verwarming, maar welke?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
schapenkop
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 11 jan 2009, 22:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: verwarming, maar welke?



Bericht door schapenkop »

]Voor Kampo zijn houtkachel
Originele planar diesel pomp[/url]https://vbdservices.nl/index.php?route= ... _id=57[url]
Kost die alleen 5 keer zoveel
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: verwarming, maar welke?



Bericht door myway »

Nou is dat waarschijnlijk het nieuwste type en die is vrijwel geruisloos.
Net als de nieuwe pompjes van Webasto.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: verwarming, maar welke?



Bericht door Atoz »

Nou lees ik hier wel allerlei straffe antwoorden, maar als trotse bezitter van een defecte pomp koop ik daar niets voor.

Ik wacht al vijf dagen op enig antwoord van dat Nederlandse bedrijf, of is een gewone e-mail met al mijn bevindingen en ook de copy van de sticker van de dieselverwarming in kwestie niet voldoende om te antwoorden?
Geef me het bestelnummer van de wit ook maar eens, best handig.
Een chinese pomp duurt bijna zes weken, ik ben onderweg in Spanje, ik heb die pomp dus nu nodig. Je kan toch geen voorraad onderdelen meesleuren tijdens je vakantie.

Mijn enige reden waarom ik dat hier allemaal schrijf is omdat ik mensen 'warm' heb gemaakt op dit forum voor een goedkope goedwerkende dieselverwarming.
Maar als mijn of hun dieselverwarming enig defect vertoond dan hebben ze dezelfde problemen.

Maar er is goede hoop, geloof het of niet, met enig geluk vertrekt ze morgen naar ons vakantieadres in Spanje.

En als alles goed komt dan beloof ik om de oplossing en alle technische documentatie hier in een apart topic neer te schrijven.
Via dat adres kun je dan ook de goedkoopste planar dieselverwarming kopen van gans Europa. En als je iets nodig hebt weet je ook waar je de onderdelen kan bestellen ;)

Bedankt allemaal voor het meedenken, maar denk eerst eens na voor je een oplossing geeft ;)
Laatst gewijzigd door Atoz op di 30 okt 2018, 0:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: verwarming, maar welke?



Bericht door Atoz »

schapenkop schreef:
ma 29 okt 2018, 15:28
]Voor Kampo zijn houtkachel
Originele planar diesel pomp[/url]https://vbdservices.nl/index.php?route= ... _id=57[url]
Kost die alleen 5 keer zoveel
Trouwens probeer die pomp eens te bestellen, je zult zien dat het niet lukt omdat er op dit ogenblik een fout op de website zit, de spanning is niet selecteerbaar.
Staat ook in mijn uitvoerige e-mail aan dit bedrijf.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: verwarming, maar welke?



Bericht door kampo »

de Jonckheer schreef:
ma 29 okt 2018, 10:58
Ik zou gewoon dat universele pompje bestellen bij Ali, voor die $14 kun je je geen deuk vallen lijkt mij. Werkt het heb je mazzel, zo niet, pech gehad. Die Chinezen zijn niet helemaal gek dus zal het wel werken, ondanks wat Kampo zegt.
Het brandstofverbruik is afhankelijk van het warmte vermogen en het verbrandingsrendement.
Brandstof en lucht moeten in de juiste hoeveelheid worden toegevoegd om een bepaald vermogen en een bepaalde verbrandings temperatuur te bereiken.
Zoals je weet kan een dieselverbranding wel met luchtoverschot werken maar de uitlaatgassen moeten daarbij nog binnen de door de EU toegelaten waarden vallen.
Je wilt ook geen te koude verbranding want dan gaat zo een dieselkachel roet vormen en vastkoeken.

Men gebruikt voor diesel standverwarmingen doseerpompen met een plunjerzuiger. De plunjer wordt door een impulsspanning op een elektromagneet aangestuurd en na iedere slag met een veer teruggeduwd. Het zijn echte miniatuur precisiepompjes waarvan het volume van de kamer boven de plunjer uiterst nauwkeurig zal worden ingesteld, meestal op een optische proefstand.
Als voorbeeld wil ik je geven een dieselverbruik van 0,2 liter per uur. Bij een pompslag frequentie van 3 keer per seconde (=3Hz) geeft dat een opbrengst van 0,01852 ml per slag.
Zoiets kan je dus nooit uitwisselen met de pomp van een ander merk of model.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: verwarming, maar welke?



Bericht door Atoz »

Maar uiteindelijk heeft elke technische storing wel een oplossing, probleem is dat je het soms erg ver moet gaan zoeken.
Voor mijn planar 44d pomp probleem was uiteindelijk www.autoterm.cz de oplossing.
Ze spreken daar slecht Duits, nog slechter Engels maar Google Translate is hun en mijn vriend. Maar hun website is wel meertalig, ze leveren over gans Europa.
Pompje kost me 70€, nieuwe houder voor die pomp 3€ en de nieuwe controller een pu-5 koste me 40€.
Kortom niet alleen is hun transport gratis , mits een weekje geduld werden de onderdelen hier op een Spaanse camping afgeleverd.
De levering door DPD had ook een trackingnummer zodat we ons pakje konden volgen.

Trouwens niet alleen zijn hun onderdelen goedkoper (en worden ze daadwerkelijk ook geleverd),krijgt je e-mail ook een antwoord (bellen heb ik geprobeerd maar Duits, Engels is bijna niet te doen) ook een nieuwe planar d44 of D2 zijn ook merkelijk goedkoper dan in de landen rondom ons.

De volgende keer koop ik met grote waarschijnlijkheid toch weer een planar :)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie