkerhanden zou ik dit niet kunnen maken. Het concept dat minicamper.nl aanbiedt trok ons gelijk dus ze doen de hele ombouw voor ons.

Om iets te laten zien van het werkproces documenteer ik dit door foto's te maken en korte filmpjes bij elk bezoek. Uiteindelijk wil ik daar een hele video van maken die online komt.

Dit bericht is om een beetje een idee te geven. Mocht dat hier niet passen, dan hoor ik dat graag en verwijder ik het bericht weer of verplaats het elders.
Werkruimte Achter 1 aangepast.jpg
Zo ziet hij eruit bij aankoop.
Werkruimte Achter 1 aangepast.jpg (34.91 KiB) 5733 keer bekeken
Werkruimte Achter 2.png
De eerste gaten zijn gemaakt voor ramen en hefdak
Werkruimte Achter 2.png (350.17 KiB) 5733 keer bekeken
Werkruimte Achter 3.JPG
ramen en hefdak zijn geplaatst, kabeltjes zijn voor een deel al getrokken.
Werkruimte Achter 3.JPG (42.35 KiB) 5733 keer bekeken
Begin januari wordt de auto naar een caravanbedrijf in Tsjechië gebracht, waar het complete interieur wordt gemaakt en ingebouwd. Daarna komt ie terug en wordt verder afgebouwd. Geplande oplevering: maart 2019.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door durisotti »

Interessant project ! Denk je dat je deze camper in het kwart tarief kunt krijgen ? Denk namelijk niet dat je de verplichte 1.30 binnenhoogte haalt !
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door nicolasfirst »

Over dat kwart tarief is nu een discussie gaande met de belastingdienst. De belastingdienst had het eerst goedgekeurd, maar kwam daar recent op terug. Een aantal mensen die een vergelijkbare ombouw hebben aangeschaft, op basis van de Fiat Doblo, hebben nu deze discussie aangezwengeld. Er is inmiddels een hoorzitting geweest. Weet nog niet wat het resultaat is.

Echter voor mij is het in die zin minder belangrijk, dat ik bewust voor een benzine uitvoering heb gekozen. De MRB voor deze uitvoering is naar mijn inschatting maar iets meer dan dat ik voor mijn huidige auto betaal. Deze camper wordt ook straks onze ‘gewone’ auto. De huidige auto ruilen we in.

Mocht het kwart tarief er alsnog doorkomen, dan is het natuurlijk mooi meegenomen.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door WhiteVanMen »

Als je wel zonder het kwarttarief kan hoef je je ook niet te houden aan de regeltjes van de belastingdienst.
Dat lijkt mij toch een groot voordeel , gewoon de inrichting zoals je het zelf wil.
:thumbup:
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door nicolasfirst »

WhiteVanMen schreef:
ma 24 dec 2018, 16:56
Als je wel zonder het kwarttarief kan hoef je je ook niet te houden aan de regeltjes van de belastingdienst.
Dat lijkt mij toch een groot voordeel , gewoon de inrichting zoals je het zelf wil.
:thumbup:
Precies! Belangrijkste is dat de RDW er mee akkoord is. Dat is tot nu nooit het probleem geweest. Deze mensen die de ombouw doen voor ons zijn zo al meer dan 10 jaar bezig.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door durisotti »

De Turkse combo is 130,5M hoog van binnen, in gebruiksklare toestand moet je 1.30M overhouden en dat lukt niet als er al een laadvloer in zit.
Maar met de benzineversie maakt dat inderdaad niet zo veel uit. De nieuwe Franse Combo is lager van binnen.
Gebruikersavatar
Regent L
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 11:41
Locatie: Holten

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door Regent L »

Leuk project!
Ben je bekent met Witte Weggetjes?
http://witteweggetjes.nl/home.html

Groet, Jan

Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door nicolasfirst »

Jan, ik was niet bekend met de website. Je link verwees ook naar een niet te vinden pagina op de site.

Dit is de link zoals ik hem heb gevonden: http://www.witteweggetjes.nl

Het is een leuk idee dat ze hebben. Hun filosofie sta ik volledig achter. Wij houden ook van witte weggetjes, van verrassende vergezichten en ontmoetingen. Het grappige is dat je nu steeds meer aanbieders krijgt van eenvoudig plaatsbaar interieur dat van een kleine bestelwagen een minicamper maakt. De mensen die onze camper bouwen bieden ook twee vergelijkbare concepten aan, die los staan van wat ze voor ons doen. Kijk maar eens op minicamper.nl

In Amerika is er iemand die onder de naam Wayfarer een inbouw concept heeft voor de Amerikaanse Fiat Doblo en in Duitsland zijn er ook mensen met vergelijkbare oplossingen.

Dit alles naast wat mensen allemaal zelf aan zelfbouw projecten doen.

Wij hebben vanwege het witte weggetjes gevoel en vanuit onze trekkings ervaring met tent, bewust voor dit type camper gekozen.

Groet,
Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door juanv »

Sorry hoor, maar dergelijke rugzakmobiel kan je toch bezwaarlijk als camper gaan benoemen :oops:

Het Minimum wat je van een camper kan verwachten is toch dat je kan slapen , koken , toilet gaan , wassen , douchen !
Met opvang tanks voor vers, grijs en zwart water.
Kortom dat je volledig onafhankelijk zonder tenten rondom , ook bij slecht weer voor ten minste 3 dagen op een plaats kan blijven waar NIKS van voorzieningen is , en uiteraard mag je de omgeving niet vervuilen met zwart of grijs water te lozen , of andere afval te gaan indelven of dergelijke.

Dus ik geloof niet dat dit de test doorstaat, bijgevolg is dit geen camper maar een min of meer aangepaste combi , waar je enkel op een officiële Camping mee terecht kan & mag.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door nicolasfirst »

juanv schreef:
wo 26 dec 2018, 20:53
[...]

Dus ik geloof niet dat dit de test doorstaat, bijgevolg is dit geen camper maar een min of meer aangepaste combi , waar je enkel op een officiële Camping mee terecht kan & mag.
Laat ik dan volstaan met de opmerking dat we op dit punt van mening verschillen.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door Atoz »

Ach trek het je niet aan, ieder van ons heeft zijn camper visie en nogal dikwijls loopt die parrale met een levensvisie.
Geniet er van!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door henk en lila »

Petje af Nico. Gelukkig hebben we niet allemaal deze op.
oogkleppen.jpg
oogkleppen.jpg (13.65 KiB) 5325 keer bekeken
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door juanv »

Nee Henk & Lilla

Het gaat zeker niet over oogkleppen.
Het gaat erom dat een "Camper" deze minimum mogelijkheden nodig heeft , omdat er anders......... toch wel op een of andere niet geoorloofde wijze zaken worden gedaan , welke ons "allen" dus ook diegene die wel de regels volgen in een slecht daglicht brengen.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door Atoz »

Ik lees hier dus : ik heb geen douche dus ik heb geen camper.... ???
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie