Overwinteren Peloponnesos 2017

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Overwinteren Peloponnesos 2017



Bericht door Amstel »

Maart tot Mei dit jaar zijn we weer heen en terug door Montenegro en Albanien geweest.
Eigenlijk nergens echt slechte wegen bereden, mogelijk kortere stukjes tussen wegvernieuwingen. De kustweg Dubrovnik - Herceg-Novi - Kotor - Budva - Bar - Ulcinj, is meestal uitstekend. Ook het iets slechtere stuk Ulcinj - Shkoder is makkelijk te doen (wij rijden graag op wat zachtere banden). Van Kotor (P1) over de bergen naar Cetinj, wat moeilijker te berijden (stijl en veel harde haarspeldbochten maar eh... erg mooi hóór! Prachtige uitzichten! (en in deze tijd nog geen sneeuw!), M23 via Podgorica - M18 - Tuzi naar SH1 Shkodër, uitstekende weg!
E853 / SH4, Fier - Kakavia, is grotendeels vernieuwd, eenvoudig ritje!
Langs de kust door Albaniën, Florë SH8 - Sarandë kan 't deze tijd van 't jaar wel lekker regenen met gevolg moeilijke weg noord van Llogarapass (bij veel regen spoelen hele stukken weg) maar overigens is ook deze weg grotendeels nieuw geasfalteerd. Misschien hebben ze dit jaar eindelijk wat gedaan aan die noordelijke opstijging?
SH 97 is al meerdere jaren zeer goed.
Het eerste stukje SH78-SH99, vanaf SH4 door de bergen naar SH5 (richting Sarandë) heeft stukken slecht asfalt maar een prachtige natuur (Syri i Kaltër). Rest. SH 99 grotendeels vernieuwd, voor zover ik 't me kan herinneren.
Voor echt slechte wegen moet je naar de bergen oostelijk van Podgorica en Tirana. In 't westen en langs de kust zijn zeer veel nieuwe wegen gebouwd of nieuw geasfalteerd, i.i.g. wordt er zeer hard aan gewerkt.
'T is er beter als in Belgiën! :-B (i.i.g overdag :wink: , ze hebben slechte wegverlichting in Albanien i.t.s.t. Belgien)
Joop & Ria! Goeie reis en veel plezier!
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Overwinteren Peloponnesos 2017



Bericht door JoopBrekken »

Heel veel dank voor je zeer kompleete antwoord.
Klinkt goed, we gaan het zo doen.
Al de door jou genoemde wegen op de kaart gevolgd dus we hebben een goed beeld.
Als jullie ergens ons oranje busje zien, kom svp een praatje maken! Wij houden het rode neusje in de gaten.
We denken dec. en jan. in zuid pelop. te zijn.
Hoe gaat het met jullie hond?
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Overwinteren Peloponnesos 2017



Bericht door Amstel »

JoopBrekken schreef:Hoe gaat het met de hond?
Dankjewel! Redelijk goed! Momenteel weer wat beter! Maar er gebeuren geen wonderen dus we hebben 't al besloten, volgend voorjaar gaan we onze, dit jaar onderbroken reis Kythira-Kreta, toch voortzetten! Zonder hond! :(
En natuurlijk gaan we weer via Montenegro en Albanië. :thumbup:
Groet, Julian
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Overwinteren Peloponnesos 2017



Bericht door JoopBrekken »

We weten wat je doormaakt, sterkte!
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Overwinteren Peloponnesos 2017



Bericht door Zwerfleeuwen »

Wij hebben vanaf Sarande de SH99 gereden tot aan de grens met Griekenland bij Konispol. Was de beste weg die we hebben gehad in Albanië. Verder vielen ons de wegen in Albanië enorm mee. Althans we hadden het veel erger verwacht maar het was goed te doen.

Groetjes, Hennie

groetjes Hennie en Aad
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Overwinteren Peloponnesos 2017



Bericht door JoopBrekken »

Dat klinkt goed Hennie.
Wij denken niet via Sarande te gaan maar via de SH4 naar het zuiden en dan de SH99 en de 97 naar Konispol. Op Googl Eearth ziet het er flink bergachtig uit!
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Overwinteren Peloponnesos 2017



Bericht door Amstel »

Ik reis even een stukkie met je mee Joop! Begrijp dat je naar Syri i Kaltër gaat?
De SH4 volgt de zeer mooie rivieren Vjosa en Drinos. De Drinos watert uit in de Vjosa bij Tepelene.
Tussen Fier en Kakavia zijn er een aantal geheel nieuwe stukken weg gebouwd in de SH4 en wat er nog over is van de oude SH4 is ook nieuw geasfalteert. Het is een prachtige weg geworden en de uitzichten zijn fantastisch. Ongelooflijk wat een prachtige natuur heeft Albanië toch! Er zijn een aantal mooie Parkings langs de weg met leuk uitzicht. Stop ook even in Tepelene, werkelijk de moeite waard (en echt helemaal geen moeite!)!
10 Km voor de Kakavia-grens, bij Jorgucat, ga je dus rechtsaf de SH78 op. Nu wordt 't pas wat bergachtig maar niet bijzonder! Wel weer een fantastisch mooie weg maar het asfalt is erg slecht ('k hoop voor je dat het vernieuwd is sinds Mei '16). Maar het is wel te doen hóór en 't is maar 10 Km op de SH78 die linksaf overgaat in de SH99. Dat eerste stuk SH99 naar Syri i Kaltër, 6Km, is iets beter maar ook niet best. Rechtsaf naar "BlueEye".
We zijn er drie keer geweest. De eerste keer was dat laatste stukkie weg in het park, heel errug slecht, de tweede keer verschrikkelijk en de laatste keer uitstekend. Wordt vaak, of niet?, gerepareerd omdat de Touristbussen het steeds weer stuk rijden. Dus hier heb je wat mazzel nodig. Wel een leuk plekkie! Als je een maal in dat oog hebt gekeken, ben je er gauw op uitgekeken. Wij gingen er 3x naar toe , niet voor dat blauwe oog maar wel voor de rust en de wonderbaarlijke natuur. De parkwachters willen wel een paar €tjes voor het een en ander. De rest van de weg naar Konispol gaat als een trein!
Kan best zijn dat je dit allemaal al wist of dat ik dit al een keer ergens anders heb verteld. Iemand kan de info. misschien gebruiken? :-? Ik klets zoveel en zowel op Zweedse als op NL-fora en m'n geheugen wordt ook niet beter :crazy: maar ik heb weer even m'n enthousiasme kunnen afreageren! Het kruipt in me! Ik wil weg! Wil ook naar Albanië & Griekenland! :-B
Groeten, Julian :wave:
Laatst gewijzigd door Amstel op di 25 okt 2016, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Overwinteren Peloponnesos 2017



Bericht door Zwerfleeuwen »

Hoi Julian! Je schrijft maar hoor want door jouw enthousiasme kun je toch alleen maar blij worden! Wij zijn een paar weken terug ook naar het blauwe oog geweest. Inderdaad het laatste stukje door het park is slecht, maar wel te doen hoor. Inderdaad mooi stukje natuur daar.

groetjes Hennie en Aad
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Overwinteren Peloponnesos 2017



Bericht door JoopBrekken »

Julian, je verlangen er weer heen te gaan spat er vanaf!
Is het niet mogelijk om met wat voorbereiding toch met Bonnie op pad te gaan?
Wij hebben 2 winters speciaal een schep meegenomen (om hem te kunnen begraven) omdat onze hond ook aan z,n eind was, maar die is uiteindelijk in een Spaanse kliniek gestorven.
Omdat we voor dec bij vrienden in de buurt van Nafplio willen zijn gaan we, zonder haast, wel door.
Inderdaad de route zoals je schrijft alleen heet op maps het eerste stukje vanaf Jorgucat de SH78.
Vanaf Camp Albanie ( Barbullush) dachten we naar Berat (Ura Vajgurore) te gaan en dan het genoemde stuk naar Sagiada en dan is het weer bekend terein voor ons, behalve wat er in 7 jaar veranderd is.
Afgelopen dagen je verslag 2013/2014 gelezen! Ook die van Hennie en Aad.
Leuke voorpret!
robbreedveld
Berichten: 728
Lid geworden op: za 25 jul 2009, 22:32
Locatie: Westerlo (B)

Re: Overwinteren Peloponnesos 2017



Bericht door robbreedveld »

Volgen deze topic ook ,
Hebben ergens ik dacht betreffende Albanie de vraag gelezen
of er sneeuw te verwachten was , maar het antwoord nog niet
gevonden , kan aan mij liggen.

Rob
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Overwinteren Peloponnesos 2017



Bericht door JoopBrekken »

Die vraag was van mij Rob maar het antwoord zal wel zijn: is niet te zeggen?
Ook weet ik nog niet hoe hoog je ergens komt?(Koatie en Albanie)
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Overwinteren Peloponnesos 2017



Bericht door Amstel »

JoopBrekken schreef:Is het niet mogelijk om met wat voorbereiding toch met Bonnie op pad te gaan?
Inderdaad de route zoals je schrijft alleen heet op maps het eerste stukje vanaf Jorgucat de SH78.
1. We hebben 't er wel eens over maar we weten dat we hoogst waarschijnlijk toch eerder of later voor die euthaniebeslissing komen te staan!? Dus hebben we die beslissing al genomen, het tijdpunt staat vast. Dat klinkt misschien rot en gek maar wij vinden het voor Bonnie 't beste alternatief. Punt!
2. Je hebt helemaal gelijk Joop, ik heb het verandert van SH97 naar SH78.
Kreeg trouwens bericht van bekenden uit Zweden die vorige maand verdwaald raakten, die zochten de SH 97, maar kwamen op de SH98, van Sarandë naar de SH97 langs het meer bij Mursi, da's nog steeds een heel erg slechte weg. Wij deden dat laatste stukkie vanaf Xarrë (na het Butrint pontje). Dat was kruipen! We hadden het sneller te voet gedaan! SH98, zuid Sarandë, een echte pokkeweg!

Rob! Sneeuw in Albanië! 'k weet 't ook niet maar 'k heb wel een par leuke fotootjes van onze camper in de sneeuw in Montenegro. Zal ze even opzoeken!
Groet, Julian
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Overwinteren Peloponnesos 2017



Bericht door Amstel »

Niet dat ik 't weet want wij zijn in december-januari niet in Montenegro/Albanië geweest maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er sneeuw komt, op 't laagland aan de kust. Het verschilt niet veel met Griekenland maar 't sneeuwt in Athene ook wel eens een paar dagen. Eind november en eind februari zijn we er wel geweest, zelfde weer of beter als een Nederlandse voor-/na-zomer. Bijgaande fotootjes van Montenegro, 14 maart 2016, maar dan zitten we wel 1270m hoog en toch nog steeds droge sneeuwvrije wegen. Op weg van Sparti naar Astros over de Peloponnesische bergen in januari zaten we ooit eens vast in 30cm sneeuw op 1500m hoog west van Kastanitsa. Dankzij winterbanden en sneeuwkettingen was dat geen probleem maar blijf je beneden 500m heb je in 't algemeen 's winters geen last van sneeuw in Albanië, Griekenland en Montenegro.

Afbeelding
Kotorbaai van 1110m.

Afbeelding
Nationaalpark Lovcén 1270m.

Afbeelding
Camperplaats bij hotel in Park Lovcén

Groeten Julian
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Overwinteren Peloponnesos 2017



Bericht door JoopBrekken »

Julian, dank weer voor de vele info.
We zullen de 98 mijden, waren we toch al niet van plan. Van je foto,s in de sneeuw krijg ik koude rillingen, maar jij bent wel meer gewend denk ik.
Op de terugweg ( begin maart?) denken we wat meer rond te kijken in Albanie.
Is het pontje bij Kotor nog zo hekties? Omrijden zou 30 km meer zijn.
Plaats reactie