Door een bocht sturen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mergelland
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
Locatie: Calpe (Spanje)

Door een bocht sturen



Bericht door Mergelland »

Ik ben sinds 1 dag de trotse bezitter van een Laika Ecovip op een Iveco chassis voor 7 p uit 1998.
Bij het van de dealer naar huis rijden reed mijn vrouw met de personenwagen achter me en ze vond, dat ik toen we in ons dorp reden de haakse bochten naar rechts erg kort nam.
Ook toen ik thuis de inrit inreed zag ik zelf dat ik ongewild met de zijkant op 10 cm langs de plaatselijke lantaarnpaal scheerde.
Is er een trucje om dit soort grappen te vermijden? Moet je bij een bocht altijd eerst een stuk naar links uitwijken ?
Ik vind trouwens, dat de 1e versnelling en de achteruit zich tamelijk lastig (zwaar) laten inleggen.
De wagen heeft pas 54k op de teller dus het kan geen slijtage zijn. Is ook hier iets aan te doen? Of is het puur een kwestie van wennen. Is toch al wennen omdat alle versnellingen andersom liggen. 1 naar achteren , 2 naar voor voren, etc.
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Door een bocht sturen



Bericht door a90 »

Tsja, het is nu eenmaal een langer en breder voertuig dan de personenauto en die hebben meer ruimte nodig in het verkeer. Vaak scheelt het al als je ietsje verder recht door rijdt om dan vervolgens in te sturen. Naar links sturen zou ik niet doen tenzij het niet anders kan (hele krappe bocht bv.)

En blijven spiegelen, dan had je die momenten wel eerder gezien.
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
Meine
Berichten: 4738
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Door een bocht sturen



Bericht door Meine »

Dit is een bekend probleem bij wat langere voertuigen. Die moeten "hoog aangehouden" worden in de bocht. Mensen die op een bus of touringcar rijles krijgen leren om een rechter bocht pas in te sturen als ze vanuit hun bestuurderspositie recht op hun weghelft op de andere (rechter) straat kijken. Dan pas insturen betekent dat de achterwielen buiten de stoep om lopen en er geen verkeersboren of stoplichten in de zijruiten blijven steken.

Ikzelf houd bij rechter bochten vaak via de spiegel de rechter achterkant in de gaten. De spiegels bij bestel- en vrachtwagens en bussen zo hoog, dat je naast het verkeer ook de onderrand van het voertuig goed in beeld hebt. Chauffeurs die in krappe situaties hub spiegels niet gebruiken zijn potentiele schade rijders.
Laatst gewijzigd door Meine op di 22 dec 2015, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Door een bocht sturen



Bericht door @3 »

Mergelland schreef:Of is het puur een kwestie van wennen.
Yep. ;)
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Mergelland
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
Locatie: Calpe (Spanje)

Re: Door een bocht sturen



Bericht door Mergelland »

Meine schreef:Dit is een bekend probleem bij wat langere voertuigen. Die moeten "hoog aangehouden" worden in de bocht. Mensen die op een bus of touringcar rijles krijgen leren om een rechter bocht pas in te sturen als ze vanuit hun bestuurderspositie recht op hun weghelft op de andere (rechter) straat kijken. Dan pas insturen betekent dat de achterwielen buiten de stoep om lopen en er geen verkeersboren of stoplichten in de zijruiten blijven steken.

Ikzelf houd bij rechter bochten vaak via de spiegel de rechter achterkant in de gaten. De spiegels bij bestel- en vrachtwagens en bussen zo hoog, dat je naast het verkeer ook de onderrand van het voertuig goed in beeld hebt. Chauffeurs die in krappe situaties hub spiegels niet gebruiken zijn potentiele schade rijders.
Dat eerste is een goede tip natuurlijk. Ja en dat laatste (potentiële schade rijder) wilde ik heel graag vermijden :-) Ik zal eens oefenen met die spiegels.
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
Gebruikersavatar
Mergelland
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
Locatie: Calpe (Spanje)

Re: Door een bocht sturen



Bericht door Mergelland »

@3 schreef:
Mergelland schreef:Of is het puur een kwestie van wennen.
Yep. ;)
Ik zal dan toch maar een paar extra centimeters extra ruimte nemen bij rechtse bochten.
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Door een bocht sturen



Bericht door a90 »

Hou ook de uitzwaai in de gaten. Als je bv. een bocht naar rechts maakt dan zal linksachter flink over de middenas van de weg uitkomen door de lange overhang.
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
Gebruikersavatar
beasar
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 01 nov 2015, 23:41
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Door een bocht sturen



Bericht door beasar »

Niet de bocht uiterst links ingaan maar zover mogelijk rechtdoorrijden (in het midden van de weg) alvorens naar rechts te sturen. Als je voor je de bocht ingaat helemaal links op de rijbaan zit en dan naar rechts stuurt heb je kans dat je met de kont links een mooi paaltje/verkeerslicht meeneemt...
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31960
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Door een bocht sturen



Bericht door Bob Diesel »

Neem een rijles :idea:
Want nu krijg je op de uitzondering na
Een hoop gezever te lezen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1397
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: Door een bocht sturen



Bericht door rollercoaster »

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :clap: :clap: :clap: , zouden er meer moeten doen.
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 671
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 0:15
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Door een bocht sturen



Bericht door roze »

Inderdaad: verder rechtdoor rijden als je met je personenwagen gewend bent.
De rechter spiegel goed afstellen zodat je net de rechter zijkant van je camper ziet.

Wil je oefenen: neem een flinke kartonnen doos mee naar een grote lege parkeerplaats ( op een verlaten industrieterrein wellicht).

Zet die doos neer en probeer er strak rechts omheen te rijden.

Spiegelen, spiegelen. En vergeet inderdaad de linker achterzijde niet!

Kerstkado-tip: een uur rijles met je eigen camper..

Enne: heel veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Laatst gewijzigd door roze op di 22 dec 2015, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob Zeijen | Hymer S660 | 1993 | MB 410 D | automaat |

Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Door een bocht sturen



Bericht door vanHooltje »

Een iveco is geen luxe wagen die soepel schakelen, ze doen het wel maar dan moet je ze vleien en geen snelle schakelaar zijn. Met vleien bedoel ik dus dat je tijdens het overschakelen geen kracht zet. bvb 2 naar 3, trek hem in zn vrij en druk hem zacht tegen de 3 aan dan pakt ie deze vanzelf.
Als je dit aanleert schakelen ze als een zonnetje.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Door een bocht sturen



Bericht door 't Busje »

Ik vond twee uur rijles in een autobus (verjaarscadeau toen ik 65 werd) buitengewoon leerzaam. Dat helpt me nog steeds, ook al is onze camper nog geen 6 meter.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31960
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Door een bocht sturen



Bericht door Bob Diesel »

Dat zeg ik :thumbup:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie