Fiat 2.5TD houdt in boven 90km of heuvel op (1991)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
de ouwe turf
Berichten: 30
Lid geworden op: di 02 jul 2013, 22:22
Locatie: Hoorn

Fiat 2.5TD houdt in boven 90km of heuvel op (1991)



Bericht door de ouwe turf »

Hallo, ik heb de site hierover uitgeplozen maar dit is anders.
2 jaar geleden opvoerpomp stuk. Vervangen door elektrische. Werkte prima. Verleden jaar in Italië deze pomp ook stuk! Na 3000 km. Garage in Italië heeft nieuwe gemonteerd, alles prima. Vandaag, 4000 km verder, weer hetzelfde inhouden, motor loopt prima rond stationair, tot 90 en zonder helling ook perfect, dus alleen bij meer vraag van vermogen. Normaal kan ik zonodig 130 rijden, maar kruissnelheid is 95. Maar was vandaag na 250 km thuis gelukkig.
Ps brandstof leiding is verleden jaar door geblazen en filters vernieuwd, alles schoon! Wie heeft de gouden tip? Alvast bedankt, Ron
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Fiat 2,5 Td 1991 houd in boven 90 km of als je een heuvel op wil.



Bericht door seth_space »

Motor is in beveiligingsmode gevallen na foutcode?
Brand het motorlampje geel?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat 2,5 Td 1991 houd in boven 90 km of als je een heuvel op wil.



Bericht door dieseltje+ »

Een Fiat van bj 91 heeft geen last van foutcodes en dito controle lampjes.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat 2,5 Td 1991 houd in boven 90 km of als je een heuvel op wil.



Bericht door Kroppie »

een 91 er met motorlampje??
is er met de filters wisselen ook naar het aanzuigfilter IN de tank gekeken, daarvoor moet wel de tank er onder uit, maar dat is de enige manier om bij dat filterTJE te komen, bij mij zat het met 180.000km pot dicht met gelijkwaardige symptomen, inhouden als er vermogen gevraagd werd, na reinigen filtertje (enkel doorblazen was niet genoeg )nu al 50.000km geen last meer.

ducato 1991 heeft zelfde tank en filter in de tank als mijn peugeot j5

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: Fiat 2,5 Td 1991 houd in boven 90 km of als je een heuvel op wil.



Bericht door rozo85 »

Bij een kennis van me (met een gewone toyota personenauto) bleek een vergelijkbare klacht te komen door het vacuum zuigen van de tank door een verstopte beluchting via de tankdop. Extra gaatje geboord klaar. Zou zo maar kunnen.

Gr Rolf
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat 2,5 Td 1991 houd in boven 90 km of als je een heuvel op wil.



Bericht door Kroppie »

de tank beluchting bij een ducato 290 gaat niet via de dop .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
de ouwe turf
Berichten: 30
Lid geworden op: di 02 jul 2013, 22:22
Locatie: Hoorn

Re: Fiat 2.5TD houdt in boven 90km of heuvel op (1991)



Bericht door de ouwe turf »

dag beste mensen, iedereen bedankt voor het meedenken. Voor de goeie orde, het is een Peugeot J5 waarin een fiat 2,5 td met 90 pk motor is geplaatst. En, als de auto stilstaat en je geeft gas merk je niets van inhouden of slecht op toeren komen, loopt dan als een zonnetje.En hij rookt ook niet behalve bij ff een dikke dot gas geven, wat logisch is.
Inderdaad, heeft deze motor niets moderns, dus er zit geen electronica in. Alleen lampjes voor olie, en laden etc, Het antwoord van Jos lijkt mij het meest zinvol, maar Jos, waar zit dan het filter? IN de tank net voor de brandstofleiding zelf? Kortom wat is de procedure?
En ondanks dat ik denk dat het de brandstoftoevoer is vanwege het wel/niet inhouden, kan het ook een turboprobleem zijn?
alvast bedankt! :thumbup:
Ron
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat 2.5TD houdt in boven 90km of heuvel op (1991)



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb dit ook gehad, exact dezelfde klachten.
Is echt een brandstoftekort, het ligt niet aan je turbo.

Bij stilstand ( onbelast ) kan de motor inderdaad gewoon veel toeren draaien. Tijdens het rijden ( belast ) heeft hij meer brandstof nodig om dat toerental te halen en dat lukt dus niet.

1 keer was het het brandstoffilter, dit was makkelijk op te lossen uiteraard.
Andere keer was het inderdaad het filtertje, daar zat alg een slijm op.
Tank is eronder uit gehaald en helemaal schoongemaakt.

Nu gooi ik er bij lange stilstand soms van die anti-alg vloeistof in, en zorg voor een volle tank, dan kan er minder condens in ontstaan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat 2.5TD houdt in boven 90km of heuvel op (1991)



Bericht door Kroppie »

de ouwe turf schreef:
ma 24 sep 2018, 22:52
dag beste mensen, iedereen bedankt voor het meedenken. Voor de goeie orde, het is een Peugeot J5 waarin een fiat 2,5 td met 90 pk motor is geplaatst. En, als de auto stilstaat en je geeft gas merk je niets van inhouden of slecht op toeren komen, loopt dan als een zonnetje.En hij rookt ook niet behalve bij ff een dikke dot gas geven, wat logisch is.
Inderdaad, heeft deze motor niets moderns, dus er zit geen electronica in. Alleen lampjes voor olie, en laden etc, Het antwoord van Jos lijkt mij het meest zinvol, maar Jos, waar zit dan het filter? IN de tank net voor de brandstofleiding zelf? Kortom wat is de procedure?
En ondanks dat ik denk dat het de brandstoftoevoer is vanwege het wel/niet inhouden, kan het ook een turboprobleem zijn?
alvast bedankt! :thumbup:
Ron
bedoeld filtertje zit IN de tank, aan het vlotterelement, klein filtertje aan het begin van de zuigleiding, hitteschild demonteren , tank laten zakken(4 boutjes m8), tankdeksel merken zodat het er in dezelfde stand weer op gaat , deksel demonteren ,vlotterelement er voorzichtig uit manouvreren, zodat de boel niet verbuigt, dan zie je dat filtertje vanzelf.
tank Voor het loshalen van de vulslang de tank wat aftappen of zorgen dat ie niet helemaal vol is, de slangen naar het tankelement kunnen blijven zitten, als de tank te zwaar is , tank zit met 4 boutjes vast, 2 diagonaal vervangen door 2 stukken draadstang m8 met vleugelmoer, dan kan je de tank rustig laten zakken, heb het onderweg eens zo gedaan.
zit er echt slijm op dat filter, google dan eens op grotamar of acticide.
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
de ouwe turf
Berichten: 30
Lid geworden op: di 02 jul 2013, 22:22
Locatie: Hoorn

Re: Fiat 2.5TD houdt in boven 90km of heuvel op (1991)



Bericht door de ouwe turf »

Bedankt Jos voor de zeer duidelijke uitleg, ook Bas.
Ik ga er mee aan de slag.
Groet!
de ouwe turf
Berichten: 30
Lid geworden op: di 02 jul 2013, 22:22
Locatie: Hoorn

Re: Fiat 2.5TD houdt in boven 90km of heuvel op (1991)



Bericht door de ouwe turf »

Dag liefhebbers,
Eindelijk kwam ik er aan toe om te kijken of het filter in de dieseltank verstopt zat.
En dat was deze. Een dikke laag zwarte kleverige massa verborg het filter wat in de slang zat.
Ik vermoed dat dit toch een soort alg was..Wat denk je Jos?
Met de compressor de boel schoon geblazen, vervolgens ook de tank maar gespoeld.Tot slot ook het brandstof filter maar vernieuwd.
Karretje loopt weer prima, van het weekend nog ff weg, dus als het goed is horen jullie mij niet meer.
Tot het volgende raadsel natuurlijk. :-B
Dank!
Ron
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat 2.5TD houdt in boven 90km of heuvel op (1991)



Bericht door Kroppie »

google maar eens op : grotamar, of acticide.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Fiat 2.5TD houdt in boven 90km of heuvel op (1991)



Bericht door Navigator »

Mooi opgelost zo!
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat 2.5TD houdt in boven 90km of heuvel op (1991)



Bericht door Bas vd laar »

Bedankt voor de terugkoppeling, fijne kilometers weer!
Plaats reactie