Banden keuze: Pirelli Carrier
Re: Banden keuze: Pirelli Carrier
Peter,
Ik heb even gekeken bij Pirelli, is dat een M+S band?
Dit in verband met in de wintermaanden naar Duitsland?
Ik kon het in de beschrijving niet vinden?
Ik heb even gekeken bij Pirelli, is dat een M+S band?
Dit in verband met in de wintermaanden naar Duitsland?
Ik kon het in de beschrijving niet vinden?
Groet, Ron Greven
-
- Berichten: 6025
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
- Locatie: Best (NBr)
- Contacteer:
Re: Banden keuze: Pirelli Carrier
Ik heb geen winterband of all season nodig ,ik ga s`winters niet weg met de camper dus ga voor zomerbanden.
Als je google kom je deze tegen
Als je google kom je deze tegen
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Banden keuze: Pirelli Carrier
Ja dat is toch een scherpe prijs Peter.
En ik betaalde bij dat bandenbedrijf, vlak bij Welschap, € 12.00 per wiel voor opleggen en balanceren.
Kun je toch een leuke cent in je zak houden.
En ik betaalde bij dat bandenbedrijf, vlak bij Welschap, € 12.00 per wiel voor opleggen en balanceren.
Kun je toch een leuke cent in je zak houden.
-
- Berichten: 6025
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
- Locatie: Best (NBr)
- Contacteer:
Re: Banden keuze: Pirelli Carrier
Deze zaak heeft liever dat je terug komt ook voor andere dingen zoals tanken, liever minder verdienen per klant als geen klant
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Banden keuze: Pirelli Carrier
Ja Peter je moet het helemaal zelf weten natuurlijk.
Maar als ik hier kijk;
https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/ ... ologation=
Dat is €91.90 per stuk x4 = € 367.60 voor de banden.
Er opleggen is dan 4 x € 12.00 = €48.00 (prijs van oktober 2016) met balanceren en zo.
Is dan totaal € 415.60.
Of via je eigen bandenman = 4 x € 130.00 = €520.00
Ja toch een leuk prijsverschil van €104.40
Wat is wijsheid
PS ik zie deze banden zelfs al voor € 86.00 op internet staan.
Wordt het verschil nog groter.
Maar als ik hier kijk;
https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/ ... ologation=
Dat is €91.90 per stuk x4 = € 367.60 voor de banden.
Er opleggen is dan 4 x € 12.00 = €48.00 (prijs van oktober 2016) met balanceren en zo.
Is dan totaal € 415.60.
Of via je eigen bandenman = 4 x € 130.00 = €520.00
Ja toch een leuk prijsverschil van €104.40
Wat is wijsheid
PS ik zie deze banden zelfs al voor € 86.00 op internet staan.
Wordt het verschil nog groter.
-
- Berichten: 6025
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
- Locatie: Best (NBr)
- Contacteer:
Re: Banden keuze: Pirelli Carrier
Ik heb nog niks besteld dus kan nog alle kanten .
Toch bedankt voor de tip
Toch bedankt voor de tip
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Re: Banden keuze: Pirelli Carrier
Beste Hoekies,
De camper banden kunnen o.a. een hogere bandendruk aan. In mijn geval moest volgens de (camper)fabrikant de achterste band 5.5bar druk hebben. De gewone Pirelli Carrier kon maar tot 4.5bar, de Carrier Camper kon tot 5.5bar/80PSI. Bij Michelin en Continental was dat ook het geval.
Mogelijk zijn er nog meer verschillen (bv. lang stilstaan, UV bestendigheid)
André
De camper banden kunnen o.a. een hogere bandendruk aan. In mijn geval moest volgens de (camper)fabrikant de achterste band 5.5bar druk hebben. De gewone Pirelli Carrier kon maar tot 4.5bar, de Carrier Camper kon tot 5.5bar/80PSI. Bij Michelin en Continental was dat ook het geval.
Mogelijk zijn er nog meer verschillen (bv. lang stilstaan, UV bestendigheid)
André
de hoekies schreef:Onze camper is een bus-model dus zonder camperopbouw.amyl schreef: Let op dat je niet de Carrier (zonder 'Camper') koopt, die zijn minder geschikt voor een camper.
André
TEC 582TI
Als een bedrijf met een bedrijfswagen banden gaat bestellen zal hij waarschijnlijk geen "camper"banden er onder laten leggen
Maar ik ben benieuwd waarom die minder geschikt zouden zijn ??
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Banden keuze: Pirelli Carrier
Camper banden
Niet slechter, maar ook niet beter als
Gewoon marketing ,verkoop praat
Niet slechter, maar ook niet beter als
Gewoon marketing ,verkoop praat
Re: Banden keuze: Pirelli Carrier
Cee Pee schreef:Asbelasting 1900kg dus per wiel 950kg is loadindex 106.
Omdat de achteras in de regel overbelast wordt kun je beter voor nog iets meer draagvermogen kiezen.
De 215/70R15 van je eerste keuze heeft LI 109 dus 1030 kg per band draagvermogen.
dit geeft net dat beetje meer reserve.
Mogelijk bij zware overbelading van de achteras zou dan zelfs de 4,5 of 4,8 bar nog niet genoeg zijn.
Maar dat zou dan op te vangen zijn door een beetje naar boven smokkelen met de druk ( vinden de bandenfabrikanten officieel niet meer goed tegenwoordig, alleen nog bij de speciale camperbanden, kijk daarvoor op de bandwang).
En de maximum load is uitgerekent voor 160km/u dus de lagere snelheid die je rijdt ( 130km/u??) geeft volgens de wetten van de natuur ook weer meer draagvermogen.
Continental zet soms op C-banden een 2e loadindex voor hogere of lagere snelheid, en dan staat de bandenfabrikant dus officieel dat meerdere draagvermogen voor lagere snelheid toe.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Banden keuze: Pirelli Carrier
Ik snap nooit niet waarom men banden er op wil die tot een hogere bandenspanning opgepompt kunnen worden.
De load index is hetzelfde als die van de lager max bandenspanning.
Het enigste wat de krijgt zijn harde stuiterbanden onder je camper.
Voordeel zie ik er niet in eerder nadeel.
Ik hoor ook dikwijls; Ja maar wij hebben Michelin er onder.
Ja en wat wil je daar mee zeggen
Dat ze duur zijn maar zijn ze beter
En een '' camperband'' met een loadindex van bv 112 kan het zelfde gewicht
aan als een C band (bestelwagen) met loadindex van 112.
De load index is hetzelfde als die van de lager max bandenspanning.
Het enigste wat de krijgt zijn harde stuiterbanden onder je camper.
Voordeel zie ik er niet in eerder nadeel.
Ik hoor ook dikwijls; Ja maar wij hebben Michelin er onder.
Ja en wat wil je daar mee zeggen
Dat ze duur zijn maar zijn ze beter
En een '' camperband'' met een loadindex van bv 112 kan het zelfde gewicht
aan als een C band (bestelwagen) met loadindex van 112.
Re: Banden keuze: Pirelli Carrier
Maar die hogere bandendruk dan de bijvoorbeeld 4,8 bar is om er voor te zorgen dat het hogere gewicht dan maximum load op de band, toch de zelfde invering geeft . Zelfde invering betekent naar mijn conclusies dat veerwerking/kussenwerking het zelfde is , dus bij dat overgewicht nog geen stuiteren.
Dit gaat dan op voor de achteras , die in de regel overbeladen is, voor de voorbanden kan je dan met een duidelijk lagere druk toe, soms wel 3,5 bar .
Heb de gewichten van de hoekjes ingevuld in mijn calculator.
Dus MTA voor 1750 kg en achter MTA 1900 kg en uitgegaan van de 215/70R15 * Plyrated dus AT 4,5 of 4,8 bar( beiden maar ingevuld dus 2 adviezen) moet dan even op bandwang nagezien worden welke het is voor de band die de Hoekjes kiezen.
Advies dan V 4 bar A 5 bar bij banden AT 4,5 bar.
Advies dan V 4,3 bar A 5,3 bar bij banden AT 4,8 bar.
Als de camper dan bij uitzondering toch achter minder dan 1900 kg er op heeft staan , dan zou dat wat gestuiter kunnen geven.
Bepaald met mijn campernorm dat te verwachten gewicht op voor as , zoals camper beladen kan worden, = MTM-/- MTA achter= 3500 kg -/- 1900kg= 1600 kg. waarvoor benodigde druk AT 4,5 bar wordt 3,8 bar en AT 4,8 bar wordt 4,1 bar.
Maar al dat ingeschat is gevaarlijk, alleen door te wegen , best per wiel, 2e beste per as , in de belading waarmee je rijdt,kan je mijn ongelijk bewijzen, en geeft 98% zekerheid over de gewichten, en kan je betere inschatting geven over gestuiter of niet.
Dit gaat dan op voor de achteras , die in de regel overbeladen is, voor de voorbanden kan je dan met een duidelijk lagere druk toe, soms wel 3,5 bar .
Heb de gewichten van de hoekjes ingevuld in mijn calculator.
Dus MTA voor 1750 kg en achter MTA 1900 kg en uitgegaan van de 215/70R15 * Plyrated dus AT 4,5 of 4,8 bar( beiden maar ingevuld dus 2 adviezen) moet dan even op bandwang nagezien worden welke het is voor de band die de Hoekjes kiezen.
Advies dan V 4 bar A 5 bar bij banden AT 4,5 bar.
Advies dan V 4,3 bar A 5,3 bar bij banden AT 4,8 bar.
Als de camper dan bij uitzondering toch achter minder dan 1900 kg er op heeft staan , dan zou dat wat gestuiter kunnen geven.
Bepaald met mijn campernorm dat te verwachten gewicht op voor as , zoals camper beladen kan worden, = MTM-/- MTA achter= 3500 kg -/- 1900kg= 1600 kg. waarvoor benodigde druk AT 4,5 bar wordt 3,8 bar en AT 4,8 bar wordt 4,1 bar.
Maar al dat ingeschat is gevaarlijk, alleen door te wegen , best per wiel, 2e beste per as , in de belading waarmee je rijdt,kan je mijn ongelijk bewijzen, en geeft 98% zekerheid over de gewichten, en kan je betere inschatting geven over gestuiter of niet.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Banden keuze: Pirelli Carrier
Ik heb eens ergens een gewoon bestelbusje zien staan met de camperbanden, en daar is niets mis mee.amyl schreef:Beste Hoekies,
De camper banden kunnen o.a. een hogere bandendruk aan. In mijn geval moest volgens de (camper)fabrikant de achterste band 5.5bar druk hebben. De gewone Pirelli Carrier kon maar tot 4.5bar, de Carrier Camper kon tot 5.5bar/80PSI. Bij Michelin en Continental was dat ook het geval.
Mogelijk zijn er nog meer verschillen (bv. lang stilstaan, UV bestendigheid)
André
de hoekies schreef:Onze camper is een bus-model dus zonder camperopbouw.amyl schreef: Let op dat je niet de Carrier (zonder 'Camper') koopt, die zijn minder geschikt voor een camper.
André
TEC 582TI
Als een bedrijf met een bedrijfswagen banden gaat bestellen zal hij waarschijnlijk geen "camper"banden er onder laten leggen
Maar ik ben benieuwd waarom die minder geschikt zouden zijn ??
Onder een caravan zouden ze ook wel mogen, kun je volkomen met toestemming van de bandenfabrikant, de druk boven de AT-druk voeren, om zo ook daar het overgewicht in te dekken.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
-
- Berichten: 6025
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
- Locatie: Best (NBr)
- Contacteer:
Re: Banden keuze: Pirelli Carrier
Het ging mij er om dat je als je een gewoon busje hebt wat je voor de zaak gebruikt daar doe je toch geen duurdere camperbanden onder maar gewoon de banden die eronder horen.
Dus waarom zou ik kiezen voor speciale camperbanden terwijl het een gewone bus is met een camperinrichting
Mijn idee was om daar de Pirelli Carrier onder te laten leggen en over dat merk en type vroeg ik info en die heb ik dankzij jullie gekregen waarvoor mijn dank
Dus waarom zou ik kiezen voor speciale camperbanden terwijl het een gewone bus is met een camperinrichting
Mijn idee was om daar de Pirelli Carrier onder te laten leggen en over dat merk en type vroeg ik info en die heb ik dankzij jullie gekregen waarvoor mijn dank
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)