opgelost: Koelkast werkend op veerboot - niet op gas

Plaats reactie
amyl
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 06 mar 2011, 13:23
Locatie: Brecht

opgelost: Koelkast werkend op veerboot - niet op gas



Bericht door amyl »

Hallo,
Even laten weten hoe ik de koelkast/diepvries aan de praat hou tijdens een ferry overtocht.
Voor een reis naar Noorwegen snapt iedereen wel waarom dat nuttig is...
Tijdens zo'n overtocht moet het gas helemaal uit en in ons geval is geen 230V aansluiting beschikbaar (Hirtshals-Langesund). Op deze veerboot zijn wel enkele koel- en vriesvakken te huur, maar dat aantal is beperkt (9 stuks elk)

Onze TEC heeft onder de tafel een luik waaronder de wooncel batterij zit. Daar zit ook de 230V verdeelstekker waar oa. de koelkast 230V voeding op aangesloten is. De pluggen zijn van Wago, Winsta serie. Op Ebay heb ik een tegenconnector gekocht, Wago socket 770-123. Met die stekker maakte ik een verlengsnoer dat in de 230V uitgang van de sinus omvormer past. Als ik de plug van de koelkast losmaak van de verdeelstekker en die koppel met dat verlengsnoer, kan ik die aansluiten op de 230V kant van de omvormer. Het verbruik is dan op 12V ongeveer 16A (niet continu, thermostatisch gestuurd). De koelkast (in ons geval RM7651) werkt dan net alsof je op het stroomnet bent aangesloten, op voorwaarde dat je de 12V koelkastelektronica onder spanning houdt.

Met een geladen wooncel batterij (120Ah AGM) kan op die manier de koelkast toch een paar uur (5-6u) doorwerken op de veerboot. Helemaal leeg geraakt die niet, de omvormer schakelt uit als de accuspanning te laag wordt.

In principe kun je hetzelfde doen via het 12V verwarmingselement van de koelkast en daardoor het rendementsverlies van de omvormer elimineren. Bewust heb ik dat niet gedaan omdat liever niet in het 12V circuit stromen van 15-16A wil omschakelen ivm brandgevaar. Bovendien ontbreekt dan de uitschakelbeveiliging bij te lage batterijspanning.

mvg,
André
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: opgelost: Koelkast werkend op veerboot - niet op gas



Bericht door 't Busje »

Ik geloof dat ik liever een paar goed ingevroren koelelementen in de koelkast zou leggen dan mijn huishoudaccu op die manier te mishandelen.

De overtocht duurt 4,5 uur en de koelkast blijft in die tijd dicht. Zo snel zal hij niet warm worden met wat koelelementen erin.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: opgelost: Koelkast werkend op veerboot - niet op gas



Bericht door Aloys »

Wat heet mishandelen? En een AGM-accu was toch juist geschikt voor het wat zwaardere werk?

Familie van ons deed iets dergelijks jarenlang met een koelbox in een personenauto: een accubewaker ertussen,
zo'n apparaatje die de spanning afschakelt als die te laag wordt. Op veerboten de koelbox gewoon door laten
werken op de startaccu, na een aantal uren schakelt ie automatisch af. Daarna kon je nog gewoon starten.

Zij hadden de box nog koud, bij anderen was dat na zoveel uren zonder spanning wel anders!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: opgelost: Koelkast werkend op veerboot - niet op gas



Bericht door Cee Pee »

En als die overtocht 4,5 uur duurt is de AGM net op de helft moet geen probleem zijn.
En die goed ingevroren koelelementen zou ik vervangen door een goed gevulde vriezer ik vind die elementen niet te vreten en ze nemen alleen maar ruimte in. :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: opgelost: Koelkast werkend op veerboot - niet op gas



Bericht door JoopBrekken »

Had je ze wel goed doorbakken?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: opgelost: Koelkast werkend op veerboot - niet op gas



Bericht door Cee Pee »

Zelfs toen was het niks. :cheers:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie