Elektrisch schema

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door E+A »

Goedenavond,

Zoals in mijn eerdere post aangegeven hierbij de bijgewerkte tekening van mijn gedachte schema.
Volgens mij klopt hij zo aardig.
Op de min is alles via de shunt aangesloten behalve de kabel tussen de start- en huishoudaccu.
Feedback is welkom!
Bijlagen
Schematisch stroom.jpg
Schematisch stroom.jpg (77.67 KiB) 484 keer bekeken
Laatst gewijzigd door E+A op vr 14 dec 2018, 23:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch schema



Bericht door Kroppie »

ik weet niet hoe dicht de cyrix bij de hhaccu zit maar zit ie verder dan +-30cm weg dan zou ik tussen cyrix en hhaccu ook een zekering zetten net als bij de start accu, en ook tussen hhaccu en mppt regelaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door E+A »

Goedenavond Jos,
De cyrix komt in de accubak te zitten naast de startaccu, wordt het dan niet een beetje een overkill van zekeringen in 1 lijn?
Van de zekering tussen de MPPT en de HH accu snap ik, heeft het zin om de MPPT (+ aansluiting) ook via de busbar te laten lopen?
Mogelijk is de 100A dan een beetje te veel van het goede, voordeel is dan wel dat ik de aparte schakelaar kan laten vervallen omdat hij via de hoofdschakelaar van de HH accu loopt.
Laatst gewijzigd door E+A op vr 14 dec 2018, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch schema



Bericht door kampo »

B12M_Ferry schreef:
vr 14 dec 2018, 17:36
Dus dan is toch beste om de verschillende spanningen van een bus (start accu, HHaccu, genset accu + aarde walstroom) de (accu's) de -min op het chassis te leggen. Verder zoveel mogelijk dubbel bedraden.
Kans heb je altijd dat via de massa van een ijskast, waterpompje, of autoradio een -min naar de chassis van de auto gaat. (hoe leg je dat duidelijk uit?) Via een te dun draadje.
Minder kans dat er ergens een raar lampje gaat branden, als de ijskast aangaat.
Ferry
Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen je vragen over het 24V gedeelte en je andere vragen over het 230V systeem.
Dat heeft weinig met elkaar te maken.

Het originele 24V systeem van de touringcar laat je zoals het is.

Je sluit het 24V huishoud gedeelte aan op de startaccu van de touringcar met dikke plus en min kabels via een 400A cyrix relais.
Niets via het chassis.
Net zoals op het schema van E+A doe je alles met 2 kabels behalve wat dikker, maar eigenlijk kan je de dimensionering pas doen aan de hand van de weerhouden toestellen en de afstanden.

Klassiek voor zo een touringcar voertuig, is wat mij betreft een multiplus 24V/3000/70A en 4 AGM accu's van +/- 220Ah + ongeveer 400 tot 800 Wp solar
Daarmee kan je een Nespresso, magnetron enz gebruiken, de 230V koelkast daarop aansluiten is geen probleem maar ikzelf verkies een 24V koelkast.
Alles kan kleiner/groter natuurlijk. Misschien best een eigen draadje openen ?
Laatst gewijzigd door kampo op vr 14 dec 2018, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch schema



Bericht door Kroppie »

E + A

dat kan je doen,maar dan in die draad naar de mppt wel een zekering geschikt voor de draad van 10mm2, want de draad moet beschermd worden in geval van, en dan is 100A beetje veel voor 10mm2

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door E+A »

Goedenavond Jos,
Dank ik zal even naar de max laadstroom kijken en er een zekering tussen zetten.
Update: stroom is max 15A, ik zet er een zekering tussen van 20A.
(tekening aangepast)
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch schema



Bericht door kampo »

€+A
Je bent goed bezig :thumbup:
Het schema is bijna af op een paar details na.
Zelf zou ik nu eerst de capaciteit van de SA en HH accu's invullen.
Daaruit volgt de dimensionering van de HH accu lader (15/20/30A)
Vervolgens de Cyrix vastleggen op een 120A model in de startaccubak lees ik (is daar plaats?)
Over een 120A relais kan je nooit starten maar de startassist zou ikzelf wel voorzien zoals je getekend hebt.
Alleen niet gebruiken om te starten ! want er gaat dan >400A door.
Daarna de zekeringen juist zetten en kabelsecties (waarvoor eigenlijk de lengte bekend moet zijn.
Het is prettig om je dikke kabels te zien staan, dat is goed, maar ook als ze dunner kunnen zullen we dat melden.

De 0,1A zekering in de voeding van de BMV ontbreekt nog.
De 100A zekering op de HH accu klopt niet meer zoals Jos opmerkte.

Het IVT omschakel relais kan 230V/12A doorschakelen. Misschien kan je dat er bij zetten ?
De walstroom kan je dan beter beperken op 12A of 10A
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door E+A »

Hoi Kampo,
Capaciteit startaccu zal ik morgen nakijken (nu is het donker en koud :-B )
Capaciteit HH accu 185 Ah
Aculader is 20A
Ik heb in de boxer rechts naast de startaccu nog ruimte voor de cyrix
Als ik er niet mee kan starten kan ik hem laten vervallen of ik kan hem dan in dat geval alleen gebruiken om de startaccu een boost te geven.
Zekeringen heb ik idd willekeurig in de tekening geplaatst. Ze komen zo dicht mogelijk bij de busbar te zitten.
Alle kabels moet ik nog trekken dus even geen lengte vandaar de "overdimensionering" van de kabeldikte.
De walstroom zekeringautomaat laat maar 10 A door er komt niet meer richting de IVT.
(Tekening aangepast)
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 15 dec 2018, 8:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch schema



Bericht door kampo »

:thumbup:
inderdaad dan dient de startassist enkel voor een "startboost".
Ik zou het schakelaartje voorzien want de startaccubox openmaken is veel werk als je het ooit nodig hebt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door E+A »

Op het dashboard komen twee schakelaars.
1x aan-uit tbv schakelen cyrix indien nodig.
1x drukschakelaar (aan) om de cyrix te bekrachtigen voor start assist.
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch schema



Bericht door Kroppie »

Goede morgen, toch nog wat te zeuren op de vroege morgen. :wink:

de zekering naar de mppt moet vlak bij de hh accu zitten , want hij is bedoeld om de draad van de accu naar de mppt te beschermen niet voor de regelaar, en de zekering tussen cyrix en hh accu zie ik ook nog niet je zei dat de cyrix bij de startaccu zit, dan hoe is de afstand naar de hh accu, een zekering is bij langere afstand aan te bevelen, er komt bij de cyrix van 2 kanten stroom, dus ook 2x zekering.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door E+A »

Goedemorgen Jo's,

Dank voor je advies (wederom).
Zekering mppt zal ik bij HH accu zetten.
2e zekering opnemen in het cyrix circuit.

Vraag:
Ik heb nu bij de HH accu alles via de shunt lopen behalve de min kabel van start accu naar de HH accu.
Klopt dit?
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Elektrisch schema



Bericht door Dafluc »

Vriendelijk verzoek: Beste E+A, zou je niet elk bericht onnodig willen quoten? Het staat er dan dubbel, wat niet nodig is als het antwoord er meteen onder komt te staan. Vanuit het forum de knop Plaats Reactie gebruiken. Of vanuit Tapatalk de mogelijkheid 'Schrijf een nieuwe post' en dus niet Reply. Mijn dank is groot :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch schema



Bericht door kampo »

Kroppie zal wel antwoorden over de problematiek van de shunt en de hoofdzekering aan de HH accu.. :cheers:

Laat mij nog mijn gedacht geven over de startassist functie in jou geval met een (slechts) 120A Cyrix relais en lekker dikke 35mm² kabels.
Je kan daarmee een "startboost" geven maar niet op de HH accu starten.
De impuls schakelaar op je dashboard zal de cyrix verbinden gedurende 60 seconden.
In jou geval kan je even goed een wipschakelaar nemen want ik zou in noodgeval toch minstens 5 minuten verbinden.
Het risico is wel dat je hem vergeet.

Maar, ik zou het iets anders doen in jou geval.
Je zet de Cyrix niet in de accubak, wegens te weinig plaats maar klassiek achteraan in de buurt van de HH accu.
Je maakt het je makkelijk en legt enkel een rood kabeltje klaar op de startassist met een stekkertje dan moet je zelfs geen schakelaar zetten.
In een noodgeval kan je dat klaarliggend stekkerje bereiken en verbinden om stroom over te pompen (hierboven noemen we het startboost)
Dan zou ik nog een stapje verder gaan, want je hebt dikke 35mm² kabels.
Over de kleine Cyrix zet je een 35mm² brug met daarin een 250A hoofdschakelaar.
In noodgeval sluit je die hoofdschakelaar en kan je starten op de HH accu.

Wat me bevalt is dat je de moeite doet om alles netjes, veilig en compleet te doen.
We hebben hier al schema's gehad waar men vooral veel van die zaken wilt schrappen, om wat werk of een euro te sparen.
Nadien worden dan heele draadjes volgeschreven over uitbreidingen, winterberging, accu afsleepkosten, enz
Groeten Kampo
Plaats reactie