Trillingen na grote beurt

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Trillingen na grote beurt



Bericht door sweetspeed »

Eigenaardig. Mijn Pilote integraal op basis van een C25 td heeft sinds gisteren een nare trilling in het stuur. Precies op de kruissnelheid 100-110kmh.
Dit is ontstaan na een grote beurt waarbij tevens distributie, achterste baksteun en koppeling zijn vervangen (zéér grote beurt zeg maar).
Onze camper was wel wat gevoelig voor kleine oneffenheden maar trillen daar was nooit sprake van, ik kon deze lobbes met één vinger besturen zeg maar.

De beurt is uitgevoerd bij een - op het forum - bekend en gerespecteerd adres.
Ik ben na een paar km snelweg omgedraaid en men heeft meteen de oorzaak proberen te ontdekken. Daar bleek dat de linker aandrijfas forse speling had en er ook olie langs lekte ondanks nieuwe keerringen. Maar het is dan toch wel opmerkelijk dat ik voorheen nergens last van had?
De as is vervangen door een andere en de wielen zijn opnieuw gebalanceerd. Ik heb alleen extra hoeven betalen voor de as, niet voor de montage.
Veel keus had ik ook niet, zo wegrijden was geen optie dus dit leek me een fair voorstel.
Het probleem is wel een heel stuk minder maar het is nog steeds niet zoals het voorheen was en dat is toch wel spijtig als je net voor je gevoel "alles" hebt laten aanpakken.
Er is bij de beurt niets gedaan waardoor de geometrie is veranderd.
Iemand nog suggesties waar het aan zou kunnen liggen ?
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Trillingen na grote beurt



Bericht door Huub56 »

Vreemd dat ze dat naderhand pas vonden van die aandrijfas want die hebben ze moeten verwijderen om de koppelingsplaat te vervangen!
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Trillingen na grote beurt



Bericht door Bakkertjes »

misschien dat de nieuwe steun de trillingen beter doorgeeft :-B
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Trillingen na grote beurt



Bericht door macfocus »

Koppelingsplaat niet gecentreerd?
Wellicht dat daar iets niet goed zit?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Trillingen na grote beurt



Bericht door Kroppie »

als het minder werd na het vervangen van een aandrijfas, verwacht ik niet dat het in de koppeling zit, was de vervanger een nieuwe?, of een gebruikte.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Trillingen na grote beurt



Bericht door macfocus »

Daar heb je en punt, maar het ligt dicht bij elkaar, dus wilde hem toch even benoemen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Trillingen na grote beurt



Bericht door sweetspeed »

Ik denk niet dat het de koppeling is, je voelt het namelijk echt alleen op snelheden vanaf ca 100kmh
De as is een vervangen door een gebruikte dus wellicht is die beter maar niet goed genoeg, dat zou kunnen inderdaad.
We gaan nog maar eens terug ermee
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Trillingen na grote beurt



Bericht door hathi »

Waarom een gebruikte as,zo duur is een nieuwe niet,nu heb je dubbel Werk,dus duurder uit,
Hans
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Trillingen na grote beurt



Bericht door sweetspeed »

Ik ga af op het advies vd vakman. As kostte 100,= overigens
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Trillingen na grote beurt



Bericht door @3 »

Ik denk dat het gewoon wielonbalans was.
bij inspectie is lekkage geconstateert en div reparatie/vervanging tegelijkertijd gebeurd. Dan is het moeilijk vast te stellen wat nu precies de oorzaak van wat was.
Dat is het nadeel wanneer geen goede diagnose wordt gesteld maar gelijk wordt begonnen met sleutelen. ;)
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Trillingen na grote beurt



Bericht door travelscout »

Ik kan me niet voorstellen dat ze bij het "- op het forum - bekend en gerespecteerd adres" ze je laten vertrekken terwijl er ernstige trillingen blijven, na de reparaties.

M.a.w., bel ze op en vraag daar om een oplossing.

Wil je dat niet:
Persoonlijk denk ik ik aan een onbalans in een voorwiel.
Verwissel één voorwiel met een achterwiel en probeer het uit.
Verwissel het tweede voorwiel en ........

Lukt het dan nog niet, wellicht kan een bedrijf met een rollenbank ontdekken waar het probleem zit.
Ik kan me het slecht voorstellen maar wellicht is er iets niet helemaal goed vast gezet.
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Trillingen na grote beurt



Bericht door kampo »

Blijkbaar waren er veel en verschillende problemen aan je voertuig.
Dat kan ik opmaken uit je verslag.
Het zijn er misschien zo veel dat ze niet allemaal in één keer kunnen worden ontdekt en opgelost.
Een C25 is een ouder voertuig en we weten niet of het in goede staat is of tot op de draad versleten.
Als het een bekend en goed sleutel bedrijf is waar je de werken aan hebt uitbesteed dan zou ik dit met hen gaan bespreken.

Zo een verhaal mag je op een forum lanceren maar het zal je niets iets opleveren.
Op basis van veronderstellingen en gedeeltes van informatie gaat niemand hier kunnen helpen.
Dat zal anders zijn als een diagnose expert je voertuigproblematiek grondig gaat onderzoeken.
Het stellen van een diagnose daar is men soms een hele dag mee bezig, op het voertuig.
Ik wens je wel veel succes in het vinden van een oplossing.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Trillingen na grote beurt



Bericht door myway »

macfocus schreef:Koppelingsplaat niet gecentreerd?
Wellicht dat daar iets niet goed zit?
Wat moet ik mij daar bij voorstellen, niet gecentreerd??
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Trillingen na grote beurt



Bericht door Kroppie »

als de plaat niet gecentreerd zou zitten, wat (bijna) onmogelijk is , dan zou de trilling toerental afhankelijk zijn en niet snelheidsafhankelijk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie