Wielbouten Fiat Ducato 250

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Wielbouten Fiat Ducato 250



Bericht door gsm »

Ik heb met een verlengstuk van 70cm op een dopsleutel de wielbouten met piepen en kraken los gekregen van onze Ducato geen maxi maar nu moeten ze weer vast en volgens mij moet dat met 160Nm. Bij controle bij het los draaien stonden over de 210Nm.
Hoe nauw let dat ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6349
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door rongreven »

Ze geven het niet voor niets aan.
Ik zou 160 nm aanhouden.
Bij mij is het 190 nm en dat is strak zat.
Te strak kan de conische verbinding aantasten.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door Marco Polo »

Vorig jaar gevraagd voor een maxi met 16" LM velgen,

Antwoord van Fiat:
Naar aanleiding van uw e-mail inzake het aanhaalmoment van de Fiat Ducato, willen wij u graag als volgt informeren.
Het aanhaalmoment voor de wielbouten is: 162 – 198 Nm.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door Kroppie »

en een losbreekmoment is altijd hoger dan een vastzetmoment, statische wrijving of dynamische wrijving.

en zorg met vastzetten voor een schone roestvrije schroefdraad, ik vet het draadgedeelte in met wat kopervet, sommigen doen dat niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door gsm »

Ik wilde het e.e.a. controleren en dan gelijk de bouten invetten met kopervet maar ik schrok er van hoe vast die zaten, met een gewone kruissleutel geen beweging in te krijgen dus vandaar de 21mm dop met verlengstuk en dan mijn hele gewicht stotend er op kreeg ik er beweging in. Met mijn momentsleutel tot 210Nm was er geen beweging in te krijgen.
Maar goed ik heb ze los gekregen remmen gecontroleerd en alles schoongemaakt incl. de stalen velgen, bouten ingevet en er weer op gedraaid met 200Nm maar dat is misschien dus wel iets te strak.
Ik denk dan dat 180Nm ruim voldoende is of toch maar 160Nm aanhouden ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door Toon »

Hier ook
Afgelopen week de achterwielen er af gehad die zatten er na de winterbanden wissel een maand of 3 op
En netjes met 160 Nm vast gezet
Ook met een pijp van 70 A 80 cm met veel moeite los gekregen
Na aanschaf van de camper in december 2015 thuis ook de winterbanden er onder willen zetten
Toen kreeg ik ze echt niet los
In de garage hadden ze er zelfs nog moeite mee
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Doeke
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 jul 2017, 11:55
Locatie: Nulland

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door Doeke »

Je moet ook altijd wat kopervet aan de coniche kant doen.
Gaan ze altijd weer normaal los.

Doeke
Wat je niet hebt meegemaakt ... kun je ook niet weten
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door gsm »

Bedankt voor de informatie :bow: en ik heb ze vast gezet met 160Nm :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6349
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door rongreven »

Je kan ze controleren door met de momentsleutel op 160nm weer los te draaien.
Dat moet dan lukken.
En na 100 km natrekken.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door Kroppie »

dan zal je merken dat je met losdraaien meer kracht/moment nodig hebt dan met vastzetten.
zoals genoemd, verschil tussen statische en dynamische wrijvingscoefficient.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
HAK
Berichten: 201
Lid geworden op: do 03 mar 2005, 8:48
Locatie: ASSEN

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door HAK »

Wel een laat antwoord maar ik kan het niet laten;
Het aanhaalmoment van de wielmoeren of wielbouten is gebaseerd op schoon en droog schroefdraad!!!
Dus alleen schoonmaken en eventueel ontroesten en dan monteren.
Dus geen vet of wat dan ook op de draad smeren.
Door het vet of olie of wat dan ook wordt de wrijving van het schroefdraad dusdanig verlaagd dat het aanhaalmoment wat ingesteld wordt op de momentsleutel zeer ruim wordt overschreden.
Het werd door iemand bij mij in de werkplaats (transportbedrijf met zware vrachtwagens) bij herhaling toch gedaan waardoor we na een aantal keren wielen wisselen, een groot aantal van de wielbouten en moeren konden vervangen omdat de draad finaal over de kop gedraaid was.
Doe hier je voordeel mee...
We are far beyond "1984"

The Earth does not belong to us
we belong to the Earth
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door Kroppie »

ik doe met vet op de draad en dan het aanhaalkoppel op 140Nm.p.v. 160Nm al 28 jaar , maar ik ben ook al 69 jaar stront eigenwijs, maar de bouten gaan bij mij normaal los(nee niet tijdens het rijden :) )

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door gjvonk »

Mijn nieuwe velgen (16 inch, maxi chassis) worden vastgezet met 180Nm en bij montage van lm velgen is keramisch vet beter dan kopervet heb ik mij laten vertellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wielbouten Ducato 250



Bericht door Kroppie »

ik doe kopervet ,maar indien niet bij de hand ,dan elk vet wat voor de hand is, ALLE boutjes en schroeven gaat bij mij een beetje vet/vaseline aan, niet alleen voor de wielen maar voor Alles.

ook die plastic delen die zo mooi met klik vastzitten en met krak los gaan, beetje vaseline aan de lipjes/rubbertjes en ze gaan indien ooit nodig weer klik los ook.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie