Gordelbok keuze en bevestiging

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
raymond B
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 9:06
Locatie: Utrecht

Gordelbok keuze en bevestiging



Bericht door raymond B »

Ik ben bezig om een gordelbok te kopen en plaatsen. Er is voor de Fiat Ducato maar keuze volgens mij uit drie modellen. Maar nu loop ik tegen het volgende aan. Je heb ze van reimo en jwg. Die van jwg zien er wel sterker en solider uit maar zijn ook duurder en dan heb je die van reimo en wel in twee maten nu wil ik de zitting van mijn voor bank gebruiken en die is ongeveer 88 breed dus ik zal wel op de kleinste maat uitkomen. Wat is het verschil buiten de prijs tussen deze twee. Het lijkt op de foto wel dat die van jwg hoger zit. Ook ben ik benieuwd of de bok met bevestiging materialen wordt geleverd of dat je dat zelf moet uit vogelen of laten doen. Ik zag hier op het forum dat iemand ze met beugels op het chassis hadden vast gemaakt. Die beugels waren zagen er pasklaar uit. En bij welke bok heb je ook nog de meeste ruimte eronder.
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Gordelbok keuze en bevestiging



Bericht door Kampeermark »

Je kan ze ook los bij camperfixx bestellen, ben ik tegen gekomen in mijn oriënterende fase.
Dan heb je Nederlandse degelijkheid en als je er niet uit komt misschien makkelijker support?

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Gordelbok keuze en bevestiging



Bericht door kampo »

Het was een Ducato 2014 ? Dan valt die onder de nieuwe regels.
De keuze van de gordelbok is je kleinste probleem.
De juiste attesten zijn het belangrijkst. Een papiertje is niet voldoende.
Vraag vooral advies bij de RDW. Anders riskeer je een trekproef te moeten laten doen.
Ook in verband met de bevestiging op de vloerplaat, vraag je best na of je het nog zelf mag monteren.
Met de antwoorden hierover op het forum ga je geen zekerheid hebben
en krijg je veel antwoorden over andere situaties die bij jou niet van toepassing zijn.
Stel daar bij de RDW ook meteen dezelfde vraag als je draaiplateaus en andere zetels op de eerste rij voorziet.
Mensen zoals Annoh hier op het forum weten er het meeste over.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Gordelbok keuze en bevestiging



Bericht door myway »

Vraag dat advies bij de RDW vooral zwart op wit.
Over twee dagen kunnen ze weer iets heel anders roepen.
Als er iets aangegeven wordt vraag dan nogmaals om een tweede schriftelijke bevestiging.
raymond B
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 9:06
Locatie: Utrecht

Re: Gordelbok keuze en bevestiging



Bericht door raymond B »

Wat ik me afvroeg is omdat die gordelbok oa speciaal voor de Ducato is gemaakt of er bevestigingsbeugels om aan het chasiss vast te maken bij geleverd worden. Dat is ook standaard.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Gordelbok keuze en bevestiging



Bericht door pele »

Ik gebruikte een gordelbok van Aguti. Kostprijs +/- 700 euro. Er waren (overdreven) zware bevestigingsbeugels bij voor het chassis.
Gebruikersavatar
DucatoL3H2
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 19 sep 2018, 19:50

Re: Gordelbok keuze en bevestiging



Bericht door DucatoL3H2 »

Kijk uit met het zelf inbouwen.
RDW Almelo keurt NOOIT een zelfingebouwde bank goed.

Kan alleen als een bedrijf idd een gecertificeerde bank inbouwd op een gecertificeerde manier.
Zo'n bedrijf heeft idd eerst dmv een kaal chassis en een trekproef van 8000 kg bij de rdw aangetoont dat e.e.a. veilig is en heel blijft.

Ik lees net dat Pele e.e.a. wel goedgekeurd heeft gekregen.
Pure willekeur bij de RDW dus.

Vreemd dat bedrijven dure kosten maken om e.e.a. aan te tonen en dat een andere particulier het zonder trekproef ook gekeurd krijgt.
Ik snap geen helemaal niks meer van het RDW
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Gordelbok keuze en bevestiging



Bericht door pele »

Beste Ducato L3H2,
Ik ben Belg. Bij ons is men minstens zo streng bij het ombouwen van een lichte vracht naar een kampeerwagen, zeker ook met betrekking tot rij-zitplaatsen. Zijdelingse zitjes zijn al zeer lang - terecht volgens mij- niet aanvaard.
Omdat het als particulier vrijwel onmogelijk is om een lichte vracht als kampeerwagen gehomologeerd te krijgen, heb ik de hele procedure uitbesteed aan een professionele bouwer, uiteraard tegen betaling. Ik deed de uitvoering, hij neemt de verantwoordelijkheid en levert de nodige attesten af. Op papier is hij dus de constructeur die de typegoedkeuring heeft verkregen van de overheid. Het bleef dan ook niet eender welk gordelbok gebruikt werd en welke draaiplateau's.
Ik heb de indruk dat omwille van de zeer strenge regelgeving er in België nog maar weinig 'zelfbouwers' zijn die een in oorsprong licht vracht als kampeerwagen op papier krijgen.
Plaats reactie