Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Zadowolony »

Kon zo snel geen recent onderwerp hierover terugvinden, maar wij gaan richting pensioen en vragen ons af:

1. wie is pensionada in het buitenland? En bevalt dit? Mis je je sociale structuur niet? Voel je je geen vreemde eend in een ander land? (Als het vakantie gevoel voorbij is en je met allerlei dagelijkse zaken te maken krijgt). In programma’s zoals “ik vertrek “ zie je toch vaak dat de vrouwen heimwee krijgen.

2. En welk land in Europa is het meest fiscaal vriendelijk?

3. En is een combi niet het meest handige op hogere leeftijd, dus kleine flatje in Nederland aanhouden en tijdelijk steeds kortdurend elders gaan wonen afhankelijk van de omstandigheden.

Ben benieuwd naar de echte ervaringen en tips!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door kampo »

Je zou eens een statistiek kunnen opstellen en bekijken hoeveel mensen het hoelang hebben vol gehouden.
Inderdaad de mens is een wispelturig ding.
Je hebt gewoontes en heimwee en wie slaagt erin om zich aan te passen aan die andere cultuur ?
Op termijn komt dat niet goed.
De meeste Nederlanders die al 30 jaar in Vlaanderen wonen hebben nog steeds een Hollands accent ...
Samengevat Nederlanders zijn geen meester in sociale integratie in een andere cultuur.
Er zijn uitzonderingen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Bob Diesel »

dat nl ers in vlaanderen geen vlaams praten ,,wat een kul argument
duitsers in nl hebben ook altijd nog een duits accent
dat heeft niets met emigratie van doen

emigreren is id je zelf aan passen ,taal leren ec van je nieuwe woonbestemming
maar heb je kleinkinderen ,hoe gaat het als oudere met je pensioen verzekering ed
en heimwee , daar ga je achterkomen in de praktijk achter komen

je begint er bv waarschijnlijk geen nieuwe onderneming of word werknemer
maarr wilt wel of niet mee doen met sportclub of harmonie

en doe je het alleen ,of heb je nog een levensgezel(lin) die niet wilt


en beren op de weg zijn er altijd
de een blijft ze zien ,ik schiet ze af x:DD


voor ts, ik hoop dat je veel info krijgt waar je wel wat aan hebt
en bedenk wat vandaag wet en regelgeving is
kan morgen veranderen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door jielus »

Wat een berg kul! Wanneer ik een aanzienlijke prijs in de loterij win dan ben ik weinig meer in Nederland. En heimwee? Nooit van gehoord. Ik kan niet wachten tot ik mijn AOW krijg, de rugzak staat al klaar.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door 't Busje »

Alleen maar voor het fiscale voordeel naar het buitenland vertrekken noem ik materiële rijkdom en geestelijke armoede.

Wij zijn al lang gepensioneerd en hebben er geen moment over gedacht om naar het buitenland te vertrekken. Sterker nog, we willen zelfs niet uit onze huidige omgeving, de randstad, vertrekken om goedkoper ergens in een krimpgebied in het oosten of zuiden van het land te gaan wonen. Je moet je hele sociale leven opnieuw opbouwen en daar ben je eigenlijk al te oud voor. We willen ook graag in de buurt van onze kinderen en kleinkinderen blijven.
Dat alles neemt niet weg dat we wel zo'n vijf maanden per jaar met de camper in het buitenland zitten en 's winters ook geregeld op pad zijn.

Ik had een collega die stellig van plan was na zijn pensionering naar het buitenland te vertrekken, maar toen hij vlak voor zijn pensionering ernstig ziek werd, was dat in één klap over. Het contact met buitenlandse artsen en verpleegkundigen was hem toch te lastig.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door nicolasfirst »

Mijn vrouw is recent officieel gepensioneerd en Ik verklaar mijzelf per 1 januari gepensioneerd en laat mijn pensioen per die datum vooruit betalen. Met ons campertje in opbouw gaan we het samen prima redden. Vanaf april 2019 zijn we van plan, vanuit een basis in NL, op termijn toch de meeste tijd op pad te zijn in Europa en wellicht de landen om de middellandse zee.

Wij kunnen prima op ons zelf zijn, maar maken ook makkelijk contact met anderen. Heimwee speelt bij ons niet zo'n rol. We vinden het leuk om op pad te zijn, maar vinden het ook fijn zo nu en dan weer thuis te zijn.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Uitgeschreven

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Uitgeschreven »

Als ge u niks aantrekt van de omgeving, en u aanpast daar waar je gaat, dan is er geen probleem;ik denk dat de meeste af en toe eens terug keren naar hun eigen land , .T 'zij voor de paperassen in orde te brengen, t'zij uit gevoel van toch eens weer naar huis te kunnen.
De meest gaan naar Spanje denk ik. Maar wij verkiezen Afrika ,Senegal.
Ook voor de warmte. een paar maanden per jaar. daarna nog enkele maanden met de camper.
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Abri079 »

Heerlijk. Binnen twee reacties wordt ook dit onderwerp gekaapt.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Bob Diesel »

En de laatste overwegingen geeft TS ook al zelf aan

punt 3
3. En is een combi niet het meest handige op hogere leeftijd, dus kleine flatje in Nederland aanhouden en tijdelijk steeds kortdurend elders gaan wonen afhankelijk van de omstandigheden
en dan hebben we nog Jielus , ik ook,, mensen die altijd al de kriebels in de kont hadden en hebben
maar die zich waarschijnlijk ook nooit ,misschien ooit, ergens vast settelen
al ben ik zwervend altijd in Limbabwe terug gekeerd
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door macfocus »

Vanuit een iets ander perspectief:
Ik ben zelf 50, dus moet nog wel ff.
Mijn ouders zijn toen ze achter in de 50 waren gestopt met werken (deels pech, deels mazzel, deels een keuze) en permanent naar hun een paar jaar eerder gekochte huis in Noord-Frankrijk gegaan (Lorraine).
Ze wonen in een gehucht zonder winkels. Zelden heb ik mensen zo gelukkig gezien.
Van daar uit hebben ze met hun camper grote delen van europa gezien. Aanhaken bij de overwinterende massa langs de Spaanse costa's doen ze niet. Spanje en Portugal opzoeken in de winter wel, lekker rondreizen op zichzelf.

Ze zijn volledig geïntegreerd, ondanks dat ze thuis gewoon Nederlands spreken, mijn moeder zat in de plaatselijke gemeenteraad, deed/doet de dorpsbibliotheek en ze hebben veelal franse vrienden.

En dan de andere kant:
Ja, ze hadden toen ze vertrokken al kleinkinderen en er zijn er nog een paar geboren nadat ze zijn vertrokken.
Dat is anders, maar niet persé een probleem. Je kunt denken, "Ze kunnen niet oppassen". Klopt.
Je kunt ook denken, de kleinkinderen hebben een opa en oma in het buitenland", dat klopt ook en is ook leuk en bijzonder.

Iets anders is de gezondheid. Momenteel komen ze op leeftijd (84 en 76) en dit jaar was niet hun beste jaar. Ze zijn allebei getroffen door een paar niet leuke zaken waar ze god zij dank heel goed uit lijken te komen. (Darmkanker, hartinfarct/open hart operatie) en daarnaast kan mijn vader momenteel geen auto rijden wat ook minder handig is.

Gelukkig woont mijn zus naast ze, wat een stuk scheelt. De gezondheidszorg in Frankrijk is top, en dat zal in Spanje niet veel anders zijn. Anders, maar gewoon erg goed.

De gezondheid is het grootste "probleem". Ik ben dit jaar iets vaker als me lief is een weekend die kant op gereden omdat ik dat nodig vond. Dat is omdat het 500km is goed te doen.


Vooraf over problemen nadenken is altijd goed, "IN" problemen denken niet. Je afvragen of je vrouw last krijgt van heimwee is ok, maar vraag het aan haar. Alleen zij kan het echt inschatten.


Kortom, als je het wilt gewoon doen. En "Ik vertrek" vooral niet als leidraad voor de rest van je leven nemen. Het is TV hè :wink:
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door jielus »

Je moet je hele sociale leven opnieuw opbouwen
In een dag geregeld met gelijkdenkenden! Volgende winter weer zes maanden ZO-Azië!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Lonewolf
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 17:23
Locatie: Altea / Spanje

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Lonewolf »

Ik woon bijna 32 jaar in Spanje, waarvan de laatste vier jaar als pensionado.
In antwoord op je vragen:
1. Eén van de m.i. belangrijkste zaken als je in een ander land gaat wonen, is dat je probeert de taal machtig te worden. Dat hoeft helemaal niet een uitgebreide studie te zijn. Het belangrijkste is dat je kunt communiceren.
Dus i.p.v. een uitgebreide cursus Spaans conversatielessen.
Misschien ben ik niet een goed voorbeeld omdat ik hier al zo lang woon. Maar ik heb nooit de sociale structuur in Nederland, om het zo maar te noemen, gemist. Om eerlijk te zijn geef ik de voorkeur aan de Zuid Europese manier van leven. Ik heb geen Nederlandse televisie en lees niet of nauwelijks de Nederlandse pers.
Ik voel me beslist geen vreemde eend in de bijt. Hier is de taalbeheersing weer essentieel. Ik woon aan de Costa Blanca, waar tienduizenden buitenlanders wonen.
Vaak heb ik her gezien dat pap en mam hier komen wonen. Dan komen er kleinkinderen en wordt oma heel onrustig.
2. Als je behoorlijk vermogend bent is Malta aantrekkelijk. Cyprus had in die zin ook altijd een goede reputatie, maar ik weet niet zeker of dat nog steeds zo is. Als je heel rijk bent is Monaco ook een optie.
3. Ik denk dat je “combi” een uitstekend alternatief is. Zeker omdat je (neem ik aan) geen ervaring hebt met het in het buitenland wonen. Ik zou vooreerst niet mijn schepen achter me verbranden, maar eerst eens huren.
Heel veel mensen hebben hier aan de Costa Blanca veel te snel gekocht.
Ga eerst verkennen. In welk land wil je wonen? Waar wil je in dat land wonen; stad, dorp, urbanisatie, kust, binnenland? Hoe wil je wonen, appartement of vrijstaande woning.
Andere factoren spelen ook een rol, zoals ziekenhuizen, vliegvelden, culturele evenementen etc. etc.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door appellover »

Wij ( mijn vrouw en ikzelf) zijn in 2002 naar Frankrijk vertrokken,ik was toen 55 jaar en mijn vrouw 53.Zelf een huis gebouwd,tijd in caravan gewoond en 5 jaar bezig geweest,een heerlijke tijd,heel vroeger was ik van lego al huisjes aan het bouwen en dan eindelijk konden we ons eigen huis bouwen ,geheel naar ons idee,mocht zelf de architekt zijn ,geheel vrij bouwen.Wel een doos champagne in de auto van de burgemeester zetten.In 2015 verhuisd naar Spanje ,veel mooier weer en veel goedkoper.
Heb er nooit een dag spijt van gehad.Nooit heimwee gehad,maar dat is voor ieder anders.We hebben 3 dochters en 5 kleinkinderen.

Voordeel is dat in 2001 Ryanair kwam waardoor we goedkoop naar Nederland konden soms voor 5 gulden ,idioot maar echt waar.
Mijn advies is om geen onroerend goed aan te houden ,maar bv. Chalet op naam van familie.Veel makkelijker om je uit te schrijven bij belastingdienst in NL.
Welk land het voordeligst is ivm belasting is moeilijk te zeggen ,natuurlijk zijn bv Andorra en Montecarlo in het voordeel maar de huizenprijzen heel hoog.
In Portugal vanaf 65 jaar 10 jaar geen inkomstenbelasting .
Hier in Spanje belastingvrijevoet 14.000€ pp.
Wij vinden Spanje goedkoop land maar er zijn er meer ,bv Hongarije daar wonen ook veel Hollanders maar voor ons te koud,wij houden van mooi weer.
Weet niet of je wil kopen of huren,huizenprijzen zijn nu laag aan de costa vanwege de brexit.Een villa met zwembad koop je nu onder de 2 ton.Geen bpm en houderschapbelasting is paar tientjes per jaar.Ziektekosten heb ik in ander topic al uitgelegd.
MAAR je neemt afscheid van familie ,vrienden ,buren enz.
Onze ervaring is dat de eerste jaren iedereen komt kijken hoe je woont maar dat wordt snel minder.
Wij vinden het in de zomer wel erg warm ,40+,en overzomeren in oa Frankrijk en Nederland hoewel dit jaar ook daar bloedheet.
We zijn 7 of 8 maanden per jaar met camper onderweg.
Kan nog wel uurtje doorgaan maar voorlopig ff genoeg,hoor wel of er nog meer vragen zijn.
Groeten uit het grote bejaardenhuis ,de costa en algarve.
Ron




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Zadowolony »

Leuk al deze reacties, dank!

Ik heb wel eens een aantal jaren in het buitenland (tropen) gewoond, als tiener, maar dan wordt het denkwerk door je ouders gedaan. Gouden jaren, ben ook dol op de warmte en toen het vanmorgen weer zo koud was en alles pijn deed dacht ik: ik vertrek!

In eerste instantie zal het wel half/half worden, heb ook nog een oude moeder van 90 hier wonen en een dochter thuis met een verstandelijke beperking. ( gaat over ruim een jaar naar een begeleid wonen project dat nu gebouwd wordt).

Mijn man stopt over een paar weken met werken, hij is dan net 60 en beiden hebben dan geen werkverplichtingen meer, alleen sociale verplichtingen.
De camper hebben we van de zomer nieuw gekocht en we zijn nu in het stadium van plannen maken .
We moeten een aantal jaren overbruggen tot de AOW , dus geen grote investeringen......
Direct Kopen in het buitenland vind ik sowieso niet zo n goed idee, omdat je nooit de omstandigheden goed weet van een vreemde streek. Eerst huren is veiliger. Ben eens dat je eerst een taal moet leren wil je je ergens gaan vestigen.
Ooit hebben we Pools geleerd omdat we in polen een huisje wilden kopen, maar achteraf teveel valkuilen en hebben het niet gedaan. Ook om gezondheidsredenen.

Dus nog in de oriëntatie fase!
Maar ik vind het leuk om jullie overwegingen te horen omdat dat ook het creatieve denkproces hier op gang kan brengen.






Plaats reactie