Wielbouten Fiat Ducato 250

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door Huub56 »

Het maakt niet uit of het 140 of 160nm is maar het maakt wel uit dat alle 5 de bouten met dezelfde kracht worden vastgezet.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door gjvonk »

Juist, en om dat laatste voor elkaar te krijgen, heb ik een momentsleutel gekocht.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door Marco Polo »

Komt het verhaal van Nico weer om de hoek kijken ;-)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door de Jonckheer »

Klopt, je kunt ze met de hand allemaal even vast aantrekken. Gewoon, vast = vast. Ik heb er nog nooit wat voor velg dan ook mee verknoeid.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door gjvonk »

Helemaal.mee eens, maar ik vertrouw niet zo op mijn eigen gevoel in deze, daarvoor doe ik dit veel te weinig...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door @3 »

de Jonckheer schreef: Gewoon, vast = vast. Ik heb er nog nooit wat voor velg dan ook mee verknoeid.
Het gaat daarbij ook niet om de velg maar om het pasvlak en de remmen.
Ongelijk en onevenredig vastzetten geeft spanning in het montagevlak en remtrommels of schijven. Door het warm worden kan deze spanning oplopen en daardoor ovale trommels of kromme schijven veroorzaken.
Laatst gewijzigd door @3 op wo 20 jun 2018, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door Appiecamp »

Ook ik heb het altijd met de hand gedaan. (Wielbouten aandraaien bedoel ik 😉)
Maar vanaf dat ik een moment sleutel heb doe ik het daarmee.
Geeft me toch een prettiger gevoel.
En inderdaad hoe vaak doe je het dus ervaring is er niet.
Maar ieder zijn ding. 👍
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door Appiecamp »

Update.

Inmiddels door alle 5 gaten van de linkerzijde ( M14x1.5 ) een tap gedraaid.
3 gaten gingen vrij makkelijk.
2 gaten was het laatste stuk van het draad slecht ( roest, beschadigd ).
ook op de bouten was zichtbaar dat het draad niet lekker was aan het eind.
de achterkant van de bouten komen ook gewoon in contact met vocht als het wiel gemonteerd is.
misschien roest de bout en draad vanaf de achterkant?
of de 2 bouten zaten niet vast met de zelfde moment?
dan zouden ze vaster hebben gezeten en daardoor draad beschadigd zijn?
zeg het maar... :think:

In ieder geval lopen het draad weer lekker en zitten nieuwe bouten in.
Nu rechts nog.
motorrat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 22:24

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door motorrat »

Iemand enig idee of de wielbouten van een 250 ook bruikbaar zijn voor een 244? lengte is iets verschillend maar de kopmaat ook.
Plaats reactie