Wij gaan nooit in de winter met de camper weg, maar onze in Barcelona wonende zoon trouwt deze winter daar. Wij zijn dus van plan per camper te gaan.
Als de temparatuur ‘s nachts onder de 5 graden zakt nemen wij aan dat we dan de kachel aan moeten doen om te voorkomen dat het water uit de boiler loopt. Hebben jullie nog andere tips hier voor?
Vraag automatische waterafvoer bij koude temperatuur
Re: Vraag automatische waterafvoer bij koude temperatuur
Flink wat zout in je grijswatertank om te voorkomen dat die bevriest.
Antivries in je ruitensproeier.
Propaan en geen butaan in je gasflessen.
Wij zetten de kachel 's nachts op 12 graden, ook voor ons eigen comfort.
Antivries in je ruitensproeier.
Propaan en geen butaan in je gasflessen.
Wij zetten de kachel 's nachts op 12 graden, ook voor ons eigen comfort.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Vraag automatische waterafvoer bij koude temperatuur
Wat Evert aangeeft doen wij ook, wij kunnen alleen geen exacte temperatuur instellen: onze verwarming gaat 's nachts op stand 2, als we op een officiële CP staan, dekken we ook de cabineruiten af met een buiten isolatie (binnen kan ook). Een oude slaapzak over pedalen en de onderkant van de cabine portieren scheelt ook nog als het 's nachts kouder wordt dan 5° C.
Buscamper fan
Re: Vraag automatische waterafvoer bij koude temperatuur
We hebben geen extra isolatie in de cabine en doen alleen de plissé's voor de voor- en zijruiten dicht. Ik heb wel eens gedacht over een gordijn tussen de cabine en het woondeel, maar daar is het nog niet van gekomen.
Afhankelijk van het tijdstip en de route door Frankrijk moet je misschien aan winterbanden en/of sneeuwkettingen denken.
Afhankelijk van het tijdstip en de route door Frankrijk moet je misschien aan winterbanden en/of sneeuwkettingen denken.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Vraag automatische waterafvoer bij koude temperatuur
Zolang het nog niet echt vriest, maar het s'nachts wel zo koud kan worden dat de vorstbeveiliging het water weg laat lopen blokkeer ik het veiligheidsventiel. Kan met een wasknijper, o.i.d., maar met mijn systeem brandt er binnen een rood ledje op een opvallende plaats. Desalnietemin blijft het oppassen, maarja een lege watertank is ook vervelend als het niet echt functioneel is. Overigens lijkt mij in zuid europa de kans niet erg groot dat de boel bevriest.
Re: Vraag automatische waterafvoer bij koude temperatuur
De nieuwe Truma vorstbeveiliging kan je niet blokkeren.
Als het zo koud wordt, dat de vorstbeveiliging open gaat, kan het natuurlijk ook toevallig een keer vriezen. Die marge is er niet voor niets.
Als het zo koud wordt, dat de vorstbeveiliging open gaat, kan het natuurlijk ook toevallig een keer vriezen. Die marge is er niet voor niets.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Vraag automatische waterafvoer bij koude temperatuur
Ik rij al jaren in december via Spanje naar Portugal, geen enkel probleem, de verwarming zet je gewoon op 10 graden en even testen of overal die klepjes open staan. De cabine verwarming zet je op recirculatie, dat scheelt tocht.
Heb je geen verwarmde afvalwatertank, dan laat je dat ding gewoon leeg (als je staat zet je even een emmer onder).
Vertrouw je de verwarming niet, dan tap je gewoon alles af en neemt een plasticcontainer water mee in de cabine. De boiler kan je maar eenmaal stuk laten vriezen en dat is een vervelend grapje.
Heb je geen verwarmde afvalwatertank, dan laat je dat ding gewoon leeg (als je staat zet je even een emmer onder).
Vertrouw je de verwarming niet, dan tap je gewoon alles af en neemt een plasticcontainer water mee in de cabine. De boiler kan je maar eenmaal stuk laten vriezen en dat is een vervelend grapje.