Chinese dieselkachel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
FW62
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 sep 2018, 20:26
Locatie: Nijmegen

Chinese dieselkachel



Bericht door FW62 »

Ik ben sinds eind september een Fiat Ducato L2H2 aan het ombouwen naar camper. Heb geen garage, dus het meeste werk gebeurt op straat (dwz op een parkeerterrein aan het eind van mijn straat). Helaas begint het nu aardig koud te worden, dus behoefte aan een kacheltje tijdens het klussen.

Gezien het enorme prijsverschil tussen de Duitse (Webasto, Eberspacher), Russische (Planar) en Chinese diesel-kachels, en omdat ik probeer met een beperkt budget een camper te bouwen, heb ik besloten om de gok te wagen en een Chinees te proberen.

Begin november deze kachel gekocht:
https://nl.aliexpress.com/item/New-LCD- ... 51430.html

Kostte 156 euro inclusief verzending.

De redenen waarom ik specifiek deze gekozen heb (uit de honderden verschillende aanbiedingen op AliExpress)?
- nagenoeg alle benodigde accessoires zitten er bij, zowel de luchtfilter als de uitlaat-demper.
- inclusief brandstof-tank, handig voor test-installatie of om een zgn 'portable heater' te maken (kachel in koffer).
- heeft led-display, klok met 2 timers, instrukties gemakkelijk te vinden op YouTube.
- kleur zwart-grijs, dus valt niet zo erg op onder de bijrijder-stoel. Ik zou daar bijv. geen oranje-blauwe willen.
- verzending vanuit Duitsland, dus geen douane-heffing...(*)

Het enige noodzakelijke onderdeel wat er aan de set ontbreekt is een standbuis (voor aansluiting op de brandstoftank van je auto). Deze is via AlieExpess of Ebay los te koop voor ongeveer 7 euro.

Het enige niet-noodzakelijke maar wel handige onderdeel wat er niet bij zit, is een afstandbediening. Deze zijn ook weer los te koop voor ongeveer 3 euro.

(*) Na een week maar eens op Track-and-Trace gekeken, verzending vanuit Duitsland naar Nijmegen hoeft toch niet zo lang te duren dacht ik... bleek de kachel ergens op een vliegveld in China te staan. Balen. Nu maar hopen dat het toch goed gaat bij de douane, misschien dat ze over Duitsland vliegen ??

Afgelopen woensdag is de set afgeleverd (bij de buren). Er zat geen rekening van douane-kosten bij, maar dat zegt nog niks, ik heb al eerder gehad dat een zending uit China eerst gewoon werd afgeleverd, en dat er later van DHL een rekening 'inklaringskosten' kwam. We zullen zien.

Anyway: de foto's van het uitpakken:
Bijlagen
IMG_1871.JPG
IMG_1871.JPG (60.49 KiB) 28914 keer bekeken
IMG_1869.JPG
IMG_1869.JPG (51.95 KiB) 28914 keer bekeken
IMG_1867.JPG
IMG_1867.JPG (55.13 KiB) 28914 keer bekeken
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ
FW62
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 sep 2018, 20:26
Locatie: Nijmegen

Re: Chinese Diesel Kachel



Bericht door FW62 »

En nog een paar foto's
IMG_1872.JPG
IMG_1872.JPG (69.6 KiB) 28906 keer bekeken
IMG_1876.JPG
IMG_1876.JPG (110.09 KiB) 28906 keer bekeken
IMG_1874.JPG
IMG_1874.JPG (104.32 KiB) 28906 keer bekeken
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ
FW62
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 sep 2018, 20:26
Locatie: Nijmegen

Re: Chinese Diesel Kachel



Bericht door FW62 »

De inhoud van de doos is correct, en alles ziet er goed uit. Ook de slangenklemmen zijn van redelijke kwaliteit.
Alleen de handleiding/instrukties zijn zeer matig.
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ
FW62
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 sep 2018, 20:26
Locatie: Nijmegen

Re: Chinese Diesel Kachel



Bericht door FW62 »

Donderdagavond een test-opstelling in elkaar geknutseld.
Daarbij heb ik goed gekeken naar het volgende filmpje:
How to install diesel heater
https://www.youtube.com/watch?v=Y3U9kY_aO3E

Wat ik hier uit haal is:
- ongeveer 30 cm brandstofslang tussen het filter en de tank-aansluiting
- maximaal 1 meter brandstofleiding tussen de pomp en het brandstof-filter
- gebruik de kortst mogelijke lengte brandstofleiding tussen de pomp en de kachel (30 cm - 60 cm)
alles bij elkaar ongeveer 150 cm tot max 200 cm aan brandstofleiding.

Voor mijn test-opstelling heb ik de afstand tussen tank en filter groter gemaakt, om een standbuis te simuleren.
De afstand tussen filter en pomp verkleind tot 15 cm, de afstand tussen pomp en kachel ongeveer 40 cm.
Dit lijkt mij een realistische benadering van de situatie met de kachel onder de bijrijder-stoel.
NB: de dunne witte brandstofleiding gaat heel moeilijk in de rubber verbindingsstukken. Een druppel diesel helpt als glijmiddel.

Vrijdagochtend een vol tankje diesel gehaald, en de test-opstelling naar buiten gesjouwd.
Aangesloten op een 2.2 Ah LiPo modelbouw-accu, omdat ik nog geen huishoud-accu heb.
Deze kleine accu heeft een beperkte capaciteit, maar kan wel een hoge stroom leveren.

Van tevoren deze film een paar keer goed bekeken:
First Time you press go... LCD Controller- Chinese Heater
https://www.youtube.com/watch?v=fkdF4F-k3VI


Eerste stap is het 'primen' oftewel aanzuigen van de brandstof.
- houd de OK-knop ingedrukt, en druk daarbij de Pijl-Omlaag-knop (dus linksonder + rechtsonder)
- display toont 'H oF'
- druk de Pijl-Omhoog-knop
- display toont 'H oN' en de pomp begint te klikken.
- het Pomp-symbool wordt getoond in het display
- de pomp blijft ongeveer 2-3 minuten klikken
- indien niet voldoende dan herhalen door Pijl-Omlaag, Pijl-Omhoog
- 'voldoende' betekent: de diesel is voorbij de pomp, en bijna bij de brander.
- indien voldoende geprimed, druk dan de Pijl-Omlaag knop om het primen te stoppen.
- in mijn geval waren er 4 herhalingen nodig. Vooral het passeren van het filter duurde lang.


Als het 'Primen' gelukt is, druk dan op de 'Power' knop (middelste knop rechts).
De brander doorloopt enkele testen, en de ventilator gaat draaien.
Na ongeveer anderhalve minuut gaat de pomp werken.
Na ongeveer twee minuten begint er warme lucht uit te komen
Na ongeveer drie minuten draait de kachel voluit.

Vervolgens wat gespeeld met de temperatuur-instellingen en de tijd.

Na 16 minuten gaf mijn accu-monitor aan, dat de accu richting 11.5 Volt ging, dus tijd om te gaan stoppen.
Volgens instruktie van het YouTube-filmpje nog even de kachel op volle kracht laten draaien, zodat eventuele roet-aanslag verbrand wordt.
Daarna de power-knop enkele seconden ingedrukt gehouden, en de kachel doet een nette shut-down.
De ventilator blijft nog geruime tijd draaien, om de hitte af te voeren.
NB: nooit stoppen door de accu los te koppelen, altijd de juiste shut-down procedure volgen.
IMG_1877.JPG
IMG_1877.JPG (104.37 KiB) 28896 keer bekeken
IMG_1879.JPG
IMG_1879.JPG (81.43 KiB) 28896 keer bekeken
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ
FW62
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 sep 2018, 20:26
Locatie: Nijmegen

Re: Chinese Diesel Kachel



Bericht door FW62 »

Alles bij elkaar genomen ben ik tot nu toe tevreden met deze kachel. Werkt precies zoals het hoort, geen technische problemen.
Waar ik nog wel tegen op zie is de inbouw in de auto, met name het aansluiten op de diesel-tank.
Is er misschien iemand in de buurt van Nijmegen die dat wel eens gedaan heeft?

Groet,
Feddo
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Chinese Diesel Kachel



Bericht door frank_h »

Interessant voor die prijs. Ben benieuwd hoe die na inbouw bevalt. Ik wil misschien mijn huidige combi op gas vervangen door zoiets. Door vorstschade aan het boilervat gebruik ik die alleen als kachel. Werkt maar is wel een zwaar apparaat om alleen te verwarmen. Zou deze ook op ringverwarming aan te sluiten zijn?
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Chinese Diesel Kachel



Bericht door KTManiac »

Ziet er zo op het eerste gezicht allemaal keurig uit.
En als 't allemaal nog goed werkt ook: :thumbup:
Hoe is het met het geluidsnivo?

Je kunt er nogal een paar verslijten voor de (absurde) prijs van een Webasto en met het kwaliteitsverschil kon het nog best wel eens meevallen.
Laatst gewijzigd door KTManiac op ma 19 nov 2018, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Chinese Diesel Kachel



Bericht door Ruud Adam »

Wat stoer dat je dat gewoon aandurft!
Zeer interessant en goed gedocumenteerd topic!

Ik weet niemand in de buurt van Nijmegen, maar in Duiven zit vlakbij de snelweg TechnoPoint.
Zij zijn gespecialiseerd in touringcars, maar de eigenaar Paul is een zeer geschikte peer.
Misschien kan hij je op weg helpen of een tip geven. Ik heb zo het idee dat hij hier wel raad mee weet.
Groet, Ruud
FW62
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 sep 2018, 20:26
Locatie: Nijmegen

Re: Chinese Diesel Kachel



Bericht door FW62 »

Aansluiten op een ring-verwarming lijkt mij mogelijk, er zit sowieso een stuk 'warme-lucht-buis' in de doos met een lengte van 60 cm en een diameter van 6 cm. Sommige leveranciers leveren 120 cm buis mee. Vraag is alleen, of een lange ringleiding niet te veel tegendruk geeft.

Wat betreft het geluid: onze achtertuin is uitgegraven, soort echo-put, alles klinkt daar harder dan normaal (ik heb daar met hele kleine modelbouw-helicopters gevlogen en die klonken als een grote :) )

Dus ik kan nog geen objectieve inschatting van het geluidsniveau geven. Maar op volle kracht klonk het best heftig. Het geluid bestaat natuurlijk uit zowel de warme lucht, als de inlaat en uitlaat van de verbranding. Als de kachel is ingebouwd in de auto, en je hebt de deuren dicht (want het is koud) dan zul je de inlaat en uitlaat-gassen bijna niet meer horen.

Je kunt het geluid zelf horen als je naar een paar YouTube-filmpjes kijkt.
(bijvoorbeeld het tweede filmpje).
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Chinese Diesel Kachel



Bericht door jansloos »

Ziet er goed uit. Alles er bij.
Display, geeft ook accu weer, en dat antennesymbool?
Maar draait het geheel nou op die twee kleine prutsaccus? Op de grond?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
FW62
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 sep 2018, 20:26
Locatie: Nijmegen

Re: Chinese Diesel Kachel



Bericht door FW62 »

Nee, draait niet op 2, maar op slechts 1 kleine pruts-accu, dat blauwe dingetje. Het andere object is een accu-monitor :-B

Het primen heb ik binnen gedaan, want het was takke-koud vrijdag. Daarna de test-opstelling naar buiten gesjouwd en een verse 2.2 Ah accu er aan. Ze zijn wel klein maar kunnen indien nodig gemakkelijk 40 Ampere continue leveren. Met deze verse accu heeft de kachel 19 minuten gedraaid.
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Chinese Diesel Kachel



Bericht door Premiumliner »

Lijkt mij een prima keuze. Op het filmpje lijkt de kachelventilator toch wel vrij veel lawaai te maken, of valt dit mee?
Daarnaast ben ik benieuwd hoe lang de kachel kan branden op het meegeleverde tankje.
Wordt ergens ook vermeld hoeveel liter diesel/uur de 2 kilowatt uitvoering gebruikt?
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
FW62
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 sep 2018, 20:26
Locatie: Nijmegen

Re: Chinese Diesel Kachel



Bericht door FW62 »

Je kunt inderdaad ook de accu-spanning in beeld krijgen door enkele keren op de OK-knop te drukken:

- druk OK-button - toont actuele temp
- druk OK nogmaals - toont target-temp (dikkere letters, groter 'graden'-teken)
- druk OK nogmaals - toont accu-voltage
- druk OK nogmaals - toont error-code-log
- druk OK nogmaals - toont weer de tijd.

Het antenne-symbooltje weet ik nog niet wat het betekent. Heb ergens gelezen dat het met de afstandbediening te maken heeft, maar ik heb (nog) geen afstandbediening.
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ
FW62
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 sep 2018, 20:26
Locatie: Nijmegen

Re: Chinese Diesel Kachel



Bericht door FW62 »

Verbruik zou volgens de fabrikant ongeveer 125 tot 150 ml per uur zijn.
Ergens anders las ik dat hij 3 dagen draaide op 10 liter diesel, dus 139 ml per uur gemiddeld.
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ
Plaats reactie