Buscamper bouwen en veel vragen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Buscamper bouwen en veel vragen



Bericht door Erik750SF »

Ik wil dus graag een buscamper bouwen, heb al wat rondgekeken maar heb ook al wat vragen.
Op dit moment denk ik aan een korte vlak-dak Ducato Panorama, 9 persoons met bouwjaar 2000 tot 2004.

Voordelen:
Betere (beste?) diesel motoren.
Dwars slapen.
Rondom glas dus veiliger qua zicht.
er zitten al stoelen achterin met gordels.
Past op mijn hefbrug in tegenstelling tot vast hoog-dak.

Nadelen:
Minder keus als bij bedrijfsbussen en daardoor duurder.
Hefdak of slaapdak kost veel geld.
Tweede rij stoelen staan ver naar voren, daardoor minder plaats voor tafel?

En dan de vragen:
Ik neig naar een gevoelsmatig naar de 2.8, maar is de 2.3 niet net zo goed?
Mag ik van de belastingdienst en RDW het bed in het slaapdak tellen als verplicht bed?
Mag ik zes stoelen achterin laten staan zodat ik acht of negen zitplaatsen op kenteken krijg?,
Als ik achterin een bed maak als verplicht bed mag ik dat dan in twee delen volledig opklapbaar maken?
Moet ik altijd de matrassen bij hebben?
Is het toegestaan om (als er geen airbag zit natuurlijk) in het dashboard bij de bijrijder het verplichte keukenblok te maken?
Mag ik het keukentje zo maken dat het naar buiten kan zwenken (of schuiven)? Dit zou toevoegen dat ik zoals verplicht, binnen kan koken maar ook buiten.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Buscamper bouwen en veel vragen



Bericht door henk en lila »

De verplichte inbouw elementen zoals tafel, keuken en bergruimte moeten voor de belastingdienst achter de rugleuning van de voorstoelen zitten.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Toedeledoki

Re: Buscamper bouwen en veel vragen



Bericht door Toedeledoki »

Rondom glas is bij een dwarsslaper niet handig. Ik zou een dubbelcabine nemen. Die heeft ramen in de schuifdeur en er tegenover. Met een beetje creativiteit zou je zelfs de zitplaatsen kunnen gebruiken om hem te laten keuren (net als je waarschijnlijk met de Panorama van plan bent).

Een lage Ducato van dit type kun je met een kleine vaste verhoging al op camperkenteken krijgen. Of natuurlijk een hefdakje erin.

De 2.3 én de 2.8 zijn beide goed. De 2.3 is een modernere motor. Iets stiller en zuiniger.
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Buscamper bouwen en veel vragen



Bericht door Erik750SF »

Zelf ben ik 1.73 en mijn vrouw is nog iets kleiner, dus ik verwacht niet dat ik de ruit eruittrap :bang:
Heb in het verleden met zowel dc als ramen gereden vandaar mijn voorkeur.
Ik verwacht dat in het dak slapen prettig is vanwege de ventilatie, maar misschien is het teveel geklauter, en dan is die plek dus voor de kinderen.
Toedeledoki

Re: Buscamper bouwen en veel vragen



Bericht door Toedeledoki »

Slaaphefdak voor zo'n Ducato vind je niet zo snel en is ook nogal duur.

Ramen bij het bed is voornamelijk lastig met verduistering. Dat gaat namelijk wel heel snel kapot.

Wij hadden een Transit met rondom ramen. Veel werk om iedere avond de gordijntjes dicht te doen. En bij iets slechter weer verschrikkelijk veel condens.
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Buscamper bouwen en veel vragen



Bericht door Erik750SF »

Vandaag met belastingdienst gebeld.
Bed in het dak telt als verplicht bed.
Matras moet je altijd bij hebben.
Bed achterin mag volledig opklapbaar zijn ook in twee delen.
Keuken moet vast staan dus niet schuiven of scharnieren, mag wel onder opklapbaar bed.
Geen beperking wat aantal stoelen betreft.
Toedeledoki

Re: Buscamper bouwen en veel vragen



Bericht door Toedeledoki »

Klopt helemaal, maar een slaapmatje van de vrijbuiter telt ook al als matras.

Heb je al een idee waar je een slaapdak voor zo'n Ducato kunt vinden?
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Buscamper bouwen en veel vragen



Bericht door Erik750SF »

Ik heb een paar bedrijven gezien die dat soort daken maken en monteren, voor allerlei bussen.
Ik ging er eigenlijk van uit dat de Ducato zo populair was dat dat geen probleem zou zijn, maar je vraag laat me twijfelen.
Zou het zin hebben een belrondje te doen?
Als het niet lukt om een slaapdak te krijgen, dan misschien een (universeel) hefdak(je)?

Ik heb dus nog geen bus gekocht dus misschien dat dit de keuze nog beïnvloed.

Edit:
Wat ik mij nu pas realiseer is dat een slaapdak (altijd?) bovenop een hoogdak wordt gemaakt omdat je anders nog geen stahoogte hebt natuurlijk.
Zo dus: http://www.jwgcampers.nl/uploads/SCA%20 ... _gb_01.pdf
Hmm daar gaan mijn bedachte voordelen...

Edit 2:
Heb nu ook het topic gezien waarin jij je Ducato bouw hebt laten zien; mooi hoor, weet je toevallig waar die gebleven is?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Buscamper bouwen en veel vragen



Bericht door de Jonckheer »

Een hefdak is juist bedoelt om stahoogte te krijgen als de bus dat zelf niet heeft dus een hefdak plaatsen op een bus die al stahoogte heeft is onzinnig tenzij bedoelt om in te slapen.
Toedeledoki

Re: Buscamper bouwen en veel vragen



Bericht door Toedeledoki »

Mijn Ducato is verkocht naar een ouder stel in ter Apel. Die hebben hem volgens mij nog steeds.

Een slaaphefdak kan prima op een Ducato. Maar ze zijn er niet zo veel te vinden. Een Ducato heeft een heel breed en slap dak. Ga je daar een universeel slaaphefdak op monteren dat smaller is dan de bus dan wordt het al snel slap. Ik heb destijds bij Atrion in Steggerda een simpel pop-up dakje gekocht. Dat bleek de beste oplossing. Wel 2 extra houten dwarsbalkjes geplaatst.

Bij een slaaphefdak kun je het bed omhoog drukken. Dus zodoende heb je toch stahoogte. Als je er eentje kunt vinden speciaal voor een Ducato dan is het een prima oplossing. Ik zie ze zo snel alleen in Engeland. En dan kosten ze een 2000-3000 Euro.


Atrion schijnt een universeel slaaphefdak te hebben zie ik nu.
https://www.dubbelcabine.com/hefdaken/
Zo te zien ook voor een Ducato. Misschien eens informeren.
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Buscamper bouwen en veel vragen



Bericht door Erik750SF »

Gisteren een bus gekocht :D een Ducato 9 persoonsbus bouwjaar 2009 L1H1 120pk rijdt super!
Nu voor de inrichting aan het kijken, en vraag ik me af; van de twee rijen stoelen achterin kan ik van de middelste stoel de rugleuning neerklappen zodat het een soort tafeltje is.
Wordt dit door RDW belastingdienst geaccepteerd als het verplichte tafeltje om in aanmerking te komen voor kwarttarief?
Gebruikersavatar
Jappie
Berichten: 474
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:06
Locatie: Kollumerzwaag
Contacteer:

Re: Buscamper bouwen en veel vragen



Bericht door Jappie »

Je mag zelfs een gewoon campingtafeltje gebruiken
Vriendelijke groet Jappie
http://www.silvercoach.nl
Hymer 2,5TD
Plaats reactie