Drukpomp camper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Maromo
Berichten: 604
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 21:01
Locatie: Dld

Re: Drukpomp camper



Bericht door Maromo »

vandijkf schreef:
Toon schreef:dan is er in een van de kranen de micro niet goed of kaduk
probeer is een voor een de kranen
misschien dat je er een niet hoort klikken
die zou je dan moeten hebben
Het gaat om een drukpomp die werkt zonder microschakelaar.
Dat hoeft niet altijd, bij ons was af fabriek een drukpomp en kranen met schakelaar gemonteerd, Bürstner 1998.

Heb dat voor 2 jaar geleden veranderd, nu dat gedoe met die schakelaars niet meer.

Staat de vorstbeveiliger niet open, dan sputtert er ook wel ens een kraan mee, maar loopt het water ondertussen aan de onderkant weg.
Of een kraan is bevroren geweest en nu kapot.
Groeten, Roel
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Drukpomp camper



Bericht door Toon »

volgens mij maar ja wie ben ik
alles wat er na de micro komt schakelt met de micro
dus als er een micro open blijft staan blijft het apparaat wat er achterhangt door pompen
een druk pomp moet afslaan als de druk is opgebouwd
blijft die dan nog doorlopen kan er ook een leiding kapot zijn of hij is de boiler aan het vol pompen
dus het water wat hij oppompt moet dan ergens blijven
is het niet in de boiler dan is het ergens in of onder de camper waar een plas water komt te staan
en inderdaad het watercircuit van een HY... is moeilijker als van een Knaus
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Anneke82
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 22 feb 2016, 23:20

Re: Drukpomp camper



Bericht door Anneke82 »

Ik heb al jullie antwoorden gelezen en ook alles uitgeprobeerd.
De pomp zal niet goed meer werken.
Er is geen lekkage hoop ik, want ik heb in en onder de camper geen water kunnen ontdekken.
De watertank zat vol met 150 liter.

Anneke
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Drukpomp camper



Bericht door @3 »

Sorry Bob, dat klopt wel ik herhaalde ook alleen wat jij al eerder had aangegeven.
zie hieronder het juiste verloop.
Bob Diesel schreef:Lucht in de leiding/boiler  ,boiler niet vol
laat hem eens goed door pompen tot het niet meer sputtert
en er een gelijkmatige straal ,zowel uit de koude als warme stand  komt
en dan de kraan pas dicht
Toon schreef:bob de kranen staan dicht en toch pruttelt er nog een omdat de pomp niet afslaat
Bob Diesel schreef:dus staat die niet dicht,, of dicht niet goed
@3 schreef:Dus zit er nog lucht in!
Laat alle kranen doorlopen totdat alle lucht eruit is, ook uit de boiler.
Maar Toon heeft het aspect 'lucht in het systeem' nog niet omhelst begrijp ik uit zijn laatste reactie. Lucht is samendrukbaar dus als de boiler vol lucht is blijft de pomp doorlopen totdat alle lucht is samengepompt tot de afslagdruk en daarbij verliest het systeem nergens water ondanks dat dat er wel wordt ingepompt.
Het pruttelen en sputteren duidt er mi niet anders op dat er sprake is van lucht. Maar ik kan het mishebben natuurlijk. ;)
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
myway
Berichten: 15543
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Drukpomp camper



Bericht door myway »

Zet de kraan eens open en zuig eens aan de kraan, waarschijnlijk pompt hij lucht.
isoplus
Berichten: 6395
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Drukpomp camper



Bericht door isoplus »

kijk eens in het aanzuiggedeelte, ergens een lek en de pomp haalt lucht.
Verder: tank vol, zuigslang zonder lekken, boiler vol en ontlucht, vorstbeveiliger dicht, afslagpunt gecontroleerd?
Als dat allemaal goed is kan er ook interne lekkage in de pompkop zijn, hoewel dan de enige klacht is dat er niet voldoende druk opgebouwd kan worden. Sputteren duidt echt op lucht in het systeem!
Anneke82
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 22 feb 2016, 23:20

Re: Drukpomp camper



Bericht door Anneke82 »

Ik ben (nog) niet zo technisch:
Waar zit het aanzuiggedeelte?
Waar vind ik het afslagpunt?
Ik heb het vermoeden, dat de pomp bevroren is geweest, alhoewel ik al het water uit de camper heb gelaten.
Ik hoor ook water spoelen in de buurt van de keukenkraan, terwijl er geen water uit de kraan komt.

Anneke
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: Drukpomp camper



Bericht door Dick-B »

Zelf ooit gehad een klein scheurtje in het filter aan de pomp
zuigt dan lucht aan en de pomp blijft draaien,
Oorzaak vorst al het water eraf maar in het filter was wat achtergebleven
kan dus een oorzaak zijn
gr.Dick.
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

Re: Drukpomp camper



Bericht door lazise1973 »

Heb ook wel eens gesputter en minderopbrengst gehad met de shurflo drukpomp.
Er zat vuil tussen de membranen van de pomp.
Ik heb de pomp uit elkaar gehaald ,er zaten plastic spaanders tussen de rubber membranen.
Bij het gaten boren in de Schoonwatertank zijn er een paar hele kleine spaantjes in de tank gekomen.
De pomp verliest dan zijn aanzuigwerking.

Gerard
sjam
Berichten: 400
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 12:06
Locatie: steenwijk

Re: Drukpomp camper



Bericht door sjam »

Ik hoor ook water spoelen in de buurt van de keukenkraan, terwijl er geen water uit de kraan komt.

Door vorst kunnen de slangaansluitingen uit de kraan gedrukt worden.
Als je water hoort spoelen moet er toch een lek zijn, misschien onder het keukenblok.
mobiele inbouwer van campeeraccessoires(cruise control,camera's,schotels,etc...)en erkend BEARLOCK inbouwer
Gebruikersavatar
bertkuip
Berichten: 848
Lid geworden op: zo 20 jan 2008, 20:50
Locatie: Drenthe

Re: Drukpomp camper



Bericht door bertkuip »

Bij mij bleken de aansluitingen op de tank niet goed meer goed af te dichten waardoor drukverlies ontstond. Het deksel met 2 nippels voor de beide slangen (en doorvoer voor de stroomkabel) tot de rand met siliconenkit volgespoten en voila! Nieuw deksel met 2 nippels voor de slangen is onderweg.
Veel camperplezier
Bert.

-----------
Hymer B 674 SL-2014-Fiat Ducato Multijet 180 Maxi 45-kW/pk 130/177-Euro 5-leeg/TTM 3840/4500 kg (C-C1)-VB full air luchtvering-Zenec Z-E3715-Oyster Vision-Alde-190/175 vers/afvalwater-dieseltank 120-woonaccu 190 Ah-2 zonnepanelen-cabinebed+2 lengtebedden
Motorscooter Honda SH 150i-2017-Samsung Galaxy S7-Lenovo Yoga 2
---------------------------------
Gebruikersavatar
Theo-PE2TEO
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 17:59
Contacteer:

Re: Drukpomp camper



Bericht door Theo-PE2TEO »

Hallo ik kan mij vergissen en dan wil ik graag uitleg waar mijn gedachten fout gaan maar volgens mij werkt een drukpomp op een druksensor ergens in de buurt van de pomp en niet door een schakelaar in de kraan en gaat de pomp draaien indien er water verbruikt wordt in tegen stelling met een dompelpomp die geschakeld wordt door een micro switch in de kraan???
Groetjes Theo - PE2TEO
www.pe2teo-en-beer.nl
Van iedereen kun je wat leren, van de meeste hoe het niet moet!
Afbeelding
Anneke82
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 22 feb 2016, 23:20

Re: Drukpomp camper



Bericht door Anneke82 »

Kan nergens een lek ontdekken in het keukenblok. Het is net of er een verstopping zit in de kraan, dat het water niet verder kan.

Anneke
isoplus
Berichten: 6395
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Drukpomp camper



Bericht door isoplus »

Theo, dat is juist. Behalve als het systeem omgebouwd is, er zijn mensen die het veiliger vinden dat de drukpomp slechts start als de kraan een signaal geeft. Dus niet omdat de drukschakelaar inpikt. Ergo, de pomp gaat pas lopen als er iemand in de camper is en de kraan bedient. Zo wordt bij slangbreuk voorkomen dat er ongecontroleerd water ergens in je camper verdwijnt.(als je goed oplet!) De drukschakelaar werkt dan nog wel als beveiliging tegen te hoge druk.

De zuigzijde van de pomp is het gedeelte vanaf de tank tot aan de pomp(inclusief filter).
Plaats reactie