Ombouw Fiat Ducato Multivan naar campervan
Ombouw Fiat Ducato Multivan naar campervan
Daar ik heel veel informatie heb opgedaan op dit forum wil ik jullie ook deelgenoot maken van mijn project.
Uitgangspunt: Max. 6 mtr lang, stahoogte en tweepersoonsbed dwars achterin, Euro 5 diesel.
Dus een Ducato, Boxer of Jumper, die zijn net iets breder dan een Crafter of Sprinter.
Het is een Ducato L3H2 geworden uit 2014 met 75.000 km op de teller die er nog keurig uitziet.
In maart dit jaar (2018) aangeschaft, maart 2019 is de streefdatum dat ie "af" is.
Ina analogie met JTG's project zal ik deze eerste post steeds aanvullen met de gekozen componenten/materialen tijdens de bouw zodat die op een centrale plaats beschikbaar zijn.
Exterieur:
- achter op het dak: Maxxfan
- boven dinette: Midi-HEKI
- in schuifdeur: S7P raam 960 x 450
- bij dinette: S7P raam 750 x 465
- toiletruimte: S7P raam 280 x 380
- luifel: Thule Omnistore 6200
Isolatie
- schapenwol
Keuken
- Thetford T1090 compressorkoelkast
- IKEA Boholmen inbouwspoelbak
- IKEA Lagan kraan
- Dometic HB1320 éénpitsgaskookplaat
Toilet
- Dometic Masterflush (toilet met versnijder)
Electra
- Power wall: Victron Easy Solar 12V
- Accu: Beaut AGM 200Ah
- Zonnepaneel: Boviet 300 Wp
- Battery monitor: BMV-712 smart
Uitgangspunt: Max. 6 mtr lang, stahoogte en tweepersoonsbed dwars achterin, Euro 5 diesel.
Dus een Ducato, Boxer of Jumper, die zijn net iets breder dan een Crafter of Sprinter.
Het is een Ducato L3H2 geworden uit 2014 met 75.000 km op de teller die er nog keurig uitziet.
In maart dit jaar (2018) aangeschaft, maart 2019 is de streefdatum dat ie "af" is.
Ina analogie met JTG's project zal ik deze eerste post steeds aanvullen met de gekozen componenten/materialen tijdens de bouw zodat die op een centrale plaats beschikbaar zijn.
Exterieur:
- achter op het dak: Maxxfan
- boven dinette: Midi-HEKI
- in schuifdeur: S7P raam 960 x 450
- bij dinette: S7P raam 750 x 465
- toiletruimte: S7P raam 280 x 380
- luifel: Thule Omnistore 6200
Isolatie
- schapenwol
Keuken
- Thetford T1090 compressorkoelkast
- IKEA Boholmen inbouwspoelbak
- IKEA Lagan kraan
- Dometic HB1320 éénpitsgaskookplaat
Toilet
- Dometic Masterflush (toilet met versnijder)
Electra
- Power wall: Victron Easy Solar 12V
- Accu: Beaut AGM 200Ah
- Zonnepaneel: Boviet 300 Wp
- Battery monitor: BMV-712 smart
Laatst gewijzigd door GuusA op ma 09 sep 2019, 23:02, 10 keer totaal gewijzigd.
Guus
- fred101060
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 18:40
- Locatie: Purmerend
Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan
Mooie bus
Houdt ons op de hoogte van de vooruitgang. We houden van foto’s hier
Fred
Houdt ons op de hoogte van de vooruitgang. We houden van foto’s hier
Fred
Fred die tegenwoordig met een T2 rondrijd.
Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan
Inbouwen Maxxfan achterin boven het bed: adapter voor een mini-heki onder de Maxxfan om een mooie en goede afdichting te krijgen.
Als eerste het dak gewassen en de plaats bepaald waar de Maxxfan kan komen.
Na drie keer meten en controleren het eerste gat in het dak zagen; is best spannend....
Houten frame aan de binnenkant met SIKAflex 252 tegen het dak gelijmd.
Sikalastomeer 710 (kit) tussen adapter en dak en tussen Maxxfan en adapter.
. Groeten,
Guus
Als eerste het dak gewassen en de plaats bepaald waar de Maxxfan kan komen.
Na drie keer meten en controleren het eerste gat in het dak zagen; is best spannend....
Houten frame aan de binnenkant met SIKAflex 252 tegen het dak gelijmd.
Sikalastomeer 710 (kit) tussen adapter en dak en tussen Maxxfan en adapter.
. Groeten,
Guus
Laatst gewijzigd door GuusA op di 11 sep 2018, 20:36, 6 keer totaal gewijzigd.
Guus
Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan
Gat zagen in de camper best spannend, hé? Misschien heb je wat aan deze tip. In plaats van te beginnen een gat te boren waar de decoupeerzaag in gaat, eerst, heel voorzichtig, in het midden van de te maken opening, een "kuiltje" slaan, zodat je zowel aan de binnen- als aan de buitenzijde een duidelijk referentiepunt hebt, namelijk een "'kuiltje" aan de ene kant en een "bobbeltje" aan de andere kant. Heb je je toch vergist, dan is er nog niets aan de hand.
Als je van binnen naar buiten werkt en de wand/het dak geïsoleerd zijn, dan boor je eerst heel voorzichtig door de binnenwand en isolatie heen. Als je de buitenwand bereikt, haal je het boortje uit de boormachine, druk je het boortje weer terug in het boorgat en geef je het boortje met een hamer een klein tikje, net voldoende om een bobbeltje in de buitenplaat te maken. Je weet dan al dat het aan de binnenzijde goed zit en dat je veilig aan de buitenzijde, met het bobbeltje als referentiepunt, de te maken zaaguitsnede kunt aftekenen. Laatste tip als je met de decoupeerzaag aan de gang gaat: ter voorkoming van beschadiging van het plaatwerk de buitenzijde van de zaagsnede afplakken, bijvoorbeeld met ducttape.
Als je van binnen naar buiten werkt en de wand/het dak geïsoleerd zijn, dan boor je eerst heel voorzichtig door de binnenwand en isolatie heen. Als je de buitenwand bereikt, haal je het boortje uit de boormachine, druk je het boortje weer terug in het boorgat en geef je het boortje met een hamer een klein tikje, net voldoende om een bobbeltje in de buitenplaat te maken. Je weet dan al dat het aan de binnenzijde goed zit en dat je veilig aan de buitenzijde, met het bobbeltje als referentiepunt, de te maken zaaguitsnede kunt aftekenen. Laatste tip als je met de decoupeerzaag aan de gang gaat: ter voorkoming van beschadiging van het plaatwerk de buitenzijde van de zaagsnede afplakken, bijvoorbeeld met ducttape.
- WoutvanAken
- Berichten: 473
- Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00
Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan
Hele mooie bus Guus! Succes met bouwen.
Goed idee van Camilo. Meestal kun je aan de hand van de profielen wel zien waar je moet aftekenen/zagen.
Wanneer dit lastig was boorde ik vaak een klein gaatje als referentiepunt maar een klein putje met een centerpunt is nog veiliger.
Wout.
Goed idee van Camilo. Meestal kun je aan de hand van de profielen wel zien waar je moet aftekenen/zagen.
Wanneer dit lastig was boorde ik vaak een klein gaatje als referentiepunt maar een klein putje met een centerpunt is nog veiliger.
Wout.
Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan
Na de Maxxfan achterop nu voorop een midi-HEKI boven de toekomstige dinette.
Gekozen voor een "fabrieksuitvoering", scheelde weer €60,-
Groeten,
Guus
Gekozen voor een "fabrieksuitvoering", scheelde weer €60,-
Groeten,
Guus
Guus
Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan
Na vergelijken tussen S4, S5 en S7P heb ik voor het raam in de schuifdeur gekozen voor een S7P, vooral omdat die wat steviger lijkt en erg mooi vlak ligt aan de buitenkant.
Ook hier weer een houten frame gemaakt en dat tegen de binnenzijde van de deur gelijmd met Sikaflex 252
Zo, het gat zit er in. Nu het raam nog.
Ook hier weer een houten frame gemaakt en dat tegen de binnenzijde van de deur gelijmd met Sikaflex 252
Zo, het gat zit er in. Nu het raam nog.
Guus
Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan
En zo ziet het er uit met raam.
Zo'n raam is ook erg fijn om beter zicht te hebben op rotondes en dergelijke.
Alleen op de spiegels is toch een beetje gokken als je alleen in de bus rijdt.
.
Nu op naar de volgende klus: de watertanks voor schoon- en afvalwater.
Zo'n raam is ook erg fijn om beter zicht te hebben op rotondes en dergelijke.
Alleen op de spiegels is toch een beetje gokken als je alleen in de bus rijdt.
.
Nu op naar de volgende klus: de watertanks voor schoon- en afvalwater.
- Bijlagen
-
- begint al op een camper te lijken.JPG (29.34 KiB) 3580 keer bekeken
-
- schuifdeur met S7P.JPG (27.83 KiB) 3580 keer bekeken
Guus
Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan
Ik wil zowel schoonwatertank als afvalwatertank onder de bus gebouwd hebben.
Na veel zoeken, passen en meten heb ik besloten om 2 watertanks op maat te laten maken.
De tanks (materiaal PE) hebben elk een inhoud van 65 ltr en zijn door een professionele kunststoflasser gemaakt.
Ze passen keurig tussen de dwarsliggers, hebben een hoogte van 21 cm en geven dus voldoende bodemvrijheid.
Eerst maar een paar gaten in de vloer van de bus zagen waar straks de aansluitingen moeten komen.
.
Na veel zoeken, passen en meten heb ik besloten om 2 watertanks op maat te laten maken.
De tanks (materiaal PE) hebben elk een inhoud van 65 ltr en zijn door een professionele kunststoflasser gemaakt.
Ze passen keurig tussen de dwarsliggers, hebben een hoogte van 21 cm en geven dus voldoende bodemvrijheid.
Eerst maar een paar gaten in de vloer van de bus zagen waar straks de aansluitingen moeten komen.
.
Guus
Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan
Ik wilde geen gaten boren in mijn chassisbalken om de watertanks op te hangen.
Dus in de bestaande zeskanten gaten in de chassisbalken blindklinkmoeren (16 x M8) gezet en daaraan de tanks opgehangen.
Zodanig opgehangen dat ze ook zijdelings (in dwarsrichting) zijn opgesloten.
Lijkt me degelijk genoeg.
. De messingkleurige aansluiting op de derde foto is een thermostaatgeregeld verwarmingselement in de schoonwatertank om bevriezing tegen te gaan.
Dus in de bestaande zeskanten gaten in de chassisbalken blindklinkmoeren (16 x M8) gezet en daaraan de tanks opgehangen.
Zodanig opgehangen dat ze ook zijdelings (in dwarsrichting) zijn opgesloten.
Lijkt me degelijk genoeg.
. De messingkleurige aansluiting op de derde foto is een thermostaatgeregeld verwarmingselement in de schoonwatertank om bevriezing tegen te gaan.
Guus
Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan
Leuke bus GuusA
Ik ga jouw project zeker volgen.
Hoe heb je dat S7 raam precies bevestigd, met andere woorden "Hoe" heb je daar een houten frame voor gemaakt met dezelfde radius?
Ik ga jouw project zeker volgen.
Hoe heb je dat S7 raam precies bevestigd, met andere woorden "Hoe" heb je daar een houten frame voor gemaakt met dezelfde radius?
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan
@JTG:
Ik heb een frame gemaakt van stroken multiplex 12 mm dik, 2 stroken op elkaar gelijmd dus 24 mm dik.
De bovenste en de onderste hoeven niet gebogen te zijn, dus daarvan kon ik de 2 stroken alvast aan elkaar lijmen en laten drogen.
In de hoeken een "halfhoutverbinding" gemaakt en de lange verticale stroken in de hoeken vastgelijmd en laten drogen.
Goed haaks leggen tijdens het drogen van de lijm (eventueel om het frame van het raam leggen).
Na het uitzagen van de opening voor het raam heb ik de uitsnederanden ontbraamd, ontvet en in de menie gezet.
Na het aanbrengen van de kit op het raam heb ik de korte verticale stroken multiplex op het gedroogde frame gelijmd. Doordat de lijm een tijdje flexibel blijft heb je tijd genoeg om het raam te plaatsen, het frame te plaatsen (met lijm) en het raam aan het frame vast te schroeven.
Door de buigzaamheid van de 12 mm multiplex en de flexibiliteit van de nog natte lijm vormt het verticale gedeelte zich netjes naar het frame van het raam.
Als laatste heb ik de afgeronde hoekjes er later nog ingelijmd.
Het kostte wat puzzelen, maar ik ben tevreden over het resultaat.
PS: ik heb gekozen voor een montageset 26-27 mm.
Groeten.
Ik heb een frame gemaakt van stroken multiplex 12 mm dik, 2 stroken op elkaar gelijmd dus 24 mm dik.
De bovenste en de onderste hoeven niet gebogen te zijn, dus daarvan kon ik de 2 stroken alvast aan elkaar lijmen en laten drogen.
In de hoeken een "halfhoutverbinding" gemaakt en de lange verticale stroken in de hoeken vastgelijmd en laten drogen.
Goed haaks leggen tijdens het drogen van de lijm (eventueel om het frame van het raam leggen).
Na het uitzagen van de opening voor het raam heb ik de uitsnederanden ontbraamd, ontvet en in de menie gezet.
Na het aanbrengen van de kit op het raam heb ik de korte verticale stroken multiplex op het gedroogde frame gelijmd. Doordat de lijm een tijdje flexibel blijft heb je tijd genoeg om het raam te plaatsen, het frame te plaatsen (met lijm) en het raam aan het frame vast te schroeven.
Door de buigzaamheid van de 12 mm multiplex en de flexibiliteit van de nog natte lijm vormt het verticale gedeelte zich netjes naar het frame van het raam.
Als laatste heb ik de afgeronde hoekjes er later nog ingelijmd.
Het kostte wat puzzelen, maar ik ben tevreden over het resultaat.
PS: ik heb gekozen voor een montageset 26-27 mm.
Groeten.
Guus
Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan
Mooie bus en je pakt het goed aan.
Ik ga dit met belangstelling volgen.
Henk
Ik ga dit met belangstelling volgen.
Henk
Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan
Vraagje:
Ik overweeg om Polypress geperst vlokkenschuim (2 cm dik, 240 kg/m3) als ondervloer te gebruiken.
Dit om trillingen en geluid vanaf onderzijde te isoleren.
Daarbovenop een populieren multiplex vloerplaat 9 of 12 mm dik.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik hoor het graag.
Groeten, Guus
Ik overweeg om Polypress geperst vlokkenschuim (2 cm dik, 240 kg/m3) als ondervloer te gebruiken.
Dit om trillingen en geluid vanaf onderzijde te isoleren.
Daarbovenop een populieren multiplex vloerplaat 9 of 12 mm dik.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik hoor het graag.
Groeten, Guus
Guus