Ford: update voor Transit 2.2 TDCI

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Wubbe
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 16:02
Locatie: Dronten

Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Wubbe »

Op de site van NKC staat het volgende:

Bezitters van oudere modellen Ford Transit met een motor van het type 2.2 TDCI doen er goed aan premium brandstof te tanken. Dat is volgens het Duitse camperblad Reisemobil het dringende advies van Ford, om problemen met de motor te voorkomen.

Het gerucht gonsde al een tijdje: er zouden regelmatig motorproblemen voorkomen bij de oudere modellen van de Ford Transit. Ook camperbezitters kregen hier mee te maken. In februari van dit jaar liet Ford nog weten er niet de vinger op te kunnen leggen. De problemen waren té divers en kwamen niet bij één bepaald motortype voor.

Hier komt Ford nu op terug. In een interview met de ADAC laat Gunnar Herrmann, vice-president en verantwoordelijk voor kwaliteit bij Ford Europa, weten dat het gaat om het 2.2 liter TDCI-dieselblok uit Transits met een bouwjaar tussen begin 2004 en oktober 2011.

De problemen ontstaan door het verroesten van de verstuivers. Daardoor verandert de inspuiting, waardoor er schade kan ontstaan aan de kleppen. De kans hierop is kleiner bij het gebruik van premium brandstof. Vooral na een langere periode van stilstand, bijvoorbeeld als de camper de stalling in gaat, kan de kwaliteit van gewone brandstof te zeer afnemen.

Verder kondigt Ford een update aan van de motorsoftware, waarbij het motormanagementsysteem een fijnafstemming krijgt. Dit om soortgelijke problemen in de toekomst te voorkomen. Voor de ontwikkeling zijn nog ongeveer vijf weken nodig. Vervolgens krijgen eigenaren bericht. De update kan door de eigen dealer worden uitgevoerd en is uiteraard kosteloos. In geval van schade kunnen eigenaren rekenen op coulance, aldus Ford in Reisemobil.

https://www.nkc.nl/actueel/2015/april/f ... t-22-tdci/
Adria Coral 690 sc Platinum
Hymer572
Berichten: 761
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 20:59
Locatie: Apeldoorn

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Hymer572 »

Bedankt voor de tip ik zal het in de gaten houden .
de tank zit nog vol met diesel van voor de winter, ik heb hem net uit de stalling gehaald .
Misschien maar tot zaterdag laten draaien als ik weg ga :-B
Groet,

John uut Apeldoorn.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Ruud-572 »

Je zal 'm maar net hebben laten tunen :crazy:

Heel vervelend probleem, waar Ford ons mee opzadelt. Ze zijn er blijkbaar mee bezig, maar lost zo'n update de problemen dan ook echt definitief op? Ik zit er wel een beetje mee in mijn maag hoor... Wat denk jij ervan John?
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door hathi »

In de laatste Promobil staat ook nog een andere uitleg n.m. Als je een lange rit achter de boeg hebt,niet meteen de motor afzetten,maar even door laten lopen,hier door valt de koelende oliefilm van de turbo niet abrupt weg,verder geld dit niet voor de 2,2/110 PK modellen,die hebben geen last van motorschade
Hans
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 939
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door LMC591A28JTD »

Er zijn al jaren problemen met deze 2.2 TDCI motor door de verstuivers.

Mij sloeg ook de schrik om het hart toen ik die allemaal las, maar ik had de camper toen al gekocht.

Uiteindelijk komt er dan een gat in de cilinder dat inderdaad veroorzaakt wordt omdat de (vaak derde) verstuiver de brandstof niet goed meer vernevelt en te direct op 1 plek inspuit, en die daardoor te heet wordt en dan ontstaat dat gat.

Heel apart dat Ford nu pas met die oplossing (?) komt. Ik ga nu in ieder geval die premium diesel tanken, hoewel ze die niet overal hebben. Onze motor heeft nu 72.000 km gelopen. Op veel Duitse fora vind je berichten van campers die problemen krijgen en ik heb er gelezen die al rond deze kilometerstand ontstaan zijn.

Maar als de mijne deze problemen ook heeft, dan is er vast en zeker al schade aan een cylinder. Ik heb vorig jaar een motorupdate laten doen, daardoor is in ieder geval het probleem van het afslaan bij wegrijden vanuit stilstand door een te laag toerental verholpen. Dat kostte me toen ruim 90 euro.

Ik had eerst een Ducato en moet zeggen dat de Ford veel gecultiveerder rijdt, haast als een personenwagen, maar op deze problemen zit natuurlijk niemand te wachten.

De Duitser Ford heeft deze slogan; "Ford, die tun was"...... nou nou
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Toedeledoki

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Toedeledoki »

Dit is dus één van de problemen van de beruchte 2.2 motor. Deze motor wordt ook in de Ducato geleverd. Vandaar dat mij advies altijd is, zoek een 2,3 of een 2,8 als je een Ducato wilt.
Hymer572
Berichten: 761
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 20:59
Locatie: Apeldoorn

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Hymer572 »

wat een gel.l nou met die motor ik schrik ervan 70.000 km niks geen trammelant op de egr na dan .
Ben erg benieuwd wat ford ermee doet als je problemen krijgt.
Hoor ik ook wat bij mijn geimporteerde camper of is dat weer anders geregeld ,gen idee.

Wbt software ik ga ervan uit dat een update de tuning overschrijft dus tuning is weg .
Die zou ik eerst veilig laten stellen bij de tuner en daarna weer laten plaatsen .
Dat gaat weer geld kosten vanzelf ,maar nieuwe zuigers en flauwekul kost meer denk ik.

Ik spaar voor een mototrailer mar een paardetrailer erachter met twee paarden erin lijkt me nu beter dan kom je altijd wel thuis pff

moet ik nu zaterdag met angst en beven naar kroatie rijden ik hoop het niet :oops:
Groet,

John uut Apeldoorn.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Ruud-572 »

Eens... tenminste, in principe! Ik zou wel eerst graag wat meer willen weten over de beoogde aanpassingen van Ford. Hoe denken ze het probleem van verroeste injectoren op kunnen te lossen mbv een softwareaanpassing? Je zou eerder een aanpassing van de injectoren zelf verwachten, toch?

Ik wil/ga sowieso persoonlijk Ford aanschrijven met het verzoek tot opheldering. Daarnaast wil ik ook mijn tuner eens polsen omtrent dit probleem. Ben benieuwd hoe hij hier over denkt.
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Hymer572
Berichten: 761
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 20:59
Locatie: Apeldoorn

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Hymer572 »

Niet om wijs te doen Ruud maar ik denk dat je dit antwoord krijgt.
Ze moeten dus over 5 weken met een mooie oplossing komen voor al die mensen die met de beoogde motor rijden .
Ben benieuwd of Ford haar al dan niet goede naam waar maakt.



Verder kondigt Ford een update aan van de motorsoftware, waarbij het motormanagementsysteem een fijnafstemming krijgt. Dit om soortgelijke problemen in de toekomst te voorkomen. Voor de ontwikkeling zijn nog ongeveer vijf weken nodig. Vervolgens krijgen eigenaren bericht. De update kan door de eigen dealer worden uitgevoerd en is uiteraard kosteloos. In geval van schade kunnen eigenaren rekenen op coulance, aldus Ford in Reisemobil.
Groet,

John uut Apeldoorn.
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 939
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door LMC591A28JTD »

Dat van die coulance vind ik al heel wat. Op Duitse fora staan al tientallen verhalen, maar geen duizenden..

Een fijn gevoel vind ik het echter niet te rijden met een tikkende tijdbom. Maar ik ga er van uit dat slechts een klein percentage van deze motoren het probleem krijgt, anders gaat het al gauw over ....tig duizend auto's als je rekent tussen 2004 en 2011.

En inderdaad, softwaretuning ben je kwijt, maar vind ik idd bij deze motor helemaal niet nodig. Die van mij is pittig genoeg.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Ruud-572 »

Ik wil sowieso mijn verontrusting ook persoonlijk uitspreken, nu Ford het probleem heeft erkend. Bovendien ben ik als eigenaar nog niet persoonlijk op de hoogte gebracht, en moet je maar afwachten of dat überhaupt wel gebeurd... Je zou verwachten dat men het advies omtrent het tanken van premium brandstof zo snel mogelijk communiceert naar de klanten. Maar dat is tot op heden nog niet gebeurd.
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Hymer572
Berichten: 761
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 20:59
Locatie: Apeldoorn

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Hymer572 »

Ik was aan het zoeken naar premium diesel in duitsland kwam dit tegen .
Zou het ook nog verschil maken welk cetaangetal je tankt?



De snelheid waarmee diesel ontbrandt, wordt uitgedrukt met een cetaangetaal. In Europa ligt dat meestal rond de 51. Er is echter variatie tussen verschillende landen en merken, in Duitsland lijkt het cetaalgetal vaak iets hoger te liggen dan in Nederland. Pompstations verkopen daarnaast ook premium-diesels met verschillende cetaangetallen. Zo kun je bij hetzelfde station vaak diesel met een cetaangetal tussen de 52 en 56 kopen
Groet,

John uut Apeldoorn.
Hymer572
Berichten: 761
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 20:59
Locatie: Apeldoorn

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Hymer572 »

zojuist contact met mijn dealer gehad .
op basis van chassis nummer zijn er geen acties bekend die ze zouden moeten uitvoeren .
de allernieuwste software staat er al op ivm de tuning
dat is de stand nu op dit moment voor zover bekend .
Wat er in de toekomst uit komt kunnen ze natuurlijk niet voorspellen .
Ik bel ze tzt zelf wel weer en tank toch maar premium diesel daar waar voorhanden is.
Groet,

John uut Apeldoorn.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Ruud-572 »

Ford heeft nog niet gereageerd, dinsdag maar weer eens informeren...
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Plaats reactie