Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Hoi Andre,
Bij ons komt de HH accu links achterin. Ik heb de 2x 12 volt kabel via het tank luikje gedaan. En daarna achter de bekleding van de treeplank naar de startaccu. Daar is nl. ruimte.
Je moet wel wat plastic bekleding losmaken, maar dat is makkelijk te doen..
In het "tankluikje" is genoeg ruimte om overtesteken. Alleen even opletten waar je boort. Anders blijf je tanken :cheers:
Op de foto ligt de kabel nu in een ruime bocht maar dat moet nog afgewerkt worden, als we gaan timmeren.
Groet Sjaak.
Bijlagen
12 volt voeding.jpg
12 volt voeding.jpg (61.09 KiB) 1786 keer bekeken
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door simple simon »

Aha, ik ben onsertussen rechts onder in een 'vak' terecht gekomen en op dezelfde manier onder de mat naar de accubak gegaan, dank voor je snelle antwoord,

André
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Door de week deze week kunnen we niet zoveel bouwen aan ons bus_y aangezien we een bus gehuurd hebben om wat dingen uit te proberen zoals een hefdak.

Gehuurd is een Hymercar Yellowstone.
Het hefdak (nu na 1 nacht slapen) bevalt helemaal prima en ook de jongens vinden de extra ruimte boven hun hoofden wel fijn. (Afgelopen zomer in een 6.00 lengte dubbel stapelbed, dat beviel niet zo...)

Wat gelijk opvalt, de acculader is dusdanig (te) klein bemeten dat de accu, ondanks een kmstand beneden de 30.000 helemaar gaar is. We weten het nu zeker het wordt een Victron Multiplus C 12V 1600W en met een laadcapaciteit van 70Ah. Deze hebben we nu dan ook besteld en ligt te wachten op het postkantoor als we thuiskomen. Qua accu wachten we even met de aanschaf tot we thuis zijn, we denken richten LifePo4 100Ah maar twijfelen nog over het BMS (Batterij Management Systeem).
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door myway »

De multiplus zal met ampère laden en niet met Ah
Let er op dat hij standaard geen 70 Amp. laadt.
Dat kun je wel instellen.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Je hebt helemaal gelijk dom van mij laden max 70A....ook mijn 1600W is feitelijk ook onjuist 1600VA.
GuusA
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 17:08
Locatie: Noord Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door GuusA »

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Victron Easy Solar 12/1600/70-16 MPPT 100/50.
Kost een duit, maar bouwt compact en ik hoef minder bekabeling aan te leggen/sluiten.
Guus
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door kampo »

Mooi toestel - all in one !
Maar voorzie voldoende plaats want die zijn erg … hoog
En je kan je hele dak vol leggen :-B


Afbeelding
Groeten Kampo
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Ja had ik gezien Guus in jouw openingspost stond die netjes vernoemd :-B maar die viel voor ons af om 2 redenen: te hoog voor verticale montage in ons geval en relatief duur ten opzichte van de Multiplus. Zelfde geldt voor de Easyplus. Relatief omdat dat in ons geval zo is maar als je de uitgangen nodig hebt of toch al op die manier van plan was dan prima natuurlijk. Worstel eigenlijk alleen nog met het volgende:
Via een dip switch kun je de opgenomen stroom aan de AC ingang beperken naar 4A. Afgelopen zomer in Frankrijk 3x op een plek terecht gekomen met stroom tot max 3A..... via een DMC is dat in te stellen maar dat is wel erg dure oplossing voor een draaiknopje met display. Via de laptop instellen met een kabeltje is ook nogal omslachtig. Iemand ervaring met de Venus OS op een raspberry pi om dit te regelen?
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Inmiddels is de Multiplus Compact binnen en deze is dus nog ietske kleiner dan de Easyplus die Kampo op zijn foto toont.
Voor de monitoring een Raspberry Pi van stal gehaald met schermpje en daarop het Venus OS geïnstalleerd.
Werkt(!) moet alleen het touchscreen gedeelte nog 'even' configureren.... avondje googlen :-B :-B
Voor de aansluiting van de Multiplus op de Raspberry Pi is wel een extra kabel nodig (MK3->USB) dus die inmiddels ook besteld maar dan heb ik uiteindelijk toch een CCGX voor de prijs van een kabeltje en een Raspberry Pi met schermpje (samen ongeveer 125 Euro ipv ruim 500 Euro) :wink:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door kampo »

@JTG
Een camping met 3A ben ik nog niet tegengekomen. De courante kleine zekeringen zijn 4A dacht ik.
Meestal krijg je toch meer Amps meen ik me uit mijn caravantijd te herinneren.
Normaal gebruik je voor die begrenzende instelling een "Digital Multicontrol".
Staan meteen ook de afstandbediening en de diagnose ledjes op. Die gaan knipperen bij storingsdiagnose.
Thuis of onderweg wil je misschien wel eens 16A doorschakelen als die voorhanden zijn.
Dat ding heeft zijn prijs. Als je tijd en goesting hebt kan je inderdaad alles zelf nabouwen.
Met de pc+MK3 dongle en het gratis VE configure programma kan je de stroom altijd definitief beperken (wel opletten hè).
bv de acculader reduceren van 70A naar bv 30A en de walstroom max op 10A ipv 16A
Succes !
Groeten Kampo
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

De camping met 3A die ik me nog kan herinneren qua plaats (want het was in een 'echte' plaats) was in het centrum van Lourdes: Camping de la Poste. Superplek, meestal VOL, maar wij kwamen 1 dag nadat de Tour de France was vertrokken (of was het gefinished) vanuit Lourdes dus er was nagenoeg niemand op de 10? beschikbare plekken.

Anyway. Nieuwe uitdaging vandaag...
Tijd om de eerder eronder gehangen uitschuiftrede te testen voordat deze definitief wordt aangesloten. Losse voeding (0..30A) aangesloten volgens de handleiding (daar staan een accu, maar toch) en wat denk je....trede schuift slechts 1/3 deel uit. draden omwisselen trekt de trede wel helemaal terug. :bang: :bang: :bang: Verdorie, hier kon toch weinig (niets) aan fout gaan zou je zeggen, de uitschuiftrede wordt immers als 1 geheel eronder gehangen en aangesloten. de draden etc. zitten allemaal al voorgemonteerd. Maandag maar eens bellen met de winkel of zij een slim idee hebben voordat ik 'm openmaak/demonteer/terugstuur.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Vervelend, volgens mij is geheel uitschuiven of geheel in. Of het loopt ergens vast. De motor zal wel stoppen als er teveel weerstand is. Anders zou deze blijven draaien als je hem in/uitschuift. Wij hebben het anders opgelost, een losse opstap buiten (is niet ideaal). We kunnen een uitschuiftrede niet kwijt, omdat er sidebars op de Ducato zitten. Dan komt een uitschuifbox te laag, zodat de bodemspeling wel krap wordt.
Bijlagen
20181020_223811.jpg
20181020_223811.jpg (74.38 KiB) 1357 keer bekeken
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Afgelopen weekend lekker opgeschoten in ons bus_y....
De plek waar de omvormer/lader moet komen is voorzien van een dubbele laag isolatie en verder hebben we 100 meter installatiebuis verwerkt. :-B Daar komt straks nog een ringleiding bij, dit is 'slechts' naar de verbruikers zoals de kachel, de waterpomp, de wandcontactdozen etc. etc.

Eens zien of ik van de week tijd kan vinden om de mal voor de ramen af kan maken, de maat van mijn testrib is nu goed (in elk geval klopt die zowel met de bus als met het proefraampje wat we hadden besteld).

Qua bestellingen (zie altijd 1e post voor compleet overzicht) het grote raam besteld 960x450 (Bxh) voor in de schuifdeur, het schakelmateriaal voor 230V en extra montagedraad.
IMG_5052.JPG
IMG_5052.JPG (87.25 KiB) 1275 keer bekeken
NB die horizontale draad bovenin hangt even uit de weg, die gaan we zo niet monteren natuurlijk :wink:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door kampo »

Goed bezig maar toch 1 opmerking: Die witte dubbele ribbelbuis door de dorpel vooraan vind ik niet mooi ! Hopelijk begrijp je waarom.

Hierbij een paar foto's van zelfbouwers
en om je een idee te geven van de plaats die nodig is voor je opstelling met een 1600 systeem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Je kan het soms ook half in de wand wegbouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie