vragen verzanden vaak in discussies en is niet prettig lezen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
ralf muller
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 okt 2014, 12:58
Locatie: Hoogvliet

vragen verzanden vaak in discussies en is niet prettig lezen

Bericht door ralf muller »

Het valt mij heel erg op dat er heel veel haantjes zijn op dit forum .
simpele vragen zijn niet meer leesbaar omdat er heel veel mensen zijn die hun nijd/jaloezie/frustratie/en nog erger hun mening waar niet altijd om gevraagd word overal op loslaten.

Een simpele vraag of tip van iets of iemand mond dan uit in de voors en tegens en evt frustraties over product instantie of merk .

Als ik een vraag zie staan dan wil ik deze graag lezen en de antwoorden tot me nemen . Helaas sneeuwt dit vaak onder in er niets toedoende one liners die kant nog wal slaan . Waar dan weer op gereageerd word door andere haantjes en uiteindelijk ben ik de vraag en het nuttige van de antwoord kwijt .

Frappant is dat de vraag dan i.v.m niet aantrekkelijke leesvoer een week later weer word gesteld . Omdat de vraag verzand in allerlei meningen.

Als iemand een vraag stelt met als inhoud mijn schotel met automaat doet het niet .
dan interesseert mij niet dat een hand bediende beter is . of dat een goed boek zoveel leuker is dan tv kijken . of dat cd het schotel merk of de deler een ............ is .

kijk voor de grap eens naar deze .
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8458406
7 antwoorden die niks te maken hebben met de boodschap .
ik wil antwoord van mensen die samen met mij naar een oplossing zoeken of mensen die een oplossing weten .Want ik heb namelijk een probleem
maar zoals eerder gezegd na 6 antwoorden beginnend met het woordje ik . ben ik hem al weer kwijt .

Het lijkt wel of dat iedereen wil laten zien wie de grootste heeft en het beste is . En zijn mening en kennis wil doordrukken .ook al slaat dit vaak kant nog wal .
Een antwoord als ik hoef geen zonnepaneel ik sta altijd op de camping . Als de vraag word gesteld kan ik nog een paneel bij kopen ? slaat echt nergens op en maakt het antwoord on overzichtelijk.
Het lijkt wel of er teveel mensen zijn die zich willen laten horen maar niks te zeggen hebben .

Neem eens een kijkje bij het caravan forum . Gebeurt daar ook maar is nog geen kwart van op het camper forum .

gr ralf
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: vragen verzanden vaak in discussies en is niet prettig l

Bericht door Toon »

het is en blijft een vraag stellen in een soort groep van mensen
daar kommen praktisch altijd meerdere antwoorden naar boven
ook komen daar nuttige en waardeloze opmerkingen naar voren
het is en blijft simpel
of je stelt je vraag aan een persoon waarvan jij denkt die weet er het meesten van en doet dat per PB
of je gooit het in de groep op een openbaar forum en je pikt er tussen uit wat je het beste lijkt
een nadeel van beide manieren
je krijgt nooit garantie dat het in jou geval ook werkelijk zal werken
en nog een dingetje
er zitten ook kippetjes tussen hoor :-B :-B
en loop je niet zomaar voorbij als die wat zeggen :lol3:
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: vragen verzanden vaak in discussies en is niet prettig l

Bericht door a90 »

* Alvast koffie en koeken klaarzet om deze draad te volgen :mrgreen:

Maar je hebt wel een punt, hoewel ik niet zoveel bijdraag (of bij kan dragen want ik ben nog aan het sparen voor een camper) lijken veel antwoorden vaak meningen die niet gerelateerd zijn aan de vraagstelling. Soms zie ik het ook dat gegeven antwoorden te kort zijn om goed te begrijpen (wat dan op zich wel weer jammer is)

Zonder de goegemeente hier tegen het hoofd te willen stoten komt het op mij vaak over dat campereaars best eigengereide mensen zijn die vaak geen blad voor de mond nemen en bovendien vaak graag wat willen vertellen. Dat gecombineerd met veel levenservaring (dat is een andere manier om aan te geven dat de gemiddelde leeftijd hier volgens mij best hoog ligt en 'jongeren' soms nog niet zoveel ervaring hebben) en de tijd die vaak niet genomen wordt om de hele draad te lezen, zorgt ervoor dat draadjes soms ontsporen in een brij van onsamenhangende postings of slechts zijdelings gerelateerde opmerkingen.

Soms best vermakelijk overigens en al met al steek je er vaak nog wel wat van op maar het brengt je als vraagsteller soms niet tot het gewenste antwoord.
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: vragen verzanden vaak in discussies en is niet prettig l

Bericht door blizard »

Je hebt wel een punt, maar laat ik het omdraaien:
De vraagstelling is vaak vaag, incompleet, of ik gooi dit maar in de groep, dan zie ik wel.
Bestwillende mensen proberen dan een zo goed mogelijk antwoord te geven, en zo mogelijk reageert TS dan niet meer..
Ik zie ook vaak dat TS helemaal niet heeft uitgezocht of hij/zij er zelf uitkomt, en dan krijg je dit.
Je kan alles gaan moderaten, maar dan is het geen forum meer maar een kennisbank of zo...

Persoonlijk vind ik de "zijsprongen"niet erg, het brengt me vaak op nieuwe ideeeen.

Resume: je hebt geen gelijk, dit is een forum.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: vragen verzanden vaak in discussies en is niet prettig l

Bericht door kampo »

Je hebt wel een punt en het is heel moedig om dat aan te kaarten…
Als ik de vergelijking maak met andere fora dan valt op:
- Het aantal oneliners is hier extreem
- Steeds dezelfde stokers zitten te wachten op een mogelijkheid om zich eens lekker te laten gaan.
- Veel hardere communicatie als op andere fora, af en toe ronduit grof en op de man, relatief weinig gevoel van vriendschap en verbondenheid.

Maar je kunt ook een hele lijst van positieve punten aan dit forum opstellen. Daar zou je kunnen inzetten dat de mod’s zich niet onnodig zitten te bemoeien met ieder onderwerpje dat voorbij komt.

Het blijft natuurlijk een forum en dat leeft van verschillen zoals in de maatschappij gebruikelijk.
Leeftijd, kennis en ervaring, budget, afkomst, opleiding enz…

En de extreme luiheid van zo een vraagsteller ...
Tja, met nog niet de helft van de noodzakelijke input kan je geen serieus antwoord verwachten.
Groeten Kampo
Jeetje
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 21:49
Locatie: Abcoude

Re: vragen verzanden vaak in discussies en is niet prettig l

Bericht door Jeetje »

Welkom op een forum!

Ik ben -onder andere- actief (én moderator) op het Peugeotforum (http://www.peugeotforum.nl) en actief op http://www.porscheforum.nl . Ook dat zijn -dus- automotive fora en het lijkt erop dat juist op dit soort fora topics nogal snel (soms na 1 of 2 posts) al uit de bocht gieren en off-topic gaan...

Er zijn naar mijn ervaring vaak 3 'karakters' aan te geven die ervoor zorgen dat het zo snel off-topic gaat:
(waarbij ik de benamingen van deze 'karakters' even chargeer)

- de 'grapjassen': forummers die denken dat ze in elk topic een grappige opmerking of woordspeling moeten plaatsen. Wellicht denken ze daardoor het topic 'luchtig' te houden, maar ze realiseren zich (vaak?) niet dat de topic-starter niet op grapjes zit te wachten als deze een serieuze vraag stelt, of naar nuttige informatie op zoek is.

* voorbeeld: vraag: 'welke schotel kan ik het beste aanschaffen?' antwoord: 'geen, ga gewoon lekker een boek lezen...' of (erger nog) 'wat dacht je van een shoarmaschotel?'

- de 'azijnpissers': forummers die denken een discussie (of zelfs de initiële vraag van de topicstarter) op scherp te moeten zetten door een vinnige opmerking te plaatsen. Door de woordkeuze wordt vaak een en ander zelfs nog verscherpt (c'est le tone qui fait la musique, n'est-ce pas?). Vervolgens willen ze nog wel eens olie op het vuur blijven gooien door -als ze op hun reactie worden aangesproken- andere forummers 'op hun plaats' denken te moeten zetten...

* voorbeeld: vraag: 'welke schotel kan ik het beste aanschaffen?' antwoord: 'schaf eerst eens een fatsoenlijke camper aan'

- de 'betweters': De forummers die als je iets op een andere manier doet dan zij, ze je dat zeker zullen laten weten en per definitie is dan de wijze waarop zij het doen beter (misschien zelfs wel de enige manier om het te doen). Andere zienswijzen en oplossingen worden acuut van de hand gewezen, als 'onzin' of onjuist bestempeld of zelfs naar het land der fabelen verwezen.

* voorbeeld: vraag: 'welke schotel kan ik het beste aanschaffen?' antwoord: 'helemaal geen schotel; ik kijk al jaren tv via wifi en dat geklooi met schotels is toch niet meer van deze tijd?'
Laatst gewijzigd door Jeetje op wo 08 feb 2017, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
... it's better to burn out, than to fade away...
Gebruikersavatar
actieradius
Berichten: 1448
Lid geworden op: vr 06 jan 2017, 7:47

Re: vragen verzanden vaak in discussies en is niet prettig l

Bericht door actieradius »

Grappig op ieder forum komt er regelmatig een topic als deze voorbij. Het is simpel, er zijn vele wegen naar Rome en het is zaak om voor jou het beste antwoord te kiezen. Soms wil je snel of via een mooie omweg in Rome komen aan jou de keus. Soms zegt iemand dat je niet naar Rome moet maar naar Parijs. Zelfs dit kan zinnig zijn. Voorbeeld onlangs had ik een topic gestart over welke soort lpg gasfles het beste was. Ben geëindigd met kunstof propaan gasfles. Moraal van het verhaal altijd open staan voor alle input.

Nog iets je hoeft niet alles te lezen[SMIRKING FACE]
Gebruikersavatar
Albertjan
Berichten: 259
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 8:12
Locatie: Meppel

Re: vragen verzanden vaak in discussies en is niet prettig l

Bericht door Albertjan »

Ben het met Ralf Muller eens.

Als ik een vraag heb, en dat is heel sporadisch, voeg ik er meteen de opmerking bij dat ik graag alleen een serieuze antwoord wil. :-B
In de meeste gevallen helpt dit wel en wordt op deze manier bespaard van allerlei niets ter zake doende opmerkingen.
Met vriendelijke groet,
Albert. (PA3GXD)
VW California T6.1 Ocean
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: vragen verzanden vaak in discussies en is niet prettig l

Bericht door Aardy »

Ben het met vorige schrijver eens :thumbup:

Echter, wanneer Ralf verwijst naar het Caravanforum, dan mag ik opmerken dat daar een andere cultuur heerst.
Als er daar een paar keer off topic of niet ter zake doende gereageerd wordt, gaat de bezem er door of wordt het onderwerp in de Babbelbox geplaatst.
Dat weerhoudt mensen soms om maar door te blijven gaan over niets ter zake doende bijdragen/oprispingen.

Ik vraag me af of je van het moderatie-team mag verwachten dat ze er zo dicht op zitten dat ze 24/7 actief zijn.

Mijn antwoord is: nee.
Niet alleen omdat mensen zich soms moeilijk kunnen neerleggen bij een besluit, maar ook omdat het modereren vrijwilligerswerk is.
Jeetje
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 21:49
Locatie: Abcoude

Re: vragen verzanden vaak in discussies en is niet prettig l

Bericht door Jeetje »

actieradius schreef:Nog iets je hoeft niet alles te lezen[SMIRKING FACE]
edit: je hoeft ook niet overal op te reageren...
... it's better to burn out, than to fade away...
Rolf t5
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 19:17
Locatie: Drenthe

Re: vragen verzanden vaak in discussies en is niet prettig l

Bericht door Rolf t5 »

EENS.

Op 1 uitzondering na is het wel zo dat er mensen reageren die onder de 1000 reply's hebben... Tekenend? Er zijn in het verleden al vaker van dit soort topics gestart. Wel is het zo dat je door niet te reageren op de offtopic reply je deze plaatsers "opvoed".

Ik volg de discussie en idd koffie en koek staan klaar, kijken tot hoeveel pagina's deze discussie leid. (ik zet in op 10)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: vragen verzanden vaak in discussies en is niet prettig l

Bericht door Bob Diesel »

In alles zit een kern van waarheid :crazy:
Maar :!: als het je niet bevalt :?:
waar om lees je het dan en reageer je ergens op

Ik kijk ook wel eens ergens anders
maar speel niet mee :wave:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: vragen verzanden vaak in discussies en is niet prettig l

Bericht door Nugget1 »

Ralf heeft gelijk. Te vaak zijn reacties geen mogelijke probleemoplossers voor de vragensteller, maar niet ter zake doende opmerkingen, al of niet goed bedoeld, die het forum geen goed doen.
Het zou zonde zijn als een zo groot en goed gelezen en vaak informatief forum tenonder dreigt te gaan gaan zijpaden, non info en meligheid vol smileys. Verstuur die maar rechtstreeks, buiten het forum om.

Vergelijk dit forum ook eens met het Duitse Nuggetforum: wel humor, maar vooral relevante antwoorden op vragen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vragen verzanden vaak in discussies en is niet prettig l

Bericht door Kroppie »

als het je niet bevalt, niet gaan lezen, bevalt het meeste je niet, het forum is geen verplichting, het is een mogelijkheid om zeer goedkoop en makkelijk aan informatie te komen, tja daar zitten nadelen aan.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gesloten