Route via Zweden naar de Noordkaap

Gebruikersavatar
Peter Plaatzer
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 26 sep 2005, 21:41
Locatie: Hank NB

Route via Zweden naar de Noordkaap



Bericht door Peter Plaatzer »

Eens even een vraagje op dit geweldige form heb al veel onderwerpen over Zweden gelezen maar kan nog geen knoop doorhakken. Wij willen Scandinavië eens gaan verkennen en via Zweden naar de Noordkaap gaan en dan via de E6 in Noorwegen terug. De bedoeling is via de bruggen Kopenhagen naar Malmo te gaan maar zitten nog te twijfelen over welke route we door Zweden naar boven moeten nemen. Wat is een aanrader via de E4 of via de E22 naar Norrköping en dan de E4 naar boven of een stukje E6 en dan de E45. We willen van half april tot half juni gaan dus 8 / 9 weken. Ik weet het het is altijd een persoonlijke smaak maar hint en tips voor de route zijn welkom. Alvast bedankt Peter
Groetjes Yolanda, Peter met onze Travel Sleeper T63

Snap niet dat ik voorheen tijd heb gehad om te werken, die hobby's kosten zoveel tijd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Route via Zweden naar de Noordkaap



Bericht door 't Busje »

Wij hebben dat in 2004 in zes weken gedaan. Als je ons reisverslag als PDF wilt hebben, kun je je e-mailadres even per PB doorgeven. Bij de e-mail van het forum kun je geen bijlage meesturen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Route via Zweden naar de Noordkaap



Bericht door Bohemia »

Waarom wil je via Zweden naar Noordkaap en terug via Noorwegen?

Om de heenweg relatief snel te doen en meer tijd in het noorden/Noorwegen te hebben? dan is E4 meest rechtstreeks en langs die route is ook veel te zien.

Wil je onderweg meer tijd voor Zweden nemen dan kun je ook via oostkust rijden of door het binnenland, westkust kun je op de terugweg doen.
Gebruikersavatar
Peter Plaatzer
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 26 sep 2005, 21:41
Locatie: Hank NB

Re: Route via Zweden naar de Noordkaap



Bericht door Peter Plaatzer »

Bohemia, het gaat mij eigenlijk niet om snel, mochten we de trip niet af kunnen maken na het bereiken van de Noordkaap dan doe we dat op een later tijdstip. Mij gaat het er om welke route is er het mooiste om te doen (nu heb ik even een aantal weken om het te doen)al dan niet met van je route afwijken onderweg, juist dat stukje omrijden moet mogelijk zijn in 8 / 9 weken. En mochten we toch tijd tekort komen na de Noordkaap dan komt dat misschien later wel, ons doel is Noordkaap en verder hoe?? genieten van de trip en het liefst via een mooie route vandaar mij vraag over welke route zouden jullie aanraden om te doen. Dat is ook de reden dat ik kies voor de brug, ben er verschillende keren onderdoor gevaren en wil er nu eens overheen en zoals al gezegd een route mooi vinden is persoonlijk maar ik hoop gewoon op wat tips over welke wij het beste kunnen nemen om te genieten van het land.
Groetjes Yolanda, Peter met onze Travel Sleeper T63

Snap niet dat ik voorheen tijd heb gehad om te werken, die hobby's kosten zoveel tijd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Route via Zweden naar de Noordkaap



Bericht door 't Busje »

Bohemia schreef:Waarom wil je via Zweden naar Noordkaap en terug via Noorwegen?
Dat leek ons toen een goed idee en dat bleek het ook te zijn. In Zweden en Finland is onderweg naar het noorden genoeg te zien. De terugweg via de Vesterålen, de Lofoten en de Noorse kust en fjorden is prachtig.
Wij hebben iets meer dan twee weken over de heenreis (4.100 km) gedaan en bijna vier weken over de terugreis (5.900 km). Met alle ponten in Noorwegen gaat het niet zo snel.
En om vast in de stemming te komen (5 augustus 2004):
Afbeelding
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Peter Plaatzer
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 26 sep 2005, 21:41
Locatie: Hank NB

Re: Route via Zweden naar de Noordkaap



Bericht door Peter Plaatzer »

Bedankt voor het verslag van jullie trip Evert dat ziet er op zich goed uit en ik ga dat eens in kaart brengen.
Groetjes Yolanda, Peter met onze Travel Sleeper T63

Snap niet dat ik voorheen tijd heb gehad om te werken, die hobby's kosten zoveel tijd.
Afbeelding
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Route via Zweden naar de Noordkaap



Bericht door Bohemia »

Wij vonden dus vooral de Noorse kust heel mooi, maar je gaat sowieso al aardige tijd dus kunt alles op je gemakje doen, lekker, geniet ervan!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Route via Zweden naar de Noordkaap



Bericht door Aloys »

Wij hebben een aantal van die reisjes gedaan, steeds 4 of 6 weken. Je vindt ze op http://www.aloys.nl/reizen

Routes met camperplaatsen: http://www.campersite.nl/bestemmingen/scandinavie/ en kijk dan eens in het menu
aan de rechterkant.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Re: Route via Zweden naar de Noordkaap



Bericht door Suntracker »

Hej,
Wellicht is het een idee om na te denken over het feit of je aan de Noorse kust met het licht in de rug rijdt of dat je tegen het zonlicht in rijdt. Dat kan grote invloed hebben op hoe je gaat rijden. Wij denken zelf een soortgelijke reis te gaan maken. Omdat we in Zweden wonen zijn we misschien wat meer gewend om aan het licht en de zon te denken. Tegen een laagstaande zon in rijden is niet prettig, vooral als je langs de kust rijdt met verre uitzichten.
Zelf denken we om vanaf half mei langs de Noorse kust naar Vesterålen te rijden en via Zweden terug. De reis zal ca. 7 weken duren, misschien wat langer.
André
Gebruikersavatar
Peter Plaatzer
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 26 sep 2005, 21:41
Locatie: Hank NB

Re: Route via Zweden naar de Noordkaap



Bericht door Peter Plaatzer »

Aloys, bedankt had al wat zitten neuzen bij je verslagen en kom er steeds terug daar halen we vast wat bruikbaars uit.

(Suntracker) André dat is zeker om aan te denken het zonnetje kan irritant zijn maar wij hebben/hadden ons zinnen gezet op via Zweden naar boven en via Noorwegen E6 terug, vandaar wilde we zien waar we uit zouden komen en hoelang we nog de tijd hadden. Dan was ook de optie geweest om eventueel de rest van Noorwegen een andere keer doen. Het komt misschien ook dat ik de Noorse kust wel kan (altijd gevaren) en mijn vrouw niet zo'n eiland hopper is met ponten etc. (vindt ze minder haha) Maar bedankt voor het meedenken en ik ga er nog even over nadenken wat de voorkeur heeft met zon of tegen zon rijden. En als je nog tips hebt voor door Zweden omhoog te rijden graag want daar stoei ik nog wel mee weet nog niet of ik de E22 en E4 pak of de E4 als hoofdroute pak en daar vanaf gaat wijken om plaatsen te bezoeken.
Peter
Groetjes Yolanda, Peter met onze Travel Sleeper T63

Snap niet dat ik voorheen tijd heb gehad om te werken, die hobby's kosten zoveel tijd.
Afbeelding
Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Re: Route via Zweden naar de Noordkaap



Bericht door Suntracker »

Hej Peter,
Het is maar net wat je wilt. Als je de E22 pakt, dan kom je vrij dicht bij ons langs. We wonen iets (50 km) boven Karlskrona. Je bent welkom om met je camper in de tuin te komen staan, er is ruimte zat. Verder is de weg naar boven via Kalmar naar Norrköping nou niet zo heel bijzonder.
De weg door Stockholm is vrij druk maar er wordt heel veel nieuw aangelegd. Hier moet je even goed uitkijken.
Als je de E4 neemt langs Värnamo en Jönköping, dat rijdt veel beter, de weg is groter en mooi aangelegd. Je kunt ook nog langs de westkust omhoog tot aan Göteborg en verder via de E20 langs Örebro en Eskilstuna. Het is bij Göteborg vrij druk, omdat ze ook daar met de wegen bezig zijn.
Als je de E4 neemt, dan kom je dicht langs een vliegtuig museum in Linköping. Dat is best interessant. Je kunt hier op de parkeerplaats overnachten. Ook leuk om te bezoeken is de oude stad, Gamla stan, aan de westkant van Linköping. Alles is eigenlijk mogelijk en afhankelijk van de tijd en de interesses moet je een keuze maken.
Dat zijn zo'n beetje de grote wegen die noorduit gaan langs de oostkust.
Je kunt ook richting Göteborg en dan over de 45 omhoog rijden. Deze weg heben we ook al een paar keer gereden. Het is wat kleiner en wat meer door stadjes rijden maar erg leuk om op het gemakje te reizen. Deze route wordt ook wel de "Via Lappia" genoemd. De 45 gaat helemaal naar het noorden tot aan Karesuando, aan de grens met Finland over een afstand van ca. 1700 km ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Via_Lappia ). Leuke steden langs deze route zijn bijv. Karlstad, Mora, Östersund, Storuman, Arvidsjaur, Jokkmokk, Gällivare.
André
Jan Hester
Berichten: 10864
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:09
Locatie: Amsterdam

Re: Route via Zweden naar de Noordkaap



Bericht door Jan Hester »

Wij willen begin zomer ook die richting op. Zijn winterbanden voldoende ? vr dank Jan Hester
Jan Hester Amsterdam
Gebruikersavatar
Peter Plaatzer
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 26 sep 2005, 21:41
Locatie: Hank NB

Re: Route via Zweden naar de Noordkaap



Bericht door Peter Plaatzer »

Jan, winterbanden zijn verplicht van 1 dec tot 31 maart bij winteromstandigheden daar buiten mag je op gewone banden rijden. Kijk maar even bij de anwb.
Groetjes Yolanda, Peter met onze Travel Sleeper T63

Snap niet dat ik voorheen tijd heb gehad om te werken, die hobby's kosten zoveel tijd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
taxus
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 12:55

Re: Route via Zweden naar de Noordkaap



Bericht door taxus »

Ruim twintig jaar geleden hebben wij een reis naar de Noordkaap gemaakt, toen nog met een gewone bestelbus die provisorisch ingericht werd als 'çamper' en tentjes (voor het geval dat...).
We zijn toen vanuit IJmuiden naar Gotenburg gevaren (als cruise). Vanuit Gotenburg naar Oslo, Lillehammer schuin naar het noorden via Ostersund naar Umea gereden. Het stuk tussen lillehammer en Ostersund was héél saai om te rijden, voornamelijk berkenbossen en veel wollegras.
Daarna Langs de Zweedse kust (Botnische golf) naar de Kerstman (in de zomer) net ten noorden van Rovaniemi, die kust verraste ons. Als het een beetje goed weer is kun je er op heel veel strandjes tot diep in de avond terecht.
Toen binnendoor in Lapland via Kiruna naar Alta, het Poolmusuem daar was net geopend. Mooie natuur, zeker de kloven vóór Alta. Wel veel muggen. Destijds nog echt het land van de Samen, maar dat zal nu wel anders zijn.
Daarna naar de Noordkaap (veel gravelwagen toen nog) en weer terug naar Alta.
Op onze terugreis hebben we de Noorse kust van Noord naar Zuid gevolgd naar Bergen. Schitterend. Daarna via de verbinding Kristiansand - Frederikshaven naar huis
De bruggen naar Zweden waren er nog niet. We hebben in totaal 32 dagen 'gecamperd', geen enkele keer op dezelfde plek gestaan, met 2 kinderen van 10 en 12 die dit als één groot avontuur hebben ervaren..... Scandinavie heeft sindsdien ons hart gestolen en we zijn er nog vaak heen gegaan.
Plaats reactie