Chinese dieselkachel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kroppie »

zo te zien is er naast het element genoeg ruimte voor een standbuis in de bovenkant van de tank.

element demonteren , gaatje boren/maken in de bovenkant van de tank, standbuis monteren(gaat makkelijk want je kan er via het gat voor het tankelement goed bij om moer en eventuele dichtringen te monteren), element weer monteren(let op pijltje op element en tank tegenover elkaar!!), slang voor pomp van de kachel opschuiven handen wassen en klaar, waarom moeilijkheden bedenken.

standbuis van te voren op gewenste lengte afkorten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

Waar zie je dat Jos ? Als dat op mijn foto is dan gaat het niet op want er is zichtbaar geen ruimte om daar een gat in de tank te boren zonder de tank te laten zakken of misschien wel helemaal te demonteren.
Vandaar dat ik hem in de deksel van de vlotter wil maken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kroppie »

naast de witte deksel zie ik op de foto op bladz 2 toch ruimte zat voor die stijgbuis.vooral bovenin aan de zijde van die dikkeribbelslang, gaatje van +- 10 - 12mm moet daar toch passen, of de foto moet wel heel erg vertekenen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

Daar zit een gebogen verdiepte rand van ±15mm breed. Het lijkt veel ruimte maar de foto is schuin genomen waardoor je iets onder het chassis kijkt naar de tank
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kroppie »

helaas, jammer

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door seth_space »

Als het probleem van de retourleiding het bovenin de tank eindigen is, kun je die dan niet verlengen tot de bodem ( of net daarboven)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Wim1955
Berichten: 99
Lid geworden op: di 20 nov 2018, 20:40

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Wim1955 »

Bij mijn weten stopt er niet een retour leiding boven in de tank .
De normale verdeler inspuitpomp werkt op een brandstof overschot .
Dat wil dus zeggen dat het opvoer gedeelte van de pomp (veelal een schottenpompje) veel meer brandstof rond pompt dan voor het lopen van de motor nodig is . Alles wat niet nodig is voor het lopen van de motor gaat via de retour ...... ehm ....... retour .
Dat wil dus zeggen terug naar de tank .
Diesel schuimt nogal , in feite schuimt het meer dan het sopje in het afwas teiltje .
Valt de brandstof vrij in de tank , vanaf de bovenzijde , dan zou je al heel gauw een tank vol schuim hebben .
Zelfs zo vol met schuim dat het de tankontluchting uitkomt .
Niet echt bevordelijk voor het storingsvrij functioneren van de motor , het milieu vindt dat oliehoudend schuim ook niet fijn .
Dat is dus de reden dat de retourleiding nooit boven in de tank eindigt maar altijd een klein stukje boven de bodem .

Dat is voor ons alleen maar gunstig , je kunt met de kachel de tank nooit helemaal droog stoken .
Er blijft altijd nog wat diesel in de tank over .
Het is overigens wel aan te raden het brandstof niveau in de gaten te houden , dat beetje dat overblijft in de tank zou anders wel eens net te weinig kunnen zijn om de volgende pomp te halen .

Met commonrail diesels en pompverstuiver motoren zou een en ander best anders kunnen wezen .
Met die configuratie heb ik geen ervaring .

Aangezien de retour een open leiding heeft in de tank staat er ook niet of nauwelijks druk op die retour wel een grote flow .

In mijn Master zit nu voor de tweede winter een Planar 2KW dieselkachel aangesloten op een ringsysteem met de brandstof aanvoer met een T stuk op de retour .
Dat werkt feilloos , terwijl de kachel soms dagen achtereen draait .

Groeten Wim
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door blizard »

Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door henk en lila »

Stijgbuis na montage door een professionele inbouwer, tevens leverancier van de gebruikte en gereviseerde Eberspacher bij mijn 3 ltr van 2008.
Werkt al drie jaar, sinds 2015 in mijn bezit, naar tevredenheid. Standaard 90 ltr tank.
Ik mocht meekijken en meehelpen maar omdat ik die dag vreselijk last had van mijn hernia heb ik niet meer alle details scherp.
Hij heeft de "klok" iets gelift maar niet helemaal eruit genomen. Ik denk dat er aan die zwarte bocht geen buis zit en dat hij die boutjes los heeft gemaakt om het gaatje te maken en de evt spaantjes op te vangen. Er liojkt iets van kit om heen te zitten. Ng nooit diesel geroken.
Let op: de dieselleiding moet weer naar onder de auto naar het pompje. Volgens mij hebben we die met een bestaande kabelboom van de Citroën mee kunnen laten lopen. Er is zeker niet voor geboord. Voor de afmontage heeft hij het hitteschild boven de uitlaat weggenomen en daarna terug geplaatst.
De kachel zelf zit bij mij onder de rechterstoelconsole, in dwarsrichting tegen de achterkant.
stijgbuis2-klein.jpg
stijgbuis2-klein.jpg (55.68 KiB) 1355 keer bekeken
stijgbuis1-klein.jpg
stijgbuis1-klein.jpg (68.73 KiB) 1355 keer bekeken
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Toedeledoki

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Toedeledoki »

Bij een Ducato 250 loopt de retour leiding (bijna) tot op de bodem van de tank. Geen probleem om hier de brandstof af te tappen dus. Is drukloos en ruim genoeg qua diameter. Zelfs bij een tankinhoud van minder dan een kwart snort de kachel nog prima door. Het enige nadeel wat ik zou kunnen bedenken is dat je de tank op deze manier ook nagenoeg leeg zou kunnen stoken. Een simpel industrieel insteekstuk van 10x10x6 maakt de montage erg eenvoudig. Dan moet je alleen nog een stukje kunststof leiding van 6 mm regelen. Wat bij mijn Planar zat was net geen 6 mm en past niet goed in een insteekkoppeling. Werkt al een paar jaar feilloos. En ook bij anderen die het zo gedaan hebben geeft het geen probleem.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

@ Henk, aan deze oplossing voor de aanzuigbuis heb ik niet gedacht, ik verwachtte dat daar een buis onder zat die naar de bodem van de tank zou lopen. Ik heb de vlotter er nog niet uit gehad.

Wat me ook opvalt is dat de één de pomp van de kachel recht (horizontaal) plaatst en de andere iets schuin. Volgens mij moet die iets schuin gemonteerd worden maar als ik het zo ziet werkt het ook als die recht gemonteerd is

@Paul, heb je een foto van de montage in de retour leiding ? Ik dacht dat de retourleiding een stugge of harde pijp was.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Toedeledoki

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Toedeledoki »

Geen foto. De leiding is hard en taai kunststof. Kun je met een scherp Stanleymes zo doorsnijden. Zelfde soort leiding wordt in de industrie ook gebruikt als persluchtleiding etc. Daarom past er ook een insteekkoppeling op. Wil je helemaal op safe gaan dan leg je in het dashboard kastje nog een 10 mm recht insteekstuk. Kun je bij problemen met de kachel of de leidingen de zaak altijd weer origineel doorverbinden. Het geheel Is overigens drukloos, dus veel kans op lekkage is er niet.
kever71
Berichten: 386
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 14:06
Locatie: Sauwerd (Gron.)

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kever71 »

Hoe warm wordt het toestel aan de buitenkant, ik zit er ook over na te denken om 1 aan te schaffen, alleen onder de voorstoelen heb ik geen ruimte meer ivm met de accu's dus moet ik hem ergens anders kwijt, kan ik hem bv plaatsen waar nu de gaskachel staat daar is ruimte voor, of onder de bank in de leefruimte (dinette), wil hem ook aansluiten op de ringleiding van de camper, heb geen jonge camper (1992) dus aansluiten op de dieselretourleiding geeft denk ik geen probleem, is de lengte ook nog belangrijk van de dieselleiding, dus van de tank naar de heater.
Gr. Bert
Peugeot J5 2.5TD Burstner A630 1992 225000+km
festina lente (haast je langzaam)
Wim1955
Berichten: 99
Lid geworden op: di 20 nov 2018, 20:40

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Wim1955 »

De kachel wordt aan de buitenkant hooguit handwarm .
De lengte van de aanvoer maakt niets uit , de opvoer hoogte wel .
In de Planar inbouw handleiding staat opvoerhoogte maximaal 700 mm


Groeten Wim
Plaats reactie