Triangel

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Triangel



Bericht door Gommel »

Tja,

waarschijnlijk weet ik al waar dit heem gaat, maar ik probeer het toch. Ik ben op zoek naar eigenaren van een triangel en hun ervaringen. Heb enorm, veel al gelezen op dit forum en ben alle gekopieerde wetteksten al tegen gekomen.

Toch zijn we al twee keer zeer tevreden gebruikers tegemoet gekomen, niet. Dus bij deze de vraag voor de eigenaren. Hoe bevalt het en waar loop je tegenaan?

Geen eigenaar maar wel een mening. Top, maar die heb ik denken ik allemaal al gelezen...

Aangepast, de vraag die blijkbaar onduidelijk was even in het vet gezet.
Laatst gewijzigd door Gommel op di 21 aug 2018, 19:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Triangel



Bericht door Kroppie »

dan weet je alles al denk ik .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Triangel



Bericht door Ruud-572 »

Ik kan het niet laten.... dat is toch verboden? :-?
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Triangel



Bericht door de Jonckheer »

Overal verboden behalve in de UK en Nederland. Hier is er geen wetgeving voor en dus wordt het gedoogd, wat iets anders is dan toegestaan.
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Triangel



Bericht door Gommel »

@Jos, neen weet je dus niks alleen wat de eerste twee reacties zoal zijn. Maar ik vraag ervaringen, geen regels of wetsartikelen. Wat ik met informatie ga doen is voor mij
Gebruikersavatar
deutz
Berichten: 521
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 23:36
Locatie: tussen de rivieren

Re: Triangel



Bericht door deutz »

Bevalt mij uitstekend! en omdat het een auto onder de 750 kilo is hoeft er geen voorziening te zijn die het getrokken voertuig met remmen ook laat remmen.
Wel alles eigenbouw en al jaren in gebruik, veelal voor het halen en brengen van de camper naar de stalling.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
vim
Berichten: 1089
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 11:47
Locatie: ff onder rotterdam

Re: Triangel



Bericht door vim »

Jarenlang met een autootje van onder de 750 kg door europa gereden zonder problemen
1x in duitsland aangehouden omdat het daar niet mag.
PASOP!!!!!!
Ik kreeg in Zwitserland een lekke band dat niet te zien was van het autootje .
Daardoor lang op de velg gereden zodat het autootje in de brand is gevlogen en total los werd.
Hou dus op welke manier dan ook zicht op de aanhanger tijdens het rijden.
Adriatik Vision 1 707 SG metallesderopenderaanenderinenderachter
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Triangel



Bericht door Camperic »

:thumbup: Bij gebruik van triangel een bandenspanningssysteem met extra sensoren op de wielen van de auto monteren dus :idea:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Triangel



Bericht door Schoentje »

Heb 2 triangels/trekstangen in gebruik voor 2 oldtimers Opel GT (1971) en Fiat 500 (1974). Die van de GT is geremd die van de 500 is ongeremd. Rede voor geremd en ongeremd is het eigen gewicht van de getrokken auto's. Verlichting van oldtimers wordt tijdens het rijden doorverbonden met het trekkende voertuig.

Bevallen uitstekend, en behoudens in het begin wat afstel problemen bij de GT voor wat betreft de stuur inrichting (sneller als gewenst terugdraaien van het stuur naar de uitgangspositie) bevallen ze uitstekend.

Kan de getrokken voertuigen via de achteruitrijd camera tijdens het rijden prima in het oog houden. Overweg als extra mogelijk nog spanningssensoren te plaatsen voor het geval dat je lek rijdt. (heb ik ook op de camper banden en fietsen aanhanger) zitten.

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Triangel



Bericht door Gommel »

Kijk dat zijn fijne berichten. Komen jullie vaak in het buitenland? Zoja hoe is de controle en eventuele afhandeling daar?

Wou toch graag voor een geremde versie gaan.

Bandenspanningscontrolesysteem (prachtig voor galgje) is idd een goed idee!
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Triangel



Bericht door isoplus »

Ervaringen in Nederland heb je niet veel aan, het probleem is door België te geraken.
Daar is het slepen van een voertuig op de snelweg gewoon verboden.
Je moet dan met de koddebeier in conclaaf over of je een voertuig sleept of dat je een aanhanger op de haak hebt.
De afloop kan je denk ik wel raden. Onze triangel ligt daarom achter in de schuur en we hebben weer een aanhanger.
In Spanje laten ze je soms rijden en soms niet, hetzelfde geldt voor Portugal.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Triangel



Bericht door Schoentje »

Wij gebruiken onze beide trekstangen op dit moment alleen bij korte trips (bezoek clubweekenden, wegbrengen/ophalen camper) en dat beperkt zich op dit moment tot NL en D (woon strakt tegen de grens met D aan). Tijdens de trip met het hemelvaartsweekend 2018 zijn we via D naar de achterhoek gereden en kregen in D op de snelweg 2 keer „lichte” aandacht van de Politie in die zin dat ze ons inhaalde en ter hoogte van de Trekstand met Fiat 500 even bleven hangen om de constructie te bekijken maar daarna doorreden zonder verder actie of gebaren.

Ook in NL in het verleden soortelijke aandacht gehad en die resulteerde in een opgestoken duim.

Het moment dat de Fiat 500 mee Europa in mag zal pas komen als we met zijn tweeën voor langer periode op trektocht gaan. Bekijk op dat moment, aan de hand van de actuele ontwikkelingen in wet- en regelgeving, wel of hij met de trekstang mee mag of op de plateau aanhanger gaat😉.

Tijdens de terugreis vanuit Hongarije begin augustus 2018 stonden er op de CP Wenen 1 Franse combi (met een systeem van www.systeme-bleu.com) en 2 UK combi’s waarvan 1 (giga combi) naast ons. Dit was een grote 12m USA Camper met een 5 deur gezinsauto er achter. Uit het gesprek met het stel dat met deze combi onderweg was kwam naar voren dat ze al diverse jaren ± 8 maanden per jaar met deze combi door Europa reisde en al wel een aantal keren aandacht van de Politie in de diverse landen hadden gehad maar eigenlijk alleen in Spanje discussie gekregen hadden die er toe geleidt had dat ze daar afgekoppeld hadden en apart waren gaan rijden. Uit het verloop van het gesprek kwam verder naar voren dat ze goed bekend waren met de regelgeving qua landen waar het „min of meer” wel geregeld was maar ook wisten ze dat in veel landen er niets geregeld was cq er voldoende argumenten zijn om het te verbieden op basis van nationale regelgeving (hun insteek was wel dat het dan om persoonlijke interpretaties van de controlerende ambtenaar zou gaan en niet een formeel standpunt van de wet- en regelgever dan wel een standpunt op basis van jurisprudentie. Deel deze insteek niet helemaal, er zijn meer landen waar wel een formeel standpunt is en het niet altijd om een persoonelijke interpretatie van de controlerende ambtenaar gaat.

Hun praktijk ervaring na diverse controles van hun combi in verschillende landen (niet alleen de trekstang trok bij hun aandacht maar ook de mega grote camper, die gezien zijn USA achtergrond absolut aan de maximale afmetingen zat om toe gelaten te worden in Europa) leerde dat wat betreft de trekstang er eigenlijk alleen maar intresse en oog was voor de veiligheid en degelijkheid van de constructie maar dat dit (buiten Spanje) in de praktijk niet tot een verbod dan wel discussie omtrent het wel of niet toegestaan geleidt had.

Uiteraard is het voorgaande gaan basis om je op te beroepen bij een afwijkende standpunt bij een controle maar geeft wel aan dat men in de feitelijke controle praktijk in de diverse landen er geen eenduidig handelswijze op na houdt. Het kan je dus zomaar gebeuren dat je bij de een controle een verbod (en mogelijk boete) krijgt en bij een andere controle gewoon door mag rijden.

Het gebruik van een trekstang is alleen (onder voorwaarden) in de UK en Italië formeel toegestaan en geregeld, in NL is het formeel niet geregeld maar wordt het wel toegestaan (zie oordeel in politie publicaties: Info Triangel PIVM Apeldoorn , Verkeersknooppunt Februari 2005 #148 en Verkeersknooppunt September 2008 #166) maar in de andere Europese is er geen wettelijke basis cq is er geen info beschikbaar over het wel of niet toestaan van een triangel.

Zie ook Camperpunt-Triangel voor meer info.
Laatst gewijzigd door Schoentje op do 23 aug 2018, 8:37, 2 keer totaal gewijzigd.
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
sardonis
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 18:34
Locatie: N51 02.572 E5 34.944

Re: Triangel



Bericht door sardonis »

.
Laatst gewijzigd door sardonis op wo 05 sep 2018, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Triangel



Bericht door isoplus »

Dus om de vraag van Gommel te beantwoorden kan ik zelf stellen dat je soms geluk hebt en soms gewoon pech wat het buitenland betreft.
In het buitenland kan je aan de betreffende controle-ambtenaar de papieren laten zien die fabrikant je bij de triangel levert, bij een zelfgemaakte triangel mag/moet je dan formeel het constructiedossier wel bij je hebben in de taal van die ambtenaar. De papieren van de fabrikant hebben geen enkele rechtsgeldigheid en de fabrikant is ook op dit forum al meermalen verzocht met goedkeuringspapieren te komen.
Tot op heden is dat nog niet verschenen!
Bij aanhouding leidt het in ieder geval in Spanje en Portugal tot discussies met het gezag, over een boete heb ik nog nooit iets gehoord, wel van afkoppelen en dat kan toch wel lastig zijn omdat je dan ineens met twee auto's onderweg bent die beide bestuurd moeten worden en van brandstof voorzien moeten worden (vermoeidheid en kosten).
Onze Engelse kennissen, die met een triangel een Toyota trekken, zeggen elke reis wel een keer zo'n discussie te hebben met een controleur, soms resulteert dat in afkoppelen en dan rijdt moeders de auto 100 km verder en gaat het spul weer aan de triangel.
Overigens klaagt deze Engelsman over extreme slijtage aan de voortrein van de Toyota.
Voor de ombouwkosten aan je kleine auto en de kosten van een triangel kan je een tijd een auto huren.
Wij hebben de triangel diep wegeborgen, twee prima elektrische fietsen gekocht en de aanhanger en luxe auto blijven tegenwoordig gewoon thuis.
Rustig overwinteren in het zuiden zonder gedoe :thumbup:
Maar met een aanhanger of triangel met auto rijden vond ik geen bezwaar hoor, alleen het gedoe er omheen vond/vind ik vervelend worden.
Dus laat je niet weerhouden maar besef dat je in het buitenland tegen controles aan kan lopen waarbij je op zijn minst moet afkoppelen als je de ambtenaar niet kunt overtuigen.
Plaats reactie