DOT code banden
DOT code banden
Wij moesten onderweg in Frankrijk onverwacht nieuwe achterbanden laten monteren. Na wat zoeken vonden we een garage die twee continental Vanco Camper banden had. Die zitten er nu zo'n drie weken op. Toen we daar nog eens goed naar keken bleek op de ene band de Dot code HWNT EFTO 2217 te staan (dus van week 22 2017, als ik het goed heb) maar op de andere staat alleen DOT HWNT EFTO, verder niets. Weet iemand wat dat kan betekenen? Alvast bedankt.
Re: DOT code banden
ook aan de andere wang/kant van de band gekeken?, staat vaak maar aan 1 zijde.(niet aan de binnenzijde)
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: DOT code banden
Bedankt. Nee de binnenkant heb ik nog niet bekeken. Moet ik er onder kruipen, of het wiel demonteren. Als de code daar staat betekent dat dan dat de band verkeerd is gemonteerd?
Re: DOT code banden
Niet als er geen richtingspijl op staat
Re: DOT code banden
is niet noodzakelijk dat de code aan de buitenzijde staat, band of wiel hoeft niet eraf , wel ff bukken met een zaklamp voor wat licht in de duisternis, want je zoekt naar zwarte cijfers op een zwarte ondergrond in een donkere omgeving.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: DOT code banden
Bij mij is dat ook zo, op de Bridgstone voorbanden staat op de rechterband DOT0512 aan de buitenkant maar op de linkerband aan de binnenkant.
Maar wat ik weer vreemd vind is dat mijn bus van 2011 is en de achterbanden zijn van Continental met DOT4110
Banden dus ouder dan de bus zelf.
Kan iemand dat verklaren ?
Maar wat ik weer vreemd vind is dat mijn bus van 2011 is en de achterbanden zijn van Continental met DOT4110
Banden dus ouder dan de bus zelf.
Kan iemand dat verklaren ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: DOT code banden
Banden hebben even op voorraad gelegen dus, niks aan de hand.
Re: DOT code banden
Vermoeden had ik ook al maar wel jammer want ze hebben nog goed profiel maar de verzekering accepteert geen banden van 7 jaar en ouder wat overigens wel begrijpelijk is maar nu moet ik ze dit jaar al vervangen en anders had ik nog een jaar door kunnen rijden
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: DOT code banden
Dat kan ik me voorstellen idd.
Maar kijkt de verzekering dan naar de montagedatum (factuur) of DOT code?
Factuurdatum zou realistischer zijn, banden verouderen totaal niet (of iig verwaarloosbaar) wanneer ze een jaartje op de juiste manier opgeslagen worden.
Overigens wel blij dat m'n verzekering wat minder innige banden met de bandenhandel lijkt te hebben en die eisen niet stelt. Maar goed, dan valt die 7 jaar nog mee. Hoor ook wel 's dat ze over 5 jaar lopen te blaten....
Maar kijkt de verzekering dan naar de montagedatum (factuur) of DOT code?
Factuurdatum zou realistischer zijn, banden verouderen totaal niet (of iig verwaarloosbaar) wanneer ze een jaartje op de juiste manier opgeslagen worden.
Overigens wel blij dat m'n verzekering wat minder innige banden met de bandenhandel lijkt te hebben en die eisen niet stelt. Maar goed, dan valt die 7 jaar nog mee. Hoor ook wel 's dat ze over 5 jaar lopen te blaten....
Laatst gewijzigd door KTManiac op di 03 okt 2017, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DOT code banden
Blijkbaar doet camperverzekerd dat wel.
Maar geef me ook wel een goed gevoel dat er goede banden onder liggen al is het jammer dat het nu al moet.
Maar geef me ook wel een goed gevoel dat er goede banden onder liggen al is het jammer dat het nu al moet.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- Bas vd laar
- Berichten: 6341
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: DOT code banden
Dat gezeur over die banden altijd, ik zou naar een andere verzekering gaan.
Zelfs banden van 15 jaar oud kunnen nog perfect zijn.
Zelfs banden van 15 jaar oud kunnen nog perfect zijn.
Re: DOT code banden
Ik vind het terecht dat de banden goed moeten zijn en dat daar op gelet wordt door de verzekering maar om alleen naar de DOT te kijken vind ik doorslaan, nu moeten 4 banden vervangen worden die er goed uitzien, geen droogte scheuren hebben en ze hebben een goed profiel.
Ik heb er een foto van gemaakt en wil graag jullie mening weten voor ik in ga op de eisen van camperverzekerd want die eisen dat banden maximaal 6 jaar oud mogen zijn.
Boven zijn de voorbanden van 0512 met 4,5mm profiel en onder de achterbanden van 4110 met 7mm profiel
Ik heb er een foto van gemaakt en wil graag jullie mening weten voor ik in ga op de eisen van camperverzekerd want die eisen dat banden maximaal 6 jaar oud mogen zijn.
Boven zijn de voorbanden van 0512 met 4,5mm profiel en onder de achterbanden van 4110 met 7mm profiel
- Bijlagen
-
- ASIcombine_images.jpg (99.97 KiB) 1355 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: DOT code banden
Juist Bas,maar het ergste is nog,straks word het weer als norm gehanteerd,terwijl dit in NL de APK dient te zijn ,het zijn allemaal trucjes om niet,of minder uit te hoeven keren...,,en het woekert maar door,net zoals de z.g.verplichting van winter banden in (D) die er ook niet is
Hans
Re: DOT code banden
Wat mij betreft is het doodzonde om die Bridgestone banden te vervangen, maar ja, het is een beetje een hype geworden, dat na 6 jaar vervangen, zelfs bij sommige verzekeraars inmiddels.
Als je dan ziet hoe het in met name bij de OV bussen gaat, banden worden daar vele jaren gebruikt, steeds weer wordt er een nieuw loopvlak opgelegd. En als je dan bedenkt dat het om personenvervoer gaat, dan is veiligheid blijkbaar geen enkel probleem.
Verouderen van rubber zou toch net zo snel moeten gaan bij bus banden als bij camper banden?
Als je dan ziet hoe het in met name bij de OV bussen gaat, banden worden daar vele jaren gebruikt, steeds weer wordt er een nieuw loopvlak opgelegd. En als je dan bedenkt dat het om personenvervoer gaat, dan is veiligheid blijkbaar geen enkel probleem.
Verouderen van rubber zou toch net zo snel moeten gaan bij bus banden als bij camper banden?