Schakelrelais 230V/12V

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Razend
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 11:16

Schakelrelais 230V/12V



Bericht door Razend »

Tips gezocht voor het volgende probleem:

Ik heb een Mobicool B40 koelbox. Die kan op 230V (compressor) en op 12V (thermo-elektrisch).

Ik wil graag op 230V koelen als we aan de paal staan en op 12V tijdens het rijden.
Bij de Mobicool wordt dit echter niet automatisch geschakeld; je moet stekkers wisselen. Als je er een vergeet kon er wel eens iets stuk gaan.

Omdat ik (vooralsnog) geen huishoudaccu in mijn camper heb, mag de koelbox niet aan 12V hangen als de motor stilstaat.

Ik moet dus een relais-schakeling maken die, zodra er 230V binnen komt, de 230V aanschakelt en de 12V afschakelt. En de 12V moet dan bijvoorbeeld op het dynamo-contact. Wat voor relais moet ik hebben en waar vind ik zo'n relais? Ik heb er net niet genoeg verstand van.

Of zijn er nog slimmere systemen? Is het bijvoorbeeld beter om andersom te denken en de 230V af te schakelen zodra er 12V binnen komt? En dan uiteraard weer alleen 12V als de motor draait.

Wie helpt me? Heeft iemand tips en/of een schema?

Alvast bedankt
Ford Transit 85T260, L1 H2 van oktober 2006. Vrijwel klaar (maar nooit helemaal) met de ombouw naar camper. Een lang gekoesterde droom die in vervulling gaat!
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Schakelrelais 230V/12V



Bericht door javanes »

Zo ingewikkeld is het niet.

Je het alleen een 12V relais nodig.
Monteer een sigaretten aansteker plug wat je aansluit via dat 12V relais.
Zodra de motor draait staat er spanning op de plug.
En als de motor niet meer draait staat er geen spanning op.
Als je daar dan het 12V snoer van de koelbox op aansluit is het opgelost.

Wel even rekening mee houden als je er verbruikers op wilt aansluiten als je stil staat. Dat gaat dan dus niet. :wink:

Je kunt op deze manier beide snoeren (12V en 230V) dus gewoon aangesloten laten.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Schakelrelais 230V/12V



Bericht door myway »

Verwacht overigens niet dat hij op 12 volt geweldig gaat koelen.
Het 12 volt koelgedeelte is bij deze box een Peltier systeem met een heel klein koelelement.
Als hij bij heet weer 15 graden terug koelt mag je blij zijn.
Gebruikersavatar
Razend
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 11:16

Re: Schakelrelais 230V/12V



Bericht door Razend »

@Myway:

Dank voor je tip. Klinkt i.d.d eenvoudig. Nog tips aangaande het relais?

Overigens weet ik dat de Mobicool op 12V slechts een beetje koelt. Maar voor tijdens de rit is het voor mij goed genoeg.
Ford Transit 85T260, L1 H2 van oktober 2006. Vrijwel klaar (maar nooit helemaal) met de ombouw naar camper. Een lang gekoesterde droom die in vervulling gaat!
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Schakelrelais 230V/12V



Bericht door javanes »

Schema aansluiten sigaretten aansteker.

Afbeelding

Even kijken naar de specs van de koelbox om te weten wat de capaciteit van je relais moet zijn.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Schakelrelais 230V/12V



Bericht door 't Busje »

In onze vorige bus zat de koelbox permanent op een 230 volt stopcontact aangesloten. Zodra we walstroom hadden, draaide de koelbox dus op 230 volt. Voor de 12 volt had ik een relais afgetakt van de radio, zodat de koelbox alleen op 12 volt werkte bij een draaiende motor.
Als je rijdt, heb je geen walstroom. De 230 volt hoef je dus niet apart te schakelen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Schakelrelais 230V/12V



Bericht door Cee Pee »

Dan moet je ook niet een keer de motor starten als je nog aan de walstroom staat.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Schakelrelais 230V/12V



Bericht door myway »

Maakt niet uit Cor zijn twee aparte systemen.
Relais is er alleen voor dat hij niet op 12 volt door blijft gaan als de motor niet loopt.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Schakelrelais 230V/12V



Bericht door Cee Pee »

Dus kortstondig dubbele voeding is geen probleem?
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Schakelrelais 230V/12V



Bericht door 't Busje »

De compressor loopt niet op 12 volt en het Peltier-element niet op 230 volt. Bij gelijktijdige aansluiting op 12 en 230 volt heb je wat overbodige extra koelcapaciteit. Het apparaat zal er niet kapot van gaan.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Razend
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 11:16

Re: Schakelrelais 230V/12V



Bericht door Razend »

Dat is een hele geruststelling, Evert. Ik had daar mijn hoofd ook al over gebroken, want in de manual staat uitdrukkelijk dat het apparaat kan beschadigen bij dubbele voeding. Kon me daar al niet zoveel bij voorstellen, juist omdat het twee volledig gescheiden (en totaal verschillende) systemen zijn.

Ik ga het met een gerust hart aansluiten volgens de 12V-relais methode.
Ford Transit 85T260, L1 H2 van oktober 2006. Vrijwel klaar (maar nooit helemaal) met de ombouw naar camper. Een lang gekoesterde droom die in vervulling gaat!
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Schakelrelais 230V/12V



Bericht door blizard »

https://www.conrad.nl/nl/ivt-us-12n-sin ... 13123.html
Je zou deze kunnen gebruiken, en door het 1e relais de 12v laten lopen en de230v op AC2
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Schakelrelais 230V/12V



Bericht door javanes »

Een walstroom schakelaar is een duur alternatief voor een relais van nog geen €5,- :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Schakelrelais 230V/12V



Bericht door blizard »

Die afweging laat ik aan de TS over, jou oplossing gaat m.i. alleen over 12v.
Je kan een wisselrelais monteren en daar de 230 opzetten, maar lijkt me niet veilig..
Het gaat er om dat het kan... :-B
Plaats reactie