welke navigatie?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
robinende
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 11:56

welke navigatie?



Bericht door robinende »

Hallo,
Ik ben van plan om een navigatie voor de camper te kopen maar zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer. Zoveel merken zoveel verschillende applicaties.

Ik rij hoofdzakelijk door west europa, verder vraag ik me af of de speciale camper applicatie van toegevoegde waarde is

Wat is jullie ervaring met welk merk, voor mij geld, niet teveel poespas geen applicaties die je toch niet gebruikt en een heel groot scherm vind ik ook niet echt belangrijk.

Misschien heeft iemand er nog een liggen die heel goed bevalt dan hoor ik het ook heel graag

Alvast bedankt gr, Robin
Gebruikersavatar
vim
Berichten: 1089
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 11:47
Locatie: ff onder rotterdam

Re: welke navigatie?



Bericht door vim »

Na jaren igo te hebben gebruikt heb ik nu de goedkoopste tomtom met levenslange update.
bevalt mij uitstekend.
Adriatik Vision 1 707 SG metallesderopenderaanenderinenderachter
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: welke navigatie?



Bericht door doov »

Garmin en geen namakers.
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: welke navigatie?



Bericht door Geert Huizing »

Robin,
Eerst voor jezelf duidelijk hebben wat je wil uitgeven voor een navigatie.
Garmin en TomTom zijn zonder meer goed.
Zelf heb ik een garmin, doet wat hij moet doen. Ik kan thuis op mijn laptop van te voren wat routes maken die we willen rijden en dan deze in de garmin zetten. Dat is wel prettig.
Speciale camperopties zoals afmetingen moet je niet zoveel waarde aan hechten, de kaartenbouwer moet namelijk de info van wegbreedtes, viaducthoogtes e.d. in het kaartmateriaal zetten, als dit er niet in staat kan de navigatie er ook niks mee.
Een wat groter scherm is wel prettig vind ik, omdat de navigatie in een camper vaak wat verder weg staat.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Berichten: 247
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 22:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: welke navigatie?



Bericht door BeakerFlo »

ik merk de afgelopen jaren dat er behoorlijk wat voorkeur is voor bepaalde apparaten.
Zelf ben ik ook een groot fan van Garmin. Maar ik hoor ook goede geluiden van Tom Tom.
Ook heb ik Navigon op de smartphone, maar die stopt er nu mee. Dat is weer een nadeel van apps op een telefoon. Alhoewel met Navigon ik niet echt moet zeuren, ik heb het 6 a 7 jaar kunnen gebruiken voor 1x een vast bedrag.

En als je een goed data abonnement heb op je mobiel, kan je eventueel ook Google maps gebruiken. Gratis, alhoewel ik er niet direct een fan van ben.

Je zult zelf even moeten gaan spelen met de apparaten, bijvoorbeeld bij Waypoint, Mediamarkt of kijk eens naar Mr.GPS op YouTube. Zie wat je er mee wil gaan doen en maak dan je keuze.

Ik zou sowieso wel opletten of je een life-time update er bij kan krijgen. ideaal om steeds up to date kaarten te houden. En het kost niet veel extra.
groet, Floris!

rondreizend in een VW Bus T3 Syncro uit 1988 afgewisseld met een Land Cruiser 90 met een daktent.
Meer over mijn bussen: http://beakerbus.nl
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: welke navigatie?



Bericht door jielus »

Ik ben ook een echte Garmin fan, toch zie ik steeds vaker van die goedkope Chinezen voorbij komen. Dan via Amazon.de! Zou ik best een willen proberen voor een € 50,- a € 80,- voor een mooi groot scherm. De kaarten zijn dan gratis via Open Street Map.

Ieder zijn ding! Kosten gaan wel voor de baten uit!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: welke navigatie?



Bericht door Face »

Persoonlijk ga ik voor Garmin
Heb een 3597 en een 2699
Bevallen prima.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: welke navigatie?



Bericht door Sandor Gora »

In mijn camper zat al een navigatie ingebouwd (Snooper), die het (nog) doet, al is het soms met kuren.
Het vervelendste is de slechte zichthoek, met een beetje zon zie ik niet veel en moet m'n partner echt helpen kijken.
Dus ik zou je aanraden: let vooral goed op de zichthoek, of je een duidelijk scherm hebt.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Berichten: 247
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 22:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: welke navigatie?



Bericht door BeakerFlo »

Mocht je nou voor Garmin kiezen...
Zelf heb ik een
Zümo voor op de motor
GPSMap 276c voor het busje/camper
Oregon voor het wandelen

GPSMap is fantastisch als je handig bent met apparaten.
Anders is een Nüvi of Zümo weer beter, dat is wat makkelijker in de omgang.

Ik kan me zomaar voorstellen dat TomTom of elke andere fabrikant dat ook heeft.
groet, Floris!

rondreizend in een VW Bus T3 Syncro uit 1988 afgewisseld met een Land Cruiser 90 met een daktent.
Meer over mijn bussen: http://beakerbus.nl
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: welke navigatie?



Bericht door johan1950 »

Begonnen met een Mio Digiwalker.
Goede ervaringen mee. Grootste probleem waren de dure updates waardoor we nogal eens achterliepen.
Nadat de support van Mio stopte een patch geïnstalleerd waardoor de WinCE toegankelijk werd en we Igo konden gebruiken.
Igo beviel ons erg goed, ook omdat er in het programma zelf veel is in te stellen.
Na 13 jaar was de Mio aan vervanging toe. Niet omdat het apparaat niet meer werkte maar in de camper was het kleine schermpje door de grotere afstand slecht afleesbaar.
Door de vele positieve verhalen besloten we over te stappen op Garmin.
Onze keuze viel op de Garmin Nuvi 2545 LMT. We konden gebruik maken van een aanbieding, dus direct maar drie besteld, ook voor onze kinderen.
Wat een teleurstelling. Twee van de drie Nuvi's vielen regelmatig uit. Binnen de garantieperiode zijn de twee Nuvi's on totaal zeven keer vervangen maar het probleem bleef bestaan en na de garantie periode was Garmin niet meer thuis.
Als opvolger een 5" Chinees gekocht waar IGO Primo op staat. Tot nu toe brengt dit systeem ons probleemloos overal in Europa.
Als je zelf een beetje handig bent met een computer is een WinCE of Android tablet waar IGO op staat een perfecte oplossing. Altijd kaartupdates beschikbaar en heel veel zelf in te stellen.
De Mio doet nog steeds dienst in onze personenauto en werkt na 18 jaar nog steeds perfect met IGO PRIMO.
De Nuvi's doen geen dienst meer.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: welke navigatie?



Bericht door faalhaas »

Wij hebben jarem geleden de losse systemen de deur uit gedaan. Nadat de vaste inbouw (Becker) geen kandidaat meer was.

Garmin, OmOm etc geprobeerd. Allemaal te traag en te omslachtig. We zijn nu 100% over op Google Maps met (indien nodig/gewenst) een Google MyMaps overlay er overheen.

Integratie met CC is prima. ASCI app geeft veel te weinig opties en het zoeken van een camping gaat beter via Maps dan via die ASCI app.

Zeker nu de databundels Europees zijn erg fijn, eventueel kan je kaarten downloaden mocht je databundel volledig online gebruik niet toestaan.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: welke navigatie?



Bericht door travelscout »

Nog meer bomen voor je bos:

viewtopic.php?f=13&t=8462510&p=1691478& ... f#p1691478

Ieder systeem heeft wel zijn eigen specifieke voor en nadelen.
Paul.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: welke navigatie?



Bericht door blizard »

Ik ben net overgestapt op Sygic.
Ze gebruiken de tomtom kaarten, en is veel goedkoper.
Het voordeel is dat als je de app versie hebt, deze ook op andere apparaten kunt installeren zonder verdere kosten.
Nadelen loop ik ook tegenaan.
Voor het plannen gebruik je dan Sygic travel, dit is echt waardeloos.
Je kan een van-naar opgeven, maar voor de camper wil ik route alternatieven, zoals snelwegen vermijden. Optie is er niet. Ja, je kan als je de route hebt opgeslagen, en op je geopende apparaat weer naar boven hebt gehaald, de route dan wel wijzigen, maar ik wil dat eerder doen.
De helpdesk is er gewoon niet.


Verder werkt het naar behoren, dus als je meerdere android/mac apparaten hebt, is dit misschien een optie.

De oude TT 940 gaat in ieder geval ook mee :-B
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: welke navigatie?



Bericht door herbybg »

En ik gebruik een 7"tablet met AVinput voor de achteruitrijcamera, een echte chinees!
iGO MyWay erop en het is een droom. Je kan van alles en nog wa instellen en updaten; zowel kaarten als POI's!
Rekensnelheid is toppie, geen extra rondjes rijden op rondepunten, terwijl ie moet rekenen en er bijna niet uit geraakt!
Nadeel van den chinees is :
1/ veel te zwak audio als je met venster open rijdt (kan prima via autoradio)
2/ Kontrastrijkdom van scherm ivm een Garmin is minder
Maar wel brede kijkhoek en vlot leesbaar

Toch, moest ik terug een kopen zou weer een chinees zijn met ANDROID EN iGO erop (@ 100$ )
Plaats reactie